מערכת COL | יום ד' ניסן ה׳תשס״ז 23.03.2007

ברכת הרבי שהביאה לניצחון בתחרות המוזיקה / וידאו

הוא מוזיקאי רב-תחומי שניצח בתחרויות בינלאומיות ♫ את ילדותו עבר ברוסיה, בודד וסבל רבות מאנטישמים ♫ לכל אורך הדרך חי את המוזיקה הקלאסית ואהב לנגן בפסנתר ♫ כשבגר, כוכבו זהר והוא הוזמן לאירועים עולמיים וליאונרד ברנשטיין הנודע, החליט לקחתו לעוזרו האישי ♫ באחד השנים נקלע לקראון-הייטס, פגש את הרב יואל כהן ומאז הכל השתנה ♫ בראיון וידאו שהעניק בביתו ל-COL מספר ר' ישראל אדלסון את סיפורו האישי המרתק ועל ברכת הרבי שהביאה לניצחון הגדול בתחרות באנגליה ♫ וגם: אדלסון מבצע עבור גולשי COL את הניגון החב"די "קול דודי דופק" בקליפ וידאו מיוחד ♫ מוגש לקראת י"א ניסן לסיפור המלא 
ברכת הרבי שהביאה לניצחון בתחרות המוזיקה / וידאו
מימין: דני פינקלמן, אדלסון וכתב COL. צילומים: אלי קאהן, COL • עיבוד: ליאורה, COL
מאת חיים ברון, כתב COL בניו-יורק

על כיסא חום יושב ישראל אדלסון מול הפסנתר בביתו שבניו-יורק ומנגן עבור גולשי COL את הניגון החב"די הידוע "קול דודי דופק", כשעיניו עצומות. "זה סוג המוזיקה שחיברה אותי ליהדות", הוא יגיד לאחר שיסיים לנגן. "יש בה הרבה עוצמות שלא ראיתי בשום סוג של מוזיקה אחרת, וראיתי הרבה". ושם הניגון הזה, ישא את שמו של התקליט החדש שהוא עומד להוציא בעוד חודשיים ימים.

דרך ארוכה ומרתקת עשה ישראל (56) – מנצח מבטיח בעבר, מורה לתורת המוזיקה ומעבד בהווה. דרכו חלפה בין השאר בזלצבורג, בווינה, בלונדון, ברומא, בטנגלווד ובמנהטן. הוא למד אצל מנצחים דגולים, זכה בתחרויות יוקרתיות, ניצח על תזמורות נחשבות והיה עוזרו של לאונרד ברנשטיין; עד שיום אחד הכיר אנשים חדשים והחליט להחליף את מנגינת חייו. אבל בל נקדים את המאוחר.

לצידו של ברנשטיין


ישראל נולד בלנינגרד. הוא נקרא על-שם סבו מצד אביו, שהיה שוחט ובעל-תפילה בפרוסקורוב ונפטר לאחר שסיים לרצות מאסר בגין יהדותו. סבו השני היה רב העיירה קלינובקה באוקראינה. אבל הוריו, שנפרדו כשהיה רך בשנים, ניהלו חיים רחוקים מתורה ומצוות. עם זה, אביו שימש חזן בית-הכנסת הגדול בלנינגרד.

"לא ידעתי בכלל מה זה יהדות במובן העמוק", הוא מספר בראיון ל-COL שהתקיים בביתו. "המצוות היחידות שקיימו בביתו היו בסיסיות מאוד. כעת עולה בזיכרוני כיצד חגגנו באחד השנים את ליל-הסדר בסתר. הגפנו את הווילונות וניגנו את שירי ההגדה בשקט, אלא שאז שמענו קול נפץ. זה היה אבן שנזרקה על החלון שלנו מאחד השכנים שידע שאנו כעת חוגגים את ליל-הסדר".

ישראל למד בבית-ספר ממשלתי והיה חבר בתנועת-הנוער הקומוניסטית. הוא ניגן בפסנתר ובכינור ואחר-הצהריים למד ניצוח. "הילדות שלי לא הייתה קלה, לשון המעטה", הוא נזכר. "כל השנים שלמדתי בבית-הספר סבלתי רבות מהצקות של תלמידים אחרים. הייתי מאוד במעמד נחות, מפני היותי יהודי".

