מערכת COL | יום כ"ב אדר ה׳תשס״ז 12.03.2007

לראשונה: תמונות החקירה של 'ירי גשר ברוקלין'

מיוחד: התמונות שחוקרי המשטרה צילמו מזירת 'ירי גשר ברוקלין' והרשיעו את המחבל בבית-המשפט הגיעו לידי מערכת COL בניו-יורק ומתפרסמות כאן לראשונה ■ לפני 13 שנה, המחבל הלבנוני ראשיד באז ימ"ש ביקש להתנקש ברבי שחזר מבית-הרפואה "בית-ישראל" והסתפק ברצח בחור חב"די ובפציעת ארבעה נוספים ■ התובע הכללי של ניו-יורק השתמש בתמונות אלו לשפוט את באז, אולם בולשת ה-FBI לא מיהרה לתייג את האירוע כמעשה טרור ■ רכב הוואן הלבן נראה מחורר בתמונות שנמסרו ל-COL ■ וגם: הכדור שנורה ולא פגע בנס בנהג הרכב ר' שלום וילהלם שמדבר לראשונה  לסיפור המלא, במלאות 13 שנה לירי• מחר ב-COL: הדרמה, ההלם והדיווחים בתיעוד וידאו מיוחד
לראשונה: תמונות החקירה של 'ירי גשר ברוקלין'
המושבים המחוררים והזגוגיות המנופצות על רקע התמונה שהייתה במרכז המשפט

מאת חיים ברון, כתב COL בניו-יורק

גשר ברוקלין העובר מעל נהר איסט ומחבר בין רובעי ניו-יורק חרוט לעד בדפי ההיסטוריה של חסידות חב"ד בדור האחרון, ולא לטובה. חסידים שידהרו ברכבם לצד מאות-אלפי איש העוברים מעליו מידי יום יבחינו בשלט כחול עמום שיזכיר להם את היום השחור לפני 13 שנה.

עננה אפורה ריחפה מעל חב"ד של תשנ"ד והאירוע ב-1 למרץ רק החמיר את האווירה. שלוש שנים לאחר פרעות השחורים, ושנתיים לאחר שהרבי קיבל אירוע מוחי קשה, מחבל לבנוני פתח באש חיה על קבוצת בחורים בעת נסיעה על הגשר. ארבע נפצעו, שניים קשה. החמישי, הת' ארי הלברשטאם נפטר מפצעיו לאחר ימים ספורים.

לפי החקירה המשטרתית, הכדורים בגלוק הסמי-אוטומטי וה-9 מילימטר מכונת ירייה של ראשיד באז ימ"ש נועדו לרבי עצמו. הרכב שהסיע את הרבי היה אמור לעבור בגשר אולם שינה את מסלולו ברגע האחרון. כפי שהעיד במשפטו, באז החליט לכלות את זעמו בבחורים שנסעו ברכב וואן לבן בחזרה מבית-הרפואה ללימודים במרכז חב"ד העולמי - 770.

אף שמניעיו היו ברורים לכל - האירוע התרחש לאחר טבח הערבים במערת המכפלה ולאחר שבאז ביקר במסגד ניו-יורקי ושמע דברי שטנה נגד "היהודים הפאשיסטים" - המערכת המשפטית האמריקאית לא מיהרה לקחת צד. בדו"ח בולשת ה-FBI האירוע הוגדר כ"סכסוך נהיגה". רק בעקבות מאבק עקבי שונה התיאור ל"פשעים בידי טרוריסט".

נס פלאי
"הבטתי המום על התמונות"

מערכת COL בניו-יורק הצליחה לקבל 8 התמונות ששימשו כעדות במשפט והיו חלק מרכזי בתביעה של מדינת ניו-יורק נגד המחבל באז. תמונות אלו צולמו על-ידי חוקרי המשטרה ומעולם לא פורסמו בכלי תקשורת.

התמונה הראשונה צולמה ממסוק משטרתי ומתעדת את זירת האירוע והכניסה לגשר ברוקלין. התובע הכללי של ניו-יורק הוכיח לפיה את שלושת הפעמים שהמחבל ירה צרור כדורים לעבר וואן הבחורים. שתי תמונות נוספות מתעדות את הכדור שנכנס למושב הנהג ויצא מהצד השני כשהנהג ניצל בנס.

כמו הניצולים האחרים, גם ר' שלום וילהלם ציין בשבת האחרונה את היום בסעודת הודיה והתוועדות חסידית בשכונת מגוריו קראון-הייטס בניו-יורק. הוא היה נהג הרכב.

"במהלך המשפט", הוא סיפר השבוע בשיחה עם כתב COL בניו-יורק שביקר בביתו, "ביקשתי מהתובע הכללי של המשטרה את התמונות מהרכב למזכרת והוא לא הסכים, אולם לאחר המשפט, הוא הסכים לתת לי שמונה תמונות שצולמו על-ידי המשטרה, כשהוא מציין שהוא חושש שאני אשתגע אם אביט בהם...

"עוד לא הבנתי על-מה הוא מדבר ולקחתי אותם לביתי. כשהבטתי בהם אחד-אחד, אכן, נותרתי בהלם. כדור אחד שירה המחבל הפלסטיני נכנס במושב שלי מצד אחד ויצא מצד שני - הצד של הגב ולמרבה הנס הגדול והמופלא, לא ארע לי ואני אפילו לא ידעתי על-כך"...

