מערכת COL | יום ה' תמוז ה׳תשס״ז 21.06.2007

לחזור בגאון לכלא האימתני

שמונים שנה היה אפשר רק לשער איך נראה מבפנים בית-הסוהר האימתני 'שפולרקי', השוכן בטבורה של לנינגרד (כיום פטרבורג), וכיצד נראים המדרגות וסולמות הברזל שהאדמו"ר הריי"צ נ"ע מתאר ביומנו ■ עכשיו, בפעם הראשונה, הציבור כולו יכול להציץ פנימה, זאת באמצעות סרט מבויים, שאורכו כארבעים דקות, המשחזר את מאסרו וגאולתו של הרבי הריי"צ ■ את דמותו של הרבי בסרט מגלם הרב יצחק קוגן, חבר אגודת-חסידי-חב"ד ברוסיה ורב בית-הכנסת בולשויא-ברוניה במוסקווה. הצלמים השתמשו בתאורה ההופכת את הרב קוגן לצללית כהה ותווי פניו אינם נראים ■ הכתבה המתפרסמת במדור חיים יהודיים שב'שיחת השבוע' מאת ר' זלמן רודרמן  לסיפור המלא מגזין ב-COL
לחזור בגאון לכלא האימתני
הרב קוגן על רקע סולם הברזל שאליו נדחף הרבי
אחד הקטעים המרעידים את הלב ברשימת המאסר שכתב הרבי הריי"צ (רבי יוסף-יצחק שניאורסון) מליובאוויטש, לאחר שחרורו ממאסרו, הוא הרגע שהחליט להניח תפילין תוך כדי הליכה אחר השומר שהובילו אל תאו.

הרבי הניח את התפילין של-יד ולא הספיק להניח את התפילין של-ראש, ואז הבחין השומר במעשיו ודחפו הצידה, "מקום שם סולם ברזל הולך מטה". הרבי נפל מכל המדרגות והוא מודה לה' על שלא שבר יד או רגל.

שמונים שנה היה אפשר רק לשער איך נראה מבפנים בית-הסוהר האימתני 'שפולרקי', השוכן בטבורה של לנינגרד (כיום פטרבורג), וכיצד נראים המדרגות וסולמות הברזל שהרבי מתאר ביומנו. עכשיו, בפעם הראשונה, הציבור כולו יכול להציץ פנימה, לתוך אחד המקומות המסמלים יותר מכול את אימי המשטר הקומוניסטי, הכלא שדיי היה בהזכרת שמו להטיל אימה ופחד.


סרט תעודה היסטורי

ביום חמישי הבא, י"ב בתמוז, ב'אולם הספרנים' שבמרכז מוסקווה, יוקרן בפעם הראשונה סרט תעודה היסטורי, שמתאר את פרשת מאסרו וגאולתו של אדמו"ר הריי"צ. רואים את פלוגת שוטרי הג-פ-או המתפרצת לבית הרבי, מחוללת שם מהומה, ולאחר מכן מובילה את הרבי ל'שפולרקי'.

המצלמה מוסיפה ללוות את הרבי גם ברגעים הדרמטיים של בואו בשערי הכלא, בחקירה ועוד. הסרט עוקב אחר מהלך העניינים בשמונה-עשר הימים הבאים, שבהם עונש המוות שנגזר על הרבי מומתק ומופחת פעם אחר פעם – עד י"ב בתמוז, שבו נתקבלה בשורת שחרורו המלא.

בזירת ההתרחשויות המקורית

לא, אין זה חומר מקורי חסוי מארכיון הסרטים הסודי של הג-פ-או, אלא בסרט מבויים, שאורכו כארבעים דקות, המשחזר את מאסרו וגאולתו של הרבי הריי"צ. את דמותו של הרבי בסרט מגלם הרב יצחק קוגן, חבר אגודת-חסידי-חב"ד ברוסיה ורב בית-הכנסת בולשויא-ברוניה במוסקווה. הצלמים השתמשו בתאורה ההופכת את הרב קוגן לצללית כהה ותווי פניו אינם נראים.