התקריות האנטישמיות היו רבות, הנה אחד מהם: "זה היה בחופשת קיץ. כל הכיתה נסעה למחנה-קיץ באחד היערות. אחד הילדות בכיתה, באחד הימים, החלה לקרוא לעברי קריאות גנאי ואני השבתי חזרה. היא מיד קראה לכל חברי הכיתה, והם פתחו במרדף אחריי. לא אשכח איך ברחתי לתוך היער כשכולי מפוחד. שם, עמוק-עמוק בינות לעצים, הם תפסו אותי ונתנו לי מכות. רק אז, הרגשתי טוב-טוב מה זה להיות יהודי"...

בגיל חמש-עשרה עלה ארצה עם אימו. "הגשנו בקשה לשגרירות, תחילה הם סירבו ולאחר-מכן משום-מה הם נתנו את הסכמתם", מספר ישראל. בישראל המשיך להתפתח בתחום המוזיקה. הוא ביקר במרכזים מוזיקליים חשובים באירופה.

כמה שנים אחר-כך התקבל לקורס יוקרתי למנצחים צעירים בטנגלווד שליד בוסטון. שם פגש את לאונרד ברנשטיין יאונרד ברנשטיין מלחין ומנצח יהודי-אמריקאי שנחשב לאחד המלחינים האמריקאיים החשובים במאה ה-20. בין השניים נרקם קשר חם, שהתפתח להזמנה מהמאסטרו להיות עוזרו בכמה פרוייקטים של ניצוח בארה"ב.

אורחו של ה'חוזר'

במהלך הנסיעות ברחבי העולם, התוודע לעולם הנסתר, אולם לא מהפן היהודי. "קיבלתי מידיד ספר שחיבר סופר גוי. ניסתי לקרוא אותו ולא כל-כך הבנתי את התוכן. לאחר מספר ימים, בשיחה שקיימתי עם המורה באקדמיה, סיפרתי לו על הספר שקראתי והוא שאל אותי: למה שלא תקרא על הקבלה שלכם? לא ממש הבנתי למה הוא מתכוון והוא אמר לי שיש הרבה ספרי קבלה של היהודים.

"למחרת, הלכתי לאחת החנויות והתעניינתי ברכישת ספר 'קבלה של היהודים'. המוכר חייך ואכן נתן לי ספר שנקרא 'האדם ועץ הקבלה' באנגלית. כקודמו, גם אותו לא הבנתי. כעבור שנה, קניתי ספר נוסף של אותו סופר והבנתי אותו בצורה טובה ומאוד הוקסמתי מהעולם הזה.
 
ניצני השינוי החלו בחורף תש"מ. "חבר הציע לי להכיר 'אינטלקטואלים מסוג שונה'. באתי לשבת בשכונת קראון-הייטס בברוקלין. החבר לקח אותי לשלוש משפחות: ר' אבי פיאמנטה, משפחת פינסון ואצל ה'חוזר' הנודע הרב יואל כהן. הם היו נראים לי בתחילה כפינגווים, אולם המחיצות נפלו מיד.

"אל ר' יואל הגעתי בליל שבת. האזנתי לדברי-התורה, לסיפורים ולניגונים ששבו מיד את ליבי. אני זוכר שהסתכלתי עליו בהערצה. הוא היה נראה לי מעין 'אליהו הנביא'. בהמשך, הציע לי ר' יואל לגור אצלו וכך היה. הוא ביקש ממספר בחורים שילמדו אותי תורה וחסידות והוא ממש דאג לי.

"שבוע לאחר שהייתי אצלו, הוא העניק לי זוג תפילין. בשבת שלאחר-מכן, הוא נכנס לחדרי לראות ששלומי בסדר והוא ראה אותי מניח תפילין... הוא הסתכל עליי בפליאה ואמר לי שבשבת לא מניחים תפילין. הרגשתי מאוד נבוך שאני לא יודע דברים בסיסיים אלה".

ישראל החל ללמוד תורה ולהתוודע להוויה היהודית-חסידית. כעבור זמן טס ללונדון, לתחרות מנצחים יוקרתית, שארגן הבי-בי-סי. התחרות הייתה תובענית מאוד, מלאת מתח ומתישה.

"לא היה קל להתקבל לשם", מספר ישראל. "חברים שהכרתי, חסידי חב"ד, הציעו לי לכתוב לרבי. לא העלתי לעשות דבר כזה, אבל לאחר שהם לחצו עליי, כתבתי לרבי שיברך אותי שאנצח בתחרות והתשובה הגיעה מהר, למרבה הפתעתי. במכתב, כתב הרבי 3 סעיפים: א, לבדוק את תפילין, ב, שטר אנגלי וג, אזכיר על הציון.

