מערכת COL | יום י' תמוז ה׳תשס״ז 26.06.2007

סילוף פעילות הריי"צ להצלת יהודי אירופה - בעברית

בימים אלו יצא לאור הספר "להציל את הרבי" במהדורה בעברית מאת בריאן מארק ריג. בו מבקר הסופר בצורה חריפה מאוד את האדמו"ר הריי"צ נ"ע על-כך שכביכול לא סייע בהצלת יהודי השואה ■ הרב שלום-בער לוין מנהל ספריית חב"ד בניו-יורק סיפר בשעתו ל-COL כי "בריאן ריג פנה אלי וסיפר כי רוצה לכתוב על הצלתו של אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע, ומבקש מסמכים לעזור לו. בכוונה הוא העלים ממני שהוא מתכונן לכתוב ספר ביקורת. שאלתי אותו למה רימית אותי כל השנים? הוא הבטיח להשמיט מהספר את חלק הבקורת, אך בסוף לא עמד בהבטחתו לסיפור המלאבלעדי: הוגשה בקשה להענקת אות "חסיד אומות העולם" לקנאריס
סילוף פעילות הריי
לא עמד בהבטחה > הספר לצד אדמו"ר הריי"צ נ"ע • צילומים: COL

בימים אלו יצא לאור הספר "להציל את הרבי" במהדורה בעברית מאת בריאן מארק ריג. בספר 'חושף' בריאן ריג את סיפור הצלתו של כ"ק אדמו"ר הריי"צ נ"ע, בידי שירות המודיעין הצבאי הנאצי בראשותו של האדמירל וילהלם קנאריס, ובידי ארנסט בלוך ששירת במודיעין הצבאי, ומבקר בצורה חריפה מאוד את האדמו"ר הריי"צ נ"ע על-כך שכביכול לא סייע בהצלת יהודי השואה. בהמשך הספר מבקר ריג בצורה חריפה מאוד את האדמו"ר הריי"צ נ"ע על-כך שכביכול לא סייע בהצלת יהודי השואה.

בשעתו, פירסם העיתון 'מעריב' כתבה על הספר, והחוקר החסידי ר' יוסף-יצחק קמינצקי אמר ל-COL כי "הדברים הם שקר וכזב. מחבר הספר לא קרא עשרות אגרות של האדמו"ר הריי"צ נ"ע שפורסמו בכרכי האגרות קודש, וכן מאות מכתבים ומסמכים הנממצאים במרכז חב"ד בניו-יורק, המתארים את פעילותו הבלתי נילאת של כ"ק אדמו"ר הרי"ץ להצלת יהודי אירופה. הבעיה של ריג היא שהוא לא קורא עברית, וחיפש רק מכתבים בשפה האנגלית. אין מי שפעל יותר מהרבי הריי"צ בארה"ב למען הצלת יהודי השואה".

הרב שלום-בער לוין מנהל ספריית חב"ד בניו-יורק מסר בשעתו ל-COL כי "בריאן ריג פנה אלי לפני כעשר שנים, וסיפר כי רוצה לכתוב על הצלתו של אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע, ומבקש מסמכים לעזור לו. נתתי לו המון מסמכים. הקצבתי לו עשרות שעות להשיב על כל שאלותיו. בכוונה העלים ממני שהוא מתכונן לכתוב ספר ביקורת על אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע. עד היום האחרון הוא הרבה מאד להתכתב אתי והתקשר אלי והשבתי על כל שאלותיו. ברגע האחרון ראינו את הטקסט של הספר.

ראינו שכל כולו ומטרתו היא ביקורת על הרבי ריי"צ נ"ע. שאלתי אותו למה רימית אותי כל השנים? הוא הבטיח להשמיט מהספר את חלק הבקורת, שלא זוהי מטרתו של הספר. בסוף נדפס הספר, שכל מטרתו היא בקורת על האדמו"ר הריי"צ. רק בערמומיות קיבל את כל עזרתי,. הוא נוסע כעת בכל העולם לפרסם את הספר, ובהרצאותיו מרבה לבקר את הרבי הריי"צ.

