מערכת COL | יום כ"ח שבט ה׳תשס״ז 16.02.2007

שינוי דרמטי בשיווק הבשר מחולל סערה בעולם הכשרות

חומרה כשרותית חדשה בהכשר המהודר של הרב משה-יהודה-לייב לנדא, רבה הראשי של בני ברק, אמורה לחולל מפנה בכל מערכות הכשרות, מדווח 'בקהילה' ■ צעד זה יציב את שאר מערכות הכשרות בדילמה לא פשוטה ■ השבוע בעת מעמד היארצייט של אביו, תקף הרב לנדא בחריפות את התחרות הקיימת בין ההכשרים לסיפור המלאכשרות ב-COL • לכניסה לפורום כשרות: לחצו כאן 
שינוי דרמטי בשיווק הבשר מחולל סערה בעולם הכשרות
מפנה במערכות הכשרות. הרב לנדא, השבוע • צילום: מאיר דהו, COL
מאת יעקב רייניץ, 'בקהילה'

חומרה כשרותית חדשה בהכשר המהודר של הגרמי"ל לנדא, רבה הראשי של בני ברק, אמורה לחולל מפנה בכל מערכות הכשרות. כל מערכות הכשרות בארץ מייבאות, משיקולי עלות, בשר בקר מדרום אמריקה.

מערכות הכשרות מציינות על הבשר כי הא חלק למהדרין גם לשיטת הבית-יוסף וזאת למרות שיש מעט רירין בריאות, כשהם מנמקים זאת בכך שגם זה נחשב ל'חלק' לפי דעת ה'בית יוסף'.

בשחיטה של מערכת הכשרות של הגרמי"ל לנדא נהגו עד כה שלא לשווק כבשר חלק, נתחי בקר שהתגלו רירין בריאות אלא העבירוהו. השנה התעוררה בעיה לנוכח עליית מחירי הבקר. במערכת הכשרות עלה חשש ריאלי לפיו אם תיפסל כל בהמה שיש בה רירין קלים, שבכשרויות אחרות מקובלת כ'חלק' למהדרין, המחיר הסופי לצרכן לבשר חלק, יאמיר לגבהים לא מוכרים.

לאור כל זאת, החליט הגרמי"ל לנדא על צעד חדש. בחנויות ובאולמות השמחות שתחת השגחתו יתמידו בנוהג הקיים, בהתאם לכלל שקבע אביו הגדול, הגר"י לנדא זצ"ל, כי בשר 'חלק' הוא בשר שנותר בתמותו כמו שיצא מבטן אמו. ואילו הבשר שבו יש רירין, יימכר בנפרד בתחנות חלוקה נפרדות או ישירות לארגונים, תחת הסימון 'כשר-גלאט'.

צעד זה יציב את שאר מערכות הכשרות בדילמה לא פשוטה, משום שהן משווקות, לפי הטענות, בשר עם רירין כבשר חלק למהדרין וכעת הם ייאלצו לשווק את הבשר תחת שני סימונים, 'חלק' ו'כשר-גלאט'.

השבוע בעת מעמד היארצייט של אביו, תקף הגרמי"ל לנדא בחריפות את התחרות הקיימת בין ההכשרים. "התחרות הזו גורמת לכך שכשאחד מוריד הכשר בגלל בעיות כשרות, מגיע רעהו ומעניק כשרות לאותו מפעל".

