מערכת COL | יום י"ט אדר ה׳תשס״ז 09.03.2007

הרבי בירך: "שתזכה לשמח עד ביאת גואל"

הוא שר שלושים שנה, מאחוריו עשרות תקליטים והוא הופיע בעשרות מדינות בעולם ■ COL מגיש: ראיון מיוחד ובלעדי עם ענק הזמר החסידי ר' מרדכי בן דוד (ורדיגר) ■ בראיון שנערך לפני שבועיים במנהטן, חושף ורדיגר ל-COL מספר אנקדוטות וסיפורים שארעו לו עם הרבי במהלך השנים, מספר על השפעת הרבי על שניים משיריו הפופולריים ("משיח", "עד מתי"), מדבר על פעילות בתי-חב"ד בעולם להם נחשף במסגרת הופעותיו, מביע דעתו על המוזיקה החדשנית, מסביר מדוע מתעקש שלא להופיע במעורב וכיצד הרבי סייע לו בעקשנותו ■ וגם: מקבץ קטעי וידאו מהופעותיו של ורדיגר בעולם מארכיון COL  לראיון המלאלצפייה בקטע וידאו מהראיון המיוחד: לחצו כאן 
הרבי בירך:
צילומים: אלי קאהן, COL • וידאו: מנדי לואיס, COL • עיבוד: ליאורה בן משי, COL
מאת חיים ברון, כתב COL בניו-יורק

שלושים שנה חלפו מאז הפעם הראשונה בה הופיע ר' מרדכי בן דוד (ורדיגר) על במה בארצות-הברית ונדמה, כי לא רק שזוהרו לא דעך, אלא שקולו הולך ומשביח עם השנים וכך גם שיריו היחודיים. מאחוריו, שורה ארוכה של תקליטים והוא הספיק להופיע במאות מקומות, מול קהלים מכל גווני הקשת ברחבי העולם.

אבל בשביל מרדכי, לא התהילה והכבוד הם המניע, אלא השליחות. שליחות חייו. אבל השליחות הזו, היא לא בדיוק קלה. בעקשנות רבה, הוא מצליח לשמור על הקו החסידי בו דבק ולא נגרר אחר זמרים חדשים שהביאו ז'אנר חדש למוזיקה החסידית, אינו מופיע בהופעות מעורבות ולא משנה מי המארגן ועוד כללים ברורים שהציב לעצמו, כפי שיפורט בהמשך הכתבה.

עשרות הופעות בבתי-חב"ד

לפני שבועיים ימים, הורשה צוות COL בניו-יורק להיכנס לאולם החזרות במנהטן, לקראת
המופע הגדול שנערך בשכונת קראון-הייטס למען ארגון "חסדי זהבי" ולתעד את החזרות. לאחר החזרות המתישות, הסכים מרדכי להעניק ראיון מיוחד ובלעדי ל-COL. "מה לא עושים בשביל חב"ד און-ליין", אמר בחיוך והזמין אותנו להתיישב על-ידו, לצד ר' שמואל גולדמן מנהל ארגון "חסדי זהבי" שאף סייע בארגון הראיון ועל-כך תודתנו לו.

למרדכי קשר עמוק מאוד עם חסידות חב"ד והרבי. לאורך השנים, הוא הופיע, כאמור, במקומות רבים בעולם שמתוכם אחוזים רבים באירועים שקיימו שלוחי חב"ד. "רק לפני יומיים שבתי מז'יטומיר, יחד עם בני יידל', הוא אומר ומספר על מסעם המיוחד בעיר הזו, שם משמש כשליח ורב העיר הרב שלמה וילהלם שעלה לכותרות בשבוע שעבר, לאחר שהשלטונות החרימו את ספרי-התורה בעיר.

"אנחנו הגענו לז'יטומיר היישר מלונדון, למרות השלגים הכבדים שכמעט ביטלו את הטיסה. את פנינו קיבל הרב וילהלם החביב. ביום המופע ביקרנו בקריית החינוך בז'יטומיר. בשבת-קודש שהינו ליד קברו של הבעל שם-טוב ולאחר מכן נסענו לאומן ובחזרה לאנגליה".

כשאני שואל את ר' מרדכי בכמה בתי-חב"ד הוא הופיע, הוא מנסה לספור, אבל זה לא בדיוק הולך. "מדובר בעשרות-רבות של בתי-חב"ד", הוא אומר ומפרט את ההופעות שנצרבו בזכרונו ובניהם במופע ה"טלטון" הידוע בקליפורניה של השליח הראשי הרב שלמה קונין.

