סדרה חדשה ב-COL: לאן מתגלגל "בעל הגלגולים"

נוכחתי לראות שהתייחסותם של אנשים לסדרת "הגלגולים" היא התייחסות לגלגנית ומגחכת: "כל אחד עם התחביבים שלו, אחד משחית את זמנו ללקט קופסאות גפרורים וכדומה והשני משחית את זמנו על הפרכת סיפורים. (נדמה לי שהסדרה צמחה כבר ל-115 פרקים! בלי עין הרע. ועוד ידו נטויה! (הפרק הבא יהיה כנראה על סיפור אדמו"ר הרש"ב "הפרופסור שחזר בתשובה").
גם ההפרכות עצמן תמוהות הן: לדוגמא, סתירות "עצומות" בין סיפוריהם של האחים הקדושים לבית דוכמן, ר' זלמן ור' חיים אברהם. דוגמא נוספת: באחד המקורות כתוב "השערה שהסיפור היה עם אדמו"ר הרש"ב", ובספר שנדפס לילדים השמיטו את המלה "השערה". במקור כתוב "חתול" ובספר הנדפס כתוב "חתולה", וכהנה רבות.
אך לא לשם כך התכנסנו כאן.
כלל ידוע בפיסיקה אומר: "כאשר מישהו מתחיל להתדרדר במדרון חלקלק שום דבר לא יעצור בעדו". מי שלועג לסיפוריהם של חסידים, לא יעצור בהם, אלא יתדרדר גם לעבר רבותיהם. כך גם "בעל הגלגולים", הוא לא עצר בחסידים, הוא עבר לרבותינו נשיאינו. במקביל לסדרה שהוא מפרסם באינטרנט, הוא מפרסם במקומות פחות נגישים ופחות נצפים את אותה סדרה על... רבותינו נשיאינו!
לפניכם הפרק הראשון בסדרה:
שישים הסידורים מהם סידר רבנו הזקן את סידורו
הנה לפניכם דבריו של הרבי בהתוועדויות ומה שכתב באיגרות קודש בקשר לשישים הסידורים מהם סידר רבנו הזקן את סידורו.
ובהמשך הבאנו את מה שכתב על כך "בעל הגלגולים".

אבל אני רואה בזה גם את הישרות של הרב מונדשיין, אשר דבר שלא נראה לו מבוסס, הוא אומר זאת ללא כחל וסרק!
וזה נקרא איש אמת!
מי שאומר שהרבי טעה כשהצדיק את הרבי הריי"ץ בקשר למכתבי הגניזה, סופו שיגלו את קלונו ברבים בעוד ענינים כאלו.
חזק ואמץ!
לו היה כותב הרב קמינצקי כתבה ובה היה מסביר ועונה על הפירכות - לטענתו - של הרב מונדשיין - ניחא.
אך סתם כך להראות שהרב מונדשיין לא חושב כפי שהספר בית רבי כותב - זהו ניגוח בעלמא.
תהיו עניניים!!
ניתן להבחין במפורש מהלשונות שהרבי לא קובע מסמרות אודות עובדה זו.
ור"י מונדשיין כאדם ישר מזכיר בעצמו שהרבי לא הסתייג מגירסא זו, אלא שמעיר שגירסא אחרת מסתברת.
בושה
אצ"ל שאין זה מוסיף כבוד לחב"ד להפוך לכופר משיהו שיש לו שאלות על סיפורי מעשיות. לא זו הדרך ולא זו השיטה.
מונדשיין מפריך סיפורים ולא מנגח אנשים (זה שעשה כך באתרים נדחים אין זה מצדיק קמפיין זה).
כמו כן, מה סך הכל חטא? כל זמן שלא מוכיחים שרב מנודשיים ידע מכל המקורות שהרבי אישר את דברי הבית רבי, הרי הפיכתו ל"כופר" סתם מרושע וחסרת בסיס?
