מערכת COL | יום ח' אדר ה׳תשס״ז 26.02.2007

מערכה של פורים / לתלמידות ומורות

 לקראת חג הפורים הממשמש ובא מגיש COL "מערכה של פורים" שנכתבה על-ידי הגב' רבקה ערנטרוי לתלמידות ומורות על פורים, ואשר מבוססת על פי' תורה-אור' 'מגילת אסתר', ו'רשימות' חלק ב' ■ המחזה מהווה את התמודדות הטוב ברע והפיכתו לאור נצחי בהשתתפות "שחקני המגילה" ומלחמת הטוב ברע והפיכתו לאור נצחי. בתום המחזה מוצגות שאלות לסיכום החומר  ל"מערכה של פורים"
מערכה של פורים / לתלמידות ומורות

בס"ד

רבקה ערנטרוי
על פי תורה אור מגילת אסתר, ורשימות חלק ב' עמ' 308-316
לשאלות נא לפנות לטלפון מספר (718) 604-3345

במערכה של פורים

בטבלה שלפנינו מוצבים ממצאים בתחפושות של מצוות החג, הם מיועדים לשלול את הנסיבות השליליות שהביאו לקטרוג בעליונים ושהתבטא בגזירת הכליה של המן.

האורות המרצדים על הבמה מהווים אף אם את תפקיד השחקנים... אין המה משמשים רק את מגמת התפאורה, אך המה מסתתרים מאחורי לתחפושת ומסכה... והם אלה שיבהיקו באחרית הימים ולא יתבטלו מול העוצמה שתזרח אז כמו שאר אורות נביאים וכתובים, היות ואורם עמום יחסית. אך האורות של פורים יפצעו מתוך כליהם ויזרחו...

המחזה מהווה את התמודדות הטוב ברע והפיכתו לאור נצחי. הכלום אכלו היהודים בסעודת אחשורוש נבילות ובישול עכו"ם ולכן נגזרה עליהם כליה? רש"י מביא במגילת אסתר שתי נסיבות. א) השתחוו לצלם בימי נבוכדנצר ב) נהנו מסעודתו של אותו רשע. אך הרי חזר העם בתשובה בימי נבוכדנצר ואמרו "לך ה' הצדקה ולנו בושת הפנים". הכלום לא נתרצה אז הקב"ה על כך? ומדוע עלה שוב חטא זה דוקא באותה עת שנהנו מסעודת אחשורוש?

העוול בהשתתפות העם במשתה של אחשורוש לא התבטא באכילת בישול עכו"ם ונבלות, שהרי לא כתבו כך מפורשות בש"ס, אך העוון שנכשלו בו היה חטא עבודה זרה. שהרי בכל סעודה של גוי ומשתה שלו אסור ליהודי להשתתף, שהרי המגמה של הנכרי היא להודות לאלוהיו, ובייחוד בעת של השתכרות, היהודי יכול להיות מושפע כשאין שליטה של מוחין, והדעת אינה צלולה, וכדי להרחיק אדם מעבודה זרה גזרו חז"ל שלא ישתתף בסעודת נכרי.

אחשורוש נתכוון במשתה זה להוקיע את אלוקי ישראל ולהפגין עבודה זרה בכך שהראה לכל את כלי בהמ"ק כנשארים בממלכתו חו"ש, ואינם חוזרים לארץ ישראל, כעם ישראל שישאר, לדבריו, לצמיתות בפרס. הוא גם הביא נשים פרסיות לפתות את העם להשתחוות לצלם, והעם אכן נכשל. העובדה שהעם חזר לסורו בעוון עבודה זרה לפועל, זמן קצר לאחר החטא בימי נבוכדנצר, הוכיחה כי תשובתם לא היתה שלמה. וקצתו מן העם שהופיע במשתה בשושן למעשה העיד על שאר העם. הדבר עורר, אפוא, את הקטרוג. אך מרדכי הלהיט את העם באמונה עצומה בה' והביאם לעשות תשובה, ושנה שלמה, אכן, עמדו בתנועה של מסירות נפש לא להיכנע לגזירתו של המן. 

