מערכת COL | יום ב' תמוז ה׳תשס״ז 18.06.2007

מרגש: ניצול השואה שחזר לשיר מחדש / וידאו

ג'ייקוב קולמן, יהודי ניצול שואה מוועסט אורנג' בניו-ג'רזי. הוא נולד בגרמניה בשנת 1924, היה בגיטו ונשלח למחנות ההשמדה של הנאצים "וראה את הגרוע מכל". במשך שנים הוא סירב לדבר על הנושא ולא היה מעורב באירועים יהודיים עד שראה מודעה לקורס השואה של JLI בעירו, אותו מעביר הרב אפרים מינץ, מנהל המשרד הראשי של JLI ■ בהוקרה לשלוחים, "שנתנו לי חיים אחרים", הוא החל לשיר "משיח", שיר שחובר לאחר השחרור ממחנות ההשמדה בשנת 1945 ■ צוות COL השוהה בניו-ג'רזי מגיש: דיווח נרחב, גלריית תמונות שניה וקטע וידאו מיוחד משירתו של ניצול השואה לסיפור המלא 
מרגש: ניצול השואה שחזר לשיר מחדש / וידאו
ריגש השלוחים. ניצול השואה על רקע המשתתפים, אמש • צילומים: אלי קאהן, COL

מאת בנימין ווייס וחיים ברון, כתבי COL לנוארק
צילומים: אלי קאהן
צילום וידאו: מנדי לואיס


"אני בטוח שאם הרבי היה מגיה את הקורסים (של JLI) היה לו נחת-רוח", אמר הרב משה קוטרלסקי, סגן יו"ר המרכז-לענייני-חינוך בפתח הועידה התשיעית של המכון ללימודי יהדות הנערכת בנוארק, ניו-ג'רזי.

המכון זוכה לתמיכתם של קרן רוהר, המשפחה הנדיבה של סמי וג'ורג', המוערכים בין גדולי התומכים בפעולות בתי-חב"ד ושלוחים בעולם. 300 שלוחים המפעילים את סניפי המכון ומעביריו את קורסים מרתקים במגוון נושאים ביהדות משתתפים בועידה.

בנאומו, אמש (ראשון), הרב קוטלרסקי סיפר על המחוייבות הטבעית שסמי רוהר מרגיש כלפי המכון. התקציב השנתי של המשרד הראשי הוא שני מיליון דולר בשנה. "לשבת איתו על תקציב JLI הוא...", הרב התקשה למצוא את המילים המדוייקות.

"שיחה איתו על התקציב אורכת 90 שניות. אני מגיש לו דפים ודו"חות עם עדכונים מה קורה בשטח. והוא שואל למתי צריך את הסכום. כל הלימוד שלנו הוא לזכותו. בעיני, JLI הוא הפצת המעיינות שהרבי דיבר עליו".

טייס אבוד

אחד ההישגים של המכון JLI הוא ביסוס מערכת שיעורי תורה וחסידות בבתי-חב"ד. בדנמרק ושוודיה כמו באוסטרליה וקליפורניה. בעוד שארגונים אחרים התפארו בחינוך תורני, הדבר מתקיים כבר דורות בבתי-חב"ד וכעת, עם JLI, בצורה אפקטיבית ומושכת.

כדוגמא לערכים מבולבלים של עדות אחרות והשינוי שהמכון הביא לתדמית וחיי הבית-חב"ד, הרב קוטלרסקי סיפר על אפיזודה במהלך ביקור השבוע בקנדה.

"השתתפתי בהכנסת ספר-תורה של משפחת גנייביש. חזרתי בטיסה עם השליח הרב משה ניו ואז טייס של חברת התעופה יונייטד איירליינס ניגש אלינו עם בקשה מפתיעה. 'יש לכם אולי סידור', הוא שאל.

