מערכת COL | יום ט"ו אייר ה׳תשס״ז 03.05.2007

שלוחים מספרים: הגימיקים של התהלוכות בישובים

בעוד יומיים יצאו לדרך מאות תהלוכות ל"ג בעומר בערים, ישובים, כפרים ואף בקיבוצים. התהלוכות בישובים קטנים שונות משכונות עירוניות, או מהתהלוכות הגדולות בערים ■ אופי וסוג האוכלוסיה משפיע רבות על הפעילות במהלך כל השנה, וכמובן גם בל"ג בעומר ■ פנינו לארבעה שלוחים המכהנים כשלוחים בישובים קטנים המונים בין 500-2000 משפחות כדי לשמוע מהם על התהלוכות והכינוסים ■ רב שיח עם השלוחים: הרב מנחם פלמן, עומר; הרב שניאור זלמן קורץ, מיתר; הרב אהרן מוזיקנט, שימשית; הרב נועם בר-טוב, מרחביה  לסיפור המלא
שלוחים מספרים: הגימיקים של התהלוכות בישובים
תהלוגת ל"ג בעומר. משמאל: משתתפי הרב שיח
בעוד יומיים יצאו לדרך מאות תהלוכות ל"ג בעומר בערים, ישובים, כפרים ואף בקיבוצים. בתהלוכות צפויים להשתתף כמאתיים וחמישים אלף ילדים ובני נוער שיגדשו את הרחובות והככרות המרכזיים ברחבי הערים, במבצע התהלוכות הגדול בארץ ובעולם כולו. אך לא רק בערים הגדולות יערכו התהלוכות והכינוסים אלא גם בכל עיר וישוב, גדול כקטן.

התהלוכות בישובים קטנים שונות משכונות עירוניות, או מהתהלוכות הגדולות בערים. אופי וסוג האוכלוסיה משפיע רבות על הפעילות במהלך כל השנה, וכמובן גם בל"ג בעומר. כך לדוגמא: בישובים הקטנים הפעילות מתמקדת בעיקר על הקשר האישי בין השליח ומשפחתו לבין בני הישוב, ופחות על פעילות 'המונית'.

פנינו לארבעה שלוחים המכהנים כשלוחים בישובים קטנים המונים בין 500-2000 משפחות כדי לשמוע מהם על התהלוכות והכינוסים. מדובר בישובים מבוססים שתושביהם חיפשו לצאת מהכרך הגדול כדי ליהנות משיפור באיכות החיים ומחיי קהילה מפותחים יותר.

הארבעה הם: הרב מנחם פלמן, עומר; הרב שניאור זלמן קורץ, מיתר; הרב אהרן מוזיקנט, שימשית; הרב ברוך ליפקין, מרחביה.


תהלוכה, כינוס, או 'על האש'

בניגוד לערים שם ברור הדבר שעורכים תהלוכה בה צועדים הילדים, בישובים הקטנים, מסתבר שזה קצת יותר מסובך. "קשה יותר להצעיד כמות קטנה של ילדים ברחובות הישוב" - אומרים כמה מהשלוחים. "בערים הגדולות יש מסה גדולה של ילדים, יש מוזיקה, אטרקציות בדרך, מה שאין אצלנו".

בישוב שימשית שבצפון, מארגן השליח בערב ל"ג בעומר "על האש" - עבור המשפחות המקורבות לבית חב"ד. השליח מנצל את המפגש שנושא אופי משפחתי יותר לדבר על משמעות החג. ("זה מדהים, אבל בציבור הישראלי האיטילגנטי, ל"ג בעומר משמעותו בעיקר 'בר כוכבא' וחץ וקשת. אנחנו מספרים על ר' עקיבא ור' שמעון").

גם בישוב מרחביה, מתאספים כ-30-40 משפחות סביב למדורה בחצר בית הכנסת. גם כאן משלב השליח, הרב נועם בר-טוב, רעיונות על ל"ג בעומר עם פעילות לילדים, שחלקם מבקרים באופן קבוע במועדון הילדים המצליח אותו הוא מפעיל במהלך כל השנה.

בישובים הגדולים יותר שבדרום, הילדים דווקא כן צועדים. עומר: "אני יכול לומר שבכל שנה, אני מתלבט בנושא, זה בכלל לא קל בישוב שלנו, אך ב"ה בכוחו של הרבי זה קורה..." – אומר השליח הרב פלמן. "אנחנו עושים מידי שנה תהלוכה קטנה שיוצאת ממרכז הישוב לעבר האולם בו יתקיים הכינוס והמופע".

במיתר הילדים צועדים יותר בקלות. בתהלוכה צועדים מאות ילדים והורים המניפים שלטים ובלונים. "אנחנו משתדלים שגם הצעדה תהיה משהו ססגוני שיפתה את הילדים וההורים להשתתף".


