מערכת COL | יום ד' אב ה׳תשס״ז 19.07.2007

מא' ועד ת'

הכנס הארצי השנתי של נשי ובנות חב"ד, התקיים לו בשבוע שעבר וליכד שוב את אלפי נשי ובנות חב"ד, במגוון גילאים ואפיונים. כנס אדיר זה, הוא כנס אשר הרבי עצמו ביקש לקיימו. הכנס - מלא השקעה ונבנה במהלך חודשים ארוכים על ידי צוות נרחב. "יצאנו מעודדות" "יצאנו מחוזקות" "יצאנו מלאות מא' ועד ת'" – אלו היו הקולות וכך תהיה גם הסקירה, מא' ועוד ת'.
 מא' ועד ת'
אחדות ואחוות חסידים (צילום: מאיר דהן, COL)
אחדות ואחווה חסידית – שוב מצליחות הנשים להתאחד יחדיו, ולא רק למראית עין, כי בלב אחד ממש, לגשר על פערים ולשבת יחד באלפים, שעות ארוכות, ללימוד, שמחה, התוועדות וקבלת החלטות טובות. בימים האחרונים לפני הכנס, כשהתברר שלא שמועה היא ואכן לא נותרו כל כרטיסים, עשו נשים מאמצים רבים עבור חברותיהן, כדי להשיג לעוד חברה כרטיס ולדאוג גם לה למקום בכנס. השמחה מעצם המפגש בלטה מאד.
ברוכות הבאות – 'כל אישה תיכנס כמו מלכה' – כך החליטו האחראיות הלוגיסטיות ובראשן השליחה בעפולה וחברת הוועד הפועל הגב' חדוה סגל. שלטי ענק של ברכת ברוכות הבאות קידמו כל נכנסת. אם הגיעה בליווי תינוק ושמרטפית, הופנתה מיד אל כניסת העגלות מימין. אווירה רגועה, שירים מוכרים מכנסי נשי ובנות חב"ד מתנגנים, צוות סדרניות לבושות בקפידה, שילוט מסודר והכוונה מלאה, קפה, עוגה ומעדן דנונה כארוחת בוקר קלה, מסך ובו קטעי וידאו מכנסים קודמים, הרבה חיוכים, חברותיות ואכפתיות, זו הייתה ההתחלה.
גיליון מיוחד – עם כניסתה לאולם האודיטוריום, תפסה כל אחת את מקומה. שם חיכתה לה 'שקית ההפתעות'. בין ההפתעות, הגיליון המיוחד של 'משפחה חסידית' שהופק במיוחד לקראת הכנס. מלא וגדוש בתוכן מרתק בנושא הכנס – "ואשפוך את נפשי לפני ה'" – התפילה. הגיליון, בעריכת גב' פרדי ברוד, היה משתתף פעיל בכנס, מתוכו קראה ברגש הרבנית דבורה בוטמן מארגון נשי ובנות חב"ד את מכתב הרבי, בו הופיעה התוכנייה, מילות השירים וההחלטות הטובות.
דמעה קטנה בזווית העין – הייתה גם היא חלק בלתי נפרד מההתכנסות... ככה זה כשהלב עולה על גדותיו, עמוס ברגשות... לפגוש נשים שכבר שנים לא ראינו, לראות פירות של שליחות שצמחו במהלך השנים, להיות חלק מקהל כה נפלא ומגוון, לראות את הרבי מעל המסכים הענקיים, לשמוע את ההרצאה של הרבנית ברכה מירל זילברשטרום על כוחה האדיר של תפילת אם, להקשיב לעדותה ולשירתה של ליאת, המתפללת מתוך סידור בכתב ברייל, להשתתף בהתוועדות הנשים הגדולה והפעילה בעולם... אז מה הפלא שהדמעה הקטנה לא משה מזווית העין לאורך הכנס כולו?