"מתברר שהוא יהודי שומר מצוות. 'תפילין יש לי ומסכת יבמות יש לי. סידור שכחתי', הלה אמר. אנחנו נתנו לו ספר חת"ת שיישאר עימו", הרב קוטלרסקי סיים.

שנה של הפקה

בשיחת וידאו עם COL, הרב שמואל קפלן, השליח הראשי למרילנד וחבר הנהלת JLI, הרחיב על הנושא. "זה לא שבבתי-חב"ד לא היה עד היום שיעורי תורה, חלילה. אלא במקומות מסויימים היה סטיגמה שאין מספיק תורה בחב"ד. אלא שהוכחנו אחרת - סופית".

"לוקח לנו שנה שלימה להפיק קורס", הרב קפלן הוסיף. "זה תהליך מאז שמחליטים על הנושא - אם זה שואה, קבלה או היסטוריה - עד שהוא נמסר בסניפי JLI בבתי-חב"ד. 18 איש מינימום עובדים על מחקר, עריכה ופדגוגיה של הקורסים כשהגב' חנה סילברסטין היא העורכת הראשית".

הרב בערל בעל, מראשי צוות העורכים של JLI, סיפר היום (שני) כי פרופסורים רבים התפעלו מהמתכונת הלימודים של הקורסים. "באקדמיה המרצה מומחה לתחום מסויים ומלמד אותו כברר 3 עד 5 שנים. הוא מכיר את השאלות, התשובות ובחן את תלמידיו. לנו אין את הזמן ומשתמשים בטכניקות מיידיות".

"אנחנו ממוקדים במעשיות ויזמנו גישות לימודיות המעודדות את משתתפי הקורסים לחזור והמשיך להגיע".

הרב בעל, שנאם על כוח ההסבר, אמר לשלוחים: "אנחנו לא המכון לחינוך יהדות אלא ללימוד יהדות. לא חשוב איך אנחנו מלמדים, אלא איך הם לומדים. ואנו מנסים לחשוב עליהם כשמחברים את הקורסים".

ניצול השואה חזר לשיר

ראשי המכון סיפרו על יוזמות חדשות במסגרת הפעולות הכלליות, חלקם התפרסמו ב-COL לראשונה: ALI - לימודים תורנים מקדמים בסגנון כולל, סייני סקולרס עבור סטודנטים בקמפוסים - 32 בתי-חב"ד כבר משתתפים, JLI Teens לבני נוער, JLI Retreat
 בקיץ.

ארגון "אל"ף" הפועל מפלורידה עם אסירים יהודים ייחל להשתמש בקורסים של המכון, בית-הספר לאודר לעסקים של חב"ד בוינה, וכן עבור תושבי קראון-הייטס בשיתוף עם ועד הקהל השכונתי.

בארוחת הערב אמש (ראשון) הוזמן אדם בשם ג'ייקוב קולמן, יהודי ניצול שואה מוועסט אורנג' בניו-ג'רזי. הוא נולד בגרמניה בשנת 1924, היה בגיטו ונשלח למחנות ההשמדה של הנאצים "וראה את הגרוע מכל". במשך שנים הוא סירב לדבר על הנושא ולא היה מעורב באירועים יהודיים עד שראה מודעה לקורס השואה של JLI.

את הקורס בוועסט אורנג' מעביר הרב אפרים מינץ, מנהל המשרד הראשי של JLI. בהוקרה לשלוחים, "שנתנו לי חיים אחרים", הוא החל לשיר "משיח", שיר שחובר לאחר השחרור ממחנות ההשמדה בשנת 1945. הוא לא זכר את כל המילים, אבל הנוכחים פירגנו ומחאו כף.

"מה יהודים צריכים מלבד מים חיים" - התורה הקדושה.


לצפיה : לחצו כאן

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
אין הפניה לוידאו
ב' תמוז ה׳תשס״ז
התאכזבתי.
3.
וואאווו!! מרגש!! שיר יפה...
ג' תמוז ה׳תשס״ז
להפיץ
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.