מערכת COL | יום ח' סיון ה׳תשס״ז 25.05.2007

אי ספיקת לב: כשהמשאבה מפסיקה לפמפם

המספרים מבהילים: כשני אחוז מהישראלים, 120 אלף בני אדם, סובלים מאי ספיקת לב. מידי שנה מתגלים 12 אלף חולים חדשים. כ-2,500 ישראלים סובלים מאי ספיקת לב מתקדמת ומצבם מוגדר קשה. לסטטיסטיקה העגומה הצטרפה אתמול סוניה פרס שהועברה במצב קשה ליחידה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי שיבא, בשל החמרה בתפקוד הלב. אי ספיקת לב המכונה גם "כשל לבבי" היא מצב מסכן חיים במהלכו שריר הלב אינו מתכווץ דיו כדי להזרים את הדם אל הגוף ובחזרה ממנו. המדובר במחלה כרונית המתפתחת משך שנים, אף שלעתים היא מתרחשת בפתאומיות. הכשל בשריר הלב עשוי לתקוף את הצד הימני, הצד השמאלי או שני צידיו של הלב. (ד"ר איתי גל: YNET פורסם: 25.05.07)
אי ספיקת לב: כשהמשאבה מפסיקה לפמפם
מאחר שמשאבת הלב אינה פועלת כראוי, מצטבר דם באיזורים שונים בגוף, מה שמוביל ליצירת בצקות בריאות (כשצדו השמאלי של הלב כשל), בגפיים (כשצדו הימני של הלב כשל), או בכבד. בשל זרימת הדם המופחתת, איברים רבים אינם מקבלים די חמצן וחומרי תזונה, מה שפוגם בתפקודם.
לב. הכשל גורם להצטברות נוזלים בגוף



הסימנים: עליה במשקל, קשיי נשימה ובצקות


הסיבות השכיחות לאי ספיקת לב הן יתר לחץ דם, ומחלות של כלי הדם הכליליים המזינים את שריר הלב ומובילים להתקף לב. בעיות נוספות נדירות יותר הגורמות לאי ספיקת לב כוללות מחלת מסתמים, מחלת לב מולדת, הרחבה של שריר הלב (קרדיומיופתיה), מחלת ריאות או גידול בשריר הלב.



אי ספיקת לב שכיחה במיוחד אצל מבוגרים. בסיכון מוגבר למחלה הקשה מצויים גם אנשים שמנים, חולי סוכרת, מעשנים, נרקומנים ואלכוהוליסטים. המחלה גורמת לעליה במשקל, הצטברות נוזלים באיזורים שונים בגוף בהתאם למיקום אי הספיקה בלב, בחילות והקאות, קשיי נשימה ושיעול, עייפות ותכיפות במתן שתן.



בדיקת רופא במרפאה כבר עשויה לגלות סימנים מוקדמים לאי ספיקת לב. אחד הסימנים המובהקים למחלה הוא הצטברות הנוזלים בריאות באי ספיקה של צדו השמאלי של הלב. באמצעות הסטטוסקופ יכול הרופא להאזין לקולות חרחור מודעה



הדומים למים רותחים מבעבעים. אם אי הספיקה תקפה את צדו הימני של הלב יופיעו בצקות ברגליים, בהן ניתן להבחין באמצעות לחיצת האצבע על העור ובדיקת השקע שנוצר.



במהלך מישוש הבטן עשוי הרופא להבחין בהגדלה של הכבד בשל הצטברות דם או בהרחבה של וורידי הכבד. בדיקות נוספות המצביעות על הבעיה כוללות צילום ריאות המראה הגדלה של שריר הלב והצטברות נוזלים בריאות, בדיקת אק"ג המצביעה על פעילות לב לא תקינה, בדיקת אקו לב ובדיקות דם.



הטיפולים: מאריכים חיים אך לא מרפאים

חולי אי ספיקת לב דורשים מעקב רפואי צמוד, בדיקות אק"ג, אקו של הלב ובדיקות דם תכופות בשל הטיפול בתרופות משתנות המשנות את מאזן המלחים בדם. הרופא ימליץ על הפסקת עישון, הגבלה בצריכת המלח, הפחתה במשקל ומנוחה מספקת.



הטיפול התרופתי לרוב משלב איזון לחץ דם וטיפול בתרופות משתנות, המסייעות לגוף להיפטר מעודף הנוזלים שהצטבר בשל שאיבה לא טובה של הלב. במקרים מסויימים נדרש טיפול בחמצן ובתרופות נוספות המסייעות לקשיי הנשימה.



במקרים חמורים בהם כשל הטיפול התרופתי, נדרש אישפוז ביחידה לטיפול נמרץ תחת הנשמת ריאות, טיפול בדיאליזה, וניטור תכוף של תפקוד הלב. אלא שכאמור הטיפולים אינם מרפאים ואלה שלא השתפרו נאלצים להמתין חודשים ואף שנים ארוכות להשתלת לב.


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.