האתגר האחרון: צניעות / מאמר דעה
האתגר האחרון
האזנתי לחדשות הבוקר.
שוב קסאמים. טרור. תאונות. עוני. אלימות. יאוש!
והלב מזדעק: רבונו של עולם, די! עד מתי? מה עושים?
ואז, מצאתי שיחות קודש, בהם הרבי נשיא דורנו מדבר בדיוק אלי וכאילו אומר: בתי, יש מה לעשות. את יכולה להציל את המצב. כן, את. את, יחד עם כל הנשים. המפתח בידיכן.
* * * * *
אחרי ארבעים שנה במדבר, עם ישראל, תחת נשיאותו של משה רבינו, כובש אומה אחר אומה בדרכו להכנס לארץ. כל העמים רועדים, יודעים כי סופם קרב. בלק, מלך מואב, בנסיון נואש לעצור את הצלחתו של משה רבינו, שוכר את בלעם בכדי להלחם במשה עם הנשק העתיק של עם ישראל עצמו- כח הדיבור. "הקול קול יעקב".
שלוש פעמים מנסה בלעם לקלל, ושלוש פעמים נהפכות קללותיו לברכות.
איזו בושה לבלעם! איזה כשלון! רגע לפני שהוא נשלח הביתה בבזיון, הוא שולף את הקלף האחרון שלו: "לכה איעצך"- העצה של בנות מדין.
וכידוע, כאן הוא הצליח.
החטא היה כל כך חמור-צירוף של עבודה זרה וגילוי עריות- שמחטא זה "לא הוטהרנו עד עתה" עד כדי כך שאנו עד היום זקוקים לזכותו הגדולה של משה רבינו בכדי להנצל ממנו. קבורת משה היתה "בגיא (בארץ מואב) מול בית פעור", כי "בכל שנה ושנה בעת שחטאו ישראל בבנות מואב, באותו פרק, בית פעור( המלאך המקטרג שנוצר מהחטא) עולה לקטרג ולהזכיר עוון, וכשהוא רואה קברו של משה, חוזר ושוקע" וקטרוגו משתתק.
כל זה התרחש לפני אלפי שנים, ונראה כלא קשור אלינו, אבל ההסטוריה הזו חוזרת על עצמה ממש עכשיו, בתקופה שלנו.
אחרי אלפיים שנה במדבר העמים, עם ישראל, תחת נשיאותו של משה רבינו שבדור, עומד על סף הגאולה. עבודת הבירורים נסתיימה, ואנו עומדים הכן כולנו להיכנס לתוך הגאולה. אך הכוחות של הלעומת- זה אינם שוקטים. הם מנסים לעכב, לטרפד ולתקוף את עם ישראל ונשיא הדור. כוחות הקליפה רוצים למנוע את ביאת המשיח, כי הם יודעים שהגאולה תביא את סופם- הסוף לרשע.
והרבי אומר: "כשיש התנגדות לנשיא הדור, שזהו נשיאנו הרבי (הרי"יץ) והם מוצאים את עצמם מובסים, הם מתחילים עם עזרת הנשים".
כשכל הנסיונות של הלעומת-זה נכשלו, כי נשיא הדור מתגבר על כל המכשולים, הם שולפים את הקלף הסודי, הקלף האחרון - בדיוק כמו בלעם בשעתו: להכשילנו בעניינים של היפך הצניעות.
לנו, לנשי ובנות ישראל, ניתן האתגר העצום הזה, ברגעים האחרונים של ערב הגאולה.
והרבי ממשיך ומסביר איך נשי ובנות ישראל יכולות להתגבר על המכשולים הכי חזקים בדרך לגאולה:
בנות ישראל הכשרות (והכוונה אלינו!) הן הלעומת-זה של בנות מדין.
בנות מדין עשו מה שעשו לאלקיהן, אבל אישה יהודיה, אשר עליה הכתוב אומר" חכמת נשים בנתה ביתה", היא בונה את ביתה עם הכוונה שביתה יהיה מקדש ומשכן לה' עד שיהיה "ושכנתי בתוכם".