הוראת הרבי – אכן הרבה סיבות ישנן להגיע לכנס, אך יש סיבה אחת שמנצחת את כולן: "הרבי רוצה שנהיה כאן". ידוע הסיפור על השליחה הגב' זיוה פש, שהרבי מימן עבורה את הוצאות הכרטיס לכנס, על מנת שתוכל להשתתף בו. נשים רבות העידו "באתי לכנס מרחוק, ועשיתי זאת בראש ובראשונה כי ידעתי שזה גורם נחת רוח לרבי". הוראה נוספת, מיוחדת שניתנה לארגון נשי ובנות חב"ד, הייתה לתעד את הכנסים. נאמנות להוראת הרבי, הוציאו לאור נשי ובנות חב"ד זו השנה הרביעית ברציפות, אלבום הכולל ספר מהודר ותקליטור מרתק לצפייה במחשב. האלבום והתקליטור מתעדים את כנס אשתקד, תכנים, שירים, מופעים בנושא החסד – "נִתֵּן ונחזור ונִתֵּן". האלבום היה הפתעה נוספת ב'שקית ההפתעות'.
ובכן – ההרצאות בכנס היו מרתקות, הרב שיח היה ופורה, ההופעות היו מקצועיות, היה נפלא והיה מעשי. לא מילים באוויר, לא דיבורים גבוהה גבוהה. המוטיב – להפוך כל דיבור ליישום, למעשה בפועל. גם החלטות הכנס (המובאות להלן במסגרת) הן מעשיות וברות ביצוע לכל אישה. גם נשים שלא התאפשר להן להשתתף בכנס, יכולות להיות חלק מהאחדות הזאת על ידי הצטרפות לקיום ההחלטות.
זמן נשי חב"ד – יש זמן חב"ד ויש זמן נשי חב"ד. כל משתתפת יודעת שאת מופע הפתיחה אסור לפספס. זוהי הסיבה לעובדה שבשעה שתיים עשרה וחצי בדיוק היה כבר האולם מלא מפה לפה. "עולים יורדים המלאכים, מארץ למרום שלוחים... ונשלמה את חוב הפר, במס שפתיים, בתפילה... גדול כוחה של כל מילה, תפילת אישה זכה, מכל היא חזקה..." אלו היו מילות ההמנון, שלא נשארו רק בגדר מילים. הן הושרו לצלילי הכינור המנגן על הבמה, וקרמו עור וגידים לעיניהן המשתאות של הצופות, כשנראו ה'מלאכים' בכבודם ובעצמם, עולים ויורדים בחלל הבמה, בתנועת תפילה והתחברות כלפי מעלה. ההפקה המיוחדת הזאת הייתה הפותחת בשורה של הפקות מקצועיות ברמה אחת מעל כולן, אותן הפיקה לכנס הגב' טלי אברהמי מקריית גת ביחד עם צוות 'הרוח החיה'. התוכנית זרמה לאורך היום ובדיוק בשעה היעודה, כפי שנכתב בתוכנייה, הסתיימה התוכנית כשהיא מותירה אלפי נשים נפעמות מגודל המעמד.
חנה – חנה אם שמואל הנביא היא היסוד לכינוס זה. חנה השופכת נפשה לפני ה', המתחננת לפרי בטן ונענית, הנראית כשיכורה אך תפילתה כשרה, הנשארת בבית ומונעת את עצמה מלעלות בית ה' עד היגמל ילדה, המקדישה את ילדה קודש לה' – היא סמל ודוגמא, היא המובילה. על הבמה דמות האישה מתפללת, מוקפת בילדיה, ולצידה שתי להבות יוקדות כאש המזבח, כי תפילתה היא לרצון לפני ה'.
טסים לרבי – שתי זוכות מאושרות תסענה לרבי אחרי הכנס. האחת – אושרית מרכוס מביתר, זוכה לטוס לרבי בשם משתתפות מבצע 'תורה כפולה ומכופלת' – המבצע השנתי להוספה בלימוד, שנערך לקראת ג' בתמוז, והשנייה – גב' רחל הלפרין מירושלים, בשם משתתפות הכנס הארצי, והפעם, כרטיס ההגרלה היה כלול במחיר כרטיס הכניסה לכנס וכולן השתתפו בהגרלה.
