מערכת COL | יום ו' תמוז ה׳תשס״ז 22.06.2007

איך יתכן שאדם שנפטר בתרפ"ו מתאר את שחרור י"ב תמוז תרפ"ז?

חידה: כיצד הרה"ח ר' שלום-שלמה שניאורסאהן שנפטר בו' שבט תרפ"ו מתאר את שיחרורו של האדמו"ר הריי"צ בי"ב תמוז תרפ"ז - שנה וחצי אחריו? שאלה טובה, ותשובה אין, אולי אצל הרב יהושע מונדשיין שחושף ב"פירסום ראשון" במדור 'אספקלריא' בכפר-חב"ד מכתב של הרה"ח ר' שלום-שלמה שניאורסאהן, בו הוא "רומז" בלשון סתרים (לטענת החוקר מונדשיין) "אודות מצבו של אדמו"ר הרי"צ ("הסבא") שהוטב, כלומר, שהשתחרר ממאסר", אבל הוא עדיין צריך "להשגחה וטיפול" דהיינו גלות או פיקוח משטרתי".... ■ נחמד, לא? אך מה לעשות שר' שלום-שלמה עלה ארצה בשנת תרפ"ה יחד עם חותנו (הרד"ץ חן ע"ה), ושנה לאחר מכן בו' שבט תרפ"ו נפטר (ראו צילום המצבה בכתבה), וכיצד יכול היה המנוח לכתוב על שיחרורו של אדמו"ר הריי"צ נ"ע בשנת תרפ"ז (שנה וחצי מאוחר יותר) בעודו בקבר? ■ הרב מונדשיין ל-COL: "האם לא שמעתם על צדיקים שכותבים גם לאחר קבורתם?   לסיפור המלא
 איך יתכן שאדם שנפטר בתרפ
צילום ה"פרסום ראשון" והמרעיש של החוקר הרב מונדשיין בכפר-חב"ד

חידה: כיצד הרה"ח ר' שלום-שלמה שניאורסאהן שנפטר בו' שבט תרפ"ו מתאר את שיחרורו של האדמו"ר הריי"צ בי"ב תמוז תרפ"ז - שנה וחצי אחריו?

שאלה טובה, ותשובה אין, אולי אצל הרב יהושע מונדשיין שחושף ב"פירסום ראשון" במדור 'אספקלריא' בכפר-חב"ד מכתב של ר' שלום-שלמה שניאורסאהן, דודו של הרבי, ששלח אל הרה"ח ר' ישראל מייזל ובו הוא "רומז" בלשון סתרים (לטענת החוקר מונדשיין) "אודות מצבו של אדמו"ר הרי"צ ("הסבא") שהוטב, כלומר, שהשתחרר ממאסר", אבל הוא עדיין צריך "להשגחה וטיפול" דהיינו גלות או פיקוח משטרתי"....

נחמד, לא? אך מה לעשות שר' שלום-שלמה עלה ארצה בשנת תרפ"ה יחד עם חותנו (הרד"ץ חן ע"ה), ושנה לאחר מכן בו' שבט תרפ"ו נפטר (ראו צילום המצבה בכתבה), וכיצד יכול היה המנוח לכתוב על שיחרורו של אדמו"ר הריי"צ נ"ע בשנת תרפ"ז (שנה וחצי מאוחר יותר) בעודו בקבר?

אלא מאי? אכן, ר' שלום שלמה שלח מכתב ובו הוא כותב כי "מצב הסבא הוטב, אמנם הוא עוד חלש ומעונה, וצריך להשגחה וטיפול", אך החוקר הרב מונדשיין בחר לתת פרשנות רחבה לנכתב וקבע כי ר' שלום-שלמה רומז במכתב על שלומו של "הסבא" האדמו"ר הריי"צ נ"ע, והדברים זוכים לפירסום ראשון ב"שבועון כפר-חב"ד" עם הפניות דרמטיות מעמוד השער...

