מערכת COL | יום ו' תמוז ה׳תשס״ז 22.06.2007

"הייתם צריכים לראות את נהמת הכאב בכפר-חב"ד"

העיתונאי קובי אריאלי מתייחס בטורו השבועי בעיתון "מעריב" שיצא-לאור הבוקר (שישי) על "חלוקת הדרינקים על חשבון המשיח" ■ יום אחד השבוע הוצפה התקשורת כולה בדיווח על "מבצע של חב"ד" לחלוקת וודקה בברים של תל-אביב בליל יום הזיכרון לרבי מליובאוויטש. למחרת באו גם התמונות ■ קבוצה של רבנים שחזותם כשל חב"דניקים עומדת בפתחו של פאב ומחלקת משקאות ותמונות לעוברים ושבים ■ איש מבין הכותבים לא מצא לנכון לציין את העובדה הפשוטה שתנועת חב"ד מתנערת באופן גורף מהמעשים האלה ומתביישת בהם מאוד לסיפור המלא
מאמרו של אריאלי לצד תמונתם של מחללי שם ליובאוויטש מחלקים את תמונת הרבי
הקטעים הרלוונטיים מתוך "מעריב":

בין התניות השפה האופיינית לשיח הציבורי שלנו יש שתיים אכזריות במיוחד. כאלה שלא מאפשרות דיון ענייני וקוטעות כל ויכוח באבחה כואבת של סרקזם מרושע. האחת היא "אוי נו, שוב התקשורת אשמה‭."‬ אין לך עיתונאי מראיין, מדן שילון, זוכה פרס האקדמיה על מפעל חיים, ועד אחרון כתבי השטח של "זמן עפולה והעמקים" שיימנע, בשעה שהוא שומע טענה שעניינה התקשורת, מלהגיב בנימת ביטול שיש עימה אנחת כאב מזלזלת: "אוי, נו, שוב התקשורת אשמה‭."‬

דוגמה נוספת לטיעון אידיוטי שהשתלט על השיח היא "תכף תגיד לי שאלה עשבים שוטים‭."‬ המשפט הלא חכם הזה, שכל פרח עיתונות יודע לשלוף ברגע הנכון מול מרואיין שמנסה להגן על שמו או שם שולחיו הטוב, נהגה כבר מזמן וקיבל תעצומות יתר בחסות הפולמוס הוותיק בין ימין לשמאל, במיוחד באמצע שנות התשעים, בעקבות רצח רבין. בשיח הציבורי על כל ענפיו ומחלקותיו נוצרה מין קביעה איתנה האומרת כי "עשבים שוטים" זה לא תירוץ. משוגע שכונתי הרג מישהו וריסס על גופתו "העם עם הגולן‭?"‬ הימין אשם.

האמת היא, כמובן, ששתי הקביעות הללו נכונות להפליא. כמו שכל ילד יודע, התקשורת באמת אשמה ובאמת יש בכל מקום ובכל קהילה ובכל קבוצה עשבים שוטים. אבל לך תנסה להסביר את זה.

קחו את פרשת מצעד התועבה בירושלים. היא מתקדמת כבר שבוע בשני מסלולים מקבילים והפכיים. עובדה אחת היא שמדי יום בשבוע האחרון פונה עוד רב או פוסק או אדמו"ר אל נאמניו ומורה להם להניח למצעד ולחדול מלעסוק בנושא. לא מפני שהחרדים שינו את דעתם ביחס למצעד, אלא מסיבות פרקטיות ואסטרטגיות.

הקבוצה היחידה שמעוררת מהומה סביב המצעד היא הקבוצה הקיצונית בירושלים, קבוצת שוליים חרדית שלחרדים עצמם אין עימה כלום. עובדה שנייה היא שבדיווחי התקשורת הכללית עולם כמנהגו נוהג. המהומות הן מהומות, והחרדים כולם מאוחדים כאיש אחד בכוונה לפוצץ את המצעד ויש איומים וסכינאים. איש מבין הכותבים לא מוצא את מעט היושרה להבהיר לקורא כי אין לראות במעשי הקבוצה הקיצונית ביטוי להלוך הרוח ברחוב החרדי. הדברים מוצגים בפשטות מכלילה ומכאיבה.

קחו את מבצע חלוקת הצ'ייסרים לכבוד ההילולה של הרבי מליובאוויטש. יום אחד השבוע הוצפה התקשורת כולה בדיווח על "מבצע של חב"ד" לחלוקת וודקה בברים של תלאביב בליל יום הזיכרון לרבי מליובאוויטש. למחרת באו גם התמונות. קבוצה של רבנים שחזותם כשל חב"דניקים עומדת בפתחו של פאב ומחלקת משקאות ותמונות לעוברים ושבים. הדיווח היה לקוני: "חב"ד חוגגת את הגאולה ומחלקת משקאות‭."‬ איש מבין הכותבים לא מצא לנכון לציין את העובדה הפשוטה שתנועת חב"ד מתנערת באופן גורף מהמעשים האלה ומתביישת בהם מאוד.

