מערכת COL | יום ז' אדר ה׳תשס״ז 25.02.2007

חדש: הלכות ליל הסדר עם הערות וביאורים

פירושים רבים חוברו לשו"ע של רבנו, ובכלל זה הסימנים האמורים, ובימים אלו יצא לאור ספר חדש "הלכות ליל הסדר עם הערות וביאורים" מאת הרב חיים-אליעזר אשכנזי בנו של הרב מרדכי שמואל אשכנזי רב ואב"ד כפר חב"ד ■ הספר בן שני כרכים מכיל הערות וציונים להלכות ליל הסדר בשו"ע אדמו"ר הזקן, סימנים תע"ב – תפ"ו. על כל קטע מדבריו של רבנו מופיעה הערה או ציון למקורות קטע זה, מן הגמרא עד לנו"כ בשו"ע, בבירור דיוק לשונו והשוואות לדברים אחרים שנאמרו בנידון, תוך סילוק קושיות ותמיהות המתעוררות, וכל זה מביא למסקנת הלכה למעשה בכל פרט ופרט ■ COL מפרסם מאמר שכתב הרב טוביה בלוי על הספר   לסיפור המלא  
חדש: הלכות ליל הסדר עם הערות וביאורים
כל בן תורה ויודע ספר מכיר את יחודיותו של השולחן ערוך שחיבר רבנו הזקן, לפי הוראת רבו הגדול המגיד ממעזריטש. היחודיות של השולחן ערוך היא לא רק בהיותו סיכום נרחב של כל פסקיהם של הפוסקים שקדמוהו, טושו"ע ונושאי כליו, וכן – לא רק בכך שכל הלכה נכתבה בטעמיה ונימוקיה ומקורותיה בשילוב פסקיו שלו כאחד מגדולי פוסקי הדורות. היחודיות הבולטת לעיני כל מעיין היא בדיוק הנפלא בלשונו, הנקרא בפי גדולי האחרונים בתואר "לשון הזהב".

מ"לשונו הזהב" של רבינו הזקן – למדו גדולי האחרונים תלי תלים של הלכות מחודשות ושל סברות וטעמים לדברי הש"ס והפוסקים, תוך כדי סילוק קושיות ותמיהות שהועלו, וכל זה כדרך אגב על פי שינויי לשון מדברי קודמיו, כידוע כל זה להמוני בני התורה העוסקים ומתעמקים בשו"ע אדמו"ר הזקן, ומגיעים על ידו להבנה נכונה של הגמרא ושל הראשונים וגדולי האחרונים.

לכל יהודי מזרח אירופה ורבניהם שלפני השואה, ובראשם אדירי התורה גדולי הפוסקים שכל בית ישראל נשען עליהם, היה השו"ע של אדמו"ר הזקן ללחם חוקם, שבו הגו בכל עת ושקלו וטרו בדבריו, כפי שהועלו לאחר מכן על מזבח הדפוס.

כל יהודי יודע ספר הרוצה לקיים את סדר ליל פסח כהלכתו, על המצוות הרבות מדאורייתא ומדרבנן ופרטיהן ודקדוקיהן, יחד עם הבנת כל הלכה במקורה ובטעמיה – לומד לפני החג, בהתאם לתקנת חז"ל הידועה, את הסימנים הנוגעים לכך בשו"ע אדמו"ר הזקן, סימנים תע"ב – תפ"ו.

חזקה על בן תורה הלומד בעיון את הסימנים האמורים בשו"ע של רבנו בעוד מועד – שיקיים את מצוות ליל הסדר ברוממות רוח בלתי רגילה, בהתלהבות יקוד אש של תורה ודביקות בקב"ה.

זו הדרך לקיים כראוי את דבריו הקדושים של המהר"ל מפראג (הובאו בתחילת ההגדה של פסח עם ביאוריו של הרבי זי"ע): "יבא כל אדם חרד מאימה לקיים מאמר חכמים שתקנו מצוות הסדר וההגדה וכו' ישכיל בדעתו לקיים שאין שום דבר ריק בהן" – באימה הכלולה בשמחת נפש עמוקה, שמחת התורה שמחת ה' משמחי לב..

פירושים רבים חוברו לשו"ע של רבנו, ובכלל זה הסימנים האמורים, אך בקעה הניחו להתגדר בה להרה"ג ר' חיים אליעזר אשכנזי שליט"א, ברא כרעא דאבוה בנו של הגאון הגדול רבי מרדכי שמואל אשכנזי שליט"א, רב ואב"ד כפר חב"ד, שמוניטין יצאו להערותיו וציוניו על שו"ע אדמו"ר הזקן.

השכיל הגרח"א אשכנזי שליט"א להגיש לציבור בני התורה את ספרו הנפלא, שיצא זה עתה ממכבש הדפוס, הערות וציונים להלכות ליל הסדר בשו"ע אדמו"ר הזקן, סימנים תע"ב – תפ"ו.

מי שלא ראה בעיניו לא יאמין: על חמישה עשר סימנים (התופסים 68 עמודים במהדורות הנפוצות) – נמצא לפנינו, זורח באור יקרות, ספר בן שני כרכים, שבכל אחד מהם כ – 600 עמודים, מלאי בקיאות ויושר דעת ועומק הבנה. על כל קטע מדבריו של רבנו מופיעה הערה או ציון למקורות קטע זה, מן הגמרא עד לנו"כ בשו"ע, בבירור דיוק לשונו והשוואות לדברים אחרים שנאמרו בנידון, תוך סילוק קושיות ותמיהות המתעוררות, וכל זה מביא למסקנת הלכה למעשה בכל פרט ופרט.

לא ניתן לשער שמחת יום טוב ותענוג קדוש של תלמוד המביא לידי מעשה שלם ומהודר כמצוות רצונו ית' – שזוכה להם הלומד בספר שלפנינו, תוך התדבקות באור נשמתו הגדולה של רבנו הזקן.

אין ספק שהעיון והלימוד בספר זה גם יקרב ויזרז ויחיש את גאולתנו ופדות נפשנו בביאת משיח צדקנו במהרה בימינו.
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
כל הכבוד
ח' אדר ה׳תשס״ז
לייזיק, גאים בך
2.
גאון אדיר
ח' אדר ה׳תשס״ז
לייזיק אשכנזי גאון אדיר
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.