מערכת COL
|
יום י"ד אדר ה׳תשס״ז
04.03.2007
'מבצע פורים' יצא לדרך
בשעות אלו נפתח 'מבצע פורים' של צעירי-חב"ד, במסגרתו יביאו חסידי חב"ד בניצוחם של מנהלי בתי חב"ד בכל רחבי הארץ את שמחת פורים לציבור הרחב. מאות אלפי 'משלוחי מנות' כבר יצאו בדרכם אל מאות הסניפים והם יחולקו במשך ימי הפורים על-ידי ציבור החסידים ותלמידי הישיבות ■ מבצע פורים בפתח, ועדיין אנו נתונים תחת רושם התאונה המחרידה שאירעה במהלך מבצע חנוכה, ושגבתה את חייהם של שלושת התמימים ע"ה. אנו רוצים לברר מה הם הלקחים שהופקו ומה עושים כדי להבטיח עוד יותר את שלומם את התמימים ואנ"ש, הפועלים במבצעים. לצורך זה פנינו אל הרב יוסף-יצחק הכהן אהרונוב, יו"ר צאגו"ח ואגו"ח, העומד בראש הפעילות הגדולה הזאת לסיפור המלא

הרב אהרונוב במבצע פורים
מבצע פורים בפתח, ועדיין אנו נתונים תחת רושם התאונה המחרידה שאירעה במהלך מבצע חנוכה, ושגבתה את חייהם של שלושת התמימים ע"ה. אנו רוצים לברר מה הם הלקחים שהופקו ומה עושים כדי להבטיח עוד יותר את שלומם את התמימים ואנ"ש, הפועלים במבצעים. לצורך זה פנינו אל הרב יוסף-יצחק הכהן אהרונוב, יו"ר צאגו"ח ואגו"ח, העומד בראש הפעילות הגדולה הזאת.
לאחר שאירעה התאונה הנוראה דווח מטעמכם כי תיעשה בדיקה של נוהלי הפעילות. הבדיקה הזאת נעשתה?
מיד לאחר שנסתיים המבצע נערך בבית צעירי-אגודת-חב"ד בכפר-חב"ד דיון מיוחד בהשתתפות כל השלוחים הפועלים בקרב יחידות צה"ל. זה היה דיון רציני ומעמיק, שבו הועלו כל ההיבטים הקשורים למתכונת הפעילות, והופקו הלקחים המתאימים.
מה הם הלקחים העיקריים?
כעיקרון, הנהלים שנקבעו על-ידינו בעבר הם הנהלים הנכונים, והדבר החשוב ביותר הוא פשוט להקפיד עליהם. הדגשנו את ההכרח להיצמד להנחיות, ואפילו לבטל פעילות אם קיומה כרוך בחריגה מההוראות הברורות.
נוספו עוד כמה וכמה נוהלי בטיחות, וכמו-כן הקפדת-יתר שבכל רכב (גם שכור) יימצאו ספר חת"ת וקופת-צדקה. הדגשנו שתלמידי ישיבות יוכלו להשתתף במבצע רק לאחר שקיבלו היתר מפורש מהנהלת הישיבה שבה הם לומדים.
קבענו סדר-עדיפויות בנושא הרכבים, מתוך שאיפה לצמצם עד למינימום את השימוש ברכבים שכורים, שבהם לא תמיד אנו יודעים מי הנהגים. העדיפות הראשונה היא, שההסעה תהיה באמצעות רכב צבאי, שיגיע לאסוף את הצוות ולהחזירו בתום הפעולה. העדיפות השנייה, שהרכב יהיה של מתנדב מאנ"ש או מקורב לסניף. עדיפות שלישית – רכב הסעה בתשלום או מונית. רק בעדיפות האחרונה עומדת האפשרות של רכב שכור.
למה לא לוותר בכלל על האפשרות האחרונה, של רכבים שכורים?
קבענו את האפשרות הזאת בעדיפות אחרונה, מתוך שאיפה להימנע ממנה ככל האפשר, אבל התברר שיש מקומות שבהם לא נוכל לקיים את המבצע בלי להיעזר ברכבים שכורים. לכן הדגשנו בצורה הברורה ביותר כי במקרים כאלה חובה להקפיד שהנהגים יהיו מורשים לנהוג ברכב, בני 24 לפחות ובעלי ניסיון של שנה לפחות בנהיגה.
דיברנו עם השלוחים על הצורך לתדרך את הנהג והצוות להקפיד לנסוע בזהירות ובמהירות המתאימה לתנאי הדרך. בדף ההוראות לתמימים נאמר במפורש: "אם הנהג נוהג במהירות מופרזת או בחוסר זהירות, דרוש ממנו לתקן זאת מיד. במידת הצורך התקשר מיד למנהל הסניף שממנו יצאת לפעילות. עדיף להיות פחות נחמד ולהציל חיים!".
אני רוצה לפנות מכאן לכל התמימים והאברכים המשתתפים במבצע – אנא הקפידו שהנהגים ייסעו בזהירות ושלא ייקחו שום סיכונים מיותרים. הרבי, ששולח אותנו לפעילות, רוצה שהנסיעה תיעשה מתוך הקפדה על חוקי התנועה, ושחלילה לא יסכנו את שלומם של שלוחיו. לכן אל תניחו שמישהו יקל ראש בזה, ואם ח"ו תהיה חריגה מההוראות – דווחו מיד לשליח או למטה המבצע בצאגו"ח.