כל התורה כולה נתנה תחילה לנשים, "כה תאמר לבית יעקב", וכך, תמיד, יש כח מיוחד לנשי ובנות ישראל שאיתו הן יכולות לבטל כאלה קטרוגים שאחרים לא יכולים לבטלם.
איך? על ידי ההיפך של אותה הנהגה (של בנות מדין).
ומה ההיפך? הנהגה של "כל כבודה בת מלך פנימה", עניין הצניעות. כשנמצאים "פנימה", אזי כל הבית כבר מתנהל כמו שבית יהודי צריך להיות, ואז זה נקרא "בנתה ביתה", והבית הופך להיות משכן ומקדש לו יתברך.
ובעקבות זה – הקטרוג שוקע, ונשיאן ומושיען של ישראל עולה ומבטלו לחלוטין. והכוונה היא למשה, הוא גואל ראשון והוא גואל אחרון (משיח), ויבוא ויגאלנו בקרוב ממש, בגאולה האמיתית והשלמה.
* * * * *
קראתי את השיחה ונותרתי המומה.
איזו אחריות הרבי מטיל על כתפינו!
הנסיון הגדול של התקופה שלנו, הנסיון בענייני צניעות, זה לא "סתם" יצר הרע שקשה לנו להתמודד איתו. זה יצר הרע מתוכנן, מכוון – להכשיל את נשיא הדור! יצר הרע שכל מטרתו היא להתנגד לנשיא הדור ולכל מה שהוא רוצה לפעול בעולם!
שומו שמיים!
ומי הן אלו אשר בכוחן להתגבר עליו ולהשיב מלחמה שערה?
אנו- הנשים והבנות. ואיך? על ידי צניעות.
המלים הן כל כך ברורות, שלא יכול להיות יותר פשוט. הרבי נותן לנו את המפתח. עכשיו זה בידינו.
* * * * *
ואם הלימוד הזה אינו מספק בכדי להוכיח לכל הנשים והבנות איזה כוח יש לנו, הנה באה הוראה נוספת מאותו סיפור, ומחזקת את העניין.
* * * * *
פעם אחר פעם מנסה בלעם לדבר דברים המזיקים לעם ישראל, ופעם אחר פעם יוצאים מפיו התשבחות הכי יפות.
מילות התפילה "מה טובו אהליך יעקב משכנותיך ישראל" שאנו אומרות מדי יום, נאמרו על ידי בלעם הרשע.
מה ראה בלעם שגרם לו להשתפך בשבחים על עם ישראל?
שני דברים ראה:
"מה טובו אהליך יעקב"- פתחי האהלים של בני ישראל לא היו מכוונים זה כנגד זה, שלא יציץ אדם לתוך אוהלו של חברו.
"משכנותיך ישראל"- ראה 'כל שבט ושבט שוכן לעצמו ואינן מעורבין'. זו עדות לחיי המשפחה המוסריים והטהורים שלהם.
כשבלעם ראה את היופי של החיים של בני ישראל, חיים נקיים וצנועים, ראה דברים שאינם נמצאים אצל הגויים, הוא התפעל כל כך, עד שעלה בלבו שלא לקללם. ולא רק שלא לקלל, אלא "ויהפך ה'... את קללתו לברכה". מהפך!
מעניין לציין שיש כאן שני עניינים של צניעות- אחד חמור, ואחד לכאורה קל.
העובדה ש"כל שבט ושבט שוכן לעצמו ואינן מעורבין", זהו באמת עניין עיקרי ורציני, אבל זה ש"אין פתחיהן מכוונין זה כנגד זה", נו! בוודאי דבר יפה, אבל בכלל לא עיקרי. זו אינה הלכה, אנו אפילו לא מוזהרים על זה.
וכאן מגיעה ההוראה הברורה של הרבי:
אל יאמר אדם שבעניינים גדולים ועיקריים בצניעות יהיה זהיר, אבל בפרטים שנראים קטנים, שוליים, מה זה כבר משנה, לא חייבים לדקדק כל כך!