מלבד הערך התיעודי והחינוכי של הסרט, חשיבותו בכך שכל הצילומים נעשו בזירת ההתרחשות המקורית: הבית ברחוב מאחאוויה 22 בלנינגרד, בית המגורים שממנו נלקח הריי"צ למאסר, וכמו-כן תא הכליאה שלו – מספר 160 – ב'שפולרקי'.


כשיש התערבות מגבוה

"הדבר היה כרוך בקשיים לא-מעטים", אומר הרב קוגן. כל פניותיו להנהלת ה'שפולרקי', בית-כלא פעיל גם עתה, לצלם בתוך הכלא עצמו – נענו בלאו תקיף. "נדרשה התערבות מגבוה של משרד-הפנים וברוך ה' הצלחנו", הוא אומר. ההוראה מגבוה ריככה את הנהלת הכלא, שאף נענתה לבקשת במאי הסרט, ופתחה את שערי הכלא באמצע הלילה, כדי שצילום רגע המאסר יהיה אותנטי ככל-האפשר.

לרב קוגן (61) העיר לנינגרד איננה זרה כלל וכלל. הוא נולד וגדל בה, וכונה בשלב מסויים 'הצדיק מלנינגרד'. בשנת תשמ"ו זכה לעלות ארצה עם משפחתו. דמותו החסידית, כפי שנחשפה להמוני מקבלי פניו בארץ, עוררה אז השתאות רבה. ארבע שנים אחר-כך חזר לרוסיה בשליחות הרבי, כדי לסייע בהצלת הקבוצה הראשונה של 'ילדי צ'רנוביל' והעלאתה ארצה. מאז הוא שם: רב, שוחט, וגם שותף להפקת הסרט המיוחד במינו, שבוודאי יעביר רטט של התרגשות בלב המונים.
לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
2.
יישר כח חברס....
ה' תמוז ה׳תשס״ז
הרב קוגן מייצג את לובאוויטש של פעם...במלא מובן המילה.....גדול!!!
3.
מישהו יודע על המלכודת ? ?
ה' תמוז ה׳תשס״ז
שמעתי (!)

ואני מבקש לאמת או להכחיש:

האם ידוע למישהו על מלכודת מוות שהכינו באותו ליל בלהות לרבי הריי"צ נ"ע ?

בסוף הפרוזדור בו הובל הרבי - הוא פנה לשמאל (או לימין), אינני זוכר כרגע, וכאשר "נזכר" שהוא במקום הלא נכון, המשיך לשבת שם במנוחה,

עיין ברשימת המאסר.


הנכון הדבר אם לאו?


תודה רבה לכל מי שיוכל להוסיף פרטים בזה.

וזכות הרבים תלוי בו.
4.
ש לציין---
ה' תמוז ה׳תשס״ז
שהכינוי "הצדיק מלנינגרד" הונח עליו על ידי הרבי מילובאוויטש בכבודו ובעצמו !!!
ולא ע"י הקהילה שחי בה בלנינגרד שמאמין אני שבאיזשהו שלב היו מדביקים לו כינוי כזה.
5.
יש לציין -2- -----
ה' תמוז ה׳תשס״ז
שהר קוגן לא נשלח לעזור רק לקבוצה הראשונה, אלא הוא ועוד כמה נשלחו יחדיו כדי לפעול לשחרורם והבאתם לארץ ישרא-ל, לכל אחד היה תפקיד למלאות מטעם הרבי.(בדיוק כמו שבזמננו עובד מפעל היי-טק למינו).
ומאז השמים של חבר העמים פתוחים לארץ ישרא-ל לעולי רוסיה עד זמננו-מה שהרבי צפה מבעוד מועד.
אע"פ שלצערנו בגלל המדינה העקומה שלנו עולים גם גויים רבים וגורמים לקצת בעיות (בלשון המעטה) !!
6.
ל 3....
ח' תמוז ה׳תשס״ז
המקור ברשימת המאסר נמצא בדבר מלכות -ברשימת המאסר - פרשת חקת!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.