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
12 תגובות
1.
לא כ"כ מדויק
י' תמוז ה׳תשס״ז
קראתי את הספר בעיון רב אמנם נכון יש בו ביקורת על כ"ק אדמ"ר הרי"צ אבל לדעתי הביקורת היא עדינה ובהרבה מקומות בספר המחבר משתדל להגן על הרבי לפי דעתו לדעתי מי שיקרא את כל הספר יראה שהמחבר בסך הכל מאד מעריץ את הרבי ואת תנועת חב"ד בכלל לדעתי ספר מומלץ
2.
לתבוע אותו למשפט
י' תמוז ה׳תשס״ז
על אגו"ח העולמית יחד עם הרב לוין להגיש תביעת דיבה כנגד הסופר על הוצאת שם רע ויפה שעה אחת קודם.
3.
אני אינני מודאג כלל.
י' תמוז ה׳תשס״ז
כעת, על המחבר להיות מודאג..
אין ספק כי הוא משחק באש של ממש ומרה תהי אחריתו באם לא ישרוף את ספרו. באם לא יישתטח על הציון הק ויבקש את מחילת רבינו הריי"צ נ"ע שמסר את כל נפשו פשוטו כמשמעו עבור אחינו בנ"י בכל מקום שהם...

שליח אי שם.
4.
הצד השני של המטבע
י' תמוז ה׳תשס״ז
המחבר עצמו טוען שלא היו לא כוונות לבקר או לפאר, אלא להגיע לחקר האמת. יחסית ליחס שהוא קיבל, הספר לא כזה גרוע. הוא טוען שכולם מייד חשדו בו כאילו יש משהו סודי וממש לא שיתפו איתו פעולה בלי שהיה מוכן להבטיח מה יכתוב מראש. היחידים ששתפו איתו פעולה זה ר לייזר זקליקובסקי ור יוסי (אולי גם ר סימון) גייקובסאהן. נדמה לי שהוא אפילו ציטט בספר את מה שאמר לו ר יוסי גייקובסהאן, שהקב"ה אוהב אמת מכוערת יותר משקרים יפים (לא זוכר אם זה מילה במילה, אבל זה הרעיון).
לפני שאתם יוצאים במחאות, פשוט תקראו את הספר. רובו לא מתייחס לנושא שהזכרתם בכלל, וזה ספר מרתק.
5.
תוכן הביקורת והבנת הנקרא
י' תמוז ה׳תשס״ז
ספר מרתק. הביקורת היא ביקורת של גוי שאינו מבין בכלל איך יהודי חרדי - לא רק הרבי ריי"צ - מסתכל על צרות הפוקדות את עם ישראל ר"ל.

כל יהודי חרדי יודע שצרות באים עלינו לעורר אותנו לתשובה. היות שאצל הגוי הזה המושג הזה נחשב לפנטיזם ולבלתי מציאותי, לכן מצטט הוא מדברי וכתבי הרבי ריי"צ איך שהישועה תבוא ע"י תשובה, ומחליט שהרבי ריי"צ פעל רק במישור הרוחני - הבלתי מציאותי לדעתו - ולא במישור הגשמי להצלת יהודים בשואה, והוא מחשיב זאת לחסרון ברבי ר"ל.

הביקורת הזאת כ"כ מגוכחת לכל אדם שפוי המכיר אפי קצת את דרך התורה והיהדות, ובפרט בקחתו בחשבון 1) מצב בריאותו של הרבי מוהריי"צ באותם שנים בארה"ב, ו2) העובדא הפשוטה והמרה שלא הי מה לעשות, כידוע ליודעי דבר בתקופה ההיא, שאפי אם כבר הי איזה תכנית הצלה (קסטנר-איכמן) הרי הציונים ודאו שזה לא יבוא לידי פועל וכו וכו -

וממילא פשוט שעיקר עיסוקו של הרבי ריי"צ הי בהצלה רוחנית, וכמו מרדכי בדורו שהקהיל ילדים ללמוד תורה וכו.

המורם מכל הנ"ל: חלקו הראשון של הספר - מחקר פרטי ההצלה - מרתק ביותר וממומלץ לקריאה. חלקו השני של הספר - הביקורת המטומטמת - אפשר לדלג ואינה אמורה להפריע לבר דעת.

זה שמנהל הספרי נפגע אישית ממנו, לא מעלה ולא מוריד לגופו של ענין.
6.
מדוייק ומדוייק
י' תמוז ה׳תשס״ז
אין על מה לתבוע בערכאות, יש חופש דיבור באמריקה ובספר אין דיבור פלילי.

