מערכת COL | יום ה' אדר ה׳תשס״ז 23.02.2007

ברומניה חנכו בית-כנסת מחודש והכניסו תורה

בשורת אירועי-ענק נחגגו ברוב פאר והדר חנוכת בית הכנסת המחודש של חב"ד בבוקרשט, הכנסת שני ספרי-תורה חדשים לבית-הכנסת, ואירוע הצדעה יוקרתי ומפואר לאימפריית פעילות חב"ד ברומניה ■ רחובות בוקרשט לא נתקלו באירוע כזה: בערב אחד, הוכנסו שני ספרי תורה ונחנך מחדש בית הכנסת המרכזי של העיר, בית הכנסת חב"ד "ישועה טובה – תפארת דב", ששופץ לאחרונה ע"י תומכי חב"ד ברומניה ומתפללי בית הכנסת ■ את החגיגות ניהל הרב נפתלי דייטש שליח הרבי ברומניה, מנהל את קומפלקס היהדות הגדול במדינה, ומי שהחייה בעצם, את החיים היהודיים בעיר ומחוצה לה  לסיפור המלא ולגלריית תמונות
ברומניה חנכו בית-כנסת מחודש והכניסו תורה
בשורת אירועי-ענק נחגגו ברוב פאר והדר חנוכת בית הכנסת המחודש של חב"ד בבוקרשט, הכנסת שני ספרי-תורה חדשים לבית-הכנסת, ואירוע הצדעה יוקרתי ומפואר לאימפריית פעילות חב"ד ברומניה, שבתמיכת הנגידים משפחת רוהר. אורחי הכבוד של הערב, הראשל"צ הרב שלמה עמאר, הנגיד ר' לוי לבייב, והרב משה קוטלרסקי, ריגשו את אלפי הנוכחים בנאומיהם.

רחובות בוקרשט לא נתקלו באירוע כזה, אולי מעולם. בערב אחד, הוכנסו שני ספרי תורה ונחנך מחדש בית הכנסת המרכזי של העיר, בית הכנסת חב"ד "ישועה טובה – תפארת דב", ששופץ לאחרונה ע"י תומכי חב"ד ברומניה ומתפללי בית הכנסת.

חלק נכבד מהשיפוץ נתרם ע"י משפחת אינדיג מישראל, גב' מרים אינדיג ובנה ר' משה מישראל, לזכר ר' דב אינדיג ז"ל, יליד רומניה שנפל במלחמת יום כיפור. בית הכנסת המקורי והוותיק שופץ וחודש באופן מדוקדק ומרהיב. לאירוע המפואר הגיעו למעלה מ1000 איש. משטרת רומניה נאלצה לחסום את הכבישים, במרכז העיר ניכרו עומסי תנועה, וההתקהלות סביב בית הכנסת הייתה רבה.

מישראל ומחו"ל הגיעו משלחות נכבדות של אישי-ציבור ורבנים. בראשם הראשון לציון הרב שלמה עמאר, שהתרגש בעצמו מעוצמת האירוע וריגש את הנוכחים בדבריו. "אין ספק שברגעים היסטוריים אלו זה של קידוש שם שמים והתעוררות ליבם של אלפי יהודים לתורה ומצוות, נפתחים שערי שמים".

אורח הכבוד של האירוע היה יו"ר קרן "אור אבנר" ונשיא איגוד הקהילות היהודיות בחבר- העמים ר' לוי לבייב שבתמיכתו פועל ברומניה גן ילדים משגשג אותו ייסד לפני 3 שנים. לבייב רווה נחת בראותו את התפתחותו המפליאה של גן-הילדים, כאשר עתה עומד הוא לקראת התרחבות גדולה והופך לבית-ספר "אור אבנר" ברומניה.

