מערכת COL | יום י"ג אייר ה׳תשס״ז 01.05.2007

"כיצד להתעטף בטלית" / וידאו

בית חב"ד בטמפה בשיתוף קהילת ישראל הצעיר - בית דוד, מציגה ברשת האינטרנט סדרה של סרטונים קצרים תחת השם "תורה סינמה". השבוע, השליח הרב אוריאל מרדכי ריבקין מציג את הסרטון "כיצד להתעטף בטלית" למנהג חב"ד, בעקבות בקשת אחד הצופים. בפתח הדברים הוא מספר כי זכה להיות דור שביעי לחסידי חב"ד והוא קרוי על שם אחיו "מרדכי" של האדמו"ר הזקן ואצלו צורת ההתעטפות בטלית היא מנהג המשפחה. בהמשך הוא מציג את המקורת והרעיונות הפנימיים שמלווים את המצווה, לצד הדרכה מעשית כיצד יש לקיימה  לצפייה בוידאו
הוסף תגובה
10 תגובות
1.
הזלה יקרה "כעטיפת הישמעלים"??
י"ג אייר ה׳תשס״ז
1. עטיפת הישמעלים אינה בזריקת הציציות על הכתף הימני והשמאלי, אלא בעטיפת צד הימני של הבגד על כתף השמאלי וחלק מהגב , כך שבאופן אוטומטי הציציות מונחים ישר לאורך הגב. 2. הבגד בצד שמאל המונח על יד שמאל מכוסה בטלית על ידי העטיפה עם הטלית מהצד הימני. הציציות של צד ימין נשארות ישרות, כשהבגד של יד ימין מונח ישר בחציו. כך שהציציות שבצד שמאל נמצאים בחלק הגוף הקידמי והציציות שבצד ימין נמצאים ממולם אך בחלק הגוף האחורי . 3. כדי לקיים העטיפה כנדרש, אין להחזיק בציציות כלל, אלא לסדר את הבגד בימין ובשמאל על פרק היד לאורך הכפל, כך שהצציות ישרות. עם יד ימין לתפוס את הכפל בבגד מבחוץ ובעדינות לעטוף את הכתף וחלק מהגב כשהציציות נשארות ישרות. יד שמאל עם בגד ישר עם הכפל נשאר צמוד לגוף בגובה החזה, כך שהציציות קדימה ואחורנית יהיו ישרים וממול. 4. בספר ציצית הלכה למעשה נפלה טעות בתמונה של הרב גרשוביץ כיד שמאל אינה מכוסה בזמן עטיפת הבגד על ידי יד ימין. שמעתי כמה וכמה פעמים שלהרב לנדא מבני ברק יש קבלה מיוחדת מאביו ועוד מדורות קודמים בסדר עטיפת הטלית. שמעתי ג"כ שפעם הוא נתן שיעור בעניין והגדים לציבור עטיפת טלית כהלכה. היה מי מהציבור שהקליט בווידאו. לטובת הכלל, אם ידוע למישהו דבר בעניין יוכל לזכות את הרבים.
2.
האיש הזה לא בדק את החוטים על הכנף
י"ג אייר ה׳תשס״ז
ואת הברכה הוא לא התחיל בזמן, בחוברת התקשרות היה לא מזמן דיון והחלטה לפי דברים שהרבי כתב מתי צריך להתחיל לברך וזה לא קורא כאשר הטלית לפניו אלא אחרי שהטלית מאחור והראש מכוסה הוידיו הזה מזיק יותר ממה שהוא מועיל אבל הרעיון נכון וטוב
3.
ציציות ישרות
י"ג אייר ה׳תשס״ז
הערה 1 נכונה, רק מניין הצורך בציציות ישרות? וכן מניין שאין לאחוז בציציות הקדמיות עצמם.
4.
