מערכת COL | יום ט"ז סיון ה׳תשס״ז 02.06.2007

בשורה לגני הילדים: מרכזיה פדגוגית "שתיל"

יוזמה חינוכית נוספת מבית היוצר של לוגנסק. בשנה האחרונה הוקמה מרכזיה פדגוגית, הפועלת ע"י מוסדות החינוך "בית מנחם אור אבנר חב"ד" בעיר. הרעיון להקים את המרפ"ד בא בהמשך להוצאת תוכנית הלימודים 'שתיל' – שפע תוכניות יהודיות לגיל הרך, המהווה היום עמוד שידרה מרכזי לפעילות היהודית חינוכית שנעשית בין כותלי גני הילדים בחבר העמים
בשורה לגני הילדים: מרכזיה פדגוגית

זה החל כפרוייקט מקומי בניסיון למסד את לימודי היהדות בגן, והתפתח לתוכנית לימודים רחבה לגני הילדים של רשת אור אבנר. התוכנית חוצה את תחומי הפעילות השונים בגן הילדים: פיתוח השפה, פעילות בתנועה, פעילות מוזיקלית, מלאכות יצירה, ניסויים, משחקים דידקטיים, פיתוח החשיבה ועוד ועוד.

בשלב מסוים, לאחר שיצאו ששת הכרכים הראשונים, עלה הרעיון להקים מרכזיה פדגוגית, שתספק עזרים דידקטיים לגני הילדים. "נדרשה לכך תעוזה, שכן לא ידענו בדיוק לפני מה אנו עומדים ועד כמה נוכל לספק את דרישות השליחות והצוות החינוכי בגנים", מספרת השליחה חנה גופין, שעומדת מאחורי היוזמה, "אך באיזשהו שלב זה היה צעד מתבקש. לאחר שהצגנו בתוכנית הלימודים רעיונות למשחקים דידקטיים הבנו שיש מקום לעשות פסיעה נוספת ולנסות לייצר את אותם משחקים ולשווקם לגני הילדים. זה היה ניסיון, שהלך והתפתח ב"ה בהצלחה בשנה האחרונה".

קרן אור אבנר בהנהלת הרב דוד מונדשיין, שראתה במרפ"ד כלי עזר דידקטי חשוב, נרתמה לעניין וסייעה לפתיחתו, ומאותה נקודה החל המוסד החדש לקרום עור וגידים. מדובר על ערכת משחקים חודשית, המכילה חמישה עשר משחקים שונים לשלוש שכבות הגיל בגני הילדים. תוכני המשחקים נשענים על תוכנית הלימודים 'שתיל' ובנויים כך, שבמשך השנה לומד הילד את מירב המצוות, הערכים והפולקלור היהודי, המתאימים לגילו ביכולת ספיראלית, הנבנית נדבך על נדבך.

כמו כן, נעשה שילוב מקצועי בין תכנים יהודיים ליכולות בסיסיות אינטלקטואליות של הגיל הרך בתחומי המתמטיקה, אוריינות, פיתוח השפה, פיתוח הזיכרון, התמצאות במרחב, הקניית השפה העברית ועוד. עקרונות המשחק משתנים מחודש לחודש ומספקים לילד גירויים בלתי פוסקים. המשחקים עשויים מחומרים עמידים, המאפשרים שימוש רב פעמי. הם מעוצבים בחן ומודפסים בצבע מלא. העשייה כולה, החל משלב הרעיון, הציור, העיצוב והביצוע, נעשית על ידי צוות מקומי, בהכוונתה של הגב' עדינה רומנסקייה, בוגרת מכללת 'בית חנה', שבכישרון רב מצעידה את הפרוייקט קדימה לקראת פריסה רחבה יותר ולקידום יוזמות חינוכיות דידקטיות נוספות בעתיד.

מנהלות גנים מקומיים, שערכו סיור במרפ"ד, לא הסתירו את התפעלותם מהחשיבה הלוגית העמוקה מאחורי כל משחק ומהביצוע המרהיב, וציינו שהילדים היהודים בעיר זוכים למה שאלפי ילדים מקומיים אחרים לא זוכים.

נכון להיום נהנים ממשחקי המרפ"ד עשרות רבות של גני ילדים מרחבי אוקראינה, רוסיה, המדינות הבלטיות, גרוזיה, אוזבקיסטן, קזחסטן ואף מדינות נוספות באירופה. בחודשים האחרונים החל לפעול המרפ"ד גם בערוץ נוסף – הפקת המשחקים בשפה העברית – וישנם כבר גני ילדים של חב"ד בישראל, שנהנים מהמשחקים מדי חודש בחודשו.

בסיום השנה יונחו בגני הילדים 180 משחקים שונים, וכבר בימים אלו שוקד צוות המרפ"ד על תוכנית ייחודית לפיתוח יוזמות חדשות בשנה"ל תשס"ח.

לפרטים והזמנות: [email protected]
[email protected]

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
לחני היקרה!
ט"ז סיון ה׳תשס״ז

מקסים! ישר כוח! ספרת לי על הפרויקט ואינה דומה שמיעה לראיה. מהדודה מנתניה.
2.
גאוה לכולנו
י"ז סיון ה׳תשס״ז
חני היקרה, ישר כח! המשיכי להצליח בעבודתך הקדושה יחד עם בעלך הר שלום שיחי.
מחזקים ומתגעגעים.
3.
לשולם וחני
י"ז סיון ה׳תשס״ז
ראיתי את התמונות ואת העוצמה של המסרים היהודיים שעוברים דרך המשחקים
עלו והצליחו.
משפחת גופין בכל העולם
4.
תראו את העוצמה
י"ז סיון ה׳תשס״ז
כל הכבוד לבוגרת בית חנה דנייפרופטרובסק שיוצרת כאלו משחקים ברמה
ממש נרות להאיר
5.
לחני היוזמת
י"ט סיון ה׳תשס״ז
נהננו מאוד לקרוא ולראות חלק מהמשחקים הדידקטים והיפים המיועדים לילדי הגנים.
המשיכו לעשות חיל בעבודת הקודש לנח"ר המשלח.
מוקיריך מנחל"ה
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.