אורח מרכזי באירוע היה הרב משה קוטלרסקי, איש ה'מרכז לעניני חינוך', שייצג בביקורו גם את מייסדי חב"ד רומניה, הממשיכים לתמוך לאורך כל הדרך בפעילות חב"ד בעיר-הבירה בוקרשט ובכל שאר 42 הקהילות היהודיות ברומניה כולה – הלוא הם הנדיבים לבית רוהר, ר' שמואל ובנו ג'ורג' רוהר. לאירוע הגיעו שלוחי חב"ד מכל מדינות מזרח-אירופה, שהפתיעו את הרב קוטלרסקי והעניקו לו יחד תעודת כבוד מיוחדת על כל פעילותו המופלאה, שבשנים האחרונות חוללה מהפכה יהודית בעיקר במדינות מזרח אירופה.

מהארץ הגיעו אישי-ציבור ורבני ערים, ביניהם גם הרב הראשי של חולון הרב אברהם יוסף, מ"מ ראש עיריית ירושלים, הרב יהושע פולק, סגן ראש העיר ומחזיק תיק הכספים, אלי שמחיוף.

באירוע נטלו חלק מאות אנשי-עסקים ידועי שם, מהארץ ומהעולם, המנהלים עסקים רבים ברומניה, ורואים לנכון לסייע גם הם לאימפריית הפעילות של חב"ד ברומניה. את ספר-התורה הראשון תרמו נדיבים מקומיים של חב"ד ברומניה, ואת ספר-התורה השני תרם מר אלן גרין מאוקראינה, שכיבד גם הוא את האירוע בנוכחותו, יחד עם רבה של דנייפרופטרובסק, השליח הרב שמואל קמינצקי וידידו הנגיד גינאדי בוגולוגוב.

הצפיפות בבית הכנסת הייתה גדולה, אך היה שמח מאוד ומרגש. אבי פיאמנטה עשה "שמח" עם תזמורתו יחד עם הזמר דדי גראוכר בהכנסת התורה הכפולה, ובתום כתיבת האותיות, יצאה תהלוכה מוזיקאלית בליווי לפידים, שצעדהברחובות בוקרשט וסיימה בבית הכנסת, שם נערכו "הקפות" והוכנסו ספרי התורה להיכל, הספרים הוקדשו לזכר יהודי רומניה שנטבחו בשואה.

את החגיגות ניהל הרב נפתלי דייטש שליח הרבי ברומניה, מנהל את קומפלקס היהדות הגדול במדינה, ומי שהחייה בעצם, את החיים היהודיים בעיר ומחוצה לה. אחרי הטקס המשיכו המוזמנים לארוחת ערב והצדעה, לתנופת מוסדות חב"ד ברומניה.

באירוע ההצדעה שהתקיים בהמשך לטקס, נותרו רבים בחוץ. האולם היה צר מלהכיל את המוזמנים ואנשי העסקים הרבים שביקשו להיכנס אליו, מחירו של כרטיס כניסה התחיל ב- 75 יורו. הערב כלל תוכנית עשירה וארוחת ערב יהודית בה נשאו דברים בין השאר הראשון לציון ר' שלמה עמאר, שגרירת ישראל ברומניה הגב' רודיקה-רדיאן, שהעלתה על נס את המהפכה הגדולה שמחוללת חב"ד בתודעה היהודית ברומניה. הרב הראשי לרומניה הרב מנחם הכהן, שלא חסך בשבחים על שליח חב"ד ורעייתו, ועוד.

את הנאום המרכזי נשא מי שכבר משך עשרות שנים עומד בקשר עם הקהילות היהודיות ברומניה, עוד בטרם התחילה חב"ד בפעילות קבועה במקום, הרב קוטלרסקי, שריתק את הנוכחים בסגנונו המיוחד והכובש.

רגעי השיא של הערב היו ללא ספק כאשר לבייב עלה לדוכן לשאת את דבריו. הוא דיבר בהתרגשות לבבית על חשיבות מצות הצדקה, ופנה בתביעה אל מאות אנשי-העסקים באולם "את הכסף שאתם מרויחים בעסקיכם ברומניה עליכם לתרום לשלוחי חב"ד ברומניה, כי רק שלוחי חב"ד יכולים להחיות את היהדות ברומניה". את נאומו סיים לבייב בהבטחה, לקול תשואות הנוכחים, כי כבר בשנה הקרובה יסייע במימון פתיחת בית חב"ד חדש בעיר יאש, אחת הערים המרכזיות ברומניה.

