מערכת COL | יום כ"ד סיון ה׳תשס״ז 10.06.2007

היום ב"הארץ": הרב שם-טוב מגיב לפרופ' באואר

פרופ' יהודה באואר, במאמרו "הא-ל הרופא" ("הארץ", 1.6), מתייחס לדעתו של הרבי מלובביץ' על השואה. בלי להגיב על התקפותיו הבזויות של באואר, אני סבור שהוא טעה טעות חמורה בהבנת דבריו של הרבי במכתבו לחייקה גרוסמן ■ שיחות ומכתבים רבים של הרבי מתייחסים לסוגיה במלים שאינן משתמעות לשתי פנים. אין במכתב שום דבר הסותר דברים שהרבי אמר לפניו או אחריו ■ השליח הרב אליעזר שם-טוב מגיב היום (ראשון) בעיתון "הארץ" לדברי פרופ' באואר  למאמר המלאפרופ' באואר מתעמת עם הרב ברוד / להאזנה 
היום ב
הרב שם-טוב ופרופ' באואר • צילומים: COL ואלכס ליבק • עיבוד: ליאורה בן משי, COL

הרב אליעזר שם-טוב

פרופ' יהודה באואר, במאמרו "הא-ל הרופא" ("הארץ", 1.6), מתייחס לדעתו של הרבי מלובביץ' על השואה. בלי להגיב על התקפותיו הבזויות של באואר, אני סבור שהוא טעה טעות חמורה בהבנת דבריו של הרבי במכתבו לחייקה גרוסמן. שיחות ומכתבים רבים של הרבי מתייחסים לסוגיה במילים שאינן משתמעות לשתי פנים. אין במכתב שום דבר הסותר דברים שהרבי אמר לפניו או אחריו.

המכתב התפרסם ב"ליקוטי שיחות", כרך כ"א, עמוד 397. אני מציע לכל מי שחוקר את הנושא ברצינות, ללמוד את המכתב בגרסתו השלמה והמקורית קודם שיגבש דעה כלשהי.

"זה היום הגיע לידי מאמרה... ומובן שקראתיו בתימהון גדול ובצער גדול", פותח הרבי את מכתבו. "התימהון - שהרי היתה הברירה בידה לכתוב לי ולשאלני פשר הדברים וההסברים שלדעתה אין הדעת סובלת אותם ומזעזעים וכו'... והצער - שזו הפעם הראשונה שיאשימו אותי בהשקפות שהן, כלשונה, 'מקוממות ומעלות זעם', בנושא הנוגע ללב כל יהודי ועד למיצוי הנפש; האשמה שאינה הולמת איש יהודי, אפילו הפשוט שבפשוטים, ושאין לה יסוד והיא ההיפך לגמרי מהמכוון".

פרופ' באואר מצטט את הרבי כמי שאמר, כי "היטלר היה שליח הא-ל שכן כך כתוב גם בירמיהו כ"ה על נבוכדנצר, שהוא 'עבדו'". הרבי מבהיר במכתב: "אין כל חידוש בדבר, שאיש מאמין - במובן האמונה של עמנו בני ישראל, ובלשון העיקר הראשון משלוש עשרה העיקרים של דתנו: 'אני מאמין באמונה שלימה שהבורא יתברך בורא ומנהיג לכל הברואים' - מאמין באמונה שלמה שהוא מנהיג לכל הברואים גם בעת השואה".

הרבי מצביע על הדמיון והשוני בין נבוכדנצר להיטלר. בעוד מעשי הטבח בימי ירמיהו נתפשים כעונש, הרבי אומר שהשואה אינה יכולה להתפרש כעונש. ההשוואה לנבוכדנצר רק מצביעה על כך, ששום דבר בעולם אינו קורה בלי ידו המכוונת של אלוקים, גם אם הדבר בלתי נתפש במוחם של בני תמותה. "מה שראיתי שינוי בדורנו בהשוואה במצב בזמן לנבואות האמורות, שאז היה עניין של עונש, לאחרי כמה וכמה אזהרות... ובדורנו מוכרח לומר שהוא עניין של 'ניתוח', זאת אומרת עניין של תיקון, ובהדגשה שהתיקון הוא בשביל ובהמנותח, ותיקון עד כדי כך שהצער אינו בערך להתיקון הבא על ידו, בדוגמת החילוק שבין חיים והופכם. וגם זה מיוסד על עיקר בדתנו, ובלשון העיקר הי"ג, שם: 'אני מאמין באמונה שלמה שתהיה תחיית המתים'".
פרופ' באואר כותב עוד: "עמדתו איפוא ברורה: השואה היתה דבר טוב כי היא גדעה את ה'איבר הנגוע ללא תקנה' של העם היהודי, או במילים אחרות את מיליוני קורבנות השואה, כדי לרפא את עם ישראל מחטאיו". "'הניתוח' שתיאר בא כ'תיקון עד כדי כך שהצער אינו בערך להתיקון', כלומר, שהצער (רצח היהודים) קטן מהתיקון שנעשה על ידי כך". זאת טעות חמורה.

קריאה קפדנית של המכתב מלמדת, שמשל הניתוח מובא רק כדי להדגים כיצד דבר נורא ככריתת איבר, גם לתכלית מועילה, יכול להיראות כפשע למי שאינם בקיאים. הוא בשום פנים ואופן אינו מובא כדי לרמז, שאלה שנספו בשואה "עברו כריתה" לתועלת הניצולים. הרבי אינו מנסה להסביר מהי תכלית הניתוח. הוא רק מאמין שזה לטובה, לטובת הנספים.