אבל למה סתם להאשים ולבוא בטענות? הנה, אני מספק לכם כאן, ובאחריות, את האינפורמציה הבאה: אכן, יש חרדים קיצונים שעושים מהומות. הם מוקעים ומוקאים ואין במעשיהם שום ביטוי לעמדותיהם ולדעותיהם של כלל החרדים. הם "עשבים שוטים‭."‬ אכן, יש כמה חב"דניקים מחורפנים שמתנהגים בצורה סהרורית. הם שנואים ומורחקים, מזיקים ומקלקלים, ואיש אינו לוקח אותם ברצינות. הייתם צריכים לראות איזו נהמת כאב איומה עלתה השבוע בכפר חב"ד למראה התמונות המגוחכות של חלוקת המשקאות. הם "עשבים שוטים‭."‬ נקודה.

בפעם הבאה שאיש עומד וצועק בגרון ניחר שהתקשורת אשמה ושמדובר בעשבים שוטים, רגע לפני שאתם עושים עם היד תנועת ביטול ומתמלאים שנאה כלפיו, עצרו לרגע ונסו אופציה אחרת: נסו להאמין לו. כי כן, בכל מקום יש עשבים שוטים. וכן. התקשורת באמת אשמה.

עוד בנושא:
 
הרב גלוכובסקי: הבי"ד יתכנס ויחליט איך להגיב / אודיו
 הרב אשכנזי: "קיבלנו התרעה: "עצור!", לפני שיהיה מאוחר" / וידאו
 נחשפו פורקי העול שמחללים את שם הרבי
 מחללי שמו של הרבי מסתתרים מאחורי אנונימיות 
 זעזוע וחלחלה מפרובוקציה מבישה לחילול ג' תמוז  
 הרב אקסלרוד: "שקר גס... הפעולה אסורה באיסור מוחלט"
לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
9 תגובות
1.
קובי , כל הכבוד !
ו' תמוז ה׳תשס״ז
על אף שאינך דובר או מחוייב לתנועת חב"ד , אתה מתנדב לעשות את זה בגדול בכלים שלך ועל כך יישר כוח , אכן , כל אחד והשליחות שלו !
2.
לא מדוייק
ו' תמוז ה׳תשס״ז
קובי לא צודק לא בנושא המצעד ולא בנושא הפאבים.
זה נכון שמנהיגי ציבור חרדיים לא תומכים בהפגנות.אבל זה מאד לא חד משמעי.באופן די גורף יש הסכמה שאסור לעבור על המצעד כאילו זה איזה נסיעה בבר אילן בשבת.
אז נכון ששורפי הפחים אינם מיושבי בית המדרש אלא הפרחחים של הציבור החרדי, אבל ישנה תמיכה ציבורית רחבה להפגנות.
ואתו דבר בנוגע למבצע המביש של הפאבים.
המארגנים אינם עשבים שוטים,הם אנשים שמרכיבים את המימסד המשיחי.מבחינה עיתונאית הם אפילו אנשים בולטים בחב"ד.נכון שבמקרה הזה אפילו המשיחיסטים התנערו,אבל ודאי זה לא איזה ילד מנתניה שעושה פעולות פרטיזניות.
3.
ירמי כליפא
ו' תמוז ה׳תשס״ז
תתביש לך!
אתה מוכן לעשות הכל בשביל פרסום.
אתה מקריב את הרבי על מזבח הנרקיסיזם שלך!!!
רואים שהשורשים שלך לא בחב"ד.
אתה בחינת פרעה אשר "לא הכיר את יוסף!" בושה וחרפה.
4.
לא מוציאים כביסה מלוכלכת!
ו' תמוז ה׳תשס״ז
לא מוציאים כביסה מלוכלכת!

לא היה שום סיבה לפרסם בטור השבועי שלך את הנ"ל.

די! עד כאן!
5.
קובי, מה יהיה איתך?
ו' תמוז ה׳תשס״ז
נהיית אנטי משיחיסט לפני שנהיית חב"דניק, איי איי איי
6.
קובי
ז' תמוז ה׳תשס״ז
כל הכבוד
כל הכבוד
כל הכבוד

אתה עושה הפצת המעיינות ודואג לכבודה של ליובאוויטש לפני שנהיית חבדניק, כל הכבוד!
7.
רדוד
ח' תמוז ה׳תשס״ז
מה הבשורה בכתבה שאין בכותרת??
8.
קוביי...
ח' תמוז ה׳תשס״ז
דע מאין באתה...
(בני ברק)
אם לא ... נזכיר לך!!!
9.
קובי אריאלי?
ח' תמוז ה׳תשס״ז
לא ידעתי שהדעה של קובי בעלת משמעות כל כך גדולה שאתם מפרסמים אותה!? זה מתאים לעיתון מעריב!!!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.