מערכת COL | יום ד' שבט ה׳תשס״ז 23.01.2007

מורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז - ג' / שאל את המומחה

מאמרו השבועי של אהוד פריס מאבחן דידקטי מוסמך ומנהל המרכז לאבחון לקויות למידה בישראל המתפרסם ב-COL הוא המאמר השלישי בנושא "מורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז" (הראשון, השני) ■ הגולשים מוזמנים להפנות שאלות למאבחן לכתובת דוא"ל: [email protected] ולציין "שאלה מאתר COL". המאבחן יבחר את השאלות המעניינות וישיב עליו ללא פירסום זהות השואל ■ המאמרים מרוכזים במדור מיוחד "שאל את המאבחן" בצידו הימני של האתר  למאמר המלא
מורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז - ג' / שאל את המומחה

המלצות למורים לתלמידים הסובלים מקשיי קשב וריכוז [A.D.H.D.].

שאלה.
 
שמי תמר, אני מורה בבית ספר רגיל כבר למעלה מ-15 שנים. אני משמשת כמורה מחליפה בכיתות נמוכות. בכל שנה יש בכל כיתה 2-5 ילדים שלוקחים תרופה לקשיי קשב וריכוז (ריטלין, קונצרטה, סטרטרה וכו).

אני שמעתי שיש תופעות לוואי רבות לריטלין (רוב התלמידים לוקחים ריטלין). רציתי לברר האם תוכל לומר לי אליו תופעות לוואי יש לתרופה, וגם הייתי רוצה לדעת כיצד ניתן לזהות את התלמידים שמתקשים בקשב וריכוז והיפראקטיביות וגם מעט המלצות לילדים כאילו בכיתה.

מודה לך מראש על תשובתך תודה לך על הפינה הנפלאה באתר. תמר.


במאמר שעבר הצגתי אבחון ראשוני למורה ,העונה על השאלה האם הילד סובל מקשיי קשב וריכוז והיפראקטיביות.

במאמר זה אתן מספר כלים והמלצות למורים כיצד ניתן להתמודד יותר טוב עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז בכיתה.

ראשית חשוב לזכור: כי מורה טוב הוא אינו כפי שרוב העולם חושב וסבור שהמורה שיודע להעביר כמות חומר מקסימאלית בזמן המינימאלי ביותר, אלא, מורה טוב הוא מורה היודע לקרא את "האיתותים" ו"המסרים" של התלמידים שלו ויודע כי כל תלמיד הוא אישיות ועולם בפני עצמו וזקוק לייחס המותאם לו ולצרכיו אישית...

אם כן לא מספיק שהמורה אכן יודע כי תלמידו סובל מקשיי קשב וריכוז והיפראקטיביות עליו בנוסף להקל עליו כמה שיותר ולאפשר לו חוויה לימודית לפי הצרכים האישיים שלו.

המלצות מערכתיות למורה עם תלמיד הסובל מקשיי קשב ריכוז והיפראקטיביות. (אני מקדים כי ההמלצות אינם מתאימים לכל הילדים, על המורה להתאים את השיטה והדרך המתאימה ביותר לתלמיד המתקשה).

1. שלילת גירויים מפריעים: על הכיתה להיות שקטה עם כמה שפחות גירויים המפריעים לילד, עדיף שהילד יישב כמה שיותר קרוב למורה,אם עובדים בקבוצות עדיף שהילד יישב ליד הקיר כך שילדים אחרים לא יתקלו בו.

2. יחס מיידי: על המורה להתייחס אל הילד לעיתים קרובות ומזומנות, יש להסב את ליבו לעיתים קרובות לנעשה בכיתה עדיף לפנות לילד בשמו (בצורה מכובדת וראויה) ולהראות לו כי אכפת לי שהוא יקשיב ויתעניין בנעשה בשיעור.

3. משוב מיידי: על הילד לקבל משוב חיובי מייד, על כל התנהגות או הקשבה (האימפולסיביות מקשה על רצף חשיבה).

4. חום ואהבה: הקשר עם המורה צריך להיות אכפתי ואוהב, ראיתי מורים רבים ששינו ילדים רק עם ייחס אנושי ואכפתיות, מורה "שיסמן ילד" גם אם הוא לא יאמר לילד שהוא אינו מחבב אותו, יתקל בסירוב של הילד ללמוד בשיעור שלו ולהשתפר ולהתקדם (נתון זה נכון גם לילדים רגילים).

5. גבולות ברורים: מצד אחד על המורה להיות קרוב לילד ואכפתי אולם בלא גבולות ברורים הילד לעולם לא יתקדם צריך לזכור כי "אהבה ללא גבולות הם כגבולות בלי אהבה".

6. גישה חיובית: הגישה לילדים הללו צריך להיות חיובית, כלומר: במקום להעניש כמה שיותר על התנהגות שלילית יש לתת לילד כמה שיותר פרסים וחיזוקים חיוביים (בגבול הראוי) על כל התנהגות חיובית ולהראות לו כי הוא מסוגל להצליח...

7. עונש על התנהגות עכשווית: כאשר צריך להעניש את הילד יש לדעת כי עונש לילד עם A.D.H.D. צריך להיות ספציפי יש להתייחס להתנהגות שלילית ולא להזכיר לילד את כל ההיסטוריה של ההתנהגויות השלילות שלו לפני יומיים ושבוע.

8. קביעות מערכתית: ילד עם הפרעות קשב וריכוז מתקשה לעבור ממשימה למשימה, משימות חדשות ולא מוכרות לו יכולות להיות בעיתיות מאוד, על המורים להכין מערכת שעות קבועה המותאמת לצרכי הילד, כך שהילד ידע בברור מה יש לו לעשות בכל שעה בכיתה.