האם כל חסיד שמחווה דעתו על נושא ולא ידע על דעותיו של הרבי המצויים באגרות, והערות - כופר ייקרא?
לפתע יש לנו הגדרה חדשה של "כופר"? אם הי דוחה את דברי הרבי חזיתית - ניחא? אך במקרה שנמצא סתירה בין המבואר בשיחות לבין דברי חסיד, כלום זהי כפירה תיקרא? אתמהה?
לדאבוני, איני מצפה שדבריי יזיזו משהו, והעורכים יתחשבו, שהרי מטרת המאמר לעורר שעררויות ורייטינג (או שמא יש כאן נקמה אישית?).
אך לפחות אמרתי את דבריי כאות של מחאה.
רק אומר שלא נראה לא "המקור" והוא סובר שהרבי רק הביא המוקר ולאו דווקא הרבי מסכים. זכותו לרב מונשיין לחשוב כך.
הכיצד יכול מישהו להמשיך ולגלוש באתר שמביא את דבריו של מונדשיין?
מונדשיין, מביא סברות ומסכם בדברי הרבי, מחקר נטו.
ישר-כח גדול לרב קמינצקי והלוואי שיזכה אותנו בכל הפעמים והמקרים שבהם מאמץ מונדשיין את דעת מורו ורבו חיים ליברמן החולק על הרבי (כולל בשאלה המפורסמת למי שייכת ספריית אגו"ח כאשר חיים ליברמן העיד שהיא שייכת לבערי גורארי)
י.מ., יתד נאמן מחפש כתב לענייני חב"ד, הינך מוזמן להגיש מועמדות.
בשעה שיש לתלמיד קושיא בדברי רבו, אסור לו לשקר ולומר שדברי הרב נראים לו, אסור לו להעלים את קושייתו, וכל-שכן שאסור לו להצדיק את דברי הרב בביאורים של שקר, וכדברי הגמרא (יומא סט, ב) מתוך שיודעין בו שאמיתי הוא, לפיכך לא כיזבו בו וכו. מתי היה לימוד התורה אצל ר יוחנן בחיות ובשלימות? דוקא בשעה שהקשו והפריכו את סברותיו! (שיחת י שבט תש"מ).
אצל אוה"ע, להבדיל, יש מישהו שצריכים לקבל את דבריו ללא קושיות, אבל אצל בנ"י צריך התלמיד לשאול את רבו ואפילו את משה רבינו, ומרע"ה חייב להשיב לו ולהראות את מקור דבריו "און דאס איז דרך והנהגת התורה"! (שיחת ש"פ החודש תש"מ).
יישר כח לזה שכתב את ההערה, וכך גם לכל אלו שמעירים הערות! אם יש שאלה כלשהי בעניינים המתבארים בשיחות, אין צריכים להתבייש מלשאול, והכוונה היא שישאלו את השאלות בקבצים, ובפרט שבכך מתקיים "מחבירי יותר מרבותי" (שיחת ש"פ ויחי תשמ"א).
רח"ל, איך אפשר לכתוב כך. האם הרבי הוא לא מספיק מקור.
כשכותבים הערה מביאים את דבריו של הרבי ורוצים ביאור בעניין בלתי מובן וכו וכו, ע"ז דיבר הרבי. אבל מונדשיין עושה דבר נורא, הוא קובע חד-משמעית שלא יתכן שאדמוה"ז ראה 60 סידורים, כי הרי אדמוה"ז לא הסתובב בסיפריות וכו, והוא כותב כ"ז למרות דבריו של הרבי עשרות פעמים, "כי הרי הרבי אינו מביא מקור לדבריו".
צודקים המגיבים. לא מעניין כאן ענין הסידורים. זה ש"חוקר" מעיז לשדבר על הרביים כעל חבריו, זה נורא ואיום. אבל זה לא חדש המשכילים תמיד עשו זאת!
