מערכת COL | יום ד' אדר ה׳תשס״ז 22.02.2007

ה'דינר' של חב"ד באלסקה הוביל ל'מפגש אקסודוס'

כאשר הרב יוסף-יצחק גרינברג, מנהל בית-חב"ד באלסקה, ערך 'דינר' לטובת בניית מוזאון יהדות אלסקה, הוא לא חלם על החוויה המסעירה הצפויה לו ■  אחד ה'פריטים' שנמכרו ב'דינר' היה טיול לארץ עם הרב גרינברג, והוא נקנה ב-18,000 דולר על-ידי אורח לא-מוכר, שאחר-כך התברר כי שמו ג'ק ג'ונסון, רב-חובל מפורסם ■ "אמנם אינני יהודי, אך לפני 60 שנה שירתי כמלח על האנייה 'אקסודוס' ואני חפץ לבקר שוב בארץ, לראות את העיר שאליה הובאה אקסודוס ולהשתטח על קברו של הקפטן אהרונוביץ", אמר ■ אבל למרבה התדהמה גילה הרב גרינברג כי אהרונוביץ חי וקיים ומתגורר בזכרון-יעקב ■ כתב 'משפחה' נכח במפגש המרגש ומגולל את הסיפור בכתבה נרחבת  לסיפור המלא'ידיעות אחרונות' על המפגש המרטיט
ה'דינר' של חב
מספר קטעים מהכתבה מאת אהרן גרנות באדיבות "משפחה"

שלושה גברים בוכיים ונרגשים עמדו בצהרי יום שלישי ב' באדר בפתחו של בית בזיכרון יעקב, ולא האמינו שזה אכן קורה להם. לפחות שניים מהם כבר ראו כמה דברים מרגשים בחייהם, אבל הפעם לא יכלו להתאפק, והדמעות פרצו החוצה.

האחד הוא בעל הבית, רב חובל ותיק ורב פעלים, יצחק (אקי) אהרונוביץ, שהספינה המפורסמת ביותר שעליה הוא פיקד הייתה האנייה אקסודוס, השני - גוי בשם ג'ק גו'נסון, אף הוא רב חובל ותיק ומנוסה באלסקה והשלישי הוא רבה של אלסקה ושליח חב"ד שם, הרב יוסף גרינברג, שעמד שם כחתן ביום חופתו.

הוא הצליח להגשים לג'ק ג'ונסון חלום. גם צורתו של הבית בפאתי זיכרון יעקב - הבנוי כספינה שעל גגה תורן של ממש - העידה כי גר בו איש מיוחד בעל היסטוריה מרתקת במיוחד.

ג'ק גו'נסון הגוי היה נרגש. דמעות חנקו אתגרונו ושטפו את עיניו. הוא הביט שוב ושוב כלא מאמין באיש העומד מולו, והצדיע לו, ליצחק (אייק) אהרונוביץ, איש נמוך קומה ששנותיו המרובות והמאורעות הרבים שעבר חרשו בפרצופו קמטים רבים.

"אמנם אני בעצמי רב חובל ותיק, אבל האיש הזה", הצביע ביד רועדת על יצחק אהרונוביץ, "הוא הקפטן שלי, הוא פיקד עליי בשעות הקשות ביותר. תחת פיקודו עברתי את החוויה המסעירה בחיי", אמר, הצדיע ובכה חליפות. קצוות שפמו של איש מעוגלים בקפידה כלפי מעלה, כמנהג קציני הים. הוא בכלל חשב שרב החובל שלו הלך לעולמו, וכל מה שביקש הוא לעלות על קברו, אלא שמדריך התיירים שממנו ביקש הרב גרינברג לאתר את קברו של אהרונוביץ התקשר נרגשות לבשר לשולחו כי אהרונוביץ חי, קיים, נושם וממשיך לדבר על בן גוריון כאילו מבצע אקסודוס התרחש אך אתמולולא לפני שישים שנה.

בתום ההתפרצות הראשונה של ההתרגשות (אחריה היו עוד כמה התפרצויות כאלה, כאשר התחילו השניים להעלות זיכרונות והגיעו לקטעים המסעירים בתולדות האנייה המיוחדת הזאת), הוליך אקי אהרונוביץ את כולנו פנימה אל תוך ביתו.

מתוך ארון ספרים הוא הוציא אלבום תמונות ישנות ומאובקות, אלבום ספינת אקסודוס, וגם כמה ספרים באנגלית העוסקים בנושא, והשניים החלו להעלות זכרונות.

הגורם שהביא לפגישה הנרגשת וההיסטורית הזאת, הוא רבה של אלסקה הרב יוסף גרינברג. בית חב"ד באלסקה ערך 'דינר' גדול לטובת בניית המוזאון של יהדות אלסקה שבו תונצח תרומת יהודי אלסקה לתרבותה של המדינה האמריקנית ולהיסטוריה שלה, בניסיון להגביר את האהבה ליהדות שם, להגביר את הגאווה של היהודים המקומיים ביהדותם ולהכיר לגויים את בני ארצם היהודיים.

ג'ק ג'ונסון, שהיה אורחו של אחד המשתתפים, שמע שאחד ה'מוצרים' הוא טיול לארץ הקודש עם הרב גרינברג, ורכש, בשיטת המכירה הפומבית, את הטיול תמורת תרומה של 18,000 דולר.

"שמתי לב שמישהו מעלה כל הזמן את המחיר ומתעקש לרכוש את הטיול. כששמעתי שהאיש הזה בכלל אינו יהודי התפלאתי עוד יותר, ולאחר מכן נודע לי שמדובר ברב חובל מהולל ומפורסם כאן", מספר הרב גרינברג. ג'ונסון יישב את התמיהות כשסיפר: "אמנם אינני יהודי, אך לפני שישים שנה שירתי כמלח על האנייה 'אקסודוס' שהצילה יהודים.

כל מה שאני חפץ הוא לבקר שוב בארץ הקודש, לראות את העיר שאליה הובאה אקסודוס ולהשתטח על קברו של הקפטן אהרונוביץ". ואז, לאחר בירור קצר, התברר כי אהרונוביץ חי וקיים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.