9. מטלות ברורות: משימות לא ברורות יכולת להוות קושי לילד כאשר ילד נכנס לכיתה ואין לו משימה מוגדרת וספציפית מראש (דף עבודה, העתקה, שינון, למידה בקבוצות וכו'). הוא יאבד את הקשב ויראה מוסחות ולאחר מיכן כמעט ואפסו הסיכויים להכניסו חזרה למהלך השיעור.

10. גיוון דרכי הוראה: ילד על הפרעות קשב וריכוז זקוק לגירויים משמעותיים מיידיים ,שיעור מגוון הוא שיעור הכולל מגוון אמצעי המחשה והוראה (שקופיות, תמונות, גזירה, עבודה בקבוצות). גם שימוש בחוש הומור יכול לסייע.

11. יחס למרכיב החברתי: המורה צריך לקחת בחשבון שלא פעם לאחר שהתלמיד מצליח בלימודיו והיה לו שבוע מוצלח וחיובי. חבריו של הילד המתקשה לא יעריכו אותו וימשיכו ללגלג עליו, על המורה לקחת את זה בחשבון ולנסות לצמצם כמה שיותר את הפגיעה החברתית בילד המתקשה.

12. להתייחס למכלול הקשיים שלי הילד: כפי שכבר ציינתי במאמר הקודם. שליש מהילדים בעלי A.D.H.D סובלים בנוסף מלקויות למידה. ראוי למורה להתייחס גם ללקויות אלו על מנת לתת מענה יעיל ומקיף לקשייו של הילד.

13. טיפול מחליף: לא מספיק שאמרנו לילד איך לא להתנהג. יש לחנך את הילד ולהחליף לו את ההתנהגות בהתנהגות טובה ומועילה, כגון-ילד שמבלגן את חפציו ומאבד אותם לא מספיק שנעיר לו (זה גם לא יעזור) צריך לתת לו הדרכה כיצד לארגן את חפציו ולשמור עליהם.

14. חיזוק החיוב שבשלילה: ילד שאינו מקשיב בשיעור, אבל מצד שני השיעור הוא גילה התנהגות חברתית טובה וויתר לילד על המקום שלו בצורה בוגרת, לא נעיר לו על חוסר ההקשבה, אלא נעודד אותו על התנהגותו ועם זאת נדריך אותו ונסייע לו להקשיב בפעם הבאה.

15. כללים בולטים: ילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז זקוק לכללים ברורים ובולטים לעיין [פתקים, שלטים, מדבקות, כרטיסים וכו'). הכללים צריכים להיות ברורים וקבועים מראש.

16. חיזוק\עונש מיידי: לא מספיק שנחזק או נעניש אם הפרס והחיזוק אינו מיידי הוא אינו "נרשם" ואינו מקבל משמעות אצל הילד.

17. חיזוקים שווים: החיזוקים (והעונשים) צריכים להיות ברמת ההצלחה של הילד (או הכישלון) ולא בלי פרופורציה לדוגמא- ילד שהתנהג יפה כל השיעור יזכה בחיזוק מילולי (יפה, כל הכבוד, תמשיך כך). לעומת ילד שהתנהג יפה במשך שעה בלבד יזכה בפרס (ממתק, פתק חיובי מהמנהל ועוד). על התגובות של המורה להיות מאוזנות כך הילד לומד להעריך נכון את תוצאת ההתנהגות החיובית (או השלילית שלו).

18. שינוי חיזוקים: ילד עם בעיית A.D.H.D. זקוק להחלפת הפרסים והתגמולים שלו לעיתים קרובות (מפני שהגירוי כבר אינו משמעותי ומשפיע לגביו). אין הכוונה שצריך להעלות את הפרס אלא לגוון -פעם מילה טובה ופעם מדבקה (הכול בהתאם כפי רמתו של הילד).

19. לימוד מקדים: ילדים עם הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות זקוקים ל"הדרכת דמו", בעיקר לפני אירועים מיוחדים כגון: יציאה מהבית לקניות או לחברים. יש להדריך את הילד ולשנן עימו את הכללים מראש ולהזכיר לו את החיזוקים (וגם את העונשים) בצורה ברורה לפני שיוצאים מהבית וכמובן לבדוק האם הוא הפנים את הכללים.

20. השגחה קפדנית: ילדים עם קשיי קשב וריכוז והיפראקטיביות אינם מודעים כראוי לתוצאה של מעשיהם, פעמים רבות הם מהווים סכנה ממשית להם ולסביבתם הקרובה לא פעם מקרים בלא השגחת מבוגר הסתיימו באסון, יש לשנן עימם את כללי הבטיחות ולהשגיח עליהם היטב.

מודה לך תמר על שאלתך...

שבוע טוב לכולם.

בהצלחה רבה.

אהוד פריס-אתם מוזמנים לשלוח את שאלותיכם כל הפניות ייענו .
לקביעת פגישה לאבחון וטיפול בליקויי למידה ניתן לפנות לאבחון ליקויי למידה בבית שמש.

www.lemida.org
[email protected]

טלפקס-02-9991214 6860053 -054 המרכז לאבחון לקויי למידה בבית שמש טלפון\פקס-02-9991214 ניתן להשאיר הודעה או לשלוח פקס כל הפניות יענו.
מען למכתבים-ת.ד-90041
מיקוד-99190 בית-שמש
חדש ...חדש ...-חברי קופת חולים לאומית זכאים לאבחון דידקטי במחיר מיוחד ניתן לגשת למכון עם התחייבות מהקופה.
לפרטים נוספים פנו למרכז לאבחון לקויות מידה בישראל. או ל-1700507507 ולבקש התחיבות לאבחון דידקטי בבית -שמש.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.