באם יש פרט שאכן מפריע לי הוא כדלהלן: צריך להיות פשוט (אפגעלייגט) אצל חסיד שבאם יוצא מפי הרבי ועאכוכ כמה פעמים, ובכתב (שזה לדורות), ובתור מענה לכוכ בנוגע החשיבות של נוסח אדהז,לא לקחת אותו כציטוט מפי חסידים גרידא. כידוע עד כמה הי הרבי זהיר מלקבל סיפורים כאמיתיים באם לא שמעם מהשווער, על אף שהיו מפורסמים ומודפסים על גבי ספר,באם לא שמע הסיפור מהשווער זה לא הי נחשב אצל הרבי לשטר מקויים. בא מחלוקת הדולרים הי אחד שנטפל להרבי בנוגע הסיפור הידוע מהצצ והעגונה עם בנה-שהצצ אמר שכתוב בירושלמי שוטה היודע לפרט מעות אינו שוטה וכו, וביקש מהרבי איפה הירושלמי הזה, בחיצוניות הי נראה שהוא שואל לפי תומו ולא עמ לקנטר, אבל הרבי תקף אותו שלא שמע הסיפור מהשווער וכו.
עכפ רואים מכל זה לכאורה שבאם הרבי מוצא לנכון לכתוב ולחזור על ס סידורים כוכ פעמים הי צריך להיות פשוט אצל חסיד שיש דברים בגו. לכל היותר חסיד רשאי (ואולי צריך) לחקור לשאול ולהבין דברי הרבי איך ומה וכו, אבל לכתוב בפשטות שדברים שהרבי אומר זה בלתי אפשרי, כאילו הרבי הוא אדם פשוט שרק מצטט מה ששמע מאחרים... לענד חסר קצת א חסידישער הרגש.
טוב מאד שפרסמו את הדברים.
לגופו של ענין, הרי יש כאן עיוות של דברי מונדשיין. בדרך כלל כאשר אדם מעלה שאלות על משהו ובסיומו הוא מביא דעה אחרת משלו שהדעה היא מאדם גדול הרי זה סימן שהוא מקבל על עצמו דעה זו למרות שאינו תופסו בשכלו. פשוט שכך נהג גם מונדשיין כאשר קודם העלה את ספיקותיו ושאלותיו על דברי הבית רבי, אך לבסוך כחסיד סיים והביא את דברי רבינו שכנראה לרבינו לא הי מוקשה כל השאלות שהעלה (או שמא סבר רבינו שגם אם הי מוקשה אך הרי מול מסורת יחידה אין להתווכח). הקורא בלי מגמתיות של קנאה ונקמה - יגיע למסקנה זו והרי כל הבקי בספרי הלכה וספרי פסק בטח יודע שכל הסגנון וכך הלשון. וממילא הרי קמינצקי מסלף את דברי מונדשיין בעליל.
אין כאן לא התנגדות לדברי רבינו אלא תהיות ושאלות אך הספק הסופי הוא של דברי רבינו. (לו מונדשיין הי נגד רבינו הי מתכלם כליל מדברי רבינו בשאר המקומות).
מלבד זאת הרי כאשר חב"ד מתפוררת בגלל זייפנים ושקרנים למיניהם - הרי לא מצאו אלא יהושע מונדשיין המנסה לנפות את השקר מן האמת כקרבן של בעיית חב"ד בדורנו!
בקונטרס "פרדס חב"ד" גליון 8 ישנה כתבה מעניינת בנושא זה מהרב אובערלענדער, ושם הוא עמל ויגע עד שמביא רשימה של 66 סידורים (מתוך 800) שיתכן והיו לפני רבנו הזקן. זאת גישה של חסיד, לעמול ולהתייגע כדי להסביר את דבריו של רבנו זי"ע.
אבל מונדשיין קובע באופן ברור שלא יתכן שהיו לפניו 60 סידורים, למרות שהוא כותב שהרבי לא סובר כמוהו.
