מערכת COL | יום י"ח אדר ה׳תשס״ז 08.03.2007

פרבומייסק – שועלים הלכו בו

אלפי בתי עלמין ברחבי אירופה נמצאים בתהליך הזנחה מחפיר הגורם לבזיון המת ■ מרכז רבני אירופה פועל ללא לאות לשיקום בתי העלמין במשאבים העומדים לרשותו ■ הרב לוי יצחק פרלשטיין, רב הקהילה היהודית בעיר פרבומייסק שבאוקראינה משרטט תמונה עגומה על בית העלמין הישן שבעירו בו קבור בעל ה"עטרת ישראל" - תלמידו של הבעש"ט ■ "פעמים רבות ראיתי בעלי חיים מסתובבים בשטח בית העלמין והדבר צובט בלב. שברי מצבות מתגוללות על הארץ. הגיע הזמן לטפל בנושא" לסיפור המלא
פרבומייסק – שועלים הלכו בו
אשר מדינה

הרגלים צועדות על האדמה הבוצית, לעיתים מבוססות בשלג, לעיתים נתקלות בחלקי אבנים משוננות, אבל הלב פועם מהתרגשות ומכאב. כאן, במרחב הענק הזה טמונות קהילות רבות של יהודים, על חכמיהם סופריהם ודייניהם, הספונים במעבה הקרקע ושותקים שתיקת נצח.

פרעות הגויים ושיני הזמן מחקו גם את הסימן האחרון שנותר מהם. המצבות העתיקות שסיפרו על שמותיהם וחייהם - נותצו, התפוררו או סתם נלקחו בידי זדים. נותרנו עם שטח אדמה גדול מכוסה טרשים, קהילה יהודית שלמה שירדה בדממה אל מתחת האדמה.

ברחבי אירופה פזורים אלפי בתי עלמין יהודיים המחכים לגואל. מצבם המוזנח והמחפיר מעלה בכל מבקר עם לב יהודי אדמימות של בושה לנוכח בזיון המת של גאונים וצדיקים, שציונם הפך מקום מרעה לכלבים ולחיות בר. במקרים רבים מדובר במתחם פרוץ ללא שומר וללא גדר, מקום שכדי להגיע אליו יש להצטייד במגפיים גבוהות המתפלשות בבוץ הסמיך רווי הגשם הבלתי פוסק. שלא לדבר על היעלמות מקום קבורתם המדויק של מאות גאונים וצדיקים מהדורות האחרונים, ששימשו עמוד אש לפני המחנה לקהילות רבות, וכיום נדרשת עבודת מחקר מאומצת ויסודית בכדי להתחקות על ציונם.

בסדרת כתבות זו, נאיר בכל פעם בית עלמין אחר ברחבי אירופה, וננסה להעלות על פני השטח את המצב העגום שלהם, אולי בדרך זו נרעיד מעט את הלבבות וימצאו המשאבים לסייע להשבת כבודם של אלפי אחינו בני ישראל מהדורות הקודמים.


קשר משפחתי מפתיע

מצבו של בית העלמין הישן בעיר פרבומייסק שבאוקראינה לא שפיר יותר. פרבומייסק הממוקמת כשעה נסיעה מהעיירה אומן, מקום קבורתו של רבי נחמן מברסלב זיע"א, היתה מנותקת כליל מחיים יהודיים למרות אלפי היהודים שחיו בה לפני השואה. מי שעורר אותה מחדש מבחינה רוחנית הוא הרב לוי יצחק פרלשטיין, רב המקום שהגיע באמצעות הרב הראשי לרוסיה, הגאון הרב בערל לאזאר שליט"א.

"הגעתי לכאן לפני שלוש שנים ומצאתי כאן עיר מוזנחת מבחינה גשמית ורוחנית. לא היו כאן תאורה ברחובות ולא היו חנויות מסודרות. בשנים האחרונות העיר התפתחה. נפתחו חנויות ויש אורות ברחובות הראשיים. מבחינה רוחנית היתה כאן שממה גדולה. בקרב הקהילה היהודית במקום שררה בורות גדולה בענייני הלכה.

"בסיועו הנדיב של הנגיד לב לביוב וארגון 'אור אבנר', וכן בסיוע קרן רוהר, שכרנו קומה שלמה במרכז העיר שם פתחנו בית כנסת של הקהילה בו מתקיימים מידי יום תפילות שחרית ומנחה בהן משתתפים 15 איש מידי יום. אנו מקיימים שיעורים לצעירים ומבוגרים ומפעילים חוגים לנשים ולגיל הזהב וברוך ה' הקהילה מתפתחת ומתקדמת", אומר הרב פרלשטיין.

בניגוד לצעדי הענק שעושה הקהילה מבחינה רוחנית, בית העלמין העתיק שבעיר המשתרע על פני חצי קילומטר עומד בשיממונו. מדובר בבית עלמין שנמצא בשכונת בוהפולי, שכונה שאכלסה בעבר 30 אלף יהודים עם בתי כנסיות רבים ומקוואות. לאחר השואה נהרסה השכונה על ידי הנאצים ומאוחר יותר על ידי הקומוניסטים.

בבית העלמין היהודי קבורים רבנים ודיינים שכיהנו פאר בעיר הזו, בניהם אפשר למנות את בעל ה"עטרת ישראל" שהיה תלמידו של הבעל שם טוב. מקום קבורתו המדויק לא ידוע כיון שרוב המצבות שבבית העלמין נחרבו לגמרי.

