מערכת COL | יום י' ניסן ה׳תשס״ז 29.03.2007

'בקהילה': בחב"ד "הפסח – אינו נאכל"

עיתון 'בקהילה' שראה אור הבוקר (חמישי) במהדורה בת שמונה חלקים מפוארים לקראת חג הפסח, מופיעה כתבה מיוחדת הסוקרת את כל החומרות והמחמירים בחג הפסח, מוקדשת סקירה תמציתית לחומרות הנודעות של חסידי חב"ד בפסח, שמה שמאפיין אותן יותר מכול הוא עצם היותם נהוגות על-ידי כלל החסידים ולאו דווקא על-ידי אנשים מסוימים הנוטים ליטול על עצמם חומרה כזו או אחרת לסיפור המלא
'בקהילה': בחב
הרבי בשאיבת 'מים שלנו'
להלן 'הפרק החב"די' מתוך הכתבה "כל חמירא וחמירא", מאת יעקב רייניץ:

"בחסידות חב"ד נהוג לפסק את דברי המשנה כך: "הפסח – אינו נאכל". המשמעות המעשית היא שכמעט ואין אוכלים דבר בחג הפסח מעבר למצות ותפוחי אדמה.

"לנוכח הזהירות המופלגת מאי אכילת שרויה, אין מסתפקים בזהירות שלא תדבק לחות כלשהי במצות, אלא נוהגים לאכול את המצות בנפרד בלבד, כשהן בתוך שקיות ניילון. ורק לאחר הסרתן המוחלטת מהשולחן, מגישים אליו את מנות המזון והשתייה. מפאת הזהירות משרויה, אין מרטיבים את השפתיים בחב"ד ב'מים אחרונים', כנהוג.

"בחב"ד אין אוכלים פירות וירקות אלא כאלו שניתן להסיר את קליפתן (מלבד הצנון שאותו אסר ה'צמח צדק' לאכילה בפסח, מטעם הכמוס עמו). כן מקפידים בפסח שלא להשתמש כלל בכלי שנפל על הרצפה, וכל שכן מאכל. אפרופו כלים, כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל הקפיד שלא להשתמש כלל במזלג בכל ימי הפסח, מחשש שמה ידבק באחד משיניו או חריציו דבר מה, אולם החסידים אינם מקפידים על כך.

"ההקפדה החב"דית שלא לאכול שום דבר שנקנה בחנות אלא אך ורק דברים שנעשו בבית, אינה פוסחת על תבלינים. במשך כל הפסח משתמשים אך ורק במלח בלבד ולא בשום תבלין.

"בחב"ד מקפידים על אכילת מצות יד בלבד ואף לפעוטות אין מגישים מצות מכונה, שהן בבחינת 'בל יראה ובל ימצא'. במסגרת החומרות החב"דיות, יש עוד הנהגה שעליה מקפידים בעת ביקורי אורחים. אין מכבדים באכילה ושתייה. לכל היותר ניתן להגיש לשולחן ולהותיר לאורח להחליט בעצמו אם הוא מתכבד אם לאו, אך אין מציעים לו מפורשות.

"והנה עוד סיפור, המלמד על חומרה חב"דית אותנטית: מדי שנה, היה האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל משגר למאפיית המצות בכפר חב"ד בקבוק וודקה ('משקה' בלשון החסידים) לרגל תחילת אפיית המצות, כשם שנהוג היה לשלוח לקראת אירועים ומועדים שונים. שנה אחת לא שלח הרבי את יין השרף באומרו שבראש השנה, כמנהגו לקבל על עצמו מדי שנה חומרה חדשה, נטל על עצמו שלא לקשר את אפיית המצות עם שום חשש חמץ".

הכתבה מופיעה, כאמור, במוסף 'קולות' של 'בקהילה' שהופיע הבוקר. השבוע מופיע 'בקהילה' בשמונה חלקים מפוארים ומושקעים שגולת הכותרת שלהם היא המוסף '500 מי יודע' – לרגל גיליון ה-500 של בקהילה: "כך עושים עיתון – 500 מושגים ורגעים". המוסף כולו נכתב ונערך בידי העיתונאי החב"די, בנימין ליפקין, העורך הראשי של 'בקהילה'.
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
למה למה למה
י' ניסן ה׳תשס״ז
למה למה למה . למה זה טוב ואיך זה קשור בלהיות יהודי ירא שמים המפיץ את מעיינות החסידות.
אני השנה פעם ראשונה מקיים פסח חב"די כלהכתו וממש מקבל חום.
אנא הגיבו ותנו לי תשובה המניחה את הדעת
צבי
חב"דניק טירון
2.
ל-1
י' ניסן ה׳תשס״ז
מה לא מובן
.כמה שאתה יותר מקפיד ככה יש פחות חשש שתאכל חמץ אם אתה לא מקפיד עלעצמך מי ביקש ממך להפיץ מעינות שאלת מה זה קשור ליהודי ירא שמים אם אתה מקפיד אתה ירא שמים ואם התשובה הזאת לא מספקתאותך אל תתביש ותפנה לרבנים חבדיים והם יסבירו לך אינטרנט זה לא המקום
3.
לא מדוייק - הבהרה!
י' ניסן ה׳תשס״ז
בכתבה כתוב: "כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש הקפיד שלא להשתמש כלל במזלג בכל ימי הפסח, מחשש שמה ידבק באחד משיניו או חריציו דבר מה"

זה לא נכון כלל!

מה שכן נכון, שאדמו"ר הרש"ב נהג לאכול בפסח רק עם כפית, והי מנקה אותה הרבה.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.