מערכת COL | יום כ"ז טבת ה׳תשס״ז 17.01.2007

מדען החלל שה"איש הזקן בברוקלין" חשב עליו

הפרופסור וולוול גרין, מי שכיהן כמדען הראשי של תוכנית החלל של סוכנות נאסא האמריקאית, גולל את סיפור חייו מילדות חילונית-ציונית בקנדה להפיכת לחסיד חב"ד בבאר-שבע ■ בשיחה עם היומון "ג'רוזלם פוסט", גרין סיפר על השליח "שהתחיל את הכל" הרב משה פעלער ממיניסוטה, על ההחלטה הגורלית שהתקבלה בוורשא וההתוועדות הראשונה של הרבי ■ ב'יחידות' ראשונה, הרבי הורה לו לרשום יומן אישי כדי לגלות את ההשגחה הפרטית שקיימת בעולם "מכיוון שאתה נוסע, רואה ושומע דברים שרוב האנשים לא חווים" ■ COL מגיש את הכתבה המרתקת בתרגום לעברית  לכתבה המלאה
מדען החלל שה

"החיים שלי מלאים הערות שוליים", אומר וולוול גרין, בן 78, שיצא לפנסיה ממשרת פרופסורה באוניברסיטת מיניסוטה ואוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע. "אני תמיד הייתי במקום הנכון בזמן הנכון. דברים גדולים התרחשו בעולם ואני ניצלתי זאת להיות מעורב".

גרין, ביולוג, זכה לתהודה ארצית כשהחיידק סטפילוקוקוס פרץ בלואיזיאנה ובעת שמונה למדען ראשי של הפרוייקט "אדם על הירח" של סוכנות החלל האמריקאית "נאסא". היום הוא נוסע סביב העולם לדבר על מדע ודת, קריירה שהוא החל בה בעקבות התקרבותו לחסידות חב"ד והשפעתו של הרבי.

הוא נולד למשפחה חילונית ציונית בויניפג, קנדה. הערת השוליים הראשונה מבחינתו הייתה בעת שעבד בקולג' קטן בלואיזיאנה לאחר חתונתו. בקהילה היהודית המקומית שמחו על בואו ומינוהו לרבם. "לא ידעתי עברית ולא ידעתי כמעט כלום על כשרות או שבת. לא ידעתי לקרוא בתורה. אבל בגלל שידעתי את הא"ב, עבורם זה היה מספיק".

בעברו למיניסוטה, רעייתו גייל לחצה לתת לילדיהם חינוך יהודי איכותי. "שלחנו אותם לבית-ספר יהודי מאוד קטן במיניאפוליס. אבל הוא היה נהדר, ולא לקח הרבה זמן עד שהילדים שלנו ידעו יותר על היהדות מאיתנו. הם משכו אותנו ליהדות ואז פגשנו את הרב משה פעלער" - השליח הראשי למיניסוטה.

"הכל התחיל איתו", גרין מציין.

החלטה כשרותית בוורשא

בהזדמנות הראשונה כשביקר בניו-יורק במסגרת העבודה, הרב פעלער הביא אותו להתוועדות של הרבי ב-770. "הרבי דיבר באידיש, כך שהבנתי את המילים, אבל לא היה לי מספיק ידע יהודי להבין את הדברים. כל האירוע הדהים אותי: היה שם הרבי - משכיל במדע ומתמטיקה - שמדבר על הנפש היהודית כאילו על מדובר משהו חי, לא רק רעיון".

במהלך ביקור בוורשא בפולין, רעייתו החליטה לשמור על כשרות ומטבח כשר בבית. זאת אפילו שהוא לא שש בהתחלה לרעיון. לא לקחת הרבה זמן עד שהוא הסכים.

את ה'יחידות' הראשונה עם הרבי בשנת 1963, גרין זוכר לפרטי פרטיו. "היא נקבעה לשעה 10 בלילה. לא הייתי מתוח, אלא יותר נדהם. הרבי היה כל-כך חם כלפינו שהוא נראה יותר כמו דוד אוהב מאשר המנהיג הרוחני של יהדות העולם. הוא שאל אותי אם אני מכיר את המושג השגחה פרטית. לא האמנתי בזה והרבי אמר שהמושג מתאים דווקא עבורי.

'אתה עובד בתוכנית החלל', הרבי אמר לגרין. 'אתה פרופסור בבית-ספר לרפואה. אתה נוסע, רואה ושומע דברים שרוב האנשים לא חווים. למה שלא תשמור על יומן, רק כמה רשמים בסוף היום, ותראה אם אתה יכול למצוא מסר של ההשגחה. אם אתה צריך עזרה, תראה לי את היומן'.

בנים מכהנים כשלוחים

מאז, גרין, לפי עדותו, הפך לחסיד נלהב שזכה למלא מספר שליחויות מהרבי. אחד מהם כלל הברחת ספרים ותשמישי קדושה ליהודים ברוסיה הקומוניסטית. גרין ביקש את ברכת הרבי לכל צעד שעשה, כולל העלייה לישראל.

הוא גר היום בבאר-שבע עם רעייתו. בישראל גרים גם שלושה בנותיהם ועשרים נכדיהם. שני בנים שלהם הם שלוחי חב"ד בארה"ב, עם עוד נכדים שם. הזיכרון החרוט ביותר במוחו מהרבי היה ביום הנישואין העשירי שלו.

הרבי אמר לו: ברכתי אליך היא שתזכור שיש אדם זקן בברוקלין שחושב עליך ומזמין אותך לחזור לכאן ביום הנישואין העשרים שלכם לקבל עוד ברכה".

"זה היה הרבי שלי", גרין מסיים. "הייתה לו איכפתיות עמוקה כלפינו, כמו שהייתה לו לכולם. אבל עבורינו, הוא היה האיש הזקן בברוקלין שחשב עלינו".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.