"הראתי את התשובה לר' יואל והוא היה ממש נסער, מפני שכאמור, הביא לי זוג תפילין חדשות רק לפני שבוע ימים. לאחר בדיקה, אובחנו מספר פגמים בתפילין. לאחר התשובה, אמרו לי החברים ש'כעת אתה יכול לנסוע בשקט'...

בסוף השלב הרביעי והמכריע הוכרז ישראל לזוכה בתחרות.

תקליט חדש של ניגוני חב"ד

"חשתי כבחלום. חזרתי למעוני ועיניי נחו על קלטת שקיבלתי לפני הטיסה מהרב כהן. התחלתי להקשיב לה ולפתע פשט בחלל קולו של הרבי מליובאוויטש שר 'צמאה לך נפשי'. פרצתי בבכי שהתקשיתי להירגע ממנו. לאחר שבוע שלם של תחרויות והצלחה מסחררת חשתי פתאום כי הכול מתגמד נוכח השירה האמיתית כל-כך ומלאת העוצמה והרגש של הרבי. ידעתי שדבר-מה עמוק מאוד מתחולל בנפשי".

שנה לאחר-מכן חזר לארץ, התחתן, וכעת הוא גם אב לארבעה ילדים. בעוד חודשיים ימים, הוא משיק את אלבומו החדש: ניגוני חב"ד מובחרי בליווי פנסתר.

"כל השירים 'החסידיים' הם אופנה חולפת, אבל ניגוני חב"ד זה המוזיקה האמיתית, שתישאר לעד", הוא מסיים.

(תודתינו נתונה למוזיקאי ר' דני פינקלמן מנהל מקהלת הילדים הפופולרית "The Sparks" על העזרה בקיום הראיון)

לצפייה בקטע וידאו מהראיון: לחצו כאן
לצפייה בביצוע הניגון "קול דודי דופק: לחצו כאן
לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
8 תגובות
1.
wow!!!!
ד' ניסן ה׳תשס״ז
the song he palyed was amazing!!
2.
CD?
ד' ניסן ה׳תשס״ז
did he make a CD ?
and if he didnt he should!!
3.
Edelson is a genius
ד' ניסן ה׳תשס״ז
Israel Edelson Is a musical genius, I cant wait for his upcoming CD,

Barry Weiss,
Toronto, Canada
4.
היכן נעלמת?
ה' ניסן ה׳תשס״ז
היכן ניתן להשיג את הדיסקים שלך?
לפני כמה שנים רכשתי זאת ב"היכל מנחם" ירושלים, ומאז לא ניתן להשיג יותר. אבקש שתפרסם היכן ניתן לרכוש זאת.
מעריץ
5.
דני דני דני. ואיזי...
ה' ניסן ה׳תשס״ז
איזה טוב לראותכם. אתם ממש שילוב מנצח...
איזי, כל הכבוד... צריכים מוסיקה כמו שלך.. אני מחכה לדיסק בכליון אזניים.
ודני דני... אני צריך אותך פה בצפתת.... אתה חסר לנו.
מחכים לשמוע ממך.

גד קולטון
6.
חב"ד זה המוזיקה האמיתית?
ו' ניסן ה׳תשס״ז
"כל השירים החסידיים הם אופנה חולפת, אבל ניגוני חב"ד זה המוזיקה האמיתית, שתישאר לעד", הוא מסיים.
השמצה נלוזה!
מדוע חב"ד חושבים שאין עוד מלבדם?
חשבתי לקנות את הדיסק אבל אחרי הכרזה זו חזרתי בי.
7.
לתגובה 6
ו' ניסן ה׳תשס״ז
זה בדיוק הענין... ישראל שהוא מנצח דגול ושמע לא רק מוסיקה אחת... ולא רק את המוסיקה החסידית אומר את הדברים האלו.. אז רק אם תתחיל ללמוד מה זה ניגון, ומה זה ניגון של חב"ד, ומה זה "ניגון מכוון" אז תתחיל להבין באמת.
ולכן מה שהוא אמר זה נכון וכל מילה בסלע.

8.
ישראל הזקנתה
ה' אייר ה׳תשס״ז
שתצליח במשפט ותחזור לארץ
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.