צריכים לדעת שבצניעות, אין דברים קטנים. כל פרט הוא עניין עיקרי, וגם דבר קטן הוא גדול, עד שיש בכוחו להפוך כל עניין בלתי רצוי, מן הקצה אל הקצה.
כמו שקרה כאן- בלעם רצה לקלל, היו לו כל הכוונות הרעות בלב, אך כשראה את היופי של צניעות עם ישראל, ובפרט את הפתחים השומרים על הצניעות, (דבר שלא עיקרי בכלל), קרה המהפך. "הפך המקום את פיו (ו)ברכם".
ברכה- במקום קללה.
ברכה- בזכות הצניעות.
* * * * *
מה היו החדשות היום? קסאמים, טרור, תאונות.... ייאוש!
ייאוש? מה פתאום! אפשר לעשות משהו! עוד לא מיצינו את הכל! אפשר להפוך "כל עניין בלתי רצוי מן הקצה אל הקצה", אפשר להפוך הכל- לברכה!
יש מי שאינה זקוקה לברכה? כל אחת, כל משפחה, עם ישראל, ארץ ישראל – כולנו זקוקים לברכה.
והכוח לבטל קטרוגים ולהפוך את הדברים הקשים לברכה- ניתן לנשים.
הכוח כרוך במילה אחת: צניעות.
הרבי באין ספור שיחות ואיגרות מקשר את הזהירות בצניעות עם הברכות הכי נפלאות:
נחת יהודי מילדים ונכדים,
בריאות טובה,
פרנסה טובה ,
ומעל לכל- סולל את הדרך לגאולה!
הכל בהישג יד- והמפתח בידינו!
(מבוסס ע"פ שיחות קודש, י"ב תמוז תשכ"ד וליקוטי שיחות, חלק י"ג, פרשת בלק א')
משל לרכב מפואר ביותר אך אין לו מנוע
אישה המתעסקת בשליחות או לומדת חסידות,עושה מבצעים או כל דבר אחר שהרבה ביקש אך
גורמת לגברים שיביטו בה (וכאן אין זה משנה מהם גדרי הצניעות ,אם את גורמת לגבר להרהר זה אסור!)
תקחו את כל מעשיה הגדולים וזירקו אותם לפח האשפה הקרוב
שאלוקים ברא את חוה אמר לה דבר אחד היי צנועה היי צנועה !
כל השאר באמת ראוי שתעשה וחשוב מאד שתעשה, אך אם היא לא צנועה זה כמו שנכתב למעלה מה יעזור לך שיש לך קדילאק הכי מפואר או מרצדס אבל במקום מנוע יש שם פרחים הרי ברור שאינו שווה כלום פשוט כלום!!!
תחשבו ע"ז
ובבגדי גרבי ונעלי זרה.
כואב אבל זה המצב.
אך איך מתמודדים עם הבנות שהסביבה - גם הפנימית של כחב"ד - משפיעה עליהן בעיקר מבחי הלבוש.
יאמרו לי שזה שייך לחינוך להסברה וכו, אבל בפועל ממש אנו משתדלים להשקיע חינוך בכיוון הזה והסברה כפי יכולתנו, אבל התוצאות אינן כרצוי.
אדרבה, ילמדונו איך מגיעים לתוצאות הרצויות
חיזקי ואימצי!!
עלי והצליחי!!
בתקוה להצלחה.
שירבו כמותך, ויקדשו את שם ליובאוויטש שחולל לאחרונה בלי סוף.
חיזקי ואימצי!!!
שניתראה בגאולה האמיתית והשלמה, ובזכות נשים צדקניות עתידין ישראל להגאל מחושך הגלות.
במיוחד בתקופתנו "שהנה הנה משיח בא".
כל הכבוד!!!
ל-5 כל הכבוד לך, נקווה שכל הבנות והנשים בחב"ד יקבלו על עצמם החלטות בצניעות!