תגובה למספר 3
י"ג אייר ה׳תשס״ז
אם הבנת נכון אופן העטיפה עליו כותב מגיב מספר 1, הרי שלא יכול להיות מצב של עטיפה "כעטיפת הישמעלים" אם תופסים בציצית. הרי עם יד ימין אפשר להגיע לא הרבה יותר רחוק מהכתף השמאלית. כדי לעטוף את הגוף בחלקו השמאלי עם הבגד מצד ימין צריך הרבה מרחב של בגד וזה אפשרי רק אפ התפיסה היא בבגד. עצה פרקטית, לאחר שהבגד מונח ישר בכפל על הפרק של יד ימין, תפוס לרגע את כפל הבגד בקצהו עם יד שמאל, שחרר את יד ימין מהבגד מלמטה אך קצת לאחורנית ותפוס חזרה את כפל הבגד מיד שמאל מלמעלה. הרי לך עכשיו רוחב בגד מספיק כדי להקיף את הכתף וצד הגוף השמאלי כשהבגד נשאר על הכפל ממש והצציות יהיו אחורנית ממול הציציות שנשארו קדימה. צריך פשוט לנסות כמה פעמים ולראות את ההבדל. הרי "כעטיפת הישמעלים" צריכה להיות "עטיפה" , היינו שבאופן רעיוני, יהיה נוח להיות לבוש בצורה כזו למשך שעות ארוכות כעטיפת הישמעלים. זה ברור שבאופן העטיפה שרואים בווידאו בלתי אפשרי להיות עטוף בה שעות. בעטיפה בה כותב מגיב מספר 1 בהחלט ניתן חהיות עטוף לזמן ארוך והוא בהחלט מתאר עטיפה מתאימה לעטיפת הישמעלים.
5.
ל 3
י"ג אייר ה׳תשס״ז
ציציות ישרות הוא פשטו תוצאה של הגיון בריא. אם אכן אופן עטיפת הטלית היא כפי שכותב הערה 1, הרי שבאופן אוטומטי הצציות נשארות ישרות. הרי אם העטיפה היא עם הבגד כשהוא על הכפל, הצציות ישראו תמיד ישרות. בנוסף, תאר לעצמך ישמעלי שמכבד את עצמו עטוף בבגד, כשאינו ישר ומסודר? סביר להניח שעטיפת ישמעלים היא עטיפה ישרה בבגד מגוהץ ומקופל נכון, כך שהקצוות נשארים אחת על השניה לכל זמן העטיפה.
6.
הנזק מהטעויות כאן
י"ג אייר ה׳תשס״ז
יותר גדול מהטועלת, למרות שהרעיון נכון
7.
שוב נסיון "?
י"ג אייר ה׳תשס״ז
כבר פעם נראה אחד שרצה להדגים . וכנראה מהערות , הוציאו את זה . גם הפעם אין בדיקת הציציות לפני העיטוף אין נישוק של שפת הטלית לפני העיטוף מתי מתחיל לברך , ומתי מסיים ? מכסה רק את עיניו (כדי שגם הישמעאלי יוכל לראות איפה ללכת ) שמעתי שהרי הריי"צ הי חולך מעוטף כדי ד אמות ציצת כתוב בתורה רק עם יוד אחד (וראה בתוספות)
11.
ל4 ו5
י"ד אייר ה׳תשס״ז
שאלת 3 הייתה מניין שלא לאחוז בציציות הקדמיות. מ"ש שצריך שיהי באופן שאפשר להשאר מעוטף כך כל היום, מניין לך, הרי כפי שזכור לי צריך רק שהציציות והכנפות יהיו מעל הכתף ותו לא.
12.
ל 11
י"ד אייר ה׳תשס״ז
בתגובה מספר 4 בקטע הראשון ישנה תשובה ברורה לשאלתך הראשונה. אנני יודע מניין לך "שהציציות והכנפות יהיו מעל הכתף ותו לא", זו שגיאה. "עטיפה" פירושה אופן לבוש ובהכרח לבוש נוח כעטיפת הישמעלים עם ידיים משוחררות, והם לא התעטפו בבגד רק לכמה רגעים. הרי לא יתכן להיות לבוש באופן מסורבל כמו בווידאו ולקרוא לזה "עטיפת הישמעלים" ! לאן נעלמו התגובות במספרים בין 7 ל 11??
13.
ל 12
י"ד אייר ה׳תשס״ז
כי כך כותב אדה"ז בסידור "וכנף העליון הימני ישליך ע"ג כתפו השמאלית" וכך להשאר בזמן התפילה (וע"ש שבפועל לא נוהגים כן) ובזמן העיטוף "להגביה גם כנף התחתון הימני להשליכו על כתף השמאלית". ומהמשך דבריו שכתב "רק שיזהר גם אז להיות עטוף מלפניו ברוחב אמה מופשט ומלבישו" מובן שיש להמנע מלהשליך יותר מזה, שהרי אז במקום שיהי הבגד מלפניו יהי הוא מאחורב וזו שגגה גדולה כמ"ש שם מיד בהמשך בעד"ז. וכל הסיבה שצריך להשליךהציצית לאחוריו היא להיות מוקף במצוות.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.