מערכת COL | יום י"ג שבט ה׳תשס״ז 01.02.2007

סגירת מעגל מחוץ לכדור הארץ...

היום (חמישי) מלאו ארבע שנים למותו של האסטרונאוט הישראלי אילן רמון שהיה בקשר חם עם השליח בטקסס הרב חיים-צבי קוניקוב ■ רמון  לקח למשימתו הראשונה והאחרונה בחלל, ספר-תורה זעיר. הספר היה שייך לפרופסור יהויכין יוסף, ניצול שואה, שהביא עמו את הספר ממחנה ברגן-בלזן ■ לאחר התאונה גילתה רעייתו רונה רמון כי קיים ספר-תורה קטן נוסף, שנכתב על-ידי אותו סופר סת"ם ■ COL מגיש את סיפור סגירת המעגל כפי שנחשף השבוע לע"נ אילן ע"ה  לסיפור המלא הרב קוניקוב במאמר מיוחד ל-COL על אילן ע"ה
סגירת מעגל מחוץ לכדור הארץ...
אילן ע"ה מציג מהחלל את ספר-התורה • תצלום: ארכיון
היום (חמישי) מלאו ארבע שנים למותו של האסטרונאוט הישראלי אילן רמון שהיה בקשר חם עם השליח בטקסס הרב חיים-צבי קוניקוב. COL מתכבד להגיש סיפור מרתק שנחשף השבוע:

רמון  לקח למשימתו הראשונה והאחרונה בחלל, ספר-תורה זעיר. הספר היה שייך לפרופסור יהויכין יוסף, ניצול שואה, שהביא עמו את הספר ממחנה ברגן-בלזן. אילן החליט לקחת את הספר כסמל ליכולתו של העם היהודי להתגבר על הפרקים הקשים בהיסטוריה שלו, ולצורך בהקמת מדינה יהודית.

וכך סיפר רמון בשיחה מן החלל עם ראש-הממשלה אריאל שרון:

"...וזהו ספר-תורה קטן. לפני שישים שנה, ילד קטן ממחנה ההשמדה ברגן-בלזן קיבל אותו מהרב של אמסטרדם שלימד אותו לקראת בר-המצווה. הילד הזה קרא את פרשת השבוע וההפטרה מהספר הזה. הוא היה כרוך במטפחת שהייתה איתו מאז.

"הילד הזה ניצל בהרבה מזל מהמחנה, הגיע לארץ, לחם במלחמות ישראל כקצין, והגיע לתפקיד פרופסור מכובד באוניברסיטת תל-אביב. זהו פרופ' יוסף יהויכין – 'יוֹיָה', שהוא היום אחד משני החוקרים הראשיים של ניסוי 'מידקס'. זהו חוט-מקשר מרגש מאוד-מאוד – והוא כאן איתי, בחלל! אני מאוד מודה ליויה, ואני חושב שזה מדגיש יותר מכל את היכולת של העם היהודי – למרות כל השואות הנוראיות – להגיע לימים של תקווה ואמונה בעתיד".

• • •

והנה קטע מתוך מאמרה של ד"ר פניה עוז-זלצברגר (בתו הבכורה של הסופר עמוס עוז) שפורסם בזמנו עם היוודע האסון, שהוא בעיני המוסר השכל מהסיפור למעלה:

"אל"מ אילן רמון ז"ל, האסטרונאוט הישראלי הראשון שהפך לגיבור לאומי, המריא לחלל עם תנ"ך, וראוי שהספר שלקח עמו לא ישמש רק להספיד אותו, מצוות אנשים מלומדה. אולי רק הספר הזה, מכל הספרים, יוכל לבטא את העוצמה והחדווה וההתעלות הגדולה שהרגיש שם. ורק הספר הזה יוכל לתת לנו מילים למלל בהן את האסון והפלא של נפילת הילל בן שחר, את מה שמניע חברות שלמות להרים מבט לגבהים, את יראת הקודש שאפילו ישראלי חילוני מודרני רשאי לחוש".

• • •

ולסיפור הזה יש המשך. לאחר התאונה גילתה רעייתו רונה רמון כי קיים ספר-תורה קטן נוסף, שנכתב על-ידי אותו סופר סת"ם. הספר שייך לפרופסור הנרי פנישל, ניצול שואה אף הוא, שסיפור חייו כמעט זהה לסיפור חייו של פרופסור יהויכין.

הנרי הסכים להשאיל את ספר-התורה לרונה, שמסרה אותו לצוות המעבורת "אטלנטיס". המעבורת נחתה בשלום ב-21 לספטמבר 2006 בתום משימה בת 12 יום, במהלכם נשאו עמם האסטרונאוטים לחלל ספר-תורה קטן, לזכרו של אילן רמון ז"ל.

"הצעתי שצוות המעבורת ייקח לחלל את ספר-התורה", סיפרה אז רונה רמון, "כסמל לסגירת מעגל ולהעברת המסר החשוב שאילן ביקש להעביר. המסר של היכולת האנושית להתגבר על הקשיים במישור האישי, הלאומי והעולמי. אני מרגישה שבמובנים רבים זו סגירת מעגל, והמסר שאותו רצה אילן להעביר – הועבר"...

עוד בנושא:
 ספר חדש: אילן רמון וקשריו עם חב"ד
את החת"ת מצאו, את הדולר עדיין לא
'בקהילה' על האסטרונאוט והשליח
ה"לחיים" האחרון של אילן רמון
נאס"א תתייעץ עם רבנים בקשר לאסטרונאוטים יהודיים
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
3.
????
ט"ז שבט ה׳תשס״ז
האם אפשר לתת הסבר מה הקשר של הילל בן שחר לסיפור. תודה
4.
אילן רמון
ט"ז שבט ה׳תשס״ז
יום חמישי ההזכרה זא 01.02
לפי התאריך הלועזי
לפי התאריך היהודי זה היה בשבת
כט שבט
שליח מהצפון
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.