במבצע פורים יש לנו יום אחד (או יומיים) לבצע מה שעושים בחנוכה ובסוכות בשבעה ימים. איך זה משפיע על הפעילות?
אכן, מבצע פורים דורש מאמץ מיוחד, כי צריך להספיק להגיע במשך יממה אחת (ובירושלים ביום שושן פורים) לכל המגזרים שבהם אנו פועלים – בסיסי צה"ל, תחנות משטרה ומד"א, בתי-רפואה, בתי-כלא, בתי-אבות, משפחות נפגעי הטרור ואלמנות צה"ל, ציבור העולים והמגזר האזרחי הכללי. ולכל אחד ואחד יש, כמובן, גם משפחה, עם מצוות היום. לכן נדרש גיוס מלא של כל אנ"ש והתמימים, שכל אחד ואחת יקדישו כמה שעות למבצע הקדוש, שהרבי הדגיש פעמים אין-ספור את חשיבותו.
לאחר שאירעה התאונה הנוראה דווח מטעמכם כי תיעשה בדיקה של נוהלי הפעילות. הבדיקה הזאת נעשתה?
מיד לאחר שנסתיים המבצע נערך בבית צעירי-אגודת-חב"ד בכפר-חב"ד דיון מיוחד בהשתתפות כל השלוחים הפועלים בקרב יחידות צה"ל. זה היה דיון רציני ומעמיק, שבו הועלו כל ההיבטים הקשורים למתכונת הפעילות, והופקו הלקחים המתאימים.
מה הם הלקחים העיקריים?
כעיקרון, הנהלים שנקבעו על-ידינו בעבר הם הנהלים הנכונים, והדבר החשוב ביותר הוא פשוט להקפיד עליהם. הדגשנו את ההכרח להיצמד להנחיות, ואפילו לבטל פעילות אם קיומה כרוך בחריגה מההוראות הברורות.
נוספו עוד כמה וכמה נוהלי בטיחות, וכמו-כן הקפדת-יתר שבכל רכב (גם שכור) יימצאו ספר חת"ת וקופת-צדקה. הדגשנו שתלמידי ישיבות יוכלו להשתתף במבצע רק לאחר שקיבלו היתר מפורש מהנהלת הישיבה שבה הם לומדים.
קבענו סדר-עדיפויות בנושא הרכבים, מתוך שאיפה לצמצם עד למינימום את השימוש ברכבים שכורים, שבהם לא תמיד אנו יודעים מי הנהגים. העדיפות הראשונה היא, שההסעה תהיה באמצעות רכב צבאי, שיגיע לאסוף את הצוות ולהחזירו בתום הפעולה. העדיפות השנייה, שהרכב יהיה של מתנדב מאנ"ש או מקורב לסניף. עדיפות שלישית – רכב הסעה בתשלום או מונית. רק בעדיפות האחרונה עומדת האפשרות של רכב שכור.
למה לא לוותר בכלל על האפשרות האחרונה, של רכבים שכורים?
קבענו את האפשרות הזאת בעדיפות אחרונה, מתוך שאיפה להימנע ממנה ככל האפשר, אבל התברר שיש מקומות שבהם לא נוכל לקיים את המבצע בלי להיעזר ברכבים שכורים. לכן הדגשנו בצורה הברורה ביותר כי במקרים כאלה חובה להקפיד שהנהגים יהיו מורשים לנהוג ברכב, בני 24 לפחות ובעלי ניסיון של שנה לפחות בנהיגה.
דיברנו עם השלוחים על הצורך לתדרך את הנהג והצוות להקפיד לנסוע בזהירות ובמהירות המתאימה לתנאי הדרך. בדף ההוראות לתמימים נאמר במפורש: "אם הנהג נוהג במהירות מופרזת או בחוסר זהירות, דרוש ממנו לתקן זאת מיד. במידת הצורך התקשר מיד למנהל הסניף שממנו יצאת לפעילות. עדיף להיות פחות נחמד ולהציל חיים!".
אני רוצה לפנות מכאן לכל התמימים והאברכים המשתתפים במבצע – אנא הקפידו שהנהגים ייסעו בזהירות ושלא ייקחו שום סיכונים מיותרים. הרבי, ששולח אותנו לפעילות, רוצה שהנסיעה תיעשה מתוך הקפדה על חוקי התנועה, ושחלילה לא יסכנו את שלומם של שלוחיו. לכן אל תניחו שמישהו יקל ראש בזה, ואם ח"ו תהיה חריגה מההוראות – דווחו מיד לשליח או למטה המבצע בצאגו"ח.
במבצע פורים יש לנו יום אחד (או יומיים) לבצע מה שעושים בחנוכה ובסוכות בשבעה ימים. איך זה משפיע על הפעילות?
אכן, מבצע פורים דורש מאמץ מיוחד, כי צריך להספיק להגיע במשך יממה אחת (ובירושלים ביום שושן פורים) לכל המגזרים שבהם אנו פועלים – בסיסי צה"ל, תחנות משטרה ומד"א, בתי-רפואה, בתי-כלא, בתי-אבות, משפחות נפגעי הטרור ואלמנות צה"ל, ציבור העולים והמגזר האזרחי הכללי. ולכל אחד ואחד יש, כמובן, גם משפחה, עם מצוות היום. לכן נדרש גיוס מלא של כל אנ"ש והתמימים, שכל אחד ואחת יקדישו כמה שעות למבצע הקדוש, שהרבי הדגיש פעמים אין-ספור את חשיבותו.

הוסף תגובה
0 תגובות