זוהי הסיבה שמרדכי כונה "יהודי" למרות היותו משבט בנימין,כי יהודי הוא זה שמודה, מתבטל, ואינו כופר. ופה הוא הוביל אותם לרמה גבוהה מיום כיפור, כי אז נעשית התשובה מיראת העונש, (ולכן מדומה יום כיפור לפורים, כפי שנרמז הדבר מהשם כפורים – כמו פורים.) ולמעמד גבוה מהמעמד בהר סיני, שם כפה עליהם ה' הר כגיגית בהתעוררות מלמעלה. אך בפורים היה זה מוטיב של חופש ועצמאות פנימיים שהניע אותם לתנועה של מסירות נפש, שלא רצו להתנתק מהאלוקים ולו אף לרגע... התעוררות זו עוררה את אהבתו של ה' לעם והוא סייע להם בעבודת התשובה שתהיה שלמה. (היות והיצר הרע עומד ומסית יום-יום, וכה קשה לגבור עליו.) היא בטלה, אפוא, את הקטרוג, והפכה אותם לכלי לאור עצום הגלום במגילה ושלא ידהה מול העוצמה שתזרח באחרית הימים.

הבה נתבונן בשחקני הטבלה ונראה את מלחמת הטוב ברע והפיכתו לאור נצחי.


השתחוות לצלם              סעודת החג                            הנאה מסעודת אחשורוש


שמחה בפורים              מצוות משלוח מנות                   מתנות לאביונים


קריאת מגילה               האורות שמרצדים על הבמה

סעודת החג באה, אפוא, להפגין שבח והודאה לאלוקים על ההצלה והישועה וזה אפוא, מבטל והופך את מגמת העבודה זרה שהיתה סיבת סעודת אחשורוש.

העובדה שהעם נהנה מסעודת אחשורוש מתבטלת עתה על ידי מצות משלוח מנות, כי זו מעידה שהעם אינו חשוד עוד מהנאת סעודתו של אותו רשע, ולכן שולחים משלוח מנות ודברי מאכל הקשורים לסעודת פורים. ומאחר שהעם אינו חשוד באכילת בישול עכו"ם ונבילות בסעודת אחשורוש, אין שולחים דוקא בשר או אוכל מבושל כי אין להפגין כאן על עובדה שהם אינם חשודים בה והעובדה שחברו אוכל מאוכל ששלח לו, ושייך לסעודה שנתקנה נגד סעודת אחשורוש, מעידה שהוא אינו חשוד עוד להנאה מסעודה של אותו רשע.

הבה נתבונן שוב בטבלה ונציב את שחקניה במערך של התמודדות.

 

המניעים השליליים לקטרוג

מצוות החג השוללות את הקטרוג

1) השתחוויה לצלם בימי נבוכדנצר ובסעודת אחשורוש.

סעודת הודאה ושבח לה' המנגדת למגמת העבודה זרה שבסעודת הרשע.

2) נהנו מסעודתו של אותו רשע

משלוח מנות הקשורות לסעודת החג כדי להעיד שאינם חשודים עוד בהנאת סעודת הרשע, אך מאחר שהם אינם חשודים באכילת בישול עכו"ם ונבילות אין להפגין על כשרותם במשלוח מנות של מאכל מבושל או של בשר דוקא.

3) ?

מתנות לאביונים

4) ?

שמחה

5) ?

קריאת מגילה


מסירות הנפש של עם ישראל אכן עברה את הרמה אליה הגיעו היהודים במעמד הר סיני וגם את הרמה שאליה מגיעים ביום כיפור, כי לא היה זה מניע של פחד כמו ביום כיפור, או של כפיה כמו במעמד הר סיני. אך לולא העזרה משמים, לא היו מגיעים היהודים למה שהגיעו. מסירות הנפש שלהם עוררה את אהבתו של ה' אליהם, והוא סייע להם לגבור על היצר העומד יום-יום על האדם להסית אותו... וכדי שיהיה ניכר שה' סייע להם, נצטוו היהודים במצוות מתנות לאביונים. כי כשיהודי אינו מודה שה' מסייע לו, הוא כאילו מצהיר כי הוא נתון במעמד ומצב של עבודה זרה בדקות.