בהופעותיך בבתי-חב"ד בעולם, בטח נחשפת מעט לפעילות. האם תוכל לספר לנו על-כך, אני שואל. "תראה", הוא עונה בהתלהבות, "מדובר בפעילות שאין לשער ואין להעריך. זה פעילות שמקרבת רבבות יהודים לתורה ולמצוות".

שורת התייחסויות מהרבי

במהלך השנים, זכה מרדכי לעבור לפני הרבי פעמים רבות, בהזדמנויות שונות. לבקשת COL, הוא נאות לחשוף בפעם הראשונה כמה מהם. "באחד השנים", הוא מספר, "קיימתי סבב הופעות במדינות חבר-העמים. כששבתי, עברתי אצל הרבי ב'חלוקת דולרים', שם הצגתי בפניו 6 תמונות מההופעות השונות.

"אחת התמונות, הייתה של בית-הכנסת בדנייפר, בו שימש אביו של הרבי, הרב לוי-יצחק שניאורסון, כרב. הרבי אמר לי בחיוך: "אתה כבר היית שם, אולי תשאיר אצלי את התמונה" ואני אמרתי שהבאתי את זה לרבי"...

את האנקדוטה הבאה, סיפר מרדכי פעמים רבות, אבל נדמה כי בכל פעם שהוא מספר את זה, הוא מתלהב מחדש. "באחד משנות הממ"ים עברתי אצל הרבי ב'הושענה-רבה' לקבלת 'לעקח', לאחר שלא הספקתי לקחת בערב יום-כיפור. אני הגעתי יחד עם המפיק הנודע שייע מנדלוביץ' ובני, יידל". הרבי אמר לי משפט שבכל פעם זה מרגש אותי מחדש: 'שתזכה לשמח עד ביאת גואל'".

מרדכי היה זוכה להתייחסוית רבות מהרבי ביחס לשירתו. "כשעברתי פעם בפני הרבי יחד עם אשתי, הוא אמר לה שתתן לי כוס תה עם דבש 'בכדי שישאיר מתוק'"...

מרדכי מנצל את הבמה של COL, בכדי להפריך את השמועה שכביכול הרבי אמר לו "אין אדם שר שירה אלא מתוך שמחה". "זה ממש לא נכון", הוא אומר ומנפץ את המיתוס.

אבל הקשר של מרדכי עם הרבי, לא היה רק בהתייחסויות להם זכה, אלא גם בהשפעה על שיריו. "השפעתו של הרבי על כל העולם, הייתה גדולה ובפרט בעניין של משיח. ולהשפעה הזו היה קשר לשיר 'משיח'", אומר מרדכי. כידוע, השיר "משיח" נחשב היום לשיר היהודי הנפוץ ביותר בעולם וגם בקרב גויים רבים. ואין ספק כי השיר גרם ליהודים רבים לחשוב על העניין של משיח.

וזה לא השיר היחיד. בחודש אב בתשס"ד, בעיצומו של "החופש הגדול", הגיע לירושלים מחבל מתאבד פלסטיני מתא החמאס של חברון. המחבל, מחופש לחרדי, עלה לקו 2 של אוטובוס "אגד" בשכונת "שמואל הנביא" בירושלים, ופוצץ את עצמו באמצע האוטובוס הכפול. האוטובוס הכפול היה גדוש בנוסעים, ביניהם קבוצת ילדים חרדים, שהיו בדרכם חזרה מן הכותל המערבי. בפיצוץ נרצחו 23 אנשים, ביניהם 7 ילדים, ונפצעו למעלה מ-130. הפיגוע קיבל כינוי "פיגוע אוטובוס הילדים", עקב כמות הילדים שנפגעו.

רוב הנרצחים בפיגוע היו חרדים מירושלים ובני-ברק שחזרו באוטובוס מביקור בכותל. בין הנרצחים היו 7 ילדים, הצעיר ביניהם הוא בן 3 חודשים מניו-יורק. בין הנרצחים היו גם רב ידוע.

הפיגוע, כאמור זעזע את כל הציבור ובפרט את הציבור החרדי. "כששמעתי על הפיגוע הקשה מחבר, מיד עבר לי בראש את מה שהרבי היה תמיד אומר, שצריך לצעוק 'עד מתי'", מספר מרדכי. צמד המילים "עד מתי", הפך מאוחר יותר לשיר מרגש וכואב שהולחן בעקבות הפיגוע. בשיר, נשמע ר' מרדכי בוכה.