הגרמי"ל לנדא ציין כי "יש הכשרים שאינם מקפידים על רמת כשרות נאותה ואינם עוקבים אחר צעדיו של בעל העסק. נתון זה לצד תופעת התחרות הפורחת, מביאים לכך שבעלי עסקים מעדיפים מערכות שלא עושות להם 'בעיות' מאשר מערכות כשרות למהדרין".
לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
11 תגובות
1.
חומרות חדשות
כ"ח שבט ה׳תשס״ז
מאיפה ניזונים הרבנים, יש להם קשר ישיר לריבונו של עולם (דרך SMS או אינטרנט)שמעביר להם כל שני וחמישי חומרות חדשות ? לאן נגיע ?
2.
המלך ערום
כ"ח שבט ה׳תשס״ז
היות וכלם חכמים.
אני מתנדב להיות ה"ילד" ולצעוק שהרי המלך ערום!
האבסורד זועק לשמיים, איך אפשר להאמין, בא פלוני וזועק השני מרמה ומצהיר "חלק" עלמה שאינו "חלק" ומדוע שאאמין לאחד שפוסל ישרותו ואמינותו של האחיר שהוא לא כמוהו, שהרי אמרו חכמנו "כל הפוסל במומו פוסל".
מדהימה הטענה של תחרות וכי ידיו של מי נקיות מכך"
3.
ל1 "עת לעשות להשם הפרו תורתך"
כ"ח שבט ה׳תשס״ז
עד עכשיו היה כשר וחלק (גלאט), כשוחט אני יודע שלא תמצא הרבה ראות חלקות וכמעט תמיד תמצא רירין בריאות, אלא שזה תלוי הרבה ביראת השמיים של הבודק פנים. לפי הגישה האשכנזית רירין קלים בריאות זה לא נורא, לפי הבית יוסף זה טריפה! ומי שקולף כזה דבר ומכשיר מכונה כמאכיל טריפות בשו"ע. לפי דעתי זה לא רע בכלל שיהיה כדבר הזה שעשה הר לנדא. אם אתה מקפיד ממש ללא רירין, אז תקנה חלק, אם אתה יהודי חרדי שסומך על "רירין קלים" תקנה כשר - גלאט. יהודי פשוט יסתפק בכשר (בראות עם סרכות שנקלפו ונבדקה הריאה ונמצאה ללא נקב).
אדם קובע לפי יראת השמיים שלו את אשר יעלה על שולחנו, עד כמה חשוב לו לקיים כל פסיק בשו"ע ללא פשרות.
דוד ש
4.
הייתי בכמה השגחות
כ"ח שבט ה׳תשס״ז
הייתי עובד בכמה השגחות בחו"ל בדרום אמריקה והר"י לאנדא הוא לא היחידי שלוקח חלק עם החומרות של הב"י והחומרות של הרמ"א, וחשוב להבהיר שיש גם קולות בדעת הב"י, דההינו שחלק ב"י יש בו קולות שלא מתאים לאשכנזים כמו מיצר החזה, ואין כאן שום חידוש, אלא מפרסם הקולות הנהוגות בשחיטה בארץ כיון שמדובר בבהמת ישראל והפסד מרובה.
5.
טול קורה מבין עיניך
כ"ח שבט ה׳תשס״ז
"התחרות הזו גורמת לכך שכשאחד מוריד הכשר בגלל בעיות כשרות, מגיע רעהו ומעניק כשרות לאותו מפעל".
כשרבני חב"ד אוסרים על מישהו מסויים לשאת ולתת עמו כנפסק בשו"ע הל דיינים סט"ו ברמ"א - איך מעיז בעל הציטוט לבוא ולהעניק לו הסחורה וגיבוי... וד"ל. מספיק עם האיצטלא דקדושה וכותרות רעשניות כאילו הוא הצדיק והבעל "הכשר" היחיד בעולם ומי ידמה לו כו, אדרבה יתבררו ויתלבנו
7.
ואנחנו הקטנים...
כ"ט שבט ה׳תשס״ז
מה אנו אמורים לעשות?
מה לקנות?
מה לאכול?

אם מעט רירין זה כשר-גלאט אז איך באולמות זה בסדר?
8.
צודק תגובה 5
ל' שבט ה׳תשס״ז
שוחד יעור, הוא הרי לא עשה א"ז חינם.
דוד פישרמן
9.
שיורידו מחירים - זה חשוב באמת!
ל' שבט ה׳תשס״ז
הרב לנדא וועד רבני אנ"ש וכל נותני ההכשרים למיניהם צריכים לדאוג להורדת מחירי הבשר ישנם משפחות שלא רואות בשר בקר אלא מראש השנה לראש השנה.

