מערכת COL | יום י' אייר ה׳תשס״ז 28.04.2007

מעצמת חב"ד בקונטיקט ● סיקור מיוחד

לפני זמן קצר נכנס השליח הרב ישראל דערן למרכז חב"ד החדש והיוקרתי בסטמפורד-קונטיקט, בארה"ב, שעלותו מסתכמת קרוב לעשרה מליון דולרים ■ צוות COL בארה"ב ביקר השבוע במרכז החדש על אגפיו השונים והמרשימים, שמע מהרב דערן על ח"י שנות שליחות במדינה, תיעד את הפעילות השוקקת במרכז החדש בגלריית תמונות ובכתבת וידאו מרתקת ■ הברכה המיוחדת מהרבי עימה יצא לדרך, גן-הילדים שחולל מהפכה בקרב מאות משפחות, מדוע חזות הבניין כספר פתוח והחלונות בגדלים שונים ■ וגם: סיפור מרתק על 'פ"נ במחשבה' בפרסום ראשון  לסיפור המלא ● השבוע ב-COL: פרק נוסף בסדרה המרתקת "פלורידה אינה שונה"
מעצמת חב
"הקב"ה יעשה שיהיה מואר וחם אצלכם". הרב דערן על רקע המרכז המפואר החדש צילומים: אלי קאהן, COL • צילום וידאו: מנדי לואיס, COL • עיצוב: ליאורה, COL
מאת חיים ברון, כתב COL בניו-יורק

לפני שלושים שנה, נשלח הרב ישראל דערן לשליחות באמהורסט שבמדינת מסצ'וסטס על-ידי הרבי. קודם לכן, הוא עבר אצל הרבי ב'יחידות', כשבסיומה, אמר לו הרבי: "איר וועט מאכן ליכטיג און ווארעם ביי אנדערע, און דער אויבערשטער וועט מאכן ליכטיג און ווארעם ביי אייך" [=אתם תעשו שיהיה מואר וחם אצל אחרים, והקב"ה יעשה שיהיה מואר וחם אצלכם].

עם ברכה הזו, יצא הרב דערן לשליחות והחל את פעילותו. "הרב חדקוב הבהיר לי שאני האחראי, בתור שליח רשמי מטעם ה'מרכז לענייני חינוך לכל מקום במסצ'וסטס ובקונטיקט שאין בו עדיין פעילות של ליובאוויטש", מספר הרב דערן.

"כובד האחריות הנחה אותי בכל יום ויום. ניסנו כל פעם לחשוב על כיוונים חדשים של הפצת המעיינות וב"ה, היו הצלחות רבות".

בראיון מיוחד שהעניק לצוות COL בארה"ב, סיפר הרב דערן על 30 שנות שליחות בכלל וח"י שנות שליחות בקונטיקט. "האתר שלכם שוקק בכל יום", הוא מעיר לנו בתחילת השיחה.

סיפור מיוחד: פ"נ במחשבה

שישה חודשים לאחר שיצא לשליחות, הוא תכנן אירוע גדול שיחנוך רשמית את בית-חב"ד ששכן בתוך אוניברסיטה מקומית. "החלטנו לעשות קונצרט מרשים ולהזמין אליו את ידידי בית-חב"ד, התורמים והציבור הרחב", הוא מספר.

הכל תקתק כמו שעון: התוכניות, הפרסום, מכירת הכרטיסים, האווירה. הרב דערן התכונן לאירוע בקפידה וזה הדבר שהעסיק אותו לאורך כל אותם שבועות שקדמו לקונצרט. שבוע ימים קודם קיום האירוע, הוא קיבל מכתב מהרבי למשתתפים והשמחה הייתה רבה..

מכיוון שבית-חב"ד היה נחשב לארגון סטודנטי, הוא לא הורשה למכור את הכרטיסים בעצמו, אלא רק הנהלת האוניברסיטה. האירוע תוכנן ליום ראשון וביום שישי שקודם לכן, צלצל הרב דערן לנציג המכירות ושאל אותו, כיצד מתקדמת מכירת הכרטיסים. לאחר בדיקה זריזה, הוא ענה לו שנמכרו 87 כרטיסים בלבד...

"אני מתכוון לקונצרט ביום ראשון", מיהר לומר הרב דערען לנציג המכירות, אולם זה האחרון לא התבלבל וענה: "כן, לאירוע הזה אני מתכוון"... הרב דערען לא ידע את נפשו. "זה היה שעה קלה לפני שבת ולא ידעתי מה לעשות", שחזר.


כובד האחריות הנחה
אותי בכל יום ויום.
ניסנו כל פעם לחשוב
על כיוונים חדשים של
הפצת המעיינות וב"ה,
היו הצלחות רבות"

אותה שבת, הייתה בשביל הרב דערן "השבת הכי גרועה בחיי", כהגדרתו. בשעת 'רעוה-דרעווין' לאחר תפילת מנחה באותה שבת, הוא עלה לקומה השניה של בית-חב"ד, משם הביט לעבר האולם בו היה אמור להתקיים הקונצרט.