לא צריך להיות חכמים גדולים כדי להעלות על הטעות המביכה. כל ילד שרואה את העובדות שמובאים בכתבה מבין את הטעות הגדולה: צילום המכתב המקורי של ר' שלום-שלמה, "הפרשנות" של החוקר מונדשיין, צילום המצבה עם תאריך הפטירה - ו' שבט תרפ"ו, והעובדה כי האדמו"ר הריי"ץ שוחרר בי"ב תמוז תרפ"ז - שנה וחצי לאחריו.. ואין מנוס מקביעת העובדה כי ר' שלום-שלמה כתב את מכתבו מהקבר...

COL פנה לקבל את תגובת הרב מונדשיין, והנה תגובתו:

"האם לא שמעתם על צדיקים שכותבים ופועלים גם אחר קבורתם? האם נתעלמה ממכם שיחה מפורשת משנת תש"י (תורת מנחם עמ' 130-131), שאדמו"ר הריי"צ ימשיך לשלוח מכתבים גם אחר הסתלקותו. הרבי אומר: "ישנם התמהים על דיבורים אלה. אבל, האמת היא, שמצינו בתנ"ך: "ויבוא אליו מכתב מאליהו הנביא" כמה שנים לאחרי שעלה בסערה השמימה! וא"כ, מהי התמיהה שגם עכשיו ימשיך הרבי לשלוח?!...

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
33 תגובות
1.
זאת כנראה פאדיחת השנה
ו' תמוז ה׳תשס״ז
פאדיחה אומללה של הרב מונדשיין ומערכת כפר חב"ד.
2.
ככה זה כשלועגים לכולם
ו' תמוז ה׳תשס״ז
מי שלועג בעשרות פרקים על מספרי סיפורים, נופל בסוף בצורה כה מבישה.

איך נפלו "גיבורים"?
3.
כמה שאלות והערות
ו' תמוז ה׳תשס״ז
א. ר שלום שניאורסאהן, דודו זה של הרבי וחתנו של הרד"צ זצ"ל חן, הוא אביה של זלדה המשוררת החרדית המפורסמת.
לא מזמן יצא אודתיה ספר, והמחברת חיפשה בארכיונה מכתבי הרבי אליה, והיא מספרת שהם נעלמו. אפשר והמכתביים הם, עם עוד חומר שקשור לחב"S נעלמו, ואולי חלקם מצוים בידי הרב מונדשיין, ונקווה בשיום מן הימים יפורסמו, כמו האוצרת שבידי ריל"ג ועוד.

ב. לפני הבנתי הרב ממייזל, איננו בן משפחתו של הרב שניאורסאהן, ולכן אין להם סבא משותף.

כלומר, הפיענוח של מונדשיין נכון, אלא שהעיתוי אליו הצמיד הפיענוח אינו נכון. ויכול להיות שמדובר על מצבו הבריאותי של הרבי שכידוע היה בתחילת שיאותו חולה עד סכנת חיים רח"ל.

ג. מה אתם מציעים בנידון? אולי הרב קמינצקי יתן גם השערה משלו?

ד. ישר כוח שעליתם על "גלגול" שהיה יכול להתגלגל וכו...
4.
הגיע הזמן
ו' תמוז ה׳תשס״ז
אחרי מאות מאמרים במשך עשרות שנים, מגיע לרב מונדשיין שגם הוא יטעה פעם, ובגדול!
5.
מונדשיין יעשה על זה פרק בסיפורים וגילגול...
ו' תמוז ה׳תשס״ז
בשבוע הבא יעשה על זה הרב מונדשיין פרק בסדרה הנפלאה "סיפורים וגליגוליהם".

אוי, סליחה, טעיתי, הרי הוא כאן ה"מגלגל".

האם ילעג על עצמו?
6.
חזק!
ו' תמוז ה׳תשס״ז
קודם כל. מאוד חזק, להוכיח שוב ושוב שלאו דוקא מונדשיין הוא איש האמת. אבל גם אני לא מסכים עם 3. אין צורך לבקש השערות מאף אחד. כל הבעיות של מונדשיין, לוין וגם..קמינצקי שמעלים כל מיני השערות..
7.
יש גבול
ו' תמוז ה׳תשס״ז
האם הרב מונדשיין בתגובתו עושה צחוק משיחה של הרבי???
8.
תגובת מונדשיין סהרורית
ו' תמוז ה׳תשס״ז
כנראה שעובר על האיש משהו, כך בכתבה, ועוד יותר בתגובה הסהרורית.
9.
לעניות דעתי
ו' תמוז ה׳תשס״ז
הפעם הרב מונדשיין יודה בטעותו, והסיבה לכך היא: אין במכתב ובטעות השמצה לחב"ד ולנשיאי חב"ד.