בגדים שלדעתי מידי צמודים
והיא טענה ובלהט שאמא וכן אחותה הגדולה (שתיהם שליחות ! )
ראו ולא העירו , סכמתי אתה שנשאל שוב את דעתם ומה שיפסקו יתקבל , לתדהמתי שאלנו
והיא צדקה ,וגישתי נדחתה בזלזול
שאין אנחנו כאילו שאי אפ להבחין מי הולך זכר או וכו , ואני מציין שוב
הבגדים לדעתי בעליל אינם צנועים.
אציין שהאם ובתה - השליחות ,גדלו והתחנכו במוסדותינו
ועל כו נראה לי שצריך ובדחיפות לרענן ולפרטים את גידרי הצניעות
אודות נושא הכי חשוב והבי נחוץ, וכדבריו
הק של רבנו נשיא דורנו צריכים לעשות
כל האפשרי
לחזק ענין הצניעות. והרי קמחי זכתה
לבנים כהנים גדולים כתוצאה מהזהירות
שלה בענין הצניעות
זה לא רק הנסיון של הדור שלנו
הנסיון הוא בעקר אחדות
אפילו בדור ההפלגה בוני מגדל בבל הייתה להם הצלחה בגלל האחדות לא ידוע לי אם שמרו על צניעות אך כנראה שכן ואף זה הוסיף להצלחתם
גם במשחקים למטה מתחת לבית וגם באוטו, ובכל מקום- זו הוראה מפורשת של הרבי מה"מ.
מי שהולכת במטפחת מחוץ לבית, ועוד בכזאת שר"ל מסתירה טפח וחושפת שניים- חוטאת ומחטיאה את הרבים.
קחי לתשומת לבך אישה כשרה ואימא בישראל!! עדיף לעשות מאמץ קטן עכשיו ולא לבכות אחר כך כשנראה איך הבנות שלנו מתלבשות.
יחי המלך!!
ולמה? הנפש האלוקית שלו משתוקקת לעשות רק טוב ולהתנהג כפי רצון ה, אך הנפש הטבעית שלו מיד עלולה לקום ולהערים קשיים ומכשולים.
אך, אם הוא יספר לחברו. מה יקרה? הנפש האלוקית של חברו גם רוצה שחברו יצליח לעמוד בהחלטה, כי זה חלק מהטבע הטוב של הנפש האלוקית- לדאוג לתועלת הרוחנית של זולתו.
לעמות זה, הנפש הטבעית של חברו לא תפריע לו, כי זה לא עניינה. היא בטבעה אנוכית, היא רוצה להנות בעצמה ממנעמי החיים, לא אכפת לה מה קורה אצל השני. ולכן זה שתי נפשות אלוקיות מול נפש טבעית אחת.
ועל אחת כמה וכמה, כשעושים החלטה ומצהירים על זה כאן בפורום, אז יש את הנפשות האלוקיות של כ-ל הקוראים, כי כולנו איתך, מול נפש טבעית אחת. וואווו! איזה כח! זה משהו עצום!!!
חזקו ואמצו, ושתהיינה להשפעה טובה על כל הקהילה הקדושה.
שלום.. אני נערה בת 17 לומדת במוסדות של הרבי מה"מ ובאמת רואה שהצניעות היא לא מי יודע מה.. לפני שלוש שנים המורה יכנסה לכיתה וסיפה לנו סיפור.. היו שתי בנות אחת בת חבדי"ת והשנייה ליטאית הבת החבדי"ת אומרת לה "בעז"ה שהמשיח יבוא אי ירוץ אליו אם כל המבצעים שעשיתי חלוקת נרות שבת, אות בספר התורה פרסום "ענויים הגיע זמן גאולתכם" וכו.. הליטאית עונה לה-"אם כל הכבוד לך איך תקבלי אותו עם הגרביים הקצרות? והחצאית הקצרה? אם השסע?
אנחנו בתור בנות בכיתה ח התביישנו אבל לפני חודש עשינו התועדות והעלנו את זה והגענו למסקנה אם כל הכבוד לבנות הליטאיות על הצניעות שלהם הם לא מלאות תוכן כמו הבנות שלנו.
