מערכת COL | יום א' סיון ה׳תשס״ז 18.05.2007

"הביזנס זה אני", אומרת מי שכבר סבתא לנכדה

במסגרת סדרת כתבות על נשים חרדיות בשוק העבודה בישראל, עיתון "הארץ" מפרסם בגיליון סופשבוע כתבת פרופיל על מירי שניאורסון, תושבת כפר-חב"ד ומנהלת רשת ארצית "קידי שיק" לבגדי ילדים ■ כך היא מתוארת: "קניינית ראשית והאחראית לעיצוב ולבחירת הבדים, שהיא גם אם לשישה ילדים, סבתא וחב"דניקית מסורה". לדברי שניאורסון, "אמנות המכירה לחרדים מתחילה ונגמרת באם המשפחה". היא מסתדרת טוב עם "האנגלית החרדית הרצוצה שלי" לקטעים מתוך הכתבה
הגב' מירי שניאורסון * תצלום: לימור אדרי

מאת תמר רותם, "הארץ"

לפני כשנה, והיא בת 38 וכבר סבתא לנכדה, הרגישה מירי שניאורסון בצורך בשינוי. בשנה האחרונה נטלה מבעלה ר' יוסי את שרביט הניהול של העסק המשפחתי והתמנתה למנכ"לית רשת החנויות לבגדי ילדים שבבעלותם.

מפתה לתלות את השינויים הדרמטיים הללו בציפייה לתחילת העשור החמישי לחיים או בהסתגלות להיותה סבתא בגיל כה צעיר. אבל אצל שניאורסון, חסידת חב"ד שמשבר גיל ה-40 אינו חלק מעולם המושגים שלה, הפנייה לכיוון הזה נראית מאולצת. "לבעלי נקרתה הזדמנות עסקית מצוינת", היא אומרת, "מישהו היה צריך לנהל את העסק במקומו", ואחרי כמה משפטים היא מוסיפה: "חלמתי על הניהול הרבה זמן. רציתי לעשות דברים בדרכי".

ההחלטה של בעלה לפנות לדרך עסקית משלו דירבנה אותה לעשות דברים שנמנעה מלעשות עד אז. "תמיד פעלנו בעסק כזוג. התלבטנו ביחד, קיבלנו את כל ההחלטות בשיתוף פעולה. בחלוקת העבודה בינינו אני הייתי הקניינית, האחראית על בחירת הבגדים ועל העיצוב. בעלי עשה את הדברים הכאילו יותר גבריים: ניהול הכספים, משא ומתן עם הבנקים ועם לקוחות. עכשיו אני זו שאחראית לכך".

זה עולם אכזר, היא אומרת. "רק עכשיו אני מבינה את המשמעות של תחרות, וכמה כוח ואנרגיה זה לוקח ממני". קדחת השינויים כללה הקמת צוותי עבודה חדשים, מינוי מנהלים מקצועיים למחלקות שונות והחלפת משרד פרסום. את סוף התקופה סימנה יותר מכל סגירת המגזרה של הרשת, שפעלה סמוך למשרדים בדרום תל אביב.

הרשת גם הפסיקה לעבוד בשיתוף פעולה עם מתפרות בישראל. ההחלטה הזאת היתה כורח המציאות, לדבריה. "לצערי היקף העבודה הצטמצם מאוד מאז האינתיפאדה", היא אומרת. "אהבתי את העבודה עם מתפרות בעזה ובשטחים. יש שם זריזות וחריצות שלא מוצאים במקומות אחרים. אבל כשפרצה האינתיפאדה, נתקענו כמה פעמים בלי סחורה בערבי חג. ככל שפסק הייצור בעזה או בג'נין, גם ספקי הבדים הפסיקו לייבא לישראל בדים או אביזרים. זה היה בלתי אפשרי ולא כלכלי להמשיך לעבוד ככה. היום אנחנו מייצרים בעיקר בטורקיה ובסין".

עניין של זמן

שניאורסון היא אם לשישה ילדים. הבכורה, בת 21, נשואה והרה בפעם השנייה. הצעירה בת תשע. היא גרה בכפר חב"ד, שם התחנכה בנעוריה. מעולם לא למדה ניהול באופן מסודר ואת השכלתה בשיווק ובתקשורת רכשה בקורס מקצועי באוניברסיטת בר אילן, שעברה לפני כשלוש שנים. היא מתנהלת בעיקר על ידי תחושות בטן ולמידה עצמאית, בעיקר מהתבוננות סביבה. לדבריה, היא לא ויתרה על השאיפה ללמוד יום אחד ניהול ושיווק באופן רציני. הכל רק עניין של זמן.