אבל את העיוותים הנוראיים שלו והלעג והבוז שהוא רוכש לספר הזכרונות של הרבי הריי"ץ ועוד. הוא לא ישנה לעולם

כי הוא "חוקר".....

כי כשמתגלגלים כבר קשה להעצר.
10.
אוי לאותה בושה
ו' תמוז ה׳תשס״ז
אוי, אוי, איך נפלו.
11.
הרב קמינצקי אתה גדול!
ו' תמוז ה׳תשס״ז
מגיע לו להרב מונדשיין ליפול כי הרי הוא אוהב לעשות את זה לכולם ולהרוס כל חלקה טובה ובפרט להרב קמינצקי שאני מנחש שהוא עלה על טעותו.
אני מאוד מקווה שהוא ילמד מזה איך להתנהג להבא!
לכתוב זה דבר יפה ומבורך אך לא ע"ח אחרים ובפרט שזה לא נותן כלום חוץ משנאת חינם וד"ל.
משיח נאוו!
12.
די!!!!! תפסיקו...
ו' תמוז ה׳תשס״ז
מסכן, גם נפל בפח של עצמו וגם כולם צוחקים..
צחוק צחוק אבל.......
צוחק מי שצוחק אחרון לא כדאי לכם גם!
13.
התגובה... אוי התגובה...
ו' תמוז ה׳תשס״ז
התגובה של הרב מונדשיין, יותר גרועה מהטעות... לא להאמין, הוא מוכן להפוך למשיחיסט, העיקר לא להודות שהוא טעה...

מזכיר לי את הסיפור על אותו אברך שצועד ברחובות השכונה, ולפניו צועד הרב, ניגש אותו אברך, וצובט לרב באחוריו. הרב בתדהמתו שואל את האברך, "למה אתה עושה אתה זה", עונה האברך ,"סליחה כבודו, טעיתי. פשוט חשבתי שאתה הרבנית..."

התשובה גרועה לפעמים מהטעות.
14.
איך מפרסמים תגובת הרב מונשיין?
ו' תמוז ה׳תשס״ז
אין גבול לחוצפה! האם עד כדי כך ניתן להתלוצץ על דברי הרבי זי"ע

אם דברים כאלו היו מתפרסמים בעיתון יתד נאמן, היו רועדים אמות הסיפים אצלנו.

עד היכן הגענו?
15.
איזו תגובה...
ו' תמוז ה׳תשס״ז
COL לא מתאים לכם לבלבל את השכל...
16.
נו נו
ו' תמוז ה׳תשס״ז
מומדשיין טעה. יופי, אתם שמחים?
הוא סה"כ טעה.
לכל אחד יש טעויות בחיים.
גם לאתר הגדול COL יש טעויות ולא הכי קטנות...
17.
העיקר שליובאוויטש חי
ו' תמוז ה׳תשס״ז
מכל התגובות נראה שישנם אנשים שאוהבים לחסל חשבונות ומצאו הזדמנות ולא משנה מה כתוב ומי כתב העיקר שליובאוויטש חי! ויש הזדמנות להתכסח אוי לנו!!
18.
בן אדם
ו' תמוז ה׳תשס״ז
מענה הכי פשוטה היא: גם הרב יהושע מונדשיין הוא "בן אדם" ואינו מושלם, ויכול לעשות טעות כמו כולם.
לפענ"ד - לכל אלו עם "אהבת ישראל" בפרט ימים אחדים אחר ג תמוז - גענוג געדרייט א קאפ. נו, - מונדשיין עשה טעות. במילא איז וואס?
"בנפול אויבך אל תשמח" בפרט שאסור להגיד עליו "אויב" - כי כולנו בני איש אחד אנחנו".
בברכת משיח נאו
19.
תגובה מדהימה
ו' תמוז ה׳תשס״ז
כנראה מכאן והלאה ירשה לעצמו הרב מנדשיין לצטט מעשיות מעולם האמת. אולי אז זה גם יהיה נכון כי זה מעולם האמת!!! וגם לא יוכלו להתווכח אתו כי לא יהיה מי שיכחיש את המעשהלעך. נפלא!!!
20.
חוקרים
ו' תמוז ה׳תשס״ז
לשאול את ש. קראוס ויי"צ קעלער
21.
למגיבים 17-18-19
ו' תמוז ה׳תשס״ז
לא לסגור חשבונות ולא לשמוח על טעות.
פשוט מאוד, הוא במשך הרבה זמן עושה את זה לכולם, לועג לכל סיפור חסידי ומחפש טעויות בכל דבר.
כל כך טבעי שכשהוא עצמו נופל בכזו טעות, זה מעלה את התגובות האלו... בפרט אחרי התגובה שלו לעניין.

