מערכת COL | יום י"ג סיון ה׳תשס״ז 30.05.2007

כיצד מתמודדים עם הפלפונים והאינטרנט לילדים?

המדיה האלקטרונית המשתכללת ומתפשטת, הפלפונים והאינטרנט הפילו חללים רבים, ובעוד מספר שנים הם צפויים להיות נגישים לכל ילד קטן, כיצד מתמודדים עם זה בבתים ובמוסדות? ■ הרב חיים-שלום דיסקין רב קהילת חב"ד ומנהל בית חב"ד בקריית אתא ועם הרב דוד-מאיר דרוקמן רב העיר קריית-מוצקין ואנ"ש בקריות עונים לשאלה חשובה זו למאמר המלא• מה דעתכם? הגיבו באמצעות 'מערכת התגובות' 
כיצד מתמודדים עם הפלפונים והאינטרנט לילדים?

המדיה האלקטרונית המשתכללת ומתפשטת, הפלפונים והאינטרנט הפילו חללים רבים, ובעוד מספר שנים הם צפויים להיות נגישים לכל ילד קטן, כיצד מתמודדים עם זה בבתים ובמוסדות? הרב חיים-שלום דיסקין רב קהילת חב"ד ומנהל בית חב"ד בקריית אתא ועם הרב דוד-מאיר דרוקמן רב העיר קריית-מוצקין ואנ"ש בקריות עונים לשאלה חשובה זו:

הרב דיסקין: מדובר בבעיה כללית שדורשת התייחסות כלל חב"דית. ומכיוון שבנפשנו הדבר, אני מבקש לפנות לרבני חב"ד לערוך בהקדם כינוס של בית דין רבני חב"ד עם מנהלי ורבני בתי ספר חב"ד, במטרה להוציא תקנון אחיד בנושא צניעות לכל בתי ספר חב"ד, שיהיה ברור וחתום על ידי בית הדין, ויחייב את כל מנהלי בתי הספר. לאחר מכן חייבים לעמוד בתוקף על כך שהתקנון מיושם, ולבדוק כמה בנות יצאו מבתי הספר בגלל אי הקפדה על התקנון.

כיום המצב הוא שיש מנהלות שפוחדות לריב עם ההורים ולא מוציאות בנות מבית הספר בגלל חוסר צניעות. ברגע שיהיה להם גיבוי מהרבנים זה יחייב אותם לפעול. כמו כן הורים יוכלו לפנות לבית הדין להתלונן על בית הספר במקרה של חוסר צניעות, ואם יש צורך יזמינו את המנהל לבירור.

כמו כן בעניין האינטרנט והפלפונים: צריכים להוציא פסק דין ברור של כל הרבנים שאם מישהו לא חייב את זה לצורך עבודה (וגם אז צריך להיות חסום לאתרים אחרים) אסור להחזיק את זה בבית. אפשר גם לחייב את המוסדות שלא יקבלו ילדים שיש להם אינטרנט בבית. מדוע מוסדות אפילו בממ"ד יכולים לחייב כללים מסויימים הנוגעים לבתי התלמידים, ואצלנו מוסדות לא יכולים לחייב הורים להוציא את האינטרנט מהבית? הרי זה צורך הילד!

הרב דרוקמן: הדבר מתחיל קודם כל מאווירה שמחדירים ההורים בבית. לדוגמא, במסגרת התפקיד שלי כ"רב עיר" - ומדובר בעיר לא חרדית, עקב תפקידי, וההכרח לא יגונה, אני חייב להופיע בכל מיני אירועים. תמיד הקפדתי שהילדים לא יצטרפו עימי, או בגלל תערובת שיש שם, או בגלל אוירה כללית לא הולמת. בבית תמיד ידעו שצריכים לקיים את הכלל "הרחק מן הכיעור והדומה לו".

מותר להורים לומר לילדים "אנחנו לא קונים נעליים בתל אביב אלא בבני ברק כדי להיזהר יותר בענייני צניעות". יש לזכור שלא כולם נמצאים בדרגא של חסידים גדולים שבעת לכתם ברחוב לא הבחינו בסובב אותם מכיוון שהראש היה מונח ב"מאמר חסידות". אבל אם בבית יש אוירה של "פתיחות" ואין מודעות לכללים הכי בסיסיים של הנהגות צניעות (שמירת העיניים, הרחקות וכו') - מה יעשה הבן ולא יחטא?

אינני טוען שצריכים כל הזמן לשוחח על זה בצורה כפייתית, גם זה לא רצוי, אבל מידי פעם צריכים להתייחס גם לזה, ואני זוכר שהמשפיע המפורסם ר' שלמה חיים קסלמן ע"ה היה בעיתים מזומנות משוחח עם עם ה"תמימים" על עניינים אלה הקשורים בשמירת הקדושה.

