מערכת COL | יום י"ח סיון ה׳תשס״ז 04.06.2007

"וולוול'ה שכנע את הטייס העיראקי לערוק עם המיג 21'"

השבוע שודר בערוץ הראשון סרט דקומנטרי על המבצע הגדול של המוסד: עריקת הטייס העיראקי לישראל ■ לפני מספר שבועות העניק ראש המוסד לשעבר מאיר עמית, שפיקד על המבצע, ראיון לעיתונאי יצחק-יהודה הולצמן מהשבועון החסידי "כפר-חב"ד", בו סיפר בהרחבה על המבצע ועל הסרט החדש והמרתק השופך אור על תרומת הבאת המטוס מיג 21 במלחמת "ששת-הימים", לו מלאו היום (שלישי) 40 שנה ■ "לאותו מיג היה חלק ניכר בניצחונו של חיל-האוויר שלנו על חילות האוויר הערביים, ובעיקר על השמדת חיל-האוויר המצרי בכמה שעות...", סיפר עמית ■ COL מגיש את הסרט המלא והמיוחד לצפייה  לסיפור המלא ולצפייה בוידאו 
ראשי ופעילי 'המוסד' בראיון. למעלה: מיג 21 בישראל • הוידאו המדהים: באדיבות הערוץ הראשון
לפני מספר שבועות העניק ראש המוסד לשעבר מאיר עמית ראיון ליצחק-יהודה הולצמן מהשבועון החסידי "כפר-חב"ד". במהלך הראיון, סיפר על המבצע הגדול של עריקת הטייס העיראקי לישראל.



אחד המבצעים המבריקים שמאיר עמית עמד בראשם – 'מבצע בלתי רגיל' בלשונו – היה 'העברת' המטוס הסובייטי 'מיג 21' לידי חיל-האוויר של צה"ל.

"הפרשה החלה באחת הפגישות ביני ובין חברי הטוב עזר וייצמן ז"ל שהיה מפקד חיל האוויר. נהגנו להיפגש לארוחת-בוקר כל שבועיים-שלושה ובאחת הפגישות האלה שאלתי את עזר מה הוא רוצה, והוא אמר לי, 'מאיר, אני רוצה מיג 21'... אמרתי לו, 'השתגעת? אין במערב אפילו אחד כזה'. ועזר ממשיך בשלו: 'אנחנו צריכים אחד כזה כדי ללמוד אותו ואני יודע שאתה עושה את הבלתי אפשרי'.

"ובכן, עשינו את הבלתי אפשרי והבאנו את המיג. לאחרונה עשו על הפעולה הזו סרט והוא יתפרסם לראשונה בעוד חודש בערוץ הראשון".

ככל הידוע, המטוס נחת בארץ עם הטייס העירקי שלו.

"כן. היה כאן באמת מבצע לא פשוט לגייס את הטייס. אם להקדים את המאוחר, לאחר שהביא לנו את המיג העברנו אותו ואת אשתו לארצות-הברית ונתנו להם תחנת-דלק כדי שישקמו את עצמם. הטייס כבר איננו בין החיים, אבל אשתו עדיין חיה שם".

איך נוצר ביניכם המגע? איך השגתם את הסכמתו לערוק עם המטוס?

"קודם-כל, הוא לא היה מוסלמי אלא נוצרי. שנית, המפקדים שלחו אותו להילחם בכורדיסטאן והוא לא אהב את זה – וכאן מגיעה התשובה לשאלה שלך: הקשר עמו נוצר על-ידי יהודי עיראקי שהיה לו קשר מסוים עם הטייס – ומכאן הדרך הייתה פתוחה. הודענו לטייס על רצוננו לפגוש אותו. ידענו שהטייס מגיע מפעם לפעם לאירופה והנציג שלנו – קצין קישור מחיל-האוויר שלנו, איזה וולוול'ה אחד, זאב'לה – ישב עם הטייס באיזה בית-קפה באחת מערי אירופה. אני-עצמי ישבתי באותו בית-קפה ליד השולחן שלהם כדי להתרשם אישית מהטייס והוא אמנם עורר בי אמון. הרגשתי שהוא אדם מהימן שאפשר לסמוך עליו. מכאן היה זה רק עניין 'טכני'.

