מערכת COL | יום ה' אדר ה׳תשס״ז 23.02.2007

בלעדי: האיש שאמר 'לא' לנשיא צ'אבס המסית

נשיא ונצואלה הוגו צ'אבס ביקש לערוך 'ביקור פיוס' בבית-הכנסת והמרכז הקהילתי של חב"ד בעיר הבירה קראקס. צ'אבס, המסית את עמו בעצרות ובנאומים נגד ארה"ב וישראל, נדחה על-ידי השליח הראשי הרב משה פרמן, כך נודע ל-COL ■ הסיבה לדחייה הייתה 'שימוש למטרות פוליטיות', נמסר. הרב פרמן עצמו ששוהה בימים אלו בניו-יורק אמר ל-COL: "אני לא נותן הצהרות פוליטיות" ■ חסיד חב"ד מונצואלה: "הנשיא שונא את אמריקה ומכיוון שכך, כל מי שמשתף עמם פעולה, הוא יוצא נגדם. יש יהודים שטוענים שהכל משחק פוליטי" ■ כתבי COL בארה"ב מביאים דיווח מיוחד לסיפור המלא
בלעדי: האיש שאמר 'לא' לנשיא צ'אבס המסית
הרב פרמן, אמש בניו-יורק (צילומים: אלי קאהן, COL) לצד הנשיא צ'אבס

מאת בנימין ווייס וחיים ברון, כתבי COL בארה"ב

נשיא ונצואלה הוגו צ'אבס, אישיות שנוייה במחלוקת שהואשם באנטישמיות בשל הערותיו החריפות נגד ישראל, ניסה לשלוח מסר של פיוס כלפי הקהילה היהודית המודאגת במדינתו אולם נדחה על סף.

צ'אבס ביקש לערוך ביקור רישמי וראשון בבית-הכנסת "חב"ד ליובאוויטש על-שם יוסף ושרה לרנר" השוכן ברחוב אווניו לואיז בעיר הבירה קראקס, כך עולה ממידע שהגיע לידי מערכת COL.

הגנרל הצבאי לשעבר שצלח ניסיון הפיכה והאשים את סוכנויות הביון CIA האמריקאי ו'המוסד' הישראלי בכך, היה מהראשונים שהכירו בארגון הטרור "חמאס" כמייצג לגיטימיים של העם הפלסטיני. צ'אבס המזוהה כסוציאליסט יצר קשרים חמים עם נשיא איראן מחמוד אחמדניג'אד שמכחיש את השואה וקורא להשמדת ישראל.

לפי מקור המידע, בקשתו של הנשיא נדחתה על-ידי הרב משה פרמן, השליח הראשי של חב"ד בונצואלה. הרב הגיע להחלטה בעקבות הסברה כי "מטרתו של הנשיא היא פוליטית. בית-הכנסת הוא א-פוליטי ואל לנו לתת לזה תמיכה", כך לדברי הגורם.

נשיא ארגנטינה מתערב

חסיד חב"ד המתגורר בונצואלה אמר אמש (חמישי) בשיחה עם COL כי מאז בחירתו של צ'אבס היהודים לא ששו לשתף עמו פעולה. "אולם, זה לא קובע את דעתם של היהודים על הנשיא. ישנם יהודים שמתנגדים לדעותיו של צ'אבס, אך ישנם גם כאלה שטוענים כי הכל משחק פוליטי", אמר. צ'אבס ידוע באישיותו העממית.

החסיד שסירב להזדהות בשמו הוסיף: "הנשיא שונא את אמריקה ומכיוון שכך, כל מי שמשתף עמם פעולה, הוא יוצא נגדם. ישראל היא אחת המדינות שהכי תומכות במדיניות הנשיא ג'ורג' בוש ולכן הנשיא (צ'אבס) יוצא נגדם פעמים רבות".

