מערכת COL | יום כ' שבט ה׳תשס״ז 08.02.2007

בדרך לבית-הלבן, ביל ריצ'רדסון נעזר בחב"ד

מושל ניו מקסיקו ביל ריצ'רדסון רוצה להיות ההיספני הראשון בבית הלבן ובחירת המפלגה הדמוקרטית כמועמדה לנשיאות ארה"ב. והוא רוצה שחב"ד יעזרו לו ■ "הוא חבר'המן ויודע להגיד את הדברים הנכונים. הופתעתי לטובה", מתרשם הרב בערל לברטוב, שליח חב"ד בסנטה פה הבירה, שרואה אותו לעיתים קרובות ■ ריצ'רדסון, שכיהן כשר האנרגיה ושגריר באו"ם, תוקף את סוריה והחיזבאללה אך בעד הוצאת הצבא האמריקאי מעיראק ■ בחודש הבא הוא ישתתף בחגיגות עשור לפעילות חב"ד בניו מקסיקו. הרב לברטוב מארגן עבורו מפגש עם יהודים משפיעים  לסיפור המלא במיוחד ל-COL
בדרך לבית-הלבן, ביל ריצ'רדסון נעזר בחב

מאת בנימין וייס, כתב COL בארה"ב

זמן קצר לאחר ההודעה על התמודדות למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, ביל ריצ'רדסון הרים טלפון וביקש להיפגש עם שליח חב"ד בעיר מגוריו כדי לסייע לו להשיג את תמיכת הקהילה היהודית המשפיעה בארה"ב.

"הוא רואה בנו כקהילה היהודית הכי ציבורית", מסביר הרב בערל לברטוב, שליח חב"ד בסנטה פה הבירה, בשיחה מיוחדת עם COL. "מי עוד עושה אירועים יהודיים לאור היום? אנחנו הפנים של הקהילה. ואפילו שאנחנו לא מתערבים בפוליטיקה – כשרוצים את הקול היהודי, מגיעים לחב"ד".

בחודש הבא הרב לברטוב יציין עשור להגעתו עם רעייתו וילדיו לניו מקסיקו בשליחות חב"ד. ב'דינר' החגיגי שיתקיים באולם מפואר ישתתף ריצ'רדסון, כיום מושל ניו מקסיקו. לפני האירוע, הרב לברטוב יארח בבית של גביר ידיד מפגש סגור בין ריצ'רדסון ויהודים עם השפעה וממון, בהם יהודי בכיר במפלגה הדמוקרטית.

ריצ'רדסון כיהן כשר האנרגיה בממשל קלינטון וכן שגריר ארה"ב באו"ם וחבר הקונגרס האמריקאי מטעם ניו מקסיקו. הוא ההיספני הראשון בארצות הברית המנסה להיבחר לנשיאות ומתמודד מול הילארי קלינטון מניו-יורק (הפופולרית נכון להשבוע), שאם תיבחר תהיה האישה הראשונה בתפקיד, ומול ברק אובמה מאילינוי, שעשוי להיות הנשיא השחור הראשון.

נגד חיזבאללה וסוריה

ניו מקסיקו היא המדינה עם אחוז התושבים ממוצא היספני הגדול ביותר מבין מדינות ארה"ב. אנגלית וספרדית הן השפות הרשמיות של המדינה. ריצ'רדסון מכריז על עצמו כהיספני (רק אחד מהוריו הוא ממוצא זה) ומבטיח להביא את קולות ההיספנים ואת מדינות דרום מערב ארה"ב.

הקהילה היהודית הקטנה חיה בשלום עם שכניה, אולם החנוכייה הציבורית שהושחתה השנה בסנטה פה העיבה על האווירה. הרב לברטוב עצמו מנסה לשמור על יחסים טובים. בחודש שעבר הוא נענה לבקשה ונאם בכנס השנתי לזכר המנהיג השחור מרטין לותר קינג. השליח דיבר על שבע מצוות בני נח והמארגנים הושיבו אותו ליד המושל שבתורו הזכיר את נוכחותו של "ראביי לבארטוב".

באופן מסורתי, רוב יהודי ארה"ב מצביעים עבור המפלגה הדמוקרטית שמצעה במדיניות פנים תואמת לדעותיהם. מדיניות חוץ היא כבר סוגיה אחרת, וזו ניכרת גם אצל ריצ'רדסון הקורא לנסיגה מיידית של כוחות אמריקנים מעיראק – עמדה שחלק מתומכיה גם ידועים כפרו-פלסטינאים ופעילי שמאל קיצונים.

