מערכת COL | יום כ"ג ניסן ה׳תשס״ז 11.04.2007

ירוק יורד / מדור כלכלי

השקל לא מפסיק להתחזק מול הדולר, ואף הצליח להביא את המטבע האמריקני לשפל של 6 שנים ‭4.129 -‬ שקלים. אך מה קורה כשמתבצעת עיסקה של מאות אלפי דולרים וקשה לחזות את גורלה? יש דרכים להתגונן ולמזער את ההפסדים למאמר המלאכלכלה וצרכנות
ירוק יורד / מדור כלכלי
מעריב

התרגלנו לחשוב עליו רק דברים טובים, אבל הוא מתעתע בכולנו ללא הפסקה. כשהוא הגיע ל־ ‭4.5‬ שקלים אמרנו "זאת הזדמנות קנייה נהדרת‭,"‬ אך השובב המשיך להתגלגל והגיע לו ל־‭4.3‬ שקלים. "מכאן הוא יכול רק לעלות‭,"‬ חשבנו, ועשינו ניתוחי עומק ובסיומם גילינו כי בינתיים כבר מדובר ב־‭4.2‬ שקלים.

כן, הדולר האמריקני, שכולנו רגילים לחשוב שהוא יודע רק לטפס, מוכיח לנו בכל יום מחדש כי הדרך למטה יכו־ לה להיות עוד ארוכה. המטבע האמריקני נמצא בשפל של 6 שנים ונסחר כיום בשער של ‭4.129‬ שקלים, לאחר שידע בעיקר ירידות בשנה האחרונה.

המגמה המתמשכת של חולשה אינה אומרת שהדולר לא יכול לשנות לפתע את הכיוון ולהתחיל דווקא להתחזק מול השקל. מי יודע מה יעשה הדולר? למען האמת, אף אחד.

בעוד שבמניות ניתן לנסות לחזות את כיוון התנועה על סמך הביצועים העסקיים, וגם זה לא תמיד בהצלחה יתרה, במטבעות החיזוי הוא כמעט בלתי אפשרי. ידיים ספקולטיביות רבות משחקות בשוק זה, והן משפיעות עליו בעוצמה כזאת שלא תמיד משאירה מקום לתיאוריות כלכליות. אלה אומרות שהשקל אמור להיות חלש יותר: מכיוון שהריבית אצלנו נמוכה יותר מבארצות הברית, יותר משקיעים אמורים להימשך למטבע האמריקני. אך זה לא קורה, ובינתיים חיים רבים מאיתנו על רכבת הרים דולרית, שכן בישראל לא מעט סוגים של עיסקאות עדיין צמודים לדולר.

מה עושים אלה שקונים דירות יד שנייה, מוכרים דירות כאלה, אלה שמשלמים משכנתה דולרית או האנשים שסתם מתכננים טיול לחו"ל? בכל המקרים האלה קיימת "חשיפה למטבע‭:"‬ מי שמבצע את העיסקה חשוף להשפ־ עת התנודות בשערי החליפין. אם מדו־ בר ברכישת כרטיס טיסה לחו"ל ההשפעה של התנודות אינה משמעותית, והיא תסתכם במקרה הגרוע בהפסד של כמה מאות שקלים, או במקרה הטוב ברווח של כמה מאות שקלים.

הדולר אכזב ביום העיסקה

עם זאת, כאשר מדובר בעיסקאות בהיקף מאות אלפי דולרים, כגון רכישת דירה או כל נכס דולרי משמעותי אחר, אותה החשיפה יכולה להפוך לכואבת מאוד.

קחו למשל מקרה של מכירת דירה שאמורה לממן לכם רכישת דירה בהמשך הדרך. חתמתם על הסכם למכירת הדירה שלכם ב־200 אלף דולר כאשר שער הדולר היה ‭4.4‬ שקלים. קבעתם כי התמורה תשולם לכם בעוד 4 חודשים על־פי הדולר היציג ביום התשלום.

בינתיים הדולר נפל, וכשמגיע יום התשלום אתם מגלים שהיציג הוא ‭4.13‬ שקלים. במקום לקבל סכום של 880 אלף שקל אתם מגלים צ'ק על סך 826 אלף שקל בלבד. אם נניח כי במקביל גם רכשתם דירה מקבלן, שהמחיר שלה נקוב בשקלים ואינו משתנה בהתאם לשער הדולר, כלומר הוא לא יורד יחד איתו, אתם בבעיה. בלי לשים לב הפסדתם 54 אלף שקל, שאותם תצטרכו לגרד ממקום כלשהו כדי לממן את העיסקה. סיפור כואב לא פחות יכול לקרות אם אתם נמש צאים דווקא בצד הקונה והדולר עלה ביש נתיים - כעת הוא מחייב אתכם לשלם יותר ממה שתכננתם.

