מערכת COL
|
יום ט' אדר ה׳תשס״ז
27.02.2007
פורים במוצאי-שבת / ההלכות והמנהגים
השנה, חל ליל פורים במוצאי שבת וישנם הלכות ומנהגים המתייחסים לקביעות בשנה שכזו: אין להביא את מגילת-אסתר לבית-הכנסת בשבת, סדר הבדלה, סעודת "מלווה מלכה", דיני תענית אסתר (מוקדם) ועוד ■ COL מגיש לקט קצר של הלכות ומנהגים עם הרב יוסף-שמחה גינזבורג רבה של עומר להלכות הפורים • תורני ב-COL
קריאת המגילה בחדרו של הרבי (ארכיון)
שאלה: מה הן ההלכות המיוחדות כשפורים חל במוצאי-שבת?
תשובה: 'תענית אסתר', שחלה בי"ג באדר, מוקדמת השנה ליום חמישי, שהרי אין צמים בשבת (אלא כשיום-הכיפורים חל בשבת).
מי ששכח לצום ביום חמישי – יצום למחרת, בערב-שבת. אם חלה ברית-מילה ביום חמישי, רשאים כל המוזמנים לאכול בסעודת-המצווה (ואחריה) ולצום למחרת. ויש מהספרדים שלא נהגו להפסיק את הצום לסעודת הברית.
אין להביא את מגילת-אסתר לבית-הכנסת בשבת, אפילו במקום שיש בו עירוב, משום שאסור להכין דברים משבת ליום חול, אפילו בטרחה מועטת.
במנחה של שבת אין אומרים 'צדקתך', מכיוון שאין אומרים תחנון בערב פורים במנחה.
יש לזכור לומר "ברוך המבדיל בין קודש לחול" קודם שהולכים לבית-הכנסת לקריאת המגילה.
את המגילה קוראים בבית-הכנסת לפני הבדלה (והקורא בביתו, או מי שזקוק ביותר לטעום משהו, יבדיל תחילה). הספרדים נהגו לברך 'בורא מאורי האש' תחילה, על ההנאה מהאור, מכיוון שגם הקריאה היא הנאה מן האור (וכמובן, לא יחזרו על הברכה בהבדלה).
כשחוזרים הביתה, ימצאו "שולחן ערוך". מוסיפים בסעודת 'מלווה-מלכה' לכבוד פורים, ויש נוהגים לאכול בליל פורים זירעונים, כאסתר המלכה בשעתה.
מקורות: שו"ע ורמ"א סי' תרפ"ז ס"ב, סו"ס תרצב ותרצה ס"א, ומשנ"ב. רמ"א, שע"ת וערוך-השלחן סי' תרצג. כף-החיים סי' תרצד ס"ק כה. ילקוט יוסף ח"ה עמ' שטו, נטעי גבריאל הל' פורים פכ"ח, וש"נ. ס' השיחות תש"נ ח"א עמ' 351.
תשובה: 'תענית אסתר', שחלה בי"ג באדר, מוקדמת השנה ליום חמישי, שהרי אין צמים בשבת (אלא כשיום-הכיפורים חל בשבת).
מי ששכח לצום ביום חמישי – יצום למחרת, בערב-שבת. אם חלה ברית-מילה ביום חמישי, רשאים כל המוזמנים לאכול בסעודת-המצווה (ואחריה) ולצום למחרת. ויש מהספרדים שלא נהגו להפסיק את הצום לסעודת הברית.
אין להביא את מגילת-אסתר לבית-הכנסת בשבת, אפילו במקום שיש בו עירוב, משום שאסור להכין דברים משבת ליום חול, אפילו בטרחה מועטת.
במנחה של שבת אין אומרים 'צדקתך', מכיוון שאין אומרים תחנון בערב פורים במנחה.
יש לזכור לומר "ברוך המבדיל בין קודש לחול" קודם שהולכים לבית-הכנסת לקריאת המגילה.