בעיני עצמה, שניאורסון חוזרת ואומרת, היא חרדית למהדרין, חב"דניקית עד לשד עצמותיה. מי בכלל יכול לערער על כך, ובאיזו רשות? כרבות מהחרדיות הצעירות, המצליחניות ופורצות הגבולות, הרגישות שלה לפרדוקס המובנה בדמותה ובפועלה גורמת לה מדי פעם לצאת בהצהרת הזדהות עם החברה החרדית ועם חוקיה הכתובים והבלתי כתובים. שניאורסון לא רק פועלת להתאים את בגדי הילדים שהיא משווקת לתקנוני הצניעות המתפרסמים חדשות לבקרים במוסדות החינוך, אלא אף מצדיקה את התקנות הללו.

"אני בעלים של רשת חרדית ואני מעוניינת להציג בגדים שתהיה להם כשרות", היא מסבירה. "אם דורשים בבתי הספר חולצות בלי קפוצ'ון, או אוסרים על בדים מסוימים כמו טריקו או לייקרה, אני אוריד אותם מהמדפים. אם ג'ינס אסור, לא יהיה לי ג'ינס. כל אחד מבין שהבד עצמו אינו שיקוץ או תועבה, אלא ההקשר שלו לתרבות הרחוב. לעצמי אני מרשה, אבל אני מבינה שזו הדרך של המחנכים להתמודד עם המתירנות של העולם שבחוץ".

"שמישהו לא יחשוב שאני פחות מקפידה על ההלכה. בכל מה שקשור להכשרים, למשל, אנחנו (בחב"ד) הכי מחמירים", היא אומרת. ההבהרה הזאת רק מבליטה את הקונפליקט הכפול והמכופל שבו נתונות הנשים הללו. הן פועלות בעולם גברי ותחרותי ומנהלות קריירה מצליחה, ובה בעת מצוות על כל כבודה בת מלך פנימה ומתחנכות על האידיאל של אם ורעיה למופת.

חנות מתוך סובארו

היא עדיין לא עטתה על עצמה את החספוס שמאפיין לפעמים נשים בעמדות שררה. שניאורסון, שהרשת שבראשותה מונה 15 חנויות הפועלות בכל הריכוזים החרדיים, לא מנפנפת בהצלחותיה, וחושפת התלבטויות וחולשות. יש בה משהו מופנם, צנוע, אפילו נוגה.

היא מזוהה עם העסק, שמספק הלבשה למשפחה החרדית, עד לכפתור האחרון. בילדותה "נשמה בדים", כדבריה. להוריה, חסידי חב"ד מובהקים, היה עסק סיטונאי ליבוא בגדי תינוקות שפעל בין המתפרות של דרום תל אביב. המשפחה גרה בראשון לציון במצוות הרבי, שביקש להיעזר בהם כדי לקרב חילונים. בחופשות בילתה בחנות הקטנה בפלורנטין, בין ארגזי הבגדים עם הריח החדש, המשכר. כשגדלה החלה לסייע להוריה במכירות ובניהול חשבונות.

היא התחתנה בקיץ שבין כיתה י"א לכיתה י"ב. לבחינת הבגרות במתמטיקה התייצבה בהריון מתקדם, שבסיומו ילדה את בתה הבכורה, אסתי. אחרי הנישואים החלו היא ובעלה החב"דניק לשלוח את ידם בעסקי הבגדים לילדים. "לאמא שלי היה טעם בבגדים וירשתי את זה ממנה. הכל טמון בבחירת הבדים והגזרות ואני תמיד ידעתי מה יילך ומה לא". לאחר הנישואים רכשה כמה בדים וביקשה מהשכן בפלורנטין, יצרן תחפושות לפורים, להכין כמה בגדים בעיצובה.

כשהבגדים היו מוכנים, היא ובעלה דחסו אותם לסובארו ג'סטי הקטנה שלהם וניסו את מזלם בבני ברק. "זה היה אחרי מלחמת המפרץ. אנשים רק יצאו מהמקלטים ונתקפו בתאוות קניות. הסתובבנו בין החנויות, לקוחות של הורי, והשארנו להם דוגמאות. החל מבול של טלפונים. הם אהבו את מה שעשינו. ככה התחלנו".

החברה הסיטונאית פעלה שנים אחדות והפיצה בגדים לבנות תחת המותג אסתי'ס ובגדים לבנים תחת המותג מנדי'ס. לפני עשר שנים, כשפתחו את החנות הראשונה בבני ברק, נתנו לחברה שם עכשווי: "קידי-שיק". "איפה שיש יהודים וקוקה-קולה, אני רוצה לפתוח חנות", היא אומרת בפרפראזה על אמרה ידועה של חב"ד.