השבוע, נשיא ארגנטינה נסטר קישנר הודיע כי ברצונו לעזור לשפר את היחסים בין צ'אבס לקהילה היהודית, כך פורסם בסוכנות הידיעות היהודית JTA.

"הוא רוצה לארח פגישה עתידית בין צ'אווס ויהודי ונצואלה ומאמץ זה יתקבל בהערכה רבה בקהילה", אמר קלדיו אפלמן שנכח במפגש בין קירשנר ומנהיגים יהודים.

"אין תגובה"

הרב פרמן הגיע היום (חמישי) לניו-יורק בכדי להשתתף ב'לחיים' לרגל שידוכי בתו עטי עם הת' לוי-יצחק זילברשטיין ממונטריאול. הוא קיבל את הבאים במאור פנים ב'מכון חנה' בקראון-הייטס.

כתב COL ביקש את תגובתו, אולם הרב פרמן סירב לאמת או להכחיש את הדברים. "אני לא נותן הצהרות פוליטיות", אמר השליח הוותיק. 

גורם רישמי אחר בחב"ד ונצואלה לא היה זמין לתגובה.

הרב פרמן נשלח על-ידי הרבי לונצואלה עם רעייתו חיה בשנת 1975. וכיום פועלים במדינה שני שלוחים נוספים: הרב יהושע וחני רוזנבלום והרב יוסף וגולדי סלאווין.

פסטיבל ומקווה

הקהילה היהודית בונצואלה, אחת מהעתיקות באמריקה הלטינית, מונה כ-25,300 איש (כ-60 אחוז מהם אשכנזים, והשאר ספרדים). המרכזים היהודיים הגדולים שוכנים בערים קראקס, מרקאיבו, ולנסיה ומרקאי.

הפעולה הציבורית הראשונה של הזוג פרמן לאחר בואם למדינה הייתה חלוקת משלוח-מנות לילדי בית-הספר היהודי. זה היה חודש לאחר הגעתם. הגב' פרמן החלה מיד למסור כיתה בבית-הספר "יבנה".

שנתיים אחר-כך, ב-1977, הרב פרמן פתח את הישיבה הגדולה של ונצואלה, שזכתה להימנות בין הישיבות אליהן הרבי שלח "תלמידים שלוחים". לפני שבע שנים הוא חנך מקווה טהרה נאה לנשים ובית-הכנסת מפואר בשם "היכל שלמה".

במהלך השנים הוא ארגן פעולות מגוונות ביותר לצד מבצעים בחגים כמו סוכות, חנוכה ופסח. אחד מהן הייתה פסטיבל מוסיקה חסידית בהנחיית הגב' גלוריה גולדשטיין עם הזמר אברהם פריד והחזן זלמן בוימגארטן לצד רקדנים מישראל ומונצואלה.

"בהשראת הרבי מליובאוויטש, ההתלהבות והאושר קיימים תמיד בבית-חב"ד. מעולם לא הפסקנו עם הענקת תשומת-לב אישית לכל חבר בקהילה", נכתב בספרדית באתר בית-חב"ד.

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
english
ה' אדר ה׳תשס״ז
please do an extra effort to post this article in english, it sounds very interesting but unfotunately i do not understand it well...
kol hakavod and keep up the good work.
2.
gut chavez
ה' אדר ה׳תשס״ז
since its friday i want to wish all the jews of venezuela: a good chavez.
3.
four shluchim
ה' אדר ה׳תשס״ז
bamedina poalim arbaa shluchim

shachachtem et harav chaim reitport veharav leibel shochat
4.
מזל-טוב, לוי
ה' אדר ה׳תשס״ז
אהה! ז הדרך שאני מתוודע אז דו ביסט א חתן. נו מזל טוב שיהא בנין עדי עד, עם כל הברכות.
עכשיו אתה קרוב אלינו..
זלמן ב.א.
5.
Boruch Hashem
ה' אדר ה׳תשס״ז
Thank g-d somebody stands up for what is right, saying no to a dictator and anti semite and anti american
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.