מערכת COL | יום י"ז שבט ה׳תשס״ז 05.02.2007

הבכיות של הרב חיטריק ב-ג' תמוז תשנ"ד

ידידיו, מכריו ובני משפחתו של זקן חסידי חב"ד הרב יהודה חיטריק ע"ה התאספו אתמול (ראשון) להתוועדות בקראון-הייטס לרגל ה'יארצייט' הראשון, בה העלו זכרונות מחייו ■ בין-היתר נשאו דברים: בניו, חתנו, הרב אברהם אזדבא מד"א שכונת קראון-הייטס והרב יהודה-לייב גרונר ■ נתינת הצדקה ל'תומכי-תמימים' בתקופה הקשה ברוסיה, הזכרונות מתקופת בחרותו מרוסיה, הבריחה ממחלוקת והבכיות הנוראות לאחר יום ג' תמוז תשנ"ד ■ וגם: סיפור מרתק שסיפר הרב חיטריק לרב גרונר מתקופת קבלת נשיאותו של כ"ק אדמו"ר הריי"צ נ"ע ■ צוות COL בניו-יורק מגיש: דיווח מלא וגלריית תמונות לסיפור המלא
הבכיות של הרב חיטריק ב-ג' תמוז תשנ
הקהל בהתוועדות, אתמול. משמאל: הרב חיטריק • צילומים: אלי קאהן, COL

מאת חיים ברון, כתב COL בניו-יורק

שנה לפטירתו זקן החסידים: ידידיו, מכריו ובני משפחתו של זקן חסידי חב"ד בעולם הרב יהודה חיטריק ע"ה שהלך לעולמו לפני כשנה, התאספו אתמול (ראשון) להתוועדות לרגל ה'יארצייט' הראשון בבית-הכנסת של 'פר"י' ברחוב 'פרזידנט' בשכונת קראון-הייטס בניו-יורק. הרב חיטריק היה נוהג להתפלל בקביעות בבית-כנסת זה במהלך השנים.

בלטו בנכחותם: הרב אברהם-יצחק שם-טוב יושב-ראש 'אגודת-חסידי-חב"ד' העולמית, הרב אברהם אזדבא מד"א שכונת קראון-הייטס, הרב אהרן-יעקב שוויי חבר הבד"צ בשכונת קראון-הייטס והרב יהודה-לייב גרונר מזכירו האישי של הרבי.

צדקה במסירות-נפש...

את הערב פתח בדברי זיכרון הנכד ר' ארי חיטריק שגם הנחה את הערב. הבן הבכור הרב צבי-הירש חיטריק סיפר בארוכה כיצד אביו ע"ה היה מדייק במצוות, גם בזמנים הכי קשים ברוסיה. ר' צבי הדגיש כי אביו היה מקפיד רבות על מצוות הצדקה. "היה תקופה שהיה מצב חירום בישיבת 'תומכי-תמימים' ואני זוכר שהיה לאבא רק 2 מטבעות שהיו ממש חיי נפשנו. אבא לקח את אחד המטבעות ונתן לישיבה"... לאחריו דיבר הבן הנוסף הרב אהרן חיטריק.

חתנו, הרב שלום-דובער שניאורסון, הדגיש בדבריו את ההקפדה של הרב חיטריק ע"ה במצוות. "הוא שמר על קלה כבחמורה כפשוטו", אמר.

הרב שווי סיפר בדבריו, כי הכיר את הרב חיטריק כבר מילדותו. "אני זוכר שהרב חיטריק היה חוזר מאמרים ארוכים ברוסיה", סיפר. "עדיין חרוט בזכרוני כיצד היו יושבים חסידים וותיקים לצד חסידים צעירים ומאזינים בשקיקה למאמרים שהיה חוזר". הרב שווי סיפר עוד על העדינות שהייתה על פניו של הרב חיטריק, בעת שהיה מתגורר בקנדה.

לאחריו נשא דברים הרב אזדבא. "אפילו שלא הכרתי את הרב חיטריק אישית, כמו רבים מהיושבים כאן", אמר, "אני יכול להעיד כי אצל הרב חיטריק לא היה שייך עניין המחלוקת. הוא היה איש של שלום לכל הדעות".

הבכיות לאחר ג' תמוז תשנ"ד

אחרון הדוברים היה הרב גרונר, מזכיר הרבי (שהוא גם אחיינו של הרב חיטריק). בתחילת דבריו, סיפר הרב גרונר: "לאחר ג' תמוז תשנ"ד, נכנס למשרדי הרב חיטריק כשכולו ממרר בבכי וממש לא יכולתי להרגיעו. הרב חיטריק אמר 'הייתי עם שלושה רביים ועכשיו מה שחסר זה לא רק רבי, אלא גם אבא... הרבי היה ממש מעורב אצל כל אחד ואחד מהחסידים', אמר.

במהלך דבריו המרתקים, סיפר עוד הרב גרונר סיפור ששמע מהרב חיטריק לפני מספר שנים: "באותו שנה שקיבל אדמו"ר הריי"צ נ"ע את הנשיאות, הוא היה מאוד חולה והרופאים לא נתנו הרבה סיכויים. באותו תקופה, שימשו אותו 2 בחורים מהישיבה. באחד הימים, הוא ביקש מהם לצאת מהחדר, משום שרצה לשוחח עם הרבנית נחמה-דינה ע"ה.

"הבחורים השאירו את הדלת מעט פתוחה ושמעו כיצד אדמו"ר הריי"צ מספר לרבנית נחמה-דינה, כי לפני זמן-מה ביקרו אצלו אורחים: אדמו"ר הזקן נ"ע, האדמו"ר האמצעי נ"ע, ה'צמח-צדק', האדמו"ר מוהר"ש נ"ע ואביו האדמו"ר הרש"ב נ"ע.

"באותו זמן, שאל אדמו"ר הרש"ב את בנו, אדמו"ר הריי"צ: האם הוא מקבל את הנשיאות והוא השיב שרק לאחר שיקבל ברכה והבטחה מהזיידא ומהאבא.

"וכך, סיפר, אדמו"ר הזקן נ"ע קם ונתן את ברכתו לבריאות והצלחה בנשיאות ועוד הבטחה שהוא לא יכול לספר (לרבנית נחמה-דינה. ח"ב). לאחר-מכן כל הרביים קמו ונתנו את ברכותיהם והבטחותיהם, כשהם חוזרים על אותו נוסח הראשון (ואמרו גם את הדבר השלישי שהוא לא יכל לספר). 

"הרב חיטריק סיפר לי, כי מיד לאחר שאדמו"ר הריי"צ סיים את דבריו, הבחורים יצאו במהירות החוצה והם פגשו אותו ראשון. 'אנחנו רוצים לספר לך משהו, כי אתה תזכור את הפרטים טוב', אמרו לו".

הרב גרונר ציין, כי בהזדמנות אחרת סיפר אדמו"ר הריי"צ נ"ע כי אביו (הרש"ב) אמר לו שאם לא יקבל את הנשיאות אין לו מה לעשות בעולם הזה (וזה היה בתקופה שהרופאים הרימו ידיים בייאוש, כפי שצויין בתחילת הסיפור).

בסיום ההתוועדות, חולקה תשורה: חוברת עם ביאוריהם של הרב שמואל גרונם אסתרמן ע"ה והרב יעקב קאדאניר ע"ה על פרק א' בתניא.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
3.
מי האיש
י"ט שבט ה׳תשס״ז
מיהו האיש שנראה כאיש של ק.נ.ב.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.