מה עושים במצבים כאלה חוץ להתעש צבן למה הכל במדינה הזאת צמוד לדוש לר? הגנות. אפשר להתגונן מפני עלייה או ירידה של הדולר, תלוי באיזה צד של עיסקה אתם נמצאים, ולעשות זאת בעש לויות לא גבוהות במיוחד. "על רקע הצניחה בשער הדולר אנשים מוצאים את עצמם בחשיפה הפוכה‭,"‬ אומר אורן קפלן, מנכ"ל מיטב ניהול סיכונים, "הקוש שיש בביצוע הגנות על עיסקאות הוא לא איפה ואיך עושים אותן, אלא בלעשות פעולה שלא עשית בעבר, ולשלם כסף על משהו שלכאורה אתה לא חייב לשלם עליו‭,"‬ הוא מסביר.

עיסקאות הגנה

‭.1‬ רכישת תעודת פיקדון או קרן נאמנות צמודות לדולר - הפתרון הפשוט ביותר הוא קנייה של תעודת פיקדון, כגון "הדס דולר‭,"‬ "תכלית דולר" או "פיקס" של מיטב, אשר מבטיחות הצמדה מלאה לדולר תמורת דמי ניהול אפסיים, ועל הדרך גם נותנות ריבית. עם זאת, פתש רון הגנה זה מתאים למי שהכסף נמצא ברשותו. החיסרון בכלי זה הוא שאם הדולר יירד, כל סכום ההשקעה שלכם יירד לטמיון. מצד שני, אם הדולר יעלה - הרווחתם.

‭.2‬ עיסקאות פורוורד - עיסקה כזאת אינה מחייבת אחזקה של מטבע מסוים והיא תיאורטית במהותה. במסגרת עיש סקה כזאת ניתן לקבע את שער הדולר בהתאם לרמה הנוכחית שלו בשוק. קיש בוע כזה ניתן לעשות בסניף הבנק שלכם תמורת תשלום עמלה (שעל גובהה ניתן להתמקח עם הבנק). בנוסף לעמלה תשלמו גם הפרשי שער, או מה שקרוי בעגה הבנקאית "הטבת שער‭,"‬ אף שההטבה היא בעיקר עבור הבנק ולא עבורכם.

בעיסקה כזאת הבנק מרוויח לא רק את העמלה, אלא עושה רווח גם מעצם העוש בדה שהוא קונה מכם את הדולרים בזול ומוכר אותם במחיר גבוה יותר. ניתן לעשות עיסקאות פורוורד גם באמצעות ברוקרים פרטיים ובעלויות נמוכות (אין עמלות והפרשי השער קטנים יותר),  אך אצלם הסכום המינימלי להגנה הוא 50 אלף דולר. היתרון המרכזי בעיסקת פורש וורד הוא שהרווח בעת הירידה של הדולר הוא מיידי. אם הדולר עלה בינתיים, הפש סדתם את הרווח האלטרנטיבי.

‭.3‬ רכישת אופציות - קניית אופציית מכר או רכש מקבילה לקניית ביטוח תמורת הביטוח צריך לשלם פרמיה. מי שקונה אופציית מכר מקבל את הזכות למכור לבנק דולרים בבוא העת בשער מסוים (שאתם צופים שיהיה גבוה משער הדולר בפועל באותה תקופה). מחירה של עיסקה כזאת משתנה בהתאם להפש רש בין שער הדולר היום לשער הדולר הנקוב באופציה.

קפלן מעיד כי ניסיונו מראה שישראלים לא רגילים לרכוש הגנות על העיש סקאות הדולריות שלהם, ולכן מפסידים כסף לעתים קרובות.

"הרבה אנשים שמכרו דירות יד שנייה ואחרי זה הפסידו כסף בעקבות ירידת הדולר באים ורוצים לעשות הגנות אבל אז כבר מאוחר מדי והסוסים ברחו מהאורוות‭,"‬ הוא אומר, "אסור להסתכל על עיסקאות הגנה כעל עיסקאות עם פוטנציאל לרווח, אלא רק ככלי לנטרול סיכונים ולא ניהול השקעות. נטרול סיכונים מאפשר לישון טוב בלילה, ולכך יש ערך כלכלי לא מועט" מסכם קפלן.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.