כך כותב חסיד?!
התמיהה שמעלה כותב הכתבה אכן מעוררות תמיהות רבות וקשות.
לעומת זאת, מספריו של ר"י קמינצקי, למרות שאינו חוקר דגול, יש לי הנאה ואני משתמש בהם לעיתים רבות.
.........................................................
COL- הצילומים מתוך הספר נעשו במערכת COL , ללא קיצוצים וללא הדבקות. יש לכם ברירה, לחפש את הספר ולראות.
נפלא!
נ.ב.
מסתמא כשהרבי ביקש להוציא לאור "הערות התמימים ואנ"ש" הוא נתן מקום למחקרים מכובדים שמעלים שאלות, אפילו שאלות טובות. מה רע?
אנא ממך, מדבר שקר תרחק!
אנא ממך אל תכניס אותנו לסוגיית המענות של הרבי בעיניינים המדוברים, וד"ל.
ר"מ - על האינטרנט?!
הנה מה שכותב אחד מממגיניו של מונדשיין בפורום שעדרין (פורום סגור ומסוגר):
"המלחמה של ס.א. ל. נגד הרי"מ
בטח כולם ראו את המלחמה הרשמית שמנהלים נגד מיודענו ר י"מ. מדובר כאן במלחמת השמצה לשמה. אין כאן דיון עניני, או וויכוח רעיוני, אין כאן דיון על יצירה כלשהו או על סיפור, אלא הכרזת מלחמת הכפשה נגד מישהו בצורה שפילה ובזויה.
מעולם לא שמעתי שאתר כמעט רשמי ופומבי יתן מקום לדבר כזה. זה תליה בככר בציבורי החסידי והדבקת אות קלון על מצח של מישהו.
ניחא, שקמינצקי מעוניין לנקום שהרי הוא מרגיש פגוע שנגעו באותנטיות סיפוריו, אך מדוע שיסכימו לו הצוות של האתר הנ"ל?"
עד כאן מתוך פורום שעדרין.
COL נתן , בסך הכל, פומבי לדברים שמונדשיין פרסם בספר מודפס.
ומה כותב על כך חברו: "זה תליה בככר".
טירוף.
באותה שורה הוא כתב גם שהוא שלח כמה תגובות למערכת כאן והושמטו למרות שאין בהם השמצה אלא ענייני.
יש בפורום אנשי שעדרין אנשים מדליפים רח"ל ויש לנקוט נגדם את חומרת הדין.
"הייתי בטוח שהרב מונדשיין ישיב לר קמינצקי על ההשמצות! האם הר קמינצקי מוסמך לקבוע מי חסיד ומי לא? הוא כתב ספר על שני זקיניו החסידים הגדולים, אחד מהם צפצף בריש גלי על פקודתו של הרבי אליו, ובגלל זה הרבי הורה שלא לצרף אותו למנין ב770! השני פער פיו על אחד השד"רים של הרבי הקודם, ובגלל זה נקנס שלא נכנס ליחידות אל הרבי הקודם! את הדברים הידועים הללו הר קמינצקי לא כתב בספר...
גם כן "חסידים" (ט"ו אייר התשס"ז)".
מדובר בחסיד שאדמו"ר הריי"צ כתב עליו: "ידיד נפשי הנכבד ומאד נעלה הר משה זלמן שי שו"ב מנעוויל, אשר הוא מהמיוחדים האחדים השוקדים ומשיגים בחסידות ובקי בהרבה דרושי כ"ק אאמו"ר... ולקרבו בקירוב גדול".
הרבי זי"ע כתב עליו לאחר פטירתו: "רז"מ זצ"ל".
אבל למגיב המטורף כ"ז לא מעניין אותו.
ובמיוחד בימי ספירת העומר.
לתשומת לבך, הר קמינצקי.
מאחד שאכפת לו.