ול-3, למה צריך לחפש פירוש אחר? כל כך מופרך שהוא כתב על הסבא שלו בעצמו, בלי כתב סתרים ובלי רמזים?
22.
גדול השלום
ז' תמוז ה׳תשס״ז
לכל הכותבים המוני יהודים מחכים לכם שתקרבו אותם לאבינו שבשמים ולכ"ק הרבי נשיא דורנו
האם יש זמן לבזבז
23.
מונדשטין צודק טעות במצבה
ז' תמוז ה׳תשס״ז
יש טעות בכיתוב התאריך על המצבה
הוא נפטר שלוש שנים אחרי המאסר,

אי לכך מונדשטין צודק במחקרו,

בדקתי את תאריך פטירתו
24.
זו לא תגובת מונדשיין
ח' תמוז ה׳תשס״ז

אני שמעתי בשם מונדשיין שזו לא תגובתו

גם אני חשבתי כך מקודם, כי זו תגובה טיפשית ביותר, ויכולים להגיד על מונדשיין מה שרוצים, אבל זה ברור, שטיפש הוא לא !

25.
ל21
ח' תמוז ה׳תשס״ז
זקנו כבר לא חי אז שנים רבות מאד.
26.
האם COL פיברק תגובת מונדשיין?
ח' תמוז ה׳תשס״ז
מערכת col חייבת לנו תשובה האם פיברקה את תשובת מונדשיין?
--------
תגובת מערכת:
ממש לא, זוהי תגובת הרב מונדשיין שנשלחה לעורך COL
28.
המכתב נשלח מירושלים ליפו
ח' תמוז ה׳תשס״ז
הרב מייזיל גר ביפו ורש"ש שניאורסאהן גר בירושלים. הסבא הוא הרד"ץ.

הכל בדרך אפשר.
29.
זוהי תגובתו הראשונית
ח' תמוז ה׳תשס״ז
אח"כ הוא יכתוב שהוא מתח אותנו כדי להוכיח...

30.
התגובה המזלזלת
ח' תמוז ה׳תשס״ז
מראה כמה קל לחצות את הגבול הדק בין כפור לכפירה...
31.
הוא לא כותב כלל על אדמו"ר הריי"צ
ח' תמוז ה׳תשס״ז
מעיון במכתב נראה שכלל לא מדובר באדמו"ר הריי"צ. מדובר כאן במישהו שנסע לארה"ק דרך תורקיה והיה בעיר קושטא.

איך הגעתם לאדמו"ר הריי"צ?
32.
מי אומר?
ח' תמוז ה׳תשס״ז
מי אומר שבמכתב מדובר אודות הגאולה די"ב תמוז?
אין תאריך במכתב, ולמה לא יכול להיות שמדובר אודות החלמת אדמו"ר הריי"ץ בשנת תרפ"א, או אודות א הזמנים האחרים שנאסר וחזר בשלום?
33.
ובכל זאת, אתם בטוחים שאין טעות במצבה?
ח' תמוז ה׳תשס״ז
צריך לבדוק את הענין משורשו.
34.
זהירות
ח' תמוז ה׳תשס״ז
בנפול אויבך אל תשמח
תראו אייך מהר מתלקחת השנאה זה מסוכן
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.