יש שכר לתפילתך – רבות דובר בכנס על כוחה של תפילת אישה. אך הסיפורים מכלי ראשון, אותם סיפורים מעל המרקע, הנפשות הפועלות עצמן, הוכיחו יותר מכל ש"תפילת אישה ריקם אינה חוזרת". סיפורים 'מסמרי שיער' על עקרות שנפקדו, על תפילה שנענתה בזכות תפילה על חברה, על תפילה באוהל הקדוש שפעלה – כל אלו עודדו ונסכו כוח בנשים להוסיף ולהתפלל.
כולן כאן! – לפגוש את כולן, זה עונג! כך נכתב על שלט ענק שהפיקה עבור הכנס חברת 'שטראוס-מהדרין'. גם השקיות האישיות שחולקו לכל אישה היו תוצאה של שיתוף פעולה עם החברה, כמו גם מעדני הדנונה שניתנו בשפע לכל דורשת. חברות מסחריות רבות שהבינו שבכנס זה כולן נמצאות, שמחו לתת יד ולחבור אל נשי ובנות חב"ד ביום חגן. הייתה זו הגב' בילה נוימן מ'מני מהדרין' שנשאה דברי ברכה חמים והוציאה את פתק הגורל לזוכה במבצע 'תורה כפולה ומכופלת'. מלבד תרומתה לכנס תרמה הגב' בילה גם את כרטיס הטיסה לרבי, לזוכה במבצע. יצרנית הטונה הגדולה – סטארקיסט, העניקה לכל אישה ערכת 'טונה to go' כתוספת לארוחה הקלה, וסלטי שמיר נתנו מנת חומוס אישית. קשרי השיווק הן תודות למשרד הפרסום 'בולטון-פוטנציאל' ולמירב ציפורי ממדרשת 'פנימיות' רמת אביב. גם בנק דיסקונט וקרן 'דורסט', תרמו לרווחת המשתתפות בכינוס.
לימוד בעיון – תכני הכנס כולו עסקו בשתיים: התפילה במשנת חב"ד - מעלתה וסגוליותה, ותפילת האישה דווקא - חיובה וכוחה המיוחד. הרב מנחם דוברוסקין ממגדל העמק לימד בצורה מרתקת על התפילה במשנת רבותינו נשיאנו. הרב יעקב גולדשמיד בשפתו הקולחת ובדרכו הנמרצת, הדגיש את הקשר המיוחד בין תפילה לגאולה.
מנחה – לראשונה בהיסטוריה התקיימה תפילת מנחה של אלפי נשים ובנות יחד. הייתה זו תפילה מיוחדת בראשית המושב השני. לכולן ניתן סידור אישי שהופק במיוחד ובו תפילת מנחה בנוסח חב"ד. העוצמה והאחדות בתפילת מנחה זו לא תישכח לנצח.
ניגונים חסידיים – אולי ניתן לקרוא לה שעת השיא, אולי לכל אחת יש שעת שיא משלה, אך תמימות דעים ודאי קיימת ביחס לעובדה שהתוועדות חסידית כמו שיש בכנס אין בשום מקום אחר. הפעם היו אל ניגוני התוועדות של פסוקי תהלים מהפרק של הרבי לאורך השנים. הכול הצטרפו לשירה, והיו רבות שיצאו בריקוד. ובעת שירת "שיבנה" לסיום, נדמה היה שאמות הסיפים נעו גם הן.
סידורי היקר – התפילה מלווה אותנו לאורך חיינו, מיום הגיחנו לעולם ועד מאה ועשרים שנה. בחסדי ה', מתקופה לתקופה משתנות התפילות, מעגל החיים מביא תפילות חדשות, תפילות לילדים, תפילות לשלומם לבריאותם ולחינוכם, תפילות לשידוך הגון, תפילות לזרעא חיא וקיימא, וחוזר חלילה... יהי רצון שתתחלפנה תפילותינו ושנהיה בתפילה תמיד – רעיון זה הובע במופע מולטידרמה מיוחד במינו. אך יש תפילה אחת מיוחדת הנישאת ביום מיוחד, התפילה הראשונה מתוך הסידור החדש, אותו מקבלת הילדה הרכה. את גודל היום וגודלה של התפילה, הביעו ששים בנות כיתה א' מבית הספר היסודי 'בית חנה' בירושלים, שהגיעו עם מורותיהן גב' אסתר פריימן וגב' חנה סגל, לשיר את שירי מסיבת הסידור. את תפילותיהן הטהורות הן רשמו על פתקים והדביקו על הבלונים, ויחד עם התפילה המשותפת לכולן: ששתחלף כבר תפילתנו לסיום הגלות בשירת הודיה על הגאולה, הן הפריחו את בקשותיהן לריבון העולמים.
