מערכת COL | יום י"ב ניסן ה׳תשס״ז 31.03.2007

חדש: המהדורה החדשה של שו"ת אדמה"ז

 זה עתה הגיעה מבית הדפוס, המהדורה החדשה של שאלות ותשובות אדמו"ר הזקן, ובו השאלות ותשובות של אדמה"ז, הוצאה חדשה, מסודרת מחדש, מוגהת ומתוקנת, בתוספת מראי מקומות וציונים בשולי הגליון ■ במסגרת עריכת והדפסת המהדורה החדשה של השלחן ערוך (תשס"א-תשס"ה), נערכו בזה גם השאלות ותשובות במהדורה חדשה, בתוספת מראי מקומות וציונים בשולי הגליון, ע"י הרב שלום דובער לוין. בהמשך למ"ג הסימנים שנדפסו במהדורות הקודמות, ניתוסף כאן גם חלק שני - שכולל סימנים מד-סג, וכן שער השמועה – שכולל נח סימנים  לסיפור המלא
חדש: המהדורה החדשה של שו
 זה עתה הגיעה מבית הדפוס, המהדורה החדשה של שאלות ותשובות אדמו"ר הזקן.
הספר תואר בפתח דבר:

על פי בקשת רבים מוציאים אנו בזה לאור – בסדרת המהדורה החדשה של השלחן ערוך אשר לכ"ק אדמו"ר הזקן – את השאלות ותשובות שלו, הוצאה חדשה, מסודרת מחדש, מוגהת ומתוקנת, בתוספת מראי מקומות וציונים בשולי הגליון.

כבר בהוצאה הראשונה של השלחן ערוך (קאפוסט – שקלאוו תקע"ד-ו), שנדפסה על ידי בני הגאון המחבר, נדפס חלק משאלות ותשובות אלו: א) בקונטרס מיוחד שבסוף חיו"ד, ובו י"ז תשובות . ב) בקונטרס מיוחד, שבו התשובה הארוכה אל הרה"ק רבי לוי יצחק מבארדיטשוב . ג) בתוך השלחן ערוך חיו"ד, ליד הסימן השייך לו או מעבר לשער .

מהדורה מורחבת יותר של השו"ת נדפסה כנספח להוצאה החמישית של השלחן ערוך (זיטאמיר תר"ז-ח), ובה מ"ג תשובות  מהדורה זו חזרה ונדפסה בהוצאות הבאות של השלחן ערוך.

בהוצאת ווילנא תרס"ה, נוספו בשו"ת אלו גם ציונים לשו"ת צמח צדק, שבהן מרבה לדון בדברי רבנו. מהדורה זו נדפסה, בדפוס-צילום בעשרות ההוצאות הבאות של השלחן ערוך.

במשך השנים התגלו עוד מספר תשובות של רבינו, והתפרסמו בבמות שונות. תשובות אלו נלקטו והתפרסמו שוב בקובץ יגדיל תורה, שהופיע בשנים תשל"ו-תשמ"ה. יחד עם זאת הוגהו בקובץ זה חלק מהתשובות עפ"י העתקות בכתב-יד. גם היה בו מדור "מפי השמועה", שבו נלקטו דברים שנמסרו מפי רבנו.

בשנת תשמ"ח נדפסו השאלות ותשובות בכרך מיוחד, בשם "שאלות ותשובות אדמו"ר הזקן", בתוספת מראי מקומות וציונים בשולי הגליון, שנערכו על ידי הרב לוי ביסטריצקי ע"ה. ובתוספת "שער המילואים" – י"ט תשובות ועניני הלכה שנתפרסמו במשך הזמן בספרים שונים, ו"שער השמועה" – כ"ט שמועות ופסקים המובאים בשם רבינו.
בשנת תשס"ד נדפס כרך בשם "שאלות ותשובות הרב", שכולל תשובות ועניני חלכה באו"ח ויו"ד, שנכתבו או נאמרו ע"י רבינו, בתוספת ביאורים והערות בשולי הגליון, ע"י הרב שלמה הלוי שי' סגל. גם נכללו בו פסקים ומנהגים, שנמסרו מפי רבנו, או שנתבארו בדרושי רבנו.

*

עיקר השמועות בעל פה נמסרו לנו, ע"י אחיו הרה"ק רבי יהודה ליב (מהרי"ל), מ"ץ דיאנאוויטש, וע"י נכדו כ"ק אדמו"ר ה"צמח צדק", בתשובותיהם.

חלק נמסרו לנו ע"י מקורות אחרים, שאודותם כותב בשו"ת צמח צדק (או"ח סי' פב): אילו הייתי שומע כן מכ"ק אבינו ז"ל ודאי הייתי מחמיר, אכן אני לא שמעתי כן בפירוש, ואין ראיה ג"כ מזה להיפך, ואעפ"כ מי שיוכל להחמיר לעצמו כו' הואיל ויש אומרים כן משמו.

ועד"ז כותב בחלק אהע"ז (סי' תיג): ידוע לנו שיכלו לומר בשמו מה שאינו כו' ולזאת אין לסמוך על השמועות. גם אפשר היו באותו הענין כמה וכמה צדדים אחרים.
חלק נוסף של שער השמועה הוא, ליקוט נושאים בהלכה מתוך דרושיו של רבנו. גם בזה תלוי מיהו כותב ה"הנחה" של דרוש זה, וגם בזה ישנה הסתייגות מסויימת בשו"ת הצמח צדק (חו"מ סי' ע ס"ט): אדמו"ר נ"ע דרשותיו הי' כותב אחיו הר"ל ז"ל כו' והיו מעורבים עם עוד הרבה כתבתים של כותבים אחרים שאין ראויין לעלות על שולחן כו'.
למרות כל האמור לעיל, כותב כ"ק אדמו"ר הצמח צדק (כמובא לעיל): מי שיוכל להחמיר לעצמו כו' הואיל ויש אומרים כן משמו.

*

במסגרת עריכת והדפסת המהדורה החדשה של השלחן ערוך (תשס"א-תשס"ה), נערכו בזה גם השאלות ותשובות במהדורה חדשה , בתוספת מראי מקומות וציונים בשולי הגליון , ע"י הרב שלום דובער לוין. בהמשך למ"ג הסימנים שנדפסו במהדורות הקודמות, ניתוסף כאן גם חלק שני - שכולל סימנים מד-סג, וכן שער השמועה – שכולל נח סימנים.
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
מה עם שו"ת דברי נחמיה??
י"ג ניסן ה׳תשס״ז
יישר כוח לרב לוין אבל מה עם שו"ת דברי נחמיה? הרבי הרי אמר מספר פעמים שצריך לעסוק בו למרות שקשה להשיגו והרי זה רמז ברור שצריך לההדירו
2.
יומא טבא לרבנן
י"ג ניסן ה׳תשס״ז
סוף סוף אחרי כל כך הרבה שנים יישר כח לרב לוין ושימשיך במפעליו הברוכים
3.
reply to no 1.
י"ג ניסן ה׳תשס״ז
the divrei nechemia ha sbeen in print for a couple of years and you can pick i tup in any judaica store
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.