את המגילה קוראים בבית-הכנסת לפני הבדלה (והקורא בביתו, או מי שזקוק ביותר לטעום משהו, יבדיל תחילה). הספרדים נהגו לברך 'בורא מאורי האש' תחילה, על ההנאה מהאור, מכיוון שגם הקריאה היא הנאה מן האור (וכמובן, לא יחזרו על הברכה בהבדלה).
כשחוזרים הביתה, ימצאו "שולחן ערוך". מוסיפים בסעודת 'מלווה-מלכה' לכבוד פורים, ויש נוהגים לאכול בליל פורים זירעונים, כאסתר המלכה בשעתה.
מקורות: שו"ע ורמ"א סי' תרפ"ז ס"ב, סו"ס תרצב ותרצה ס"א, ומשנ"ב. רמ"א, שע"ת וערוך-השלחן סי' תרצג. כף-החיים סי' תרצד ס"ק כה. ילקוט יוסף ח"ה עמ' שטו, נטעי גבריאל הל' פורים פכ"ח, וש"נ. ס' השיחות תש"נ ח"א עמ' 351.
לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
אולי הרב יכול לענות
ט' אדר ה׳תשס״ז
לשיטת כ"ק אדה"ז, מי שהתחיל סעודתו בש"ק, ונמשך סעודתו עד מוצש"ק, מה הדין לגבי אמירת רצה ועל הניסים?
2.
המשיך סעודתו?
ט' אדר ה׳תשס״ז
אילו המשיך סעודתו אחרי ערבית ומגילה, בודאי אין אומרים רצה.
ובודאי כוונתך שהמשיך סעודתו בלילה לפני ערבית ולפני קריאת המגילה.
ומובן שהוא מקרה נדיר ביותר, שהרי מיד בצאת השבת מתפללין ערבית וקוראים המגילה.
ולמעשה כותב אדה"ז שהוא תלוי בב הדעות, ובודאי הכוונה היא, שלדעה הא יאמרנה בהרחמן.
ובודאי כוונתך שהמשיך סעודתו בלילה לפני ערבית ולפני קריאת המגילה.
ומובן שהוא מקרה נדיר ביותר, שהרי מיד בצאת השבת מתפללין ערבית וקוראים המגילה.
ולמעשה כותב אדה"ז שהוא תלוי בב הדעות, ובודאי הכוונה היא, שלדעה הא יאמרנה בהרחמן.
3.
המשיך סעודתו 2
י' אדר ה׳תשס״ז
בכל מקרה מזמן פלג המנחה ומעלה אסור לאכול בגלל מצוות מגילת אסתר, כפי שלא אוכלים לפני כל מצווה (גם מדרבנן) שמא מתוך הסעודה יישכח את המצווה,
כפי שלא אוכלים לפני הדלקת נרות חנוכה
כך גם אסור לאכול ערב פורים מפלג המנחה ומעלה עד לאחר קריאת המגילה.
אלו הנוהגים לאכול סעודה שלישית נוהגים להקדים ולקצר את הסעודה.
כפי שלא אוכלים לפני הדלקת נרות חנוכה
כך גם אסור לאכול ערב פורים מפלג המנחה ומעלה עד לאחר קריאת המגילה.
אלו הנוהגים לאכול סעודה שלישית נוהגים להקדים ולקצר את הסעודה.
4.
מפלג המנחה?
י' אדר ה׳תשס״ז
ומדוע לא תספיק חצי שעה, כמו בבדיקת חמץ וכיו"ב.
ובכל אופן ההלכה של האריך סעודתו עד אחר צאה"כ מבוארת בסוס"י קפח.
ובכל אופן ההלכה של האריך סעודתו עד אחר צאה"כ מבוארת בסוס"י קפח.
5.
מנחם
י' אדר ה׳תשס״ז
באיזה שעה מתחילים את הצום בבוקר?