עמדות – מושג בלתי נפרד מהכנס... לא לחינם נפתח הלובי לקהל הנשים שעה ומחצה טרם פתיחת התוכנית. מתחם 'בנייני האומה' כולו לובש חג לרגל הכינוס, ובכל פעם טורחות המארגנות לטכס עצה לתפאורה מעניינת ושונה. הפעם קידמה את פני כל נכנסת עמדת פדיון הנפש לרבי בתמונה ענקית של הרבי באוהל הקדוש ועליה מתנוססות המילים "אזכיר על הציון". לצדה היו תלויות שקיות נייר חומות, כדוגמת אלו שהרבי נטל בהן את מאות המכתבים, והנשים שלשלו אל תוכן את שמותיהן. בהמשך קיבלה את פניהן עמדת נש"ק בתמונת פוסטר ענק מעוצבת כפרוספקט מבצע הנש"ק התכלכל והמוכר, של ארגון נשי ובנות חב"ד. על הפוסטר נכתב: "שעת הדלקת נרות - עת רצון לתפילה ובקשה. חברה יקרה, חתמי והצטרפי כאן ועכשיו, למאות נשים ובנות היוצאות למבצע נש"ק. שמות כל החותמות יישלחו לרבי". למרגלות השלט נערך שולחן שבת חגיגי. אלפי נשים מילאו במקום ספחים בו הן מקבלות על עצמן להוסיף במבצע נש"ק במהלך ימי 'בין המצרים'. כמחווה לכל אותן נשים איפשר ארגון נשי ובנות חב"ד רכישה מוזלת במקום, של פרוספקטים לחלוקה. הייתה גם עמדת הנציגות ועוד ועוד. העיצוב המרשים היה תודות לתרומה מיוחדת של מר זאביק נור משלטי יהב, בתיווכו של הרב שבתאי מיכאלי, שליח הרבי לעולי גרוזיה ומנכ"ל ביה"ס העל יסודי בלוד 'בנות מנחם'.
פירוטכניקה – בכנסים תמיד נעשה שימוש באמצעי הטכנולוגיה המודרנית לעניינים שבקדושה, אך הפעם נראה היה כי הפירוטכניקה עצמה הפכה לאש דקדושה ממש. זיקוקי הדינור השתלבו במופע "אימה של תפילה" – שנסב אודות התפילה השבועית החשובה, בחייה של כל אישה יהודייה – תפילה בעת רצון של שעת הדלקת נרות שבת קודש. אלומות האש נראו כלהבות של שמחה, אור של קדושה, שיחדור אל כל בית ובית בישראל, כמילות השיר שלצלילן הן הופיעו: "אז בואי ונצא נאמר לעוד חברה, הצטרפי מלאי גם את ביתך באורה, וכשהדליקה נר והברכה אמרה, לכל נשות העם עכשיו היא התחברה". ובסיום – כתובת אש מהסמל המוכר של ארגון נשי ובנות חב"ד – הבית עם האור.
צעקת 'עד מתי?!' – הכנס כולו היה רווי בתפילה. המושב הראשון נפתח באמירת פרק התהלים של הרבי על ידי גב' רחל סינוואני, מנשי חב"ד בצפת. המושב השני נפתח בשידור מהכותל המערבי. הגב' דניאלה גולן, מנשי חב"ד בירושלים נראתה על המסך מרחבת הכותל. במילותיה היא הביעה את הזעקה המתמשכת כבר אלפי שנים ומתגברת מיום ליום "עד מתי!?". באווירה זו אמר הקהל עם השליחה מתענך הגב' רחל דונין את פרק כ' בתהלים לזכות אנשי שדרות ולשלום העם והארץ. קטעי וידאו משדרות וממלחמת לבנון השנייה חיזקו את הבקשה המסיימת את תפילת חנה - "וירם קרן משיחו".