על האטרקציות

בדרך כלל לשלוחים לישובים הקטנים אין את התקציב שיש לשלוחים בערים הגדולות, כך שלא תמצאו שם אטרקציות 'מסעירות', כמו 'כוכב' מפורסם או להטוטן רב רושם. כמו התהלוכה, גם האטרקציות הרבה יותר 'סולידיות' ושקטות.

שימשית: "השנה נביא כפי הנראה תיאטרון בובות שיופיע לפני הילדים. אני פועל בדרך כלל בשיתוף וועדת התרבות וועדת הנוער.

מיתר: "דווקא משום שאנו ישוב קטן, הילדים לא נחשפים בדרך כלל לתיאטרון בובות, ולכן האטרקציה מושכת ילדים לתהלוכה. אנחנו מחפשים בדרך כלל הפקה איכותית שמדברת הן לילדים והן להורים. השנה נביא תיאטרון (נקודה טובה) שיופיע במהלך הכינוס.

לפעמים לא צריך ללכת רחוק, וניתן למצוא אטרקציה מתוך הישוב (וזה יכול לתרום המון): כך לדוגמא: אחד מתושבי הישוב שיש ברשותו מטוס פרטי התנדב, ובין ילדי התהלוכה ערכנו הגרלה בסופה זכו 3 ילדים ל"טיסה בשמי מיתר". או הגרלה שערכנו על.. תוכים, אותם תרם תושב הישוב המגדל אותם.

אטרקציה נוספת (מתאים בעיקר לישובים בדרום): באחת השנים הבאנו גמל שיצעד בראש התהלוכה, ואחד הילדים אף זכה לרכוב עליו. (לעיתים הגמל מושך יותר מידי תשומת לב ויכול גם להפריע)..."

מרחביה: "במדורה שאנו מקיימים מידי שנה, אנו עורכים פעילות עם הילדים, בשנה שעברה ערכנו את המשחק 'חפש את המטמון', והשאלות במהלך המשחק נסבו סביב רבי שמעון ול"ג בעומר".


גימיקים למשוך ילדים לתהלוכה

עומר: "בשנה שעברה פרסמתי את "מפתח המזל". לקראת המבצע אספתי כאלף מפתחות משומשים או לא תקינים וחילקתי בין ילדי בתי הספר. בין המפתחות היה רק שלושה מפתחות התואמים את המנעול של כספת הפרס. כדי לבצע כזה גימיק דרושה היערכות מוקדמות לאסוף כמות גדולה כזאת של מפתחות, אך היא תורמת לריגוש של הילדים, ולהרגשה ש'יש לי משהו ביד' אולי אני יכול לזכות. זה בהחלט מושך ילדים.


על הפרסום לתהלוכה

שימשית: "אני לא מחלק פליירים בכלל, הכול מתנהל דרך טלפונים למשפחות שאנו עומדים איתם בקשר, זה מתבצע דרך מערכת הטלפון הפנימית של הישוב. המשפחות לפעמים מזמינות משפחות נוספות מהישוב, וכך אט-אט גדל מעגל המשפחות הקשורות לבית חב"ד".

-----------------------------
מתוך אתר שלוחים. נט - אתר השלוחים בישראל
לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
7 תגובות
1.
כל הכבוד לשימשית
ט"ו אייר ה׳תשס״ז
כאחד שמכיר אותם מקרוב
2.
ולמרחביה גם.
ט"ו אייר ה׳תשס״ז
כאחד שמכיר אותם מרחוק
3.
כל הכבוד
ט"ו אייר ה׳תשס״ז
כל הכבוד למנחם פלמן מלך הגימיקים!!!
4.
איזה רעיון יפה בעומר
ט"ז אייר ה׳תשס״ז
כל הכבוד מנחם
גאים בכם
המשפוחה מתאילנד
5.
שניאור קורץ עלה והצלח
ט"ז אייר ה׳תשס״ז
בשם כל הקהילה הדתית במיתר הנני לברך מעל במה מכובדת זו את יקירנו ומכובדנו הרב שניאור קורץ, שליח חב"ד ביישוב, עלה והצלח בכל פעולותיך המבורכות.
תנועת חב"ד תוכל בעז"ה לצעוד צעדי ענק עם אנשים כמותך.
חותם: צבי סלמון - דובר הקהילה
6.
הרב מנחם פלמן חסיד אמיתי!
ט"ז אייר ה׳תשס״ז
הרב פלמן שיהיה בהצלחה תמיד תידע שה אוהב אותך!

"תלמידך"
7.
נוצר בלבול משום מה!!!
י"ח אייר ה׳תשס״ז
שליח הרבי הרב ברטוב "בבלפוריה" ולא במרחביה ששם הרב לפקין פועל . שליח הרבי בנהלל, מושב סמוך
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.