ה"שמרנות" של מרדכי

כאמור, מרדכי מציב לעצמו כללים ברורים לפני כל הופעה. בין-היתר הוא מתנה כל הופעה שלא יהיה מעורב. "אני בהחלט הפסדתי הופעות רבות", הוא אומר, "אבל אני יודע שאם ארשה לעצמי את זה, מחר אני אתיר לעצמי משהו אחר".

כידוע, מידי שנה מתקיים מופע "האסק" המסורתי בניו-יורק, בו מופיעים גדולי הזמר החסידי. "בשנה הראשונה של "האסק"", הוא מספר, "הזמינו אותי להופיע שם, וכמו בכל פעם, אני התניתי את השתתפותי בתנאי שההופעה תהיה נפרדת, ללא פשרות. בשביל המארגנים זה היה בעיה גדולה והם מאוד חששו שחלק מהקהל לא ירצה לבוא.

"אני הצעתי להם שיבואו איתי ל"חלוקת דולרים" ביום ראשון הקרוב ונקבל את ברכת הרבי. הם נאותו להצעה ואכן, ביום ראשון שמנו פעמינו לרבי. אני הצגתי אותם בפני הרבי וסיפרתי על ההחלטה לקיים השנה את המופע בנפרד וכי אנו מבקשים את ברכת הדרך. הרבי העניק לכל אחד מאיתנו את ברכתו הקדושה וההכנות למופע הגדול, יצאו לדרך.

"אולם, כפי שציינתי, המארגנים מאוד חששו ובעיות גדולות גם צצו בדרך. מספר ימים לאחר תחילת הפקה האירוע, מצלצלים אליי מנהלי האירוע ומספר לי, שלא נמכר ולו כרטיס אחד בגלל העובדה שזה הפעם הולך להיות מופע בישיבה נפרדת. אחד המנהלים, הציע שאולי המופע אכן יהיה נפרד, אך יהיה חלק בו תהיה "ישיבה משפחתית"... כהגדרתם. אני החלטתי לא לוותר והצעתי שנכתוב על-כך לרבי.

"מארגני המופע הסכימו להצעה וכתבו לרבי מכתב, בו פרטו את הצעתם ואף הדגישו כי עד לרגע כתיבת המכתב, אף אדם לא קנה כרטיס למופע. תשובת הרבי, הייתה נחרצת: 'כל הנ"ל אינו משנה את השולחן-ערוך, ברכה והצלחה'. התשובה הזאת הייתה ברורה גם למארגנים והם הבינו שאין אפשרות 'לשחק' עם ההלכה.

"הסוף, היה מפתיע. האולם היה מלא וגדוש באנשים וההופעה הייתה נפרדת לחלוטין. מההופעה הזאת, אגב, יצאו הרבה תקליטים איכותיים ומשובחים לציבור הרחב ואין ספק כי ברכת הרבי השפיעה.

לסיום, אני שואל לדעתו של מרדכי על השירה החדשה שמחלחלת בשנים האחרונות לציבור החרדי. "בשום פנים ואופן זאת לא מוזיקה חסידית", הוא אומר בנחרצות. "לזה ולמונח 'חסידי' אין שום קשר".

 לצפייה בקטעי וידאו מהופעותיו השונות: חלק ראשון חלק שני חלק שלישי חלק רביעי 
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
מצטער להיות משבית השמחות התורן
י"ט אדר ה׳תשס״ז
אבל... במשך שנים רבות , כמדומני 16 או 17 שנים מרדכי בן דוד הופיע בהאסק, כשהקהל ישב בישיבה מעורבת. השינוי חל רק לאחרונה , כמדומני בשנתיים האחרונות, שבהן הוא הפסיק להופיע כשישבו מעורב.
בתור אחד שהופיע שם כמה טכמה פעמים, אני יודע בבירור שהקהל ישב בעירוב מה שנקרא כאן " ישיבה משפחתית" ואם לומר את האמת, זה נוהג מקובל מאוד כאן בארה"ב, הדברים יכולים להיבדק ולהתאמת בצפיה פשוטה בתקליטורים של האסק שיצאו במשך השנים.

לא שאני רואה אסון בענין הזה, אבל כשמביאים ריפורט של חדשות יש לדייק בעובדות. אחרת האמינות של האתר נפגעת וחבל.


אני יודע שזה קצת נאיבי לבקש את זה, אבל עדיין זה מה שמתבקש.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.