מערכת COL | יום כ"א אדר ה׳תשס״ז 11.03.2007

הרופא החב"דניק מגן על מערכת הרפואה בישראל

הפרופ' פטריק סורקין, מנהל מחלקת טיפול נמרץ בביה"ח 'איכילוב' שבת"א הגן על מערכת הרפואה בישראל במהלך כתבה שעסקה בהפקרת חולים כרונים וזקנים למווות שפורסמה בעיתון 'בקהילה' מאת שרה גל ■ "בניגוד לחוק, כבר מיישמים בבתי חולים שונים בישראל מדיניות 'המתת חסד' של קשישים", זועקת הכותרת, אך הפרופסור החב"דניק מרגיע: "לא חושב שהדברים נכונים, וזה לא קשור לרופאים דתיים או חילונים. אולי פה ושם יש יוצאים מן הכלל, אבל בעם ישראל, ובפרט אחרי השואה, יש התייחסות מיוחדת לחיי אדם. אצלנו בני 90 מקבלים טיפול כמו בני 20"  לסיפור המלא
הרופא החב
הפרופסור החב"דניק, ר' פטריק סורקין
קטע מהכתבה:

בשיחות, אותן ערכתי עם כמה וכמה רופאים, הסכימו הכול (מטבע הדברים לא כולם לציטוט) כי התופעה קיימת והיא אפילו חמורה יותר מכפי שאני מציגה אותה. "רופאים משחקים בחיי חולים כאילו היו בובות צעצוע. אלו יחיו, אלו ימותו. והכול על פי שיקולים צדדיים של תקציבים, כוח אדם או השקפת עולם אישית".

היה רק רופא אחד, שדעתו סומנה כיוצאת דופן. בשיחתי עם הפרופ' פטריק סורקין, מנהל מחלקת טיפול נמרץ בביה"ח 'איכילוב' שבת"א, שלל האיש באופן נחרץ את קיומן של תופעות מסוג זה. "לא חושב שהדברים נכונים, וזה לא קשור לרופאים דתיים או חילונים. אולי פה ושם יש יוצאים מן הכלל, אבל בעם ישראל, ובפרט אחרי השואה, יש התייחסות מיוחדת לחיי אדם. אצלנו בני 90 מקבלים טיפול כמו בני 20".

"זה נכון לגבי המחלקה של ד"ר סורקין", טען בפניי אחד הרופאים עמו שוחחתי. "הוא יהודי צדיק ממש, אצלו מקבלים הרופאים הוראות שונות מאשר בשאר המקומות". ד"ר סורקין, למי שאינו יודע, הוא חסיד חב"ד ואף מקפיד להשתתף בשיעוריו של הרב זילברשטיין שליט"א. "הוא פשוט לא מודע למה שמתרחש בבתי חולים אחרים בארץ", אמר לי אותו רופא.

"יש בעיה כללית של אתיקה", מודה ד"ר סורקין. "אצל גויים קיימים כללים אחרים לגבי התייחסות למבוגר ואיך בדיוק לטפל בו. אבל אצלנו כאן בארץ מעטים הרופאים שלא יטפלו באדם מבוגר כפי שהיו מטפלים בצעיר. הנה דוגמה: רק לפני כעשר דקות קיבלתי טלפון מהרופא התורן במחלקה, עולה חדש מרוסיה. 'הגיע אדם בן 72 עם דלקת ראות ואני סבור שצריך לאשפז אותו', אמר לי. הנה, ככה נוהג רופא יהודי. אני כמעט בטוח שרופא גוי בבית חולים בחו"ל היה נוהג באופן שונה. לא פעם אנחנו נקראים בדחיפות ובאמצע הלילה כדי לטפל בקשיש שהגיע בלי לחץ דם. האוכלוסייה בתל-אביב היא יחסית מבוגרת, ואנחנו מטפלים בה בכל המסירות. לגיל אין בכלל משמעות. אם לפני 30 שנה אדם בן 60 נחשב כמבוגר, היום הוא יחסית צעיר".

אז איך אתה מסביר את העדויות הרבות אותן נתנו לי רופאים?

"תראי, יכול להיות שמדובר בפועל יוצא של מצוקת מערכת הבריאות. במחלקה הפנימית יש בערך 40 חולים, ועל כולם אחראי בלילה רופא יחיד. מה הוא יכול לעשות? זה לא נושם טוב, לזה צריך להכניס זונדה, איך אפשר להשתלט? מבחינת מקומות האשפוז ומצוקת מיטות אנחנו במקום האחרון בעולם המערבי".

שמעת על המקרה המפורסם של ד"ר מוות, הרופא שנהג להרוג את חוליו בשיטתיות?

"אז אולי מקרה פה ושם, אבל לא משהו גורף. לי בכל אופן לא ידוע על כך. מי שאומר שכל המערכת כזו, מדבר כי נפגע באופן אישי מסיפור כזה או אחר. הייתי מציע לו להסתובב בבתי הרפואה בארץ ולראות חולים קשישים המקבלים טיפול מסור וזאת במגבלות הקשות של התקציב. אני רואה בכך הוצאת דיבה על המערכת הרפואית, לא חושב שזה נכון".
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
רפואה שלמה
כ"א אדר ה׳תשס״ז
ברור הדבר שמדת אהבת ישראל וקדושת החיים היא כאן הדומיננטית ביותר.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.