"הבטתי על המקום וחושב על המפלה והבושות שאני עומד לעשות. אמרתי לעצמי, הרבי שלח אותי לשליחות לפני 6 חודשים, ואיך אפשר לעשות פנצ'ר כזה", הוא מספר.

באותם רגעים, נזכר הרב דערן בסיפור הידוע עם הרב מענדל' פורטפס ע"ה המשפיע מישיבת 'תומכי-תמימים' המרכזית בכפר-חב"ד ששלח לרבי פ"נ במחשבה בעת שהיה בבית-המאסר. "חשבתי לעצמי: לו הייתי חסיד, הייתי עושה בדיוק את אותו הדבר", מספר הרב דערן. אבל באותם דקות כבר יצאה השבת, והרב דערען ירד להתפלל מעריב.

למחרת, היום החל ברגל שמאל מכל מיני כיוונים, כפי שניתן לשמוע בכתבה הוידאו המיוחדת המצורפת לכתבה. אולם שעה קלה קודם לאירוע, החלו להגיע מאות איש לאירוע ולמלאות את האולם. "הגיע למעלה מאלף איש", הוא מספר, "זה היה ממש קידוש-השם. אי-אפשר לתאר את העוצמה, לתת לאלף אנשים מכתב מהרבי אליהם".

מספר שעות לאחר האירוע, סבתו של הרב דערן נסעה לניו-יורק עם נכדתה שבאה בקשרי השידוכין והתכוננו לכניסה ל'יחידות' אצל הרבי. ב'יחידות', סיפרה סבתו לרבי, כי היא מגיעה מהקונצרט של נכדה. לפתע החל הרבי לשאול צרור שאלות: האם הגיעו פוליטיקאים, עיתונאים ועוד ולאחר-מכן שאל הרבי: "וכמה השתתפו"? והיא ענתה שלמעלה מאלף. הרבי הרים את עיניו בפליאה ושאל: "אז למה היה ב'מרה שחורה'"...

בני משפחתי שהיו ב'יחידות' חשבו שהוא כתב מכתב לרבי ולא שיערו לעצמם מה שארע. הרב דערן: "כששמעתי על-כך, לא ידעתי כיצד להגיב. אני לא יודע אם אני יכול לשלוח פ"נ במחשבה, אבל מה שבטוח שהרבי יכול לקבל פ"נ במחשבה"... מצטנע הרב דערן, למרות שסיפור כזה ארע לבודדים.

גן של הצלחה

בשנים הראשונות, מיקד הרב דערן את פעילותו במסצ'וסטס, וקונטיקט נותרה קצת מנותקת. "לפני 18 שנה הורגש הצורך לפעול גם בסטמפורד שהאוכלוסייה היהודית בה גדולה במיוחד ואני יצאתי לשם, למרות הרבה קשיים שצצו בדרך".

בדרך כלל, כל שליח שמגיע לאיזור חדש מתחיל את הפעילות עם שיעורי-תורה וייסוד מניינים, אולם פה, משום-מה, הדבר היה שונה. "בשבועות הראשונים הגיעו אליי הרבה פניות מאנשים שונים לפתוח גן ילדים. אני לא חשבתי שזה אפשרי, אבל העקשנות שלהם ניצחה", הוא מספר. ההתחלה היתה צנועה, פחות מעשרה ילדים, אבל המקום המרכזי בבית-הכנסת הגדול תרם להתפתחות הגן. כך התנהל שם הגן על מי מנוחות.

לכאורה גן רגיל, אבל מאחוריו סיפורים רבים של משפחות שהפכו לשומרות תורה ומצוות בכל המובנים. "הורים רבים ששמעו על טיב הגן מבחינה מקצועית שלחו את ילדיהם ללא חשש, אולם אנחנו החדרנו לילדים אידישקייט ואם זה הם חזרו לבית", מספר הרב דערן. במהלך השנים עברו בגן אלפי ילדים.

אבל הקשר של הורי הגן אינו מתבטא רק בשליחת ילדיהם לגן חב"ד. בכל חודש מארגן בית-חב"ד שבתון למשפחות של אחת הכיתות בגן. במהלך השבת כל המשפחות סועדות בצוותא את סעודות השבת ומתפללות את תפילות השבת, ואצל חלק ניכר מהמשפחות זו הפעם הראשונה שהם רואים מקרוב שבת יהודית אמיתית.

תכניות אלה, ותכניות נוספות שאנחנו מארגנים עבורם במשך השנה, כבר קירבו עשרות משפחות לשמירת מצוות במידה מסוימת, מתוכן כעשר משפחות שהפכו למשפחות ממש חרדיות.