(מתוך גליון 'חינוך בדרך המלך')

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
15 תגובות
1.
ze lo yikre
י"ד סיון ה׳תשס״ז
kvar i efshar beli internet ze kemo lchyot bli chashmal !!!!
2.
למגיב 1 - למה??
י"ד סיון ה׳תשס״ז
כשיושבים ואומרים "זה לא יקרה", מתנערים מאחריות עם תירוץ קש שכזה.
מה זאת אומרת זה לא יקרה? אם לא נעשה כלום בוודאי שלא יקרה כלום. הכל תלוי בנו!!

לדעתי זה בכלל לא רחוק שיצליחו לאכוף את זה, אם רק הרבנים יראו אכפתיות ויעשו תקנונים מהסוג הזה.
4.
פעולה ראשונה והכרחית....
י"ד סיון ה׳תשס״ז
סגירת כל האתרים הדתיים והחרדיים.
5.
מה יעשה הבן שלא יחטא?
י"ד סיון ה׳תשס״ז
לעצם השאלה כיצד מתמודדים... כל עוד אתרי חב"ד המיועדים לאנ"ש כגון אתר זה ודומיהם קיימים,הרי זה דומה לטובל ושרץ בידו ושואל איך אפשר להיטהר???

זאת ועוד כאשר ילדינו רואים את רבנינו ומחנכינו בצירוף תמונותיהם מתנוססים בכותרות , נו אז מה יעשה הבן שלא יחטא?

גם הבן רוצה להשתמש באינטרנט עם אותו תירוץ שיש לבעלי האתרים והמשתמשים בו וכו. שלישית ייטיבו לעשות רבנינו ומחנכינו שידברו על הנושא בכיתה,בביהכ"נ ובכנסי חירום,ובכך כבר ישמשו דוגמא אישית שאינם מחוים את דעתם ואינם דנים מעל מסך כלי המשחית.

יחד עם זה יש להדגיש שהרבי הדריך אותנו לנצל כל כלי להפצת יהדות וחסידות אך ורק לאלו שלצערנו אין לנו שליטה עליהם,ויש להגיע אליהם וכו והדברים ידועים ומפורסמים,אך מכאן ועד לפתיחת אתרים עבורנו ועבור ילדינו כמה זעק הרבי נגד הטלויזיה נגד עיתונים וכו וראה אגרות קודש ושערי הלכה ומנהג ערך טלויזיה ועוד. בתקוה שתשמיעו גם דעה זו. וולסיום הריני מכריז בזה שאני כואב את עצם כתיבתי זו בכלי משחית ונורא זה.
6.
יש כאן בעיה
י"ד סיון ה׳תשס״ז
מצד אחד כולם רוצים וחפצים בחיזוק חומות הצניעות,

אבל לאידך, אף אחד אינו מעוניין לחזור 1000 שנים אחרונית.

העובדה שאנו חיים בעידן מודרני נתפסת בעיני רוב האנשים, וגם בעיני הרבי - שזו עובדה מעניינת מאוד בהתייחס לדעה המקבילה של אישיות רבניות אחרות - כעובדה חיובית ביותר.

אני לא חושב שבית דין רבני, בוודאי לא אלה שמתאפיינים ברמת המוסר האישי הירודה של ימינו, ואלה המתאפיינים בכך - רובם ככולם של בתי הדין הם - הם אלה שאמורים לשלוט על חייו של הפרט.

נדמה לי, שצריך יותר להתעסק לא בסגירת אינטרנט, ובפעילות נגטיבית, אלא בפעילות חיובית.

פעילות חיובת זו אמורה ךהתבטא בהסברה הגיונית, ענינית, לא מתלהמהת - מה רע בתחלואי מתירנות יתירה על המידה.

לדעתי, ניסיון להילחם בקדימה בתור שכזו - נדונה לכישלון, כי היום פשוט רואים את הטוב (גוטסקייט) של המדורניות. צריך רק להתאמץ שהיא לא תסתור לערכים התורניים.
7.
מה לעשות?- לעשות
י"ד סיון ה׳תשס״ז
בכפר חב"ד נערכה השבוע הרצאה מאלפת אודות סכנות האינטרנט. נראה כי ההורים הזדעזעו והחלו להתנער, אנחנו לוחצים להביא הרצאה זו גם לגברים. מומלץ מאד!!! אמא מודאגת
9.
יש פיתרון!
י"ד סיון ה׳תשס״ז
יש פיתרון [אני מוכרח לציין שהוא רק חלקי אבל הוא עדיף מכלום] לחסום אתרי אינטרנט על ידי תוכנה פשוטה וחינמית שמורידים מהאינטרנט בשם "נעמי [naomy´] היא חוסמת אתרים לא רצויים ביעילות מדהימה,
אצלינו בעבודה [בבית אין כלל אפשרות להכנס לאינטרנט] אשתי התקינה את התוכנה למחשב של כל העובדים, וזו תוכנה שאפשר לצאת ממנה רק על ידי קוד, ואפילו כדי למחוק אותה מהמחשב צריך להקיש קודם קוד [מה לעשות שהיצר הרע של האיש קשה יותר משל האישה, וצריך להפסיק להתעלם מזה , ואצלה ורק אצלה יש את הקוד]

יש לציין שחבל על התשלום הגבוה שחברות מסוימות גובות כדי לחסום אתרים, אפשר לעשות זאת דרך האינטרנט.