"הוא היה שליחו של הבעל שם טוב לעיירה הזו והיה ידוע כבעל מופת מצמיח ישועות", אומר הרב פרלשטיין, ומספר על תגלית אישית הקושרת אותו במפתיע אל המקום הזה: "כשבאתי למקום הזה נודע לי, שסבתא של אשתי התגוררה כאן ולפי ספרי היוחסין שהיו בידה, ההורים שלה היו רבני המקום ואף נקברו כאן. כל זאת לא ידעתי לפני שבאתי לעיר. מידע זה נסך בי מרץ להחזיר עטרה ליושנה. לכן מאד חשוב לי שהסבים שלה הקבורים במקום הזה יהיו במקום של כבוד ולא במקום מוזנח. בכל יארצייט אנחנו באים אל בית העלמין ואומרים תהלים ומתפללים, למרות שאין לנו את המידע המדויק היכן מקום קבורתם".

לצד בית העלמין הישן קיים בית עלמין חדש יותר, שם נקברים היהודים שנפטרו בעשרות השנים האחרונות. "רק ביום שישי השתתפתי בהלוויה של יהודי בן המקום. ראוי לציין בהקשר זה את עזרתם הגדולה של אנשי 'מרכז רבני אירופה' שהתקשרתי אליהם לברר סוגיה הלכתית לצורך ההלוויה הזו ותוך דקות ספורות חזרו אלי עם תשובה ברורה בנושא".

הרב פרלשטיין מדריך את הקהילה היהודית שלעיתים רבות איננה מתמצאת כלל בנושאים ההלכתיים. "פעמים רבות אנשים קוראים לי לבית העלמין כדי שאומר יחד איתם תפילת 'מלא רחמים'. פעם הגיע אלי איש עסקים יהודי ושאל אותי כמה פרחים הוא צריך לשים לפי ההלכה על הקבר... הנוהג באוקראינה שלאנשים חיים נותנים רק מספר לא זוגי של פרחים - אחד או שלוש או חמש, ועל מצבות של מתים שמים זוגות. הוא שאל אותי מה דעת ההלכה היהודית, כמה פרחים צריך לשים... הסברתי לו שהדרך היהודית שונה ומעדיפה את העניין החשוב של הדלקת נר ולימוד לעילוי הנשמה".

כאמור בית העלמין הישן סובל מהזנחה רבה. מצבות שבורות בכל פינה ואיננו מגודר כלל, מה שמזמין פנימה בעלי חיים. "פעמים רבות ראיתי בעיני כלבים המשוטטים בין הקברים ושברי מצבות עם כיתובים בעברית מתגוללות על הרצפה. המצבות שהיו סמוכות לעצים ניצלו כי העצים שמרו עליהם, אבל רובם של המצבות שהי בשטח הפתוח נהרסו" הוא אומר.

הרב פרלשטיין מדבר בכאב על המצב הנורא של בית העלמין. "צריכים כאן אנשי מקצוע שייקחו את הנושא לידיים. צריכים מומחים היודעים לסמן קברים שיגלו את קבריהם של הגאונים הטמונים כאן. אנחנו זקוקים לגדר, לשומר, לבית טהרה. כיום אנחנו סומכים רק על הגויים בעניין הזה. אנחנו זקוקים לכביש גישה מסודר, עם אספלט. כיום זו אדמה בוצית ובעונת החורף כולם חוזרים מבית העלמין מלאים בבוץ. מי שיכול לבוא ולעזור זה חשוב מאד כי מדובר בנושא של בזיון המת ממש".


ממרר בבכי ליד הקבר

במרחק חמש דקות נסיעה מבית העלמין קיים קבר אחים גדול בו קבורים יותר מעשרת אלפים יהודים שנרצחו בשואה. בכל שנה מגיע למקום הרב פרלשטיין ועמו קבוצת יהודים גדולה ובהשתתפות ראש העיר ועושים תפילה במקום.

סמוך לפרבומייסק שוכנת עיר שנקראת קריבו עוזרו, והרב פרלשטיין מסייע לקהילה היהודית שם בכל ענייני הדת. גם בעיר הזו יש קבר אחים גדול בו קבורים 7,700 יהודים שנרצחו בשואה. אמנם המקום לא מצוין במצבה ולא בסימן אחר, אך ישנן עדויות רבות שהמקום הוא קבר אחים של נרצחי השואה הי"ד, ול'יד ושם' יש את כל השמות של היהודים הקבורים בו.

"הגעתי ללשכתו של ראש העיר שלהם וביקשתי ממנו שיסייע לבנות מצבה על קבר האחים. הוא הסכים מיד וקרא לכל עוזריו ויחד איתם נסע בו ברגע אל המקום. היה שם אדם זקן שעמד שם ומירר בבכי כשהוא התבקש לשחזר את המראות הקשים שהוא זוכר מרצח היהודים באותו מקום. תודות לאנשי מרכז רבני אירופה, אלה החליטו לעשות מעשה וליטול על עצמם את החסות לבנות מצבה במקום הזה", אומר הרב.

באם הנכם מעוניינים לסייע לשיקום בית העלמין, נא ליצור קשר עם הרב אברהם אבא טורצקי מהאגף לבתי עלמין ב'מרכז רבני אירופה'.

טל. 972-2-653-5949+ פקס. 972-2-651-6585+
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.