אין אנגלית, יש עסקים

בין העובדים בחברה יש רוב לנשים חרדיות צעירות, שמועסקות בעיקר בתחומי המכירה, השיווק וניהול החשבונות. הן מנועות מלעסוק בעיצוב, היא אומרת, מפני שנשים חרדיות עדיין ממעטות לפקוד בתי ספר גבוהים בעלי שם לאופנה.

כשהיתה בת 29 כבר היו לה שישה ילדים. רק לעתים רחוקות התייצבה בבית בשעות הצהריים, כדי להאכיל אותם או לעזור להם להכין שיעורים. אחרי כל לידה נחה ימים מעטים בלבד, ואז הלכה למשרד. "היו שנים שהילדים עשו לי את המוות, אבל הם התרגלו", היא אומרת. "חוץ מהקטנה. היא לא מוותרת לי".

מעולם לא התלבטה בין תפקידה כאם להיותה בעלת עסק. "ככה זה אצלנו, לא חושבים על זה. אבל אין ספק שהביזנס זה אני, יותר משאני אמא במשרה מלאה".

פעם בחודש היא נוסעת לחו"ל, מסיירת במפעלים בסין ובטורקיה ומבקרת בתערוכות באיטליה, מתוקף תפקידה כקניינית הראשית של החברה. היא מסתדרת טוב עם "האנגלית החרדית הרצוצה שלי", כדבריה.

העבודה אינטנסיווית, אבל היא נהנית מההטבות: הטיסות, הדיוטי פרי, המלונות. בגדים היא כמעט לא קונה, לא בארץ ולא בחו"ל. רק כשכלו כל הקצים היא הולכת לחנות בגדים. "כשאני מגיעה לחנות, אני ישר מתחילה לעבוד: מסתכלת איך נראה דלפק המכירות, אילו מבצעים מוצעים, איך המוכרות עומדות ואיך הן ניגשות ללקוחות".

לפי שניאורסון, אמנות המכירה לחרדים מתחילה ונגמרת באם המשפחה. "האם החרדית עייפה ומטופלת בילדים מבוקר עד ערב. היא המפרנסת, עליה האחריות והיא רוצה להלביש את ילדיה הכי יפה שאפשר לשבת ולשמחות משפחתיות - בתקציב לא גדול. אני רוצה שהיא תיכנס לחנות ממוזגת ותיתן למוכרות להתרוצץ ולהלביש את ילדיה. בעיני, חלק מהעניין זה שהיא תשב לכמה דקות והמוכרת שלי תהיה קצת עם הילדים".

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
8 תגובות
1.
מירי
א' סיון ה׳תשס״ז
את גדולה מהחיים עלי והצליחי אוהבים אותך
2.
כל הכבוד אנחנו שמחים
א' סיון ה׳תשס״ז
כל הכבוד למירי על האומץ החריצות והצלחה ברכותינו להמשך פורה ומאושר
בני משפחה המעריכים ממרכז אירופה.
3.
מרגש לקרוא
א' סיון ה׳תשס״ז
כתבה יפה..עלי והצליחי..
4.
מירי, שאלה לי אליך.
א' סיון ה׳תשס״ז
מה פירוש המילים "לעצמי אני מרשה", האם את לא כלולה בנשות חב"ד האמונות על תורת רבותינו נשיאינו, שאסרו בכל תוקף ללבוש חולצות או חצאיות שאינן לפי רוח התורה המסורה לנו ע"י כ"ק אדמו"ר זי"ע.
האם זו הדוגמא שאת רוצה לתת לנשות עסקים שתצאנה לשוק העבודה, שלהם הכל מותר.
תחשבי על זה.
5.
קצת צניעות
א' סיון ה׳תשס״ז
למה לשים תמונה של בת?

הכתבה יפה - עלי והציחי
6.
מבקשת קשר!!!
א' סיון ה׳תשס״ז
אני בחורה מוגבלץ פיזית אוהבת את הרבי ומכבדת אותו הוא עזר לי להאיר שוטר שהיה בתרדמת הרבה זמן.
תיצרי עימי קשר בבקשה לת.ד. 1756 רחובות
בשורות טובותבתודה יהודית משה
7.
מירי ויוסי בהצלחה בכל !
ג' סיון ה׳תשס״ז
מחזיקים אצבעות ומפרגנים בגדול

8.
השאלה מה באמת תפקיד האמא ?
ג' סיון ה׳תשס״ז
מה באמת תפקיד האמא במשפחה?
להיות כל היום בביזנס?או להשקיע בחינוך הילדים בפרט שהאבא גם רוב היום לא בבית.
סתם נקודה למחשבה.
אחרת הילדים נופלים בין הכיסאות וחבל
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.