אני ינסה להעלות את הקישור להורדת התוכנה.
10.
פניה אישית מנערה שנפגעה!
י"ד סיון ה׳תשס״ז
הורים יקרים ! כותבת אליכם נערה בסביבות גיל ה16 בביתי יש אינטרנט ואין ביכולתי לתאר כמה נזק גרם לי מכשיר זה!(זהו נזק לכל החיים ושהרס לי תחיים!)אתם יכולים לומר לילדים שלנו זה לא יקרה אבל אני בטוחה שההורים שלי גם חושבים כך עלי!אז שימו עין ובשביל הילדים שלכם תוציאו את זה!מה שבטוח שלילדים שלי לא יהיה אינטרנט!
11.
מבט ריאלי
י"ד סיון ה׳תשס״ז
השלב הראשון בהתמודדות עם בעיה הוא לא להתעלם מהמציאות. ברוב הבתים החבדיים יש אינטרנט ופלאפונים, וזה לא הולך להשתנות גם אם הרבנים יוציאו מאה פסקים. במקום לנסות לסובב את הגלגל אחורה צריך להתמודד. יש לדעתי פתרונות שהציבור החרדי מתחיל לאמץ כגון שירותי חסימה שאם יהיה להם שוק יותר גדול אני בטוח שהם יתייעלו יותר ויותר, ואולי יש עוד פתרונות (מחשב רק בסלון, שעות וכדו). כמובן שההתמודדות הכי חשובה היא באמצעות חינוך ותקשורת *פתוחה* עם הילדים\נערים על הבעיות שיש באינטרנט וממה צריך להזהר.
דבר שני, ההורים צריכים להפסיק להציג את עצמם כצדיקים גמורים כלפי ילדיהם. מותר להורה לומר לילד שהוא לא רוצה אינטרנט בבית כי הוא פוחד בעצמו להכשל, ותאמינו לי שהילד יקבל את זה הרבה יותר טוב מאשר אם ההורה יאמר לילד שהוא פוחד שהילד יכשל. הילד גם יכבד את ההורה שלו האנושי (לא זה הצדיק הכל יכול ולעולם לא עושה טעויות) הרבה יותר.
דבר שלישי נראה לי שצריך להבדיל בין סכנות לילדים (שיחשפו לחומרים לא רצויים בטעות או מתוך סקרנות) לבין בחורים\בחורות שם מדובר בבעיות בכוונה תחילה כגון צטים וכו. כשהבחור או הבחורה רוצה בכוונה תחילה לעשות משהו נגד רצון ההורים קשה מאוד למנוע בכוח כי בגיל הזה הוא או היא יכולים להשיג את רצונם בדרכים שונות כידוע ליודעי ח"ן... הפתרון היחיד הוא שוב תקשורת פתוחה וכנה. ההורה יכול לשאול את הבחור "דוגרי" אם הוא מצוטט וכו, כמובן באופן שהבחור ירגיש בטוח לענות בכנות, ואם התשובה חיובית אפשר לדבר על זה למה הוא עושה את זה, מה הסכנות וכו. בלי צעקות ואיומים, בלי שיפוטיות ורגשות אשם ובכיות, אלא שיחה אמיתית מלב אל לב.
תזכרו שאין פתרון אינסטנט לחינוך. חינוך אמיתי דורש יגיעה, ויגעת ומצאת תאמין.
12.
הפתרון היחיד
י"ד סיון ה׳תשס״ז
הוא ליצור אינטרנט כשר. כל הויכוח פה הוא באינטרנט וזה פשוט לא מציאותי להוציא אותו. אבל עם אינטרנט כשר שחוסם אתרים במקור, זה יפתור את הבעיה.
13.
מה לעשות??????
י"ד סיון ה׳תשס״ז
אחרי ששמעתי את ההרצאה בכפ"ח
הדבר הראשון שאני רוצה זה להוציא את האינטרנט
אבל.... אבא שלי לא רוצה....
14.
יענקלה
י"ד סיון ה׳תשס״ז
איך יתכןן שלבחורים מותר גישה לאינטרנט כמו בישיבת תוכי תמימים המרכזית ובמיוחד בקרית גת זו פשוט שערוריה
אני שולח את ילדי לשמד ל"ע!!!
ועוד משלם לישיבות ביוקר כדי ללמוד לגלוש
15.
הפתרון היחיד - ח ס י מ ה !
י"ד סיון ה׳תשס״ז
היום החסימה מוכרת בציבור הדתי, והגיע הזמן שיגיע גם לציבור החסידי.

בויליג יש אפשרות כזו -
של חסימה!

בהצלחה.
16.
אם לא ילמדו בבתי ספר חב"ד תלמידים בלי אי...
ט"ו סיון ה׳תשס״ז
לא יהיו תלמידים.........
17.
hinouh
י"ז סיון ה׳תשס״ז
mahchev hayav babait lacen cédai chéehad yaavor al acol véyatir ma chéyatir...
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.