הביקורת היא לא עדינה, הוא מסתמך על בערי גורארי כמקור נאמן כפי שמובא בהערותיו. הוא רימה את כל אלו ששיתפו פעולה איתו.
7.
לא ראוי
י' תמוז ה׳תשס״ז
ב"ה יש לנו חוקרים וסופרים מוכשרים.

איך זה שנותנים למישהוא שלא יודעים מי הוא ומה הוא חומרים?????

לדעתי מותר לתת חומרים רק לאחרי שיש ספר של מישהוא מאנש או מישהוא שיודעים בוודאות
שהוא חרדי לדעות ולכבוד חב"ד.

באם החוקר רוצה למצא לבד בארכיונים של ממשלות יבושם לו

אבל ארכיוני ליובאוויטש שהרבה מס"נ מונח שם ושיגנחו אותנו זה לא ראוי!!!!!!!!!!
ובכלל הגיע הזמן לא להתחנף לכל אחד שיבטיח שהוא הוא שירומם את ליובאוויטש וד"ל
8.
רכישת הספר
י' תמוז ה׳תשס״ז
נא לציין במדורכם היכן אפשר להשיג את הספר? תודה
9.
מגיב 1 טועה
י' תמוז ה׳תשס״ז
הספר הזה הוא שלילי לחלוטין. מגיב 1 יש לו בעיות בהבנת הנקרא.

אסור להכניס את הספר הזה לבית חסידי. ופלא שאתרים חב"דיים נותנים פרסום לגארביטש הלזה.
10.
תגובה ל9
י"א תמוז ה׳תשס״ז
הספר הוא ממש לא שלילי הייתי מגדיר אותו ביחסו לרבי הקודם כמורכב עם נטייה לחיוב מ"מ לפני שאתה יוצא בהצהרות הסבר ונמק את דעתך
11.
תגובה ל-10 מ-9
י"א תמוז ה׳תשס״ז
רובו של הספר הוא פרי דימיונו של המחבר.

הוא מבוסס על ראיון שהוא ערך עם החייל שיינק שהיה אחד מאלו שהוציאו את הרבי מוורשה הבוערת. אבל בבדיקה לעומק שערכו אנשים שלנו שעסקו בנושא זה, ושוחחו באריכות עם המחבר, מתברר שהדמיון עולה שם על המציאות וכו.
12.
ל-11
י"א תמוז ה׳תשס״ז
ממש מרנין איך שזה קלאסי לגישה שלנו.
בזמן שמנגד יש חוקר קונקרטי (שם, טלפונים, אי-מייל) אם מקורות קונקרטיים שהיו עדי ראיה לפי טענתם הרי כל מה שאנחנו יכולים להציג מנגד זה מסמכים עלומים בארכיונים שעין לא שזבתם ו"אנשים שלנו" עוד יוצר אלמונים (מה אתם באיזה ועדה לביטחון לאומי של חב"ד עם חסיון על השם ואחסור גורף ליציאה מהמדינה?!) שבדקו לעומק (עוד לא ראיתי אדם אחד המדווח על בדיקה שטחית) ואחרי הבדיקה המעמיקה כל מה שיש להם להגיד זה איזה משפט כללי "מתברר שהדמיון עולה שם על המציאות וכו"?! - מה אתם באמת חושבים שמי שהוא אוכל את ה"וכו" הזה?
אתם מבינים איך אנחנו ניראים מהצד?
מחביאים משהו בארכיונים - מפחדים פחד מוות שאיזה חוקר שלא חתם מראש מה הוא ימצא בארכיון יגש אליו מחד ומאידך לא מפרסמים כלום בעצמינו!
שנים שיש ביניו אנ"ש אשר תהילתם על כך שהם חוקרים את תולדות חב"ד והרבי - אולי הגיע הזמן שיפרסמו מחקר הראוי לשמו? (קרי העומד בקריטריונים של מחקר ולא ספר סיפורי חסידים. לא שאני ח"ו מזלזל באחרונים - להיפך זהו תחום שחשוב שבעתיים על פני החקר ההיסטורי אבל לא צריך לערב דגים עם בשר...).
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.