וכדי לשלול עמדה כזו, מדגימים זאת ע"י מתנות לאביונים. להעיד כי עזרת ה' לעם הגיעה כמתנה לאביון. אביון הוא סמל למצב שהוא מעונה יותר מעני ותאב לכל דבר. עני מקבל צדקה ללא שום קשר למעלתו, שכרו, או מציאת חינו בעיני הנותן לו צדקה. מתנה נותנה בתור הוקרה ואהבה על צעד חיובי שלקח המקבל כלפי נותן המתנה. מסירות הנפש של עם ישראל במצב של "יהודי", גרמה שעם ישראל אכן ימצא חן בעיני ה' כדי להאציל עליו את חסדו, אך הם היו מבחינתם כאביון שמצבו מר ממצבו של העני, ולכן נקראת המצווה מתנות לאביונים, ולא צדקה לעניים, והטבלה מגיעה לשלמותה באופן זה.

המניעים השליליים לקטרוג

מצוות החג השוללות את הקטרוג

1) השתחוויה לצלם בימי נבוכדנצר ובסעודת אחשורוש.

סעודת הודאה ושבח לה' המנגדת למגמת העבודה זרה שבסעודת הרשע.

2) נהנו מסעודתו של אותו רשע

משלוח מנות הקשורות לסעודת החג כדי להעיד שאינם חשודים עוד בהנאת סעודת הרשע, אך מאחר שהם אינם חשודים באכילת בישול עכו"ם ונבילות אין להפגין על כשרותם  במשלוח מנות של מאכל מבושל או של בשר דוקא.

3) השתחוויה לצלם

מתנות לאביונים – להעיד שאינם חשודים בדקות בעבודה זרה ומעידים שה' סייע להם בחינת מתנה, והם מהווים בחינת אביון שהוא במצב מרוד מעני ותאב לכל דבר.

האורות המרצדים על הבמה המה מהווים את האות למפלת המן ולביטול גזרתו. ותחת הקטרוג נאצל לעם אור נצחי המתגלם בשמחת החג ולא יפוג באחרית הימים מול עצמות אור ה' שתזרח אז.

 
בס"ד

1) כיצד ניתן להדגים במצוות החג שבני ישראל אינם חשודים באכילת בישול עכו"ם ונבילות במשתה אחשורוש?

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

2) כיצד ניתן להדגים במצוות החג שבני ישראל אינם חשודים עוד בהנאה מסעודתו של אחשורוש?

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

3) הכלום לא חזרו בנ"י בתשובה באמרם "לך ה' הצדקה ולנו בשת הפנים" אחרי שהשתחוו לצלם בימי נבוכדנצר? מדוע עלה קטרוג על חטא זה לאחרי שנהנו בסעודת אחשורוש?

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________


4) מדוע אסר עליהם מרדכי להשתתף בסעודת אחשורוש, אם לא חשש שיאכלו בישול עכו"ם או נבלות?

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

5) מדוע היתה סעודת אחשורוש חמורה בעוון עבודה זרה יותר משאר הסעודות עם העכו"ם?

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

6) כיצד הביאה תנועת מסירות הנפש של העם למעמד ומצב מורמים מיום כיפור וממעמד הר סיני? נמקי.

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

7) לאיזו מתנה זכה העם בגלל עמידה זו של מסירות נפש?

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

8) איזו מצווה ממצוות החג מעידה כי איננו חשודים בדקות על עוון עבודה זרה ואיננו מכחישים כי ה' סייע לנו לבצע תשובה שלמה, ולולא עזרתו לא היינו מגיעים למה שהגענו בפורים? נמקי.

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

9) איזו מצווה ממצוות החג מהווה בחינת כלי לאצור בו את מתנת ה' לעם על עמידת מסירות הנפש שלו?

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

10) מדוע לא תבוטל מגילת אסתר באחרית הימים כשאר נביאים וכתובים?

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
לרבקה ערנטרוי...
ח' אדר ה׳תשס״ז
ישר כוח!!!
המשיכי כך...
אוהבים מש ערנטרוי
ירושלים
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.