זאבל'ה ואנשי חיל-אוויר קבעו אתו את כל הסידורים, התקשורת וכו'. ידענו שהטייסים שלנו מהירים על ההדק והדבר היחיד שהדאיג אותנו, הייתה האפשרות שהם יפילו אותו כשייכנס בלי הודעה מוקדמת לתחום האווירי של ישראל. כדי למנוע זאת, יזמנו מבצע בתוך מבצע: שלחנו מעיראק מכתב מאיזה טייס עיראקי למפקד חיל-האוויר שלנו, שבו הודיע על רצונו לערוק אלינו, עם בקשה שלא להפיל אותו... וכך נכנס לישראל בשלום".

ובכך נפתרו כל הבעיות?

"הן רק התחילו. הבעיה הראשונה נבעה מהתנהגותו של הטייס עצמו, שכמעט טרפדה את כל המבצע. ימים לפני העריקה המתוכננת, מצא לנכון להוציא את רהיטי ביתו בבגדד למכירה. נו, תחשוב על זה: טייס קרבי מוכר פתאום את רהיטיו. מה היית חושב? – היה ברור ששירותי הביטחון יעלו על העניין ויתחקרו אותו והמבצע כולו ירד לטמיון. אני מודה – כששמענו על כך כמעט השתבצתי. למזלנו הרב, השב"כ העיראקי לא הבחין בכך; המכירה המטופשת של הקמצן הזה עברה בשלום והוא לא נעצר.

"הבעיה הנוספת היתה הוצאת קרוביו של אותו טייס מעיראק תחילה לאנגליה ומשם לארצות-הברית. היו לו כמה וכמה אחיות עם גיסים והפרשה הייתה סבוכה וקשה. בשלב מסוים בהמשך, הצמדנו אליהם אפילו גננת לטיפול בילדים וקצין מחיל-האוויר שטיפל בכל העניינים הפורמליים. הצרה הייתה שהבטחנו לטייס כי יתראה עם קרוביו כאן בארץ מיד לאחר נחיתתו. שלמה להט, בעלה של בת-דודתי, היה אז מנהל 'אל-על' והכנסנו אותו בסוד העניין.

"אמרתי לו שאני רוצה שידאג להביא את משפחתו של הטייס לארץ לפני שיערוק אלינו, כדי שיוכל להיפגש עמה אצלנו מיד לאחר הנחיתה. הבעיה התעוררה לאחר שהטייס הקדים את עריקתו והגיע אלינו בבוקר, לפני שהספקנו להביא ארצה את בני המשפחה שלו – ובאותו ערב כבר עמד להופיע במסיבת עיתונאים. ידעתי שהוא יתקשה לעמוד מול העיתונאים כשהוא דואג למשפחתו וביקשתי מלהט שידאג להביא ארצה את בני המשפחה עד הערב. להט, כמובן, עמד במשימה. הוא נאלץ אמנם לשנות מסלולים ולו"זים של כמה טיסות, אך הצליח להטיס את בני המשפחה ולהביא אותם לארץ לפני מסיבת העיתונאים..."

מה התועלת שהפקתם מאותו מיג?

"העברת המטוס לידי חיל-האוויר שלנו בוצעה לפני מלחמת 'ששת הימים'. לקראת אותה מלחמה, למדנו מהמיג הזה רבות על כל המטוסים הסובייטיים. לאותו מיג היה חלק ניכר בניצחונו של חיל-האוויר שלנו על חילות האוויר הערביים, ובעיקר על השמדת חיל-האוויר המצרי בכמה שעות..."

 לצפייה בסרט המלא: חלק ראשון • חלק שני
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
?What is the point
י"ט סיון ה׳תשס״ז
It was a very interesting film but what is the connection to C.O.L and Chabad Chasidim??
2.
הטייס העירקי
כ"ו תמוז ה׳תשס״ז
לא היה צורך לציין שיהודי יצר את הקשר
זו עוד הוכחה לגויים על הנאמנות הכפולה של היהודים
כנראה שאין מה שיעצור את יצר הפטפוט של המעורבים
כנראה כל שיקול דעת מהם והלאה
ראו גם חתנו של נאצר
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.