"והאם יש צורך להדגיש עד כמה הפליגה תורתנו בעניין של פיקוח-נפש בכל הזמנים והתנאים... אלא לאחרי שקרה מה שקרה, מה תגובת המאמין (וכמדובר כמה פעמים שכל בני ישראל מאמינים בני מאמינים הם) - הוא אומר: 'הצור תמים פעלו, כי כל דרכיו משפט, א-ל אמונה ואין עוול, צדיק וישר הוא' ואין זה מטריד עליו שאינו מבין הנהגת בורא העולם".

הרבי כותב עוד: "גם כשה'מנותח' מבין (או מאמין) ש'הניתוח' הוא לטובתו וכו' - מרגיש הוא הכאב ומצטער וצועק וכו', וכל אלה שהוא יקר להם מצטערים וצועקים וכו'. ואם אינם מצטערים, חס וחלילה, הרי הם על פי דין תורתנו - אכזריים".

הרב שם טוב הוא מנהל בית חב"ד באורוגוואי

כתב COL מוסיף:
התגובה של הרב שם-טוב פורסמה ביום שישי במהדורה האנגלית של עיתון "הארץ" והיום מתפרסמת במהדורה העברית.

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
למערכת הנכבדה
כ"ד סיון ה׳תשס״ז
ראוי להקפיד מאוד מאוד על קדושת שם ה, ולא להשתמש ב"אלקים" עם האות ה אלא כפי שישראל קדושים נוהגים בכל הדורות! אולי בהעיתון הארץ טועים, אזי כשאתם מעתיקים לפחות תקפידו לתקן זאת!

*

COL:
ההערה התקבלה. תודה.
2.
רק בישראל
כ"ד סיון ה׳תשס״ז
רק בישראל האנטי דתית אובססיבית, יכול לפרסם אדם המתהדר בתואר "פרופסור"ועיתון המייעד את עצמו ל"אנשים חושבים" - דברים המשקפים חוסר הבנה ובורות כה מחרידים.

ראשית, הפרופסור המלומד סבור משום מה, כי הרבי מליובאוויטש -הרואה בהיטלר, נבוכדנצר וכל צוררי ישראל, שליחי הקב"ה - המציא את המותגיים "אמונה" ו "השגחה פרטית".

הוא כנראה גם לא שמע מעולם על צידוק הדין ועל ברכת "דיין האמת", אותה מברכים - לא עלינו - גם במקרה רצח אכזרי של ילד קטן, או שמא הוא שמע על כך, אך הוא סבור כי בקרב העם היהודי מקובל להצדיק מעשי רצח.

ומאי הבנה אחת לשניה. את המשל שהרבי נותן לחוסר יכולתו של האדם להסיק מתוך חלק אחד של הפאזל על המכלול, ללא מידע מוקדם, הוא הופך לנמשל ומסיק מן הדברים כאילו קדושי השואה הי"ד היו אבר מורעל, רחמא ליצלן.

פשוט לא יאומן, כיצד מעז אדם שהידע שלו מתמצה בהסטוריה של השואה בלבד, לגעת בנושאים פילוסופים תיאולוגיים שאין לו בהם שום הבנה וכנראה גם לא הבנת הנקרא.


3.
תיקון והוספה לדברי הרב ברוד
כ"ד סיון ה׳תשס״ז
שמעתי את דברי הרב ברוד לאריה גולן ברשת ב. הרב ברוד הסביר את הדברים בטוב טעם, רק שבסוף נפלט לו שהרבי עצמו היטלטל במכתבו האמור להסביר את הדברים. לענ"ד הרבי לא ח"ו "היטלטל". אלא דבריו ברור מיללו שמצד אחד הוא רואה בשואה ניתוח ולאידך זה לא עונש וששה מיליון לא היו אבר נגוע ח"ו. והיינו שההשוואה לניתוח היא רק בענין שהתוצאה תהיה נעלית ויותר טובה. אפשר להסביר זאת כמו הפסוק מנבואת ישעיהו שהרבי מרבה לצטט בשיחותיו הק "אודך ה כי אנפת בי". למרות שאיננו מבינים והרבי אפילו התבטא פעם "וויפיל איז א שיעור ל אנפת? אבל אנחנו מאמינים שבסוף נבין את האנפת עד כדי שנגיע לאודך כמו הניתוח שהאדם הרואה מן הצד איננו מבין מדוע כורתים את האיבר ואנו כולנו משולים לאותו אדם עד להתגלות של אודך וכו ורק בזה הוא הדמיון לניתוח.
4.
כ הפרופסור
כ"ד סיון ה׳תשס״ז
האמת שאינני רוחש שום כבוד לפרופסור המחפש פירסום ע"ג הקדושים והטהורים אשר באזני שמעתי מכ"ק הרבי שאין ולא יהי שום תשובה להסביר את הקב"ה ע"ז

וכל המוסיף גורע .

5.
מאורוגווי . . . . . . . ?
כ"ה סיון ה׳תשס״ז
לידיעת הקוראים: הארץ הינו עיתון ישראלי.

הרבה מקרב אנשי חב"ד ודומיהם, מודעים למתפרסם בו. בודאי כשהנכתב נוגע בדעותיו של הרבי ותנועת חב"ד.

האם לא מוזר הדבר, שרק איזה יהודי מדרום אמריקה יראה לנכון להעמיד דברים על דיוקם.

נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.