ארגון גדול בארצות-הברית (JECEI) הנאבק בהתבוללות גם על-ידי טיפוח גני-ילדים יהודיים מעולים, הכין לאחרונה רשימה של כמאה גני ילדים מעולים בכל רחבי ארצות-הברית, ובחר מתוכם את 13 הגנים שנראו לו הכי מצטיינים, על מנת להשקיע בהם משאבים עצומים שישדרגו אותם עוד יותר. גן חב"ד נבחר לאחד מהם.

מרכז תוסס

רק לפני מספר שבועות נכנס הרב דערן למרכז חב"ד החדש שעלותו מסתכמת בקירוב לעשרה מליון דולרים. "חשבנו כאן על כל פרט ופרט", אומר הרב דערן. "החלונות, בגדלים שונים, פוזרו בצורה לא קבועה על פני כותלי הבית – סמל לרעיון שהבניין מיועד לכל שכבות החברה ומכל המעמדות הציבוריים".

בקומה הראשונה שוכנים משרדי המרכז, 10 חדרי כיתות, חצר משחקים, כיתות לילדי המעונות, שני מטבחים המספקים לילדים ארוחות כשרות ומזינות, חדר גננות ואולם משחקים. כיתות הגן עצמן מעוצבות בצורה של כמה מפלסים, מה שמעניק לילדים אפשרויות להרבה מרחב פעולה.

הקומה השנייה מאכלסת מעבדת מחשבים עם טכנולוגיית-על ברמה עולמית, שמקנה למבקרים בה יהדות באמצעים של היי-טק, חדר ליצירות אמנות, וספריית היהדות הגדולה ביותר בסטמפורד.


לפתע החל הרבי לשאול
צרור שאלות: האם הגיעו
פוליטיקאים, עיתונאים ועוד
ולאחר-מכן שאל הרבי:
"וכמה השתתפו"?

מלבד עמדות הצפייה וההאזנה בספרייה, יכול כל המעוניין לשאול במקום קלטות שמע, קלטות וידאו ותקליטורים בנושאי יהדות. כמו כן, שוכנים בקומה השנייה מכון הכנה לבר-מצוה ולבת-מצוה, חדרי לימודים ופעילות.

עדיין יש פרטים בבניין שלא נחתמו, כמו בית-הכנסת הגדול הממוקם בקומה השלישית. "על-פי התוכנית בתוך מספר חודשים כל הפרטים יבואו על מקומם בשלום", הוא אומר. לבינתיים, הם מתפללים בחדר אחר בבניין. "הרבה אנשים שהיו נוסעים עם רכב בשבת לבית-הכנסת הקרוב, הממוקם במרחק של שלושה מיל מהשכונה החדשה, החלו להגיע לכאן ולהפסיק לנסוע ברכב", אומר הרב דערן.

יש לציין כי במרכז החדש מותקנת מערכת אזעקה חדשנית כשרה לשבת-קודש, הנותנת הגנה מרבית, בד-בבד עם שמירה על כללי ההלכה. "אופן הפעולה הוא שהמקום מוגן בשעות הלילה שאין פעילות ובשעות הרצויות המערכת מאפשרת כניסה לבניין באופן כשר", סיפר הרב דערן.

על רקע מרכז חב"ד המפואר, סיפר הרב דערן ל-COL סיפורים נוספים, כפי שתוכלו לצפות בכתבת הוידאו המצורפת.



"אתם תעשו שיהיה מואר וחם אצל אחרים, והקב"ה יעשה שיהיה מואר וחם אצלכם", איחל הרבי לפני שלושים שנה ואי-אפשר שלא להבחין בהתממשותה המלאה של הברכה.

 לצפייה בכתבת וידאו מיוחדת: לחצו כאן

הסיקורים הקודמים:
 מנהטן: בית חם במרכז העולם
גו'רג'-טאון: השליח שאיחד את הקהילה
לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
עלוני משיח
י"א אייר ה׳תשס״ז
מה קרה לעלונים בנושא המשיח? נחטפו בצימאון?
2.
oldrer shluchim
י"א אייר ה׳תשס״ז
there were many shluchim in mastchuses and conecit way brfore you were there
3.
הלואי ככה בתל אביב רבתי
י"א אייר ה׳תשס״ז
בקרוב בעזרת ה
תל אביבית
4.
levi
י"א אייר ה׳תשס״ז
to no 1- youre to busy thinking whos mashiach and you forgot to be melamed zchus, that the pamphlets ran out being that he cohcs a lot in mashiach with his baalabatim, but ill be melamed zchus you and say that it was pashut out of ahavas israel that you wanted rabbi deren to have full time pamphlets about mashiach.
to no 2- im interested to know were YOU went on shlichus, were you mekarev so many neshamos like rabbi deren? and by the way, for the sake of all of us, please get youre facts straight.
6.
האם אפשר לקבל פרטים על האזעקה
ט"ו אייר ה׳תשס״ז
שומרת שבת?
זה נושא מעניין ומה הם הסימוכין ההילכתיים לכך...
שליח מתעניין
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.