מערכת COL | יום כ"א טבת ה׳תשס״ז 11.01.2007

מורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז - ב' / שאל את המאבחן

מאמרו השבועי של אהוד פריס מאבחן דידקטי מוסמך ומנהל המרכז לאבחון לקויות למידה בישראל המתפרסם ב-COL הוא המאמר השני בנושא "מורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז" ■ הגולשים מוזמנים להפנות שאלות למאבחן לכתובת דוא"ל: [email protected] ולציין "שאלה מאתר COL". המאבחן יבחר את השאלות המעניינות וישיב עליו ללא פירסום זהות השואל ■ המאמרים מרוכזים במדור מיוחד "שאל את המאבחן" בצידו הימני של האתר  למאמר המלא
מורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז - ב' / שאל את המאבחן

מורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז - חלק ב'

אבחון למורה האם התלמיד סובל מקשיי קשב וריכוז (A.D.H.D).
 
שאלה.
 
שמי תמר, אני מורה בבית ספר רגיל כבר למעלה מ-15 שנים. אני משמשת כמורה מחליפה בכיתות נמוכות. בכל שנה יש בכל כיתה 2-5 ילדים שלוקחים תרופה לקשיי קשב וריכוז (ריטלין, קונצרטה, סטרטרה וכו).

אני שמעתי שיש תופעות לוואי רבות לריטלין (רוב התלמידים לוקחים ריטלין). רציתי לברר האם תוכל לומר לי אליו תופעות לוואי יש לתרופה, וגם הייתי רוצה לדעת כיצד ניתן לזהות את התלמידים שמתקשים בקשב וריכוז והיפראקטיביות וגם מעט המלצות לילדים כאילו בכיתה.

מודה לך מראש על תשובתך תודה לך על הפינה הנפלאה באתר. תמר.


 
תשובה.
  
במאמר הקודם השבתי על השאלה בנוגע לריטלין ותופעות הלוואי שלו. במאמר הזה אציג אבחון קצר למורה העונה על השאלה האם הילד סובל מקשיי קשב וריכוז והיפראקטיביות, ובחלק ג' אתן מספר כלים והמלצות למורים כיצד ניתן להתמודד עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז בכיתה.

חשוב ביותר למורים להיות מודעים לסימנים של הפרעות קשב וריכוז הנמצאת אצל 10% מהילדים. (בכיתה של 50 ילדים 10 מהם הינן בעלי הפרעות קשב וריכוז וזה המון).

מורים רבים אינם יודעים כי ביכולתם לסייע רבות לילדים עם הפרעות קשב וריכוז בכיתה (על החלק הזה אכתוב בהרחבה בשבוע הבא).

חשוב ת כי רבע אחוז מילדים הסובלים מקשיי קשב וריכוז סובלים  בנוסף  מלקויות למידה המתבטאות בפער משמעותי בין היכולות שלהם ליישום ומיצוי היכולות בתחומים אקדמאים (קריאה, כתיבה, חשבון וכו').

ככל שמורים והורים ילמדו, יתרגלו וישננו חומרים ועזרי למידה ושיטות סיוע לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז - כך הם יגבירו את המודעות שלהם לבעיה ויסייעו רבות להעלאת  היכולת וההישגיות של הילדים הללו.

מבדק ראשוני למורים האם התלמיד סובל מקשיי קשב ריכוז והיפראקטיביות (A.D.H.D).

המבדק מיועד למורים בכיתה רגילה ומבוסס על ספר הרפואה האמריקאי (DSM-IV) על מנת לזהות את הילדים בעלי הפרעת A.D.H.D ולהפנות אותם לאבחון: המבדק מותאם לילדים מעל גיל 7 במידה ויישנם יותר מ-5 תסמינים הנמצאים בקביעות ומפריעים לתפקודו של הילד יש לגשת לאבחון:

1. אינו לומד לקח מאירועים קודמים (על כן מתקשה בהבנת מסרים חברתיים).
2. מתקשה להבין את הדרישות של הכיתה וחוקי בית הספר.
3. עושה שגיאות רשלניות בלימודים.
4. מתקשה לשמור על הקשב במשחק.
5. נראה כמי שאינו מקשיב כשמדברים איתו.
6. אינו עוקב אחרי הוראות ומתקשה להשלים אותם (שיעורי בית, משימות בבית הספר וכו')
7. מתקשה בארגון חפציו האישיים.
8. אינו מגלה עניין בפעולות הדורשות מאמץ וריכוז לטווח ארוך.
9. מאבד דברים הדרושים למטלות כגון: עפרונות, מחדד, קלמר וכו'
10. מוסח על ידי גירויים חיצוניים (דלת הנפתחת באמצע השיעור,קול בעצמה רבה וכו').
11. שוכח לבצע פעולות יום יומיות.
12. מזיז את הידיים או הרגליים ומקפץ בכסא.
13. עוזב את מקומו בכיתה.
14. רץ ומטפס במצבים בלתי הולמים.
15. מתקשה להעסיק את עצמו בזמנים פנויים.
16. נמצא בתנועה מתמדת כאילו יש לו מנוע.
17. מדבר בלא הפסקה.
18. פולט תשובות לפני תום השאלה.
19. מתקשה לחכות לתורו.
20. מפריע לחבריו בעיסוקיהם ומתפרץ לדבריהם.
21. מחברותיו ריקות או מקושקשת.
22. אינו יודע או זוכר מה היו שיעורי הבית.
23. קושי לשחזר את השיעור.
24. הכנת שיעורי הבית הוא סבל מתמשך.
25. קם לעיתים קרובות ומאבד ריכוז.
26. לא מצליח להפגין את כישוריו.
27. דימוי עצמי נמוך.
28. נראה כחולמני.
29. נראה למורים כבעל יכולת נמוכה.
30. חסר מוטיבציה.
31. איטי  ביותר.
32. מציק לילדים אחרים.
33. נוטה לפעול בלא תכנון מראש.
34. יישנם קשיים חברתיים (סוציליזציה).
35. מוסח בכל גירוי.
36. קושי בקבלת סמכות.
37. סיכוי רב להתמכרות לסמים ואלכוהול.
38. מתקשה לשלוט בגופו (מרחב מחיה).
39. סף תסכול נמוך.
40. אינו מתנהג כמקובל מבן גילו (התנהגות ילדותית).

בשבוע הבא: חלק ג' –"כלים והמלצות למורים עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז בכיתה".

אהוד פריס-אתם מוזמנים לשלוח את שאלותיכם כל הפניות ייענו.
לקביעת פגישה לאבחון וטיפול בליקויי למידה ניתן לפנות לאבחון ליקויי למידה בבית שמש.
www.lemida.org
[email protected]
 טלפקס-02-9991214  6860053  -054   המרכז לאבחון לקויי למידה בבית שמש טלפון\פקס-02-9991214 ניתן להשאיר הודעה או לשלוח פקס כל הפניות יענו.
מען למכתבים-ת.ד-90041
מיקוד-99190 בית-שמש
 חדש ...חדש ...-חברי קופת חולים לאומית זכאים לאבחון דידקטי במחיר מיוחד ניתן לגשת למכון עם התחייבות מהקופה
לפרטים נוספים פנו למרכז לאבחון לקויות מידה בישראל. או ל-1700507507  ולבקש התחיבות לאבחון דידקטי בבית שמש.
                                                                                                                                                                 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.