"החלטתי להתמודד מאחר שעלינו לתקן את הנזק שנגרם לארצנו במהלך שש השנים האחרונות", ריצ'רדסון כתב בהודעה. "המוניטין שלנו בעולם נפגע, הכלכלה שלנו מקרטעת, והאזרחות הטובה וההגינות בממשל נעלמו".

יחד עם זאת, ריצ'רדסון דיבר בחריפות נגד סוריה ודרש לפרוק את ארגון חיזבאללה הטרוריסטית מנשקה. בפאנל מומחים שעיתון "הארץ" כינס באשר מי המועמד הטוב ביותר לישראל, ריצ'רדסון הופיע מקום חמישי מתוך 19 אישים פוליטיים אפשריים. הם אמרו שהסיכוי שהוא יתקוף צבאית את איראן היא מעל 50 אחוז.

חבר'המן כמו ביל הידוע

"המושל רואה בעצמו ידיד ישראל", הרב לברטוב אומר. ריצ'רדסון פתח את משרד לקידום הסחר בין ישראל וניו מקסיקו ואירח במשכנו אירוע פרידה משגריר ישראל בוושינגטון דני איילון. הרב לברטוב שנכח באירוע מספר כי זה היה לאחר פיגוע התאבדות רצחנית בישראל והמושל דיבר במילים חמות על הרוח הישראלי.

בדברים שנשא באירוע הדלקת חנוכייה של חב"ד וכן בנאום לפני מספר שנים, ריצ'רדסון צוטט כאומר: "השותפות בין שתי מדינותינו (ישראל וארה"ב) מעולם לא הייתה חזקה יותר. זכינו שיש לכל אחד מאיתנו את השני במאבק נגד טרוריזם וקידום האינטרס המשותף שלנו לשלום במזרח-התיכון".

ריצ'רדסון קורא לאמריקאים לתמוך בשינויים במנהיגות בוושינגטון – שתוכל לגשר על הפער בין המפלגות. "ברור שוושינגטון מפוצלת, וחייבים לחזור למדיניות של שיתוף וכבוד הדדי כדי לשקמה", אמר. נכון לעכשיו, סיכוייו לזכות במועמדות המפלגה אינם גבוהים. פרשנים אומרים שהוא בעצם מיעד לעצמו המועמדות לסגנות הנשיא.

אישית, הרב לברטוב התרשם ממנו. "הוא חבר'המן. הוא יודע להגיד את הדברים הנכונים לאיש השיחה מולו כאילו מכיר אותך טוב. אדם של אנשים בסגנון של ביל קלינטון שיודע להסתכל בעיניך. אני הופתעתי לטובה", הוא אומר.

אולם כריאליסט שלא מתיימר להבין את נבכי וושינגטון, הרב לברטוב מציין כי על אף ההצהרות היפות "אף לא יודע מה הן הדעות האמיתיות של מועמד".

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
7 תגובות
1.
קצת צניעות
כ' שבט ה׳תשס״ז
ריצרדסון אוהד ערבים נקודה.
ואף מכור להם!!!!!!!!

זו בושה ששליח "מכיר לו אנשי השפעה"
חוץ מנקודה שלא מתערבים בפוליטיקה.

הזכות היחידה היא "שסך הכל הזמינו גם את הרב למסיבה "וד"ל
2.
יש לך עתיד!
כ' שבט ה׳תשס״ז
בערל, שמחתי לראות אותך. עלה והצלח. וכשהאיש שלך יצליח שלא ישכח איפה הוא התחיל הא?

מיכאל, מבית חב"ד יוניון סטריט.
3.
יש להשמיט את תיבת "סנטה" משם העיר
כ' שבט ה׳תשס״ז
ע"פ הוראת הרבי בקשר לעיר ס. פאולו
4.
עלה והצלח
כ' שבט ה׳תשס״ז
בהצלחה בצלאל יקונט
5.
nice
כ' שבט ה׳תשס״ז
but hew has no chance
6.
ל1 צודק!
כ"א שבט ה׳תשס״ז
הייתי רוצה לדעת איך הוא מכור לערבים.

אתה צודק מאה אחוז. שלוחים לא מתערבים בפוליטיקה ואף אחד לא תומך באיזה מועמד בשם חב"ד.

והנני מקוה שאף אחד לא חושב שאנחנו תומכים בו.

לאידך, באם יש לנו איזה השפעה חייבים לנצל אותה להשפיע על ההתייחסות של המועמד לארצנו הק.

בערל לברטוב
שליח בסנטה פיי (ומותר לכתוב "סנטה פיי" בגלל שזה שונה משאר "סנטה" כידוע)
7.
לתגובה 3 תיבת "סנטה"
כ"א שבט ה׳תשס״ז
בקשר לעיר ס. פאולו זה שם של בן אדם אבל סנטה פ ז"א "אמונה קדושה"
nota
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.