דרמה בגשר
"חשבתי שמדובר בשפשוף"

באחת התמונות, ניתן לראות את זירת האירוע שצולמה על-ידי המשטרה יום לאחר הפיגוע. הפעם הראשונה שהמחבל ירה, היה זה בסיבוב הכביש. ר' שלום עדיין לא ידע ואף לא חשב בכלל על הכיוון של יריות.

"שמעתי רק קול חריקה וסברתי לתומי שמדובר בשפשוף", הוא משחזר.

אבל השפשוף היה, כידוע, צרור יריות של המחבל. הלברשטאם הי"ד וייבדל לחיים טובים נחומי ששונקין, שהבריא באופן שמיימי וכיום אב לילדים, נפצעו מהיריות. יעקב שפירא מהולנד נפצע מהרסיסים. "למרות הפציעות, הבחורים לא השמיעו קול ורק דממה הייתה ברכב", לדברי וילהלם.

כפי שניתן להבחין בתמונה, בקטע שלאחר הסיבוב ישנם פסי שוליים. וילהלם מיהר להחנות שם את הרכב. שמעון קרמר, כיום שליח חב"ד בקינגס-פארק בלונג-איילנד ואלתר שארף, כיום משלוחי חב"ד בפלורידה, יצאו מיד מהרכב ובחור שלישי בא לצאת אף הוא, אולם אז צעק אחיו של ר' שלום: "מחבל מנוול יורה עלינו".

בשלב זה, וילהלם הבין שהזמן פועל לרעתו. הוא לחץ על דוושת הגז, כשהוא רואה במראה של הרכב כל העת את המחבל ממשיך לירות כדורים לכיוון הרכב. הבחורים הפצועים והאחרים נשכבו מיד. בסיום קטע הכביש, המחבל שוב פותח בירי, אבל לא פגע באף-אחד, ב"ה.

וילהלם מעדיף למעט בדיבור על אותו יום. "אני תמיד מתקשה לדבר על זה, זה לא קל", הוא אומר היום, 13 שנה לאחר האירוע שהסעיר את ניו-יורק ואת יהדות העולם.

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
12 תגובות
1.
זה מזעזע!
כ"ב אדר ה׳תשס״ז
מזעזע לחשוב שמישהו ניסה להתנקש ברבי.רבי מתגעגעים..!
2.
english
כ"ב אדר ה׳תשס״ז
can we get an english translation of this story?
3.
מזעזע לראות
כ"ב אדר ה׳תשס״ז
כולנו ידענו אז שהי נס אבל עכשיו אפשר לראות את גודל הנס! וואו! אין מילים לר שלום וחומי וכל שאר החברה תשעו בבשורות טובות תמיד כל הימים!
4.
תיקון
כ"ב אדר ה׳תשס״ז
כתבתם ששמעון קרעמער ואלתר שארף ירדו
השם של השני זה אלתר קארף
ולא שארף
6.
רשימת הניצולים
כ"ג אדר ה׳תשס״ז
(1) יענקל שפירא, (2)מענדל מרגי, (3) מענדי קרינסקי(4) דוב שחט.

(5) ארי הלבשרטם (6) נחום ששונקין (7) לוי אזימאוו (8) לוי קרעמער

(9) אלתר קארף (10) שמעון קרעמער (11) יצחק גורביץ

(13) יוסי שפאלטער (14) יעקב רייטער

(14) לוי ווילהלם (15) שלום וילהלם

ד.י.ש.
7.
דיוק בתמונה
כ"ג אדר ה׳תשס״ז
בתמונה בו אתם כותבים "המושב האחורי. פה ישבו נחומי ששונקין וארי הלבשטאם "

אין זה נכון. במושב האחורי ישבו מצד ימין של האוטו (ליד החלון השבור והקליע שבמושב) לידו (כמדומני מענדי קרינסקי ולידו) מענדל מרגי ודוב שחט.

ארי הלברשטם ונחום ששונקין ישבו בשורה שלפנ"ז, ארי ישב על הבליטה של הגלגל שבולט בתוך האוטו, ונחום ששונקין ישב לידו מצד שמאל, הראשון שבספסל.

הקליעים שחדרו מצד ימין של האוטו (בצרור הראשון) פגעו בשניהם. הקליע שרואים בתמונה שפרסמתם שבמושב האחורי לא פגע בבחור יענקל שפירא שישב שם. הפציעה שלו (דימום ביד) היה מרסיסי זכוכית של החלון שהתנפץ.

8.
english
כ"ג אדר ה׳תשס״ז
like the other guy it looks very intresting but i cant understand it
9.
המפגע הודה שרצה לפגוע ברבי?
כ"ג אדר ה׳תשס״ז
מהיכן יודעים שהוא רצה לפגוע ברבי. האם זוהי הערכה משטרתית, הערכה של חסידים או שהמפגע הודה?
10.
תגובה ל6
כ"ג אדר ה׳תשס״ז
ברשימת הניצולים מופיע ארי הלברשטאם הי"ד
11.
ל 10
כ"ג אדר ה׳תשס״ז
אכן טעות. הכוונה היתה רשימת נוסעי הוואן. (ולא רשימת הניצולים)
12.
ל11
כ"ו אדר ה׳תשס״ז
למה הכוונה מי ניצל ומי מתתתתת
13.
ל12
כ"ח אדר ה׳תשס״ז
ארי הלברשטם נהרג והיתר (14 בחורים) ניצלו.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.