מערכת COL
|
יום ג' ניסן ה׳תשס״ז
22.03.2007
החזקת הכוס - כיצד?
בהגדה של פסח עם מנהגי ופניני חב"ד של הרב יקותיאל גרין מתפרסמת הדרכה מפורטת של הביצוע המעשי בהחזקת הכוס בליל הסדר, לצד תמונתו של הרבי בה הוא מחזיק את הכוס. COL מזמין את הגולשים היודעים את המקור להנהגה זו לזכות את הרבים ולשתף את הגולשים הרבים באמצעות 'מערכת התגובות'.• תורני ב-COL
הרבי מחזיק את כוס ההבדלה (ארכיון COL)
-------------
לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
10 תגובות
1.
המקור בכללות..
ג' ניסן ה׳תשס״ז
בס המנהגים - חב"ד (בדבר קידוש בליל ש"ק), מביא ש"מנהג בית הרב" הוא ש(לאחרי ימין, שמאל ו)אוחזים הכוס ביד ימין, והכוס יישב בכף היד, הנכפף כדי לעשות "כלי", בד האצבעות עומדים, והאגודל - מונח על צד א. ויגביהו ג טפחים מעל השלחן. [-כ"ז, רק תוכנו. ועיי"ש].
וכמקורו, מציין (רק) להגש"פ של רבינו. ושם מוסיף (ד"ה קדש, קטע "מנהג"בסופו)- "וכ"ז הוא גם בשאר ימות השנה".
*
גם בסהמ"נ - בברהמ"ז, מושכר ענין זה. ויש שם הערה ארוכה בדבר הג טפחים, ולכאו נמוקים בדבר וכו.
*
כתוב במק"א (לא זכור לי כעת), שמנהגנו - לקחת כוס בלי "רגלים".
וכמקורו, מציין (רק) להגש"פ של רבינו. ושם מוסיף (ד"ה קדש, קטע "מנהג"בסופו)- "וכ"ז הוא גם בשאר ימות השנה".
*
גם בסהמ"נ - בברהמ"ז, מושכר ענין זה. ויש שם הערה ארוכה בדבר הג טפחים, ולכאו נמוקים בדבר וכו.
*
כתוב במק"א (לא זכור לי כעת), שמנהגנו - לקחת כוס בלי "רגלים".
2.
להוסיף ל-1
ג' ניסן ה׳תשס״ז
וכמו שנראה פשוט מס המנהגים - שמציין ג"כ להבדלה וכו - שייך הנהגת סדר זו בכוס גם אז, ולכל פעם כשבע ברכות וכדו. וכפי הנראה בתמונה זו ועוד.
3.
מקור להנהגה
ג' ניסן ה׳תשס״ז
הרב חנניה יוסף אייזנבך כתב על כך בעיתון כפר חב"ד לפני שנים מספר מי שימצא את העיתון יראה פלפול שלם בנושא.
4.
יש סדר בלקיחת הכוס
ג' ניסן ה׳תשס״ז
אבא שלי שי ראה את הרבי בליל הסדר.
הרבי הרים את הכוס ביד ימין.
העביר ליד שמאל (יד שמאל אוחזת ורק אח"כ ימין עוזבת)
מסדר את ידו הימנית ככלי קיבול (ארבעת האצבעות עומדות מעט כפופות פנימה - ואגודל נשעת על האצבע)
ואז מוריד את הגביע עם יד שמאל על יד ימין
הרבי הרים את הכוס ביד ימין.
העביר ליד שמאל (יד שמאל אוחזת ורק אח"כ ימין עוזבת)
מסדר את ידו הימנית ככלי קיבול (ארבעת האצבעות עומדות מעט כפופות פנימה - ואגודל נשעת על האצבע)
ואז מוריד את הגביע עם יד שמאל על יד ימין
5.
מקור להנהגה זו
ג' ניסן ה׳תשס״ז
יש מאמר שלם של הגרח"י אייזנבך ראש ישיבת בני ברק בכפר חב"ד מלפני הרבה שנים בנושא החזקת הכוס בצורה כזו דוקא.
לפי זכרוני זה קשור לחמשת אצבעות שעוטפות את הכוס ע"פ קבלה.
לפי זכרוני זה קשור לחמשת אצבעות שעוטפות את הכוס ע"פ קבלה.
6.
מעשה רב
ג' ניסן ה׳תשס״ז
עבורנו הנוהג של הרבי הוא "מעשה רב". ויישר כח לרב גרין שריכז את כל הנהגות הרבי ביחד עם כל מנהגי חב"ד בצורה היפה ביותר. אבל בכ"ז מעניין לדעת את המקורות של הרבי עצמו
ומי שיוכל לעדכן יבורך
ומי שיוכל לעדכן יבורך
7.
החזקת הכוס
ג' ניסן ה׳תשס״ז
על כף היד- זכר לפסוק ויתן את הכוס על כף גו
8.
ה אצבעות
ג' ניסן ה׳תשס״ז
כדאי לשים לב שהאריז"ל הוא על האצבעות ממש (ולא על כף היד)
כנראה שמקור "על כף היד" הוא ע"פ השל"ה הק
כנראה שמקור "על כף היד" הוא ע"פ השל"ה הק
9.
הקדמת הזוהר
ד' ניסן ה׳תשס״ז
וזה לשון הקדמת הזוהר דף א:
ואל רזא דא כתיב כוס ישועות אשא דא כוס של ברכה, כוס של ברכה איצטריך למהוי על חמש אצבען ולא יתיר. כגוונא דשושנה דיתבא על חמש עלין תקיפין דוגמא דחמש אצבען ושושנה דא איהו כוס של ברכה.
ראובן בן משה.
ואל רזא דא כתיב כוס ישועות אשא דא כוס של ברכה, כוס של ברכה איצטריך למהוי על חמש אצבען ולא יתיר. כגוונא דשושנה דיתבא על חמש עלין תקיפין דוגמא דחמש אצבען ושושנה דא איהו כוס של ברכה.
ראובן בן משה.
10.
ל8 -דברי השל"ה
ד' ניסן ה׳תשס״ז
בשל"ה הקדוש שער האותיות קדושת האכילה (צו) מובא:
"הכוס אוחז בימין, קבלתי להניח הכוס על כף הימין והאצבעות זקופות, וסימן ואתן את הכוס על כף פרעה (בראשית מ, יא), ולא כאותן שנוהגין לאחוז הכוס בימין, דהיינו שאצבעות מקיפות את הכוס, ויש קצת הוכחה לזה בזוהר".
אך עדין צריך מקור להקפדה שהאגודל יהיה מושכב מהצד.
"הכוס אוחז בימין, קבלתי להניח הכוס על כף הימין והאצבעות זקופות, וסימן ואתן את הכוס על כף פרעה (בראשית מ, יא), ולא כאותן שנוהגין לאחוז הכוס בימין, דהיינו שאצבעות מקיפות את הכוס, ויש קצת הוכחה לזה בזוהר".
אך עדין צריך מקור להקפדה שהאגודל יהיה מושכב מהצד.