טלו קורה מבין עיניכם!

אתם גובים מחירי הפקרות על השחיטה ללא שום הצדקה....

משפחה עם עשר ילדים כשהורי יש בקושי כסף לא יכולים להרשות לעצמםן עופות לשבת.

די לצביעות ולדקדוקי הסרק.
די למונופול על נתינת הכשרות למפעלים מסיימים ובכך להעלאת מחירי הבשר.

מבקש מcol לפרסם את התובה כלשונה. שיתעוררו נותני ההכשרים ויבינו את המצב החמור ויפעלו להורדת המחירים.
10.
חוצפה חבדית חוצה גבולות! כבוד לרבנים!
ל' שבט ה׳תשס״ז
למה לחבד מותר לומר הכל על רב וכל אחד בטוח שיודע וכו.
הנה יש להציב את הדברים אל אמיתותם!
א. המערכת כשרות היחידה שאיינה רווחית ואינה למטורת רוח והעומד בראשה אינו מוסיף לביסו אף לא פרוטה אם מפעל נוסף לוקח את ההכשר, היא מערכת הכשרות של הרב לנדא.
ב. יגיבו כל אלו שיש להם נסיון עם מערכות אחרות וראו מקרוב את מערכתו של הרב לנדא - אמר לי פעם אחד שעבד עבור הבד"ץ מירושלים שהרב לנדא סתם מחמיר...
ההסבר הוא פשוט כשאין רווח כל מה שמעניין זה שיהיה כשר באמת ללא היתרים ופשרות. ואין מה שמרתיע מלהורד הכשר או לפסול בהמה מכשרותה וכו
ג. אלו העושים קופה עושים פשרות על מנת להקל על בעל המפעל ושיקח אותם כמכשירים ועליהם דיבר הרב בעניין של תחרות.
ד. כל מי שאינו מאמין שהרב לנדא אינו מרוויח מההכשרים זה רק בגלל שהוא עצמו לא היה עושה את אותו הדבר לשם שמים וממילא אינו יכול לעכל אח שעושה זאת כך! בדוק ומנוסה!
לצערינו התנהגות של רבנים בצורה לא אמינה במיוחד בתוך הציבור שלנו ערערה את אימון הציבור בהם ובכוונותיהם, וחבל שכך אנו מראים, אך החכם עיניו בראשו וידע לזהות את האמת!
ואשר ישתכנע שבין כך כולם שקרנים זהו רק יגרום לו לאכול משל כולם יידע שבשקר יסוד טענתו- והיא מעצת היצר.
אך אם לאידך התוצאה של התלונה היא שלא יאכל בשום מקום ורק בביתו אזי ידע כי זה מגיע מצידו של היצר הטוב!
11.
ל-10
ל' שבט ה׳תשס״ז
סליחה אדוני הנכבד
הוא לא היחיד ש"לא" משלשל לכיסו אף פרוטה
שנית שוחד זה לאו דוקא "כסף" יכול בהחלט להיות גם "כבוד" וכיו"ב
אין ספק שיש לו ענין ב"יתגדל ויתקדש שמי" ואידך פירושא הוא זיל וגמור...
בתגובות כמו שלך שישנו רק רב אחד ויחיד ומיוחד אתה בודאי לא מתכוון להוסיף ב"כבוד לרבנים"!
12.
לא חוצפה חבדית אלא גאוה חבדית
א' אדר ה׳תשס״ז
לאחרונה נודעתי מקרוב להכשרים של הרבלנדאו וכן אופן ניהול הבית דין שלו וכל מיני עסקים הנלוים אליו, ובכן דעו לכם ואני אומר זאת בכל התוקף, על כגון דא נאמר שהזיבורית שלנו טוב מעידית שלהם!!!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.