מערכת COL | יום ז' אייר ה׳תשס״ז 25.04.2007

חב"ד רוסיה: בוריס ילצין המנוח ייזכר לטובה

בוריס ילצין, נשיא רוסיה בשנות התשעים שמת השבוע, ייזכר כאדם שהניח את היסודות לחברה אזרחית, יצא נגד האנטישמיות ואפשר את תחייתה של הקהילה היהודית - כך אומרים אנשי חב"ד ברוסיה ■ "זה לא היה במקרה שבתקופת נשיאותו קהילות יהודיות הוקמו בעשרות ערים", הרב הראשי בערל לאזאר כתב באגרת תנחומים למשפחת ילצין ■ אפילו ששמו נקשר לשחיתות ובכהונתו מיליונים חיו מתחת לקו העוני, ר' ברוך גורין מאיגוד הקהילות היהודית מצהיר: "ללא הגזמה ניתן להגיד שזכינו שילצין יהיה הנשיא"  לסיפור המלא
חב

בוריס ילצין, הנשיא הראשון ברוסיה שנבחר בבחירות דמוקרטיות ומי שהשפיע על אופייה ועתידה של הקהילה היהודית במדינה, מת ביום שני בגיל 76.

שלוחי חב"ד ואנשי הקהילה היהודית מצייינים כי בתקופה הסתיימה האנטישמית הרישמית של השלטונות. ילצין דיבר בפומבי נגד אנטישמיות ונחשב כידידותי לקהילה היהודית. בתקופה, היחסים המדיניים בין רוסיה וישראל השתפרו.

הרב הראשי לרוסיה, השליח הרב בערל לאזאר שלח ניחומים לאלמנה ניינה ילצין ולבת טטניה. "זה לא היה במקרה שבתקופת נשיאותו קהילות יהודיות הוקמו בעשרות ערים", הוא כתב להן באגרת שפורסמה בעיתונות הרוסית.

"הוא ייזכר כנשיא הראשון של רוסיה העצמאית והחופשית וכאדם שהניח את היסודות לחברה אזרחית במדינה", הרב הוסיף.

זכות גדולה

בשנת 1991 ילצין נבחר לתפקיד והציג קו ליברלי מתון, בניגוד לקודמו השמרן מיכאיל גורבצו'ב. מצב בריאותו של ילצין, שסבל תמיד מבעיות שתייה, הלך והחמיר במהלך כהונתו השנייה בסוף שנות ה-90, והדבר ניכר בחלק מפגישותיו הפומביות, בהן עם ראשי אגודת-חסידי-חב"ד בחבר-העמים.

"עם פטירת ילצין, נסגרת דף עבור הקהילה היהודית. דף של שינויים מהפכניים בחיי היהדות הסובייטית והרוסית", אמר ר' ברוך גורין, דובר איגוד הקהילות היהודית בחבר-העמים.

"בעוד שגורבצ'וב הפך את ההגירה חירות ליהודים, זה היה ילצין שנתן חירות תקדימית לחיים יהודיים במדינה", הוא הוסיף. "בתי-ספר יהודים ובתי-כנסת חדשים נפתחו - זה היה הוא שעשה זאת אפשרי".

מדיניותו הכלכלית של ילצין הותירה מיליוני תושבים מתחת לקו העוני, ובתקופה המשבר עם צ'צ'ניה החריפה. ביקורת נמתחה עליו כשמינה את ולדימיר פוטין כמחליפו בסוף שנת 1999 במקום לערוך בחירות. פוטין מיד העניק לילצין חנינה מכל האשמה שתועלה נגדו בעתיד, שכן שמו נקשר לפרשות שחיתות.

גורין, יליד רוסיה שהתקרב ליהדות על-ידי חב"ד, הצהיר: "ללא הגזמה ניתן להגיד שזכינו שילצין יהיה הנשיא".

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
ילצין היה בן 76
ז' אייר ה׳תשס״ז
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.