אני לא אומרת שזה בסדר שהצניעות היא בסדר היא לא בסדר ואני בוכה על זה אבל יש לנו במה להתגאות ולבקש בעוז שהרבי כבר יתגלה....
אחר כשחשבתי על הכל ביחד בעצם הכל מתחיל מגיל קטן כשהילדה רואה את האמא תכלית הצניעות ללא פשרות אז היא רואה מה חשוב לאמא... והגננות בגן משהו אומר להן משהו? ומורות הלא חבדיות שייש בבית הספר? במוסדות גור האם היו מכניים אשה שהיא לא גורית?
הכל מתחיל מגיל קטן ועל עקרונות
בתקווה שהמצב ישתנה
ורבי תתיתגלה כבר..
בברכה שניזכה לגאולה האמיתית והשלימה למטה מעשרה טפחים עם הרבי שליט"א מה"מ בראשנו
יחי
ואם את כבר מזכירה את קבלת פני רבינו, אז תרשי לי לשאול אותך ואת כל אלו שחושבות כמוך:
איך תוכלי/תוכלו לעמוד מול רבינו בהופעה הנוכחית שלכן ביחוד עם כל הבושות שגרמתן ועדיין גורמות לשמו הק של רבינו.
איך מעיזים בכלל לייצג את רבינו בצורה כזאות????
אחרי הכל את מי אתן חושבות שאתן מייצגות כשאתן יוצאות למבצעים????
זה כבר בלי לדבר שאישה/בת חב"דית תמיד מייצגת את רבינו, במבצעים, או לא, בשליחות וגם לא בשליחות, איפה שהיא נמצאת נצמד אליה השם חב"ד.
חייבות אנחנו תמיד לשאול את עצמינו מה אנחנו גורמות לרבי באותו זמן ולענות לעצמינו בכנות.
לייצג את רבינו ולהיראות רחוביות כמו צועניות, מה אתן חושבות שזה גורם לרבינו???
איך בת שמכבדת את עצמה בכלל חולמת על מראה כזה עזוב ומיסכן???
מראה שרק מוריד את הערך העצמי של כל בת או אישה.
לבנות תמיד היה כזה רצון להיראות מה שיותר יפה בצורה מכבדת, מה קרה שרוצים להיראות בצורה כה זרוקה ומבישה?
כך אתן מחשיבות את עצמכן?
עצוב...
כדאי לכן לחשוב על העובדות האלו!!!
שהקב"ה יעזור לכן לראות את האמת ולהתגבר על המניעות והעיכובים.
עלו והצליחו!
פעם, כשהיו קטנים, שחק הרבי הרש"ב עם אחיו הגדול הרז"א. הרש"ב היה גבוה יותר, והרז"א רצה להרגיש "גדול", אז הוא חפר בור קטן באדמה והכניס את אחיו הצעיר לתוכו. ועל זה הוכיחו אביהם הרבי מהר"ש: הדרך להיות "גדול" היא להגביה את עצמך, ולא להוריד את הזולת.
אם סיפרו לנו את הסיפור הזה, סימן שזה בשבילנו, וטוב נעשה אם נאמץ את המסר.
חברה תחרותית כמו בחב"ד, שאם אין לנערה בגד שמספק בעיני חברותיה, היא לא תצא לבית הכנסת/לסיבוב השכונתי - מחנכת בעליל גם להופעה מנקרת עיניים.
צניעות היא לא רק סוג בד, אורך חצאית, פאה או שיער - היא הרבה יותר מזה: בחינוך לפשטות. באמירה חינוך לא התכוונתי לאכיפה דרקונית ומרגיזה של חולצת תלבושת מכופתרת מבד לא נעים, שכאשר שמחים להיפטר ממנה - ששים לשנות וללבוש מה שרוצים.
נ.ב. אני לא מאשימה או זורקת עול אבל אולי כדאי להעלות את הנושא אצל הגברים גם. יש כאלו שצריכים לשנות גישה. אולי לא בלבושם אבל בהתנהגות בעניין.......