מערכת COL | יום י"א סיון ה׳תשס״ז 28.05.2007

"ילדים ששותים משקאות מוגזים חשופים לפגיעה קשה"

מחקר חדש שפורסם בבריטניה מגלה כי החומר המשמר 211-‭,E‬ הנמצא בשימוש במשקאות מוגזים דוגמת פאנטה, ספרייט ופפסי מקס, עלול לגרום לפרקינסון ולמחלות ניווניות שונות, ומשפיע גם על תהליך ההזדקנות ■ בשנה שעברה, בעקבות המחקר, הורתה רשות המזון הבריטית על הפסקת השימוש בשילוב זה, וכל המשקאות שהכילו את השילוב הורדו מהמדפים לסיפור המלא בריאות ב-COL

מאת דפנה ורדי, כתבת 'מעריב' בבריטניה

מחקר חדש שפורסם בבריטניה, מגלה כי חומר משמר הנמצא בחלק ניכר מהמשקאות הקלים התוססים, עלול לגרום נזק קשה ל־DNA האנושי. לדברי החוקר הבריטי שגילה את הממצאים, מדובר בנזק הגורם למחלות כמו פרקינסון ולמחלות ניווניות של מערכת העצבים.

כבר עשרות שנים משתמשת תעשיית המשקאות הקלים התוססים בחומר המשמר 211-E בייצור שורה של משקאות כמו פאנטה, ספרייט ופפסי מקס, וכן ברטבים מוכנים ובמוצרי מזון אחרים.

לטענת היצרנים, מדובר בחומר שנבדק ואושר לשימוש על ידי רשויות המזון באיחוד האירופי, בבריטניה ובמדינות אחרות. אך החוקר הבריטי, פרופסור פיטר פייפר מאוניברסיטת שפילד, מומחה לתהליך ההזדקנות, מצא שהחומר המשמר עלול לגרום להפסקת פעילותם של חלקים חיוניים בתאים חיים.


פגיעה ב"תחנת הכוח" של התא

הממצאים של פרופסור פייפר, שפורסמו ב"אינדפנדנט און סאנדיי" הבל ריטי, עוררו קריאה לבדיקה מחודשת של החומרים המשמרים המשמשים את תעשיית המשקאות, הפופולריים במיוחד בקרב ילדים. פרופסור פייפר בדק במעבדה את השפעת ה- E 211, המכונה גם סודיום בנזואט, על תאים חיים של שמרים, ומצא שהחומר המשמר גורם נזק לחלק חשוב של החומר הגנטי, מה שנחשב ל"תחנת הכוח" של התא.

"הכימיקלים עלולים לגרום לנזק קשה ל-DNA במיטוכונדריה, עד כדי כך שהם לגמרי מפסיקים את פעילותה‭,"‬ אמר פייפר בראיון ל"אינדפנדנט און סאנדי‭."‬ "המיטוכונדריה צורכת את החמצן כדי לתת אנרגיה, ואם נגרם לה נזק, נפגם בצורה רצינית תפקודו של התא, וישנה שורה של מחלות כמו פרקינסון, מחלות ניוון מערכת העצבים, ובעיקר השפעה על תהליך ההזדקנות‭."‬

נוסף על התעשייה המגלגלת מיליארדים, לממצאיו של פייפר יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת גם על השימוש בחומרים משמרים בתעשיית המזון. מחקרים קודמים הראו שלחומרים משמרים יש השל פעה שלילית על ילדים, ובמקרים רבים הם גורמים לעצבנות ולפעילות יתר. אך המימצאים שפורסמו אתמול מעידים לראשונה על האפל שרות של נזק לטווח ארוך. 

החומר המשמר חוזר לכותרות

החומר המשמר כבר עורר סערה בבריטניה לאחר שחוקרים מצאו שהשילוב שלו עם תוספת של ויטמין C במשקאות קלים עלול לגרום לסרטן. בשנה שעברה, בעקבות המחקר, הורתה רשות המזון הבריטית על הפסקת השימוש בשילוב זה, וכל המשקאות שהכילו את השילוב הורדו מהמדפים.

פייפר סיפר שהמחקרים עליהם מבוססים האישורים לשימוש בחול מר המשמר, שנערכו על ידי רשות המזון והתרופות האמריקנית וארגון הבריאות העולמי, אינם מעודכנים. לדבריו, כיום ישנם מחקרים חדשים בהרבה, ועל רשות המזון והתרופות והארגונים השונים לערוך בדיקות מחודשות

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
אי זה יכול להיות?
י"א סיון ה׳תשס״ז
משקאות קלים קיימים כבר שנים, אז פתאום גילו את התופעה?
לא נשמע לי אמין בכלל.
2.
ל-1
י"ב סיון ה׳תשס״ז
אל תמצא לעצמך תירוצים! ואל תסכן
את עצמך ותקציר את חייך!
וחז"ל אומרים: "איזהו חכם הרואה את הנולד"!!!! תעשה לעצמך טובה ותחשוב פעמים!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.