קורה בתנועה – בת מלך, תנועת הנוער של בנות חב"ד, שהיא תנועת בת של ארגון נשי ובנות חב"ד, זכתה למקום של כבוד בכנס. מזכ"לית הארגון הגב' מינדי שמרלינג סיפרה לנשים, שרבות מהן הן בעצם אימהות לחניכות בתנועה, על הקורה בתנועה ועל קורס המד"ציות שיתקיים אי"ה בסוף הקיץ. סרט שהופק סיפר על פעילות השנה החולפת, וכמו בכל שנה, ניתן אות הוקרה לבית ספר מצטיין בפעילות. הפעם היה זה בית ספר חב"ד בערד. את האות עלתה לקבל המנהלת הגב' חנה מנדלסון. בנות בית הספר חב"ד בערד גם הפיקו מופע נהדר לכנס הארצי. מנהלות בתי הספר שהשתתפו בכנס התכנסו בעת ההפסקה לאסיפת התארגנות לקראת שנת הפעילות הבאה של 'בת מלך' ובעמדות מכירה ברחבי הלובי רכשו נשים את הדיסק החדש המתעד את הכנס הארצי האחרון של בנות המלך.
רבי – הרבי יזם את הכנס הראשון, ועודד את הבאים בעקבותיו. ומכוח זה ומהשפעה זו מתקיים הכינוס בכל שנה ושנה. מעל גבי הבמה ניבטו תמונות הענק של הרבי, שרוחו, דבריו, ניגוניו והוראותיו, ליוו את הכנס מתחילתו ועד סופו והרצון הגדול לראות את מלכנו בראשנו הורגש בכל חלק מחלקיו של הכנס.
שאלות נוקבות ותשובות טובות – אחד הקטעים המוצלחים של הכינוס היה רב שיח וירטואלי, בשילוב קטעי ההומור. שאלות נוקבות הנוגעות בחינוך הילדים לתפילה, בוויתור אישי למען תפילה, דילמות שכל אישה חסידית מתמודדת עמן, הובעו בהומור יוצא מן הכלל על ידי השחקניות מיכל לויטין ויהודית אריה, לטקסט שכתבה השליחה באור יהודה הגב' דברושי הנדל. התשובות ניתנו בדרך מקורית, בצילום מראש, על ידי הרבנית רחל הנדל מצפת והפסיכולוגית ד"ר אילנה ישראל ממרכז הארץ, ברמה מעשית לכל אישה. השילוב בין המסך לבמה היה גימיק של ממש ואפשר הקשבה נינוחה ובלתי מייגעת לפתרון הסוגיות המורכבות.
תודה – מופיעה תמיד בסיום, לאלה שבלעדיהם לא הייתה אפילו ההתחלה. התודה הראשונה שניתנה גם בכנס, לנציגות ארגון נשי ובנות חב"ד בכל אתר ואתר, העובדות במסירות במהלך כל השנה בקרב נשי ובנות ישראל. דוכן מיוחד קידם אותן בכניסה. כל נציגה קיבלה תג ושי אישי מתנת 'יורוקוסמטיק'. תודה לנציגות ניתנה על ידי שרה זילברשטרום מארגון נשי ובנות חב"ד, וכן ליו"ר הכנס, הרבנית הינדה גרליצקי, לצוות משרד ארגון נשי ובנות חב"ד, לגב' יוכבד שניאורסהון, לרבנית צפורה הבר, לגב' ברכה שילת, לגב' ברכי חלימסקי, לגב' חנה גוטמן ולעשרות המתנדבות שסייעו בחשיבה ובעשייה. תודה גם למנחות הכנס שתרמו רבות להצלחתו הגב' אלישבע גנזבורג מירושלים והגב' שרית שוויכה מקריית מלאכי. אך התודה הגדולה ביותר נתונה לאלפי הנשים והבנות המרכיבות את העוצמה הזאת של 'נשי ובנות חב"ד'!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.