מערכת COL | יום כ"ח טבת ה׳תשס״ז 18.01.2007

"חב"ד יכולה לזקוף את הקרדיט לתחייה היהודית ברוסיה"

תחת הכותרת "היהדות בעידן אמינם" מפרסם עיתון 'הארץ' כתבה שפורסמה בשבועון הבריטי המוביל "אקונומיסט" על התהום הפעורה לא רק בין יהדות התפוצות לישראל, אלא בין יהודים צעירים לממסד היהודי המונוליתי ■ חלק מהכתבה עוסק בתחייה היהודית המפתיעה ביותר מתרחשת ברוסיה עצמה. "תנועת חב"ד, שהפועלת להחזרת יהודים ברחבי העולם לחיק היהדות, יכולה לזקוף מעט מהקרדיט לתחייה הזאת לזכותה", נכתב  לסיפור המלא
מהפכה יהודית ברוסיה
תחת הכותרת "היהדות בעידן אמינם" מפרסם עיתון 'הארץ' כתבה שפורסמה בשבועון הבריטי המוביל "אקונומיסט" על התהום הפעורה לא רק בין יהדות התפוצות לישראל, אלא בין יהודים צעירים לממסד היהודי המונוליתי.

התחייה היהודית המפתיעה ביותר מתרחשת ברוסיה עצמה. בעבר זו היתה מדינה שהיהודים רצו רק לצאת ממנה. יותר ממיליון רוסים היגרו לישראל אחרי 1990, אולם ברוסיה נותרו עדיין מאות אלפי יהודים. הזהות היהודית חזקה באופן טבעי ברוסיה, שבה רמס המשטר הסובייטי את חיי הדת, אך דרש הפרדה אתנית של יהודים. כיום, אפילו יהודים שמעולם לא ביקרו בבית כנסת שמחים להדגיש את ההבדלים בינם לבין שכניהם: הם מגדירים את עצמם כבעלי אזרחות רוסית, אך לא כבני העם הרוסי.

תנועת חב"ד, שהפועלת להחזרת יהודים ברחבי העולם לחיק היהדות, יכולה לזקוף מעט מהקרדיט לתחייה הזאת לזכותה, אולם סביר שהגורם העיקרי הוא השגשוג הכלכלי היחסי ברוסיה. בתי כנסת ומרכזים קהילתיים חדשים נפתחו במקומות שונים ברוסיה. בעבר הם מומנו על ידי אילי הון יהודים, והיום הם קמים בזכות תרומות של אנשי עסקים מהמעמד הבינוני.

"כ-100 אלף רוסים-ישראלים חזרו לרוסיה", אמר הרב אברהם ברקוביץ, מנהל פדרציית הקהילות של חב"ד, אחד משני ארגוני הגג היריבים ברוסיה. בשוק שצומח במהירות מסחררת ועם אוכלוסייה גדולה פי 20 מזו של ישראל, הם יכולים להשיג עבודה טובה יותר ברוסיה. היום יהודי רוסי במוסקווה יכול להתהדר בבגדים יקרים יותר מאשר בן דודו בתל אביב. מהפך, בהשוואה למצב לפני עשור.
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
חכמים היזהרו בדיברכם
ב' שבט ה׳תשס״ז
מקומם של היהודים הוא בארץ ישראל, בלי שום תרוצים!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.