כל הנואמים הודו בדבריהם לחתני השמחה העיקריים בערב זה, הנגידים לבית רוהר, האחראים להצלחה הגדולה, שנבצר מהם להשתתף בגופם באירוע.

רשתות הטלוויזיה וכלי התקשורת ברומניה שידרו בשידור חי את התמונות והקולות. טונות של אוכל כשר (ברומניה אין) הוטסו במיוחד מהארץ לכבוד הערב הגדול.
לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
17 תגובות
1.
איך היה
ה' אדר ה׳תשס״ז
הממליגה@
2.
אין מילים...
ה' אדר ה׳תשס״ז
פשוט ו ו א א א ו ו ו ו ו . . . .
אתם גדולים, עלו והצליחו.
3.
מדהים
ה' אדר ה׳תשס״ז
נפתלי למה לא רואים בבירור את הסמל של חב"ד רומניה על הכיפות?
4.
שליח מיוחד ויודע...
ה' אדר ה׳תשס״ז
שמרכז רבני אירופה כבודו במקומו מונח
5.
נפתלי ורישא אתם גדולים מהחיים
ו' אדר ה׳תשס״ז
איזה יופי של בית כנסת. לא להאמין שבפחות מחודשיים עשיתם ממנו פאר והדר.
שתלכו מחיל אל חיל.
מהמשפחה.
6.
מרגש עד דמעות!
ו' אדר ה׳תשס״ז
אי אפש/ר להכיר את בית הכנסת "אמזי" ישועה טובה. איזה שינוי ומהפך! זו ממש תחית המתים! ימות המשיח ברומניה!

יישר כח נפתלי. מרגש עד דמעות. עשית את הלא יאומן.

חזק ואמץ

רפאל
7.
איפה גערליצקי?
ז' אדר ה׳תשס״ז
ישנו שליח משניי- ישעהיו גערליצקי.
מדוע לא מוזכר כלל?

בכל אויפן, ישר כח!
8.
איפה דוד השליח מוזכר?
ז' אדר ה׳תשס״ז
מדוע לא תזכירו שמו והוא הרה"ח ה"ה מנחם מענדלשיחי" דייטש שאף הוא נכח במקום נפלא וקדוש זה?. המעיר תשומת לב.
9.
כל הכבוד
ז' אדר ה׳תשס״ז
חבל ששוב נוסע כתב מהארץ כמו מרדכי לביא שלא מזכיר שזה בית כנסת חב"ד.
10.
כל הכבוד
ז' אדר ה׳תשס״ז
חבל ששוב נוסע כתב מהארץ כמו מרדכי לביא שלא מזכיר שזה בית כנסת חב"ד.
11.
כל הכבוד
ז' אדר ה׳תשס״ז
מי דאג שהעיתונאי מרדכי לביא יגיע לרומניה ?הוא דיבר על הארוע אבל לא הזכיר שזה בית כנסת חב"ד
12.
מי יודע
ז' אדר ה׳תשס״ז
מי החותן שלהרב דייטש?
13.
נפתלי דייטש
ז' אדר ה׳תשס״ז
הרבי נתן לך ברכה לעסקנות ציבורית בהיותך בגיל 9 בלבד!
היום רואים את התוצאות. עלה והצלח.
מידי"נ ברח אמרי בינה....
14.
לשייע ,חוי ומענדלה
ז' אדר ה׳תשס״ז
שייע , חוי ומענדלה
ראינו והתרגשנו ,
יישר כוח.

המשפחה
15.
ל-12
ז' אדר ה׳תשס״ז
החותן של הרב דייטש
הוא הרב קמינצקי מכפ"ח.
16.
............
ט' אדר ה׳תשס״ז
האם הרומנים קבלו את כל התרה?
במיוחד את דברה " לא תגנוב"?!
אם כך....באמת הצלחת בשלוחותך
17.
ל- 3 כי הם לא נמצאים ברומניה
י"ז אדר ה׳תשס״ז
הם כאו רק להצטלם ולהניח את יהודי רומני למר גורלם!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.