מערכת COL | יום ט"ו טבת ה׳תשס״ז 05.01.2007

קזחסטן: הרב כהן נדרש לסרט הגזעני

ספק אם רבה הראשי של קזחסטאן הרב ישעיה כהן ביקר בחייו בבית קולנוע, אבל לאחרונה הוא נדרש לתפקד גם על תקן 'מבקר סרטים' ■ זאת, בעקבות הסרט הפרובוקטיבי 'בוראט' של השחקן היהודי-בריטי סאשה ברון כהן, המציג את קזחסטאן ותושביו באור שלילי ומעליב במיוחד "כעם נבער ואנטישמי" ■ "בני העם הקזאחי לא ייגררו לפרובוקציה", הרב כהן צוטט בעיתון "הצופה"  לסיפור המלא
קזחסטן: הרב כהן נדרש לסרט הגזעני
הקומיקאי היהודי סשה ברון-כהן על רקע העיר אסטנה
מאת טולי פרקש, 'הצופה'

ספק אם רבה הראשי של קזחסטאן ושליח חב"ד למדינה הרב ישעיה כהן ביקר בחייו בבית קולנוע, אבל לאחרונה הוא נדרש לתפקד גם על תקן 'מבקר סרטים'. זאת, בעקבות הסרט הפרובוקטיבי 'בוראט' של השחקן היהודי אמריקאי סשה ברון כהן, המציג את קזחסטאן והעם הקאזחי באור שלילי ומעליב במיוחד.

"קראתי ושמעתי ביקורת קשה על הצורה בה מוצג העם הקזאחי כעם נבער ואנטישמי. בעצמי לא ראיתי את הסרט אבל אני מניח שתחושותיהם הקשות של מיליוני אנשים שראו עצמם נפגעים ומושפלים ממנו מדברות בעד עצמן", הגיב הרב כהן על הסרט שהפך מהר מאוד לשלאגר במדינות רבות בעולם, כולל בישראל.

הרב כהן, איש אופטימי מטבעו, מסר כי יש במדינה גם מי שרואה גם את חצי הכוס המלאה בשערורייה שנוצרה. "הסרט הביא להתעניינות חסרת תקדים מכל העולם בקזחסטאן. במשך שלושה שבועות היה הערך 'קזחסטאן' במקום השני במנוע החיפוש של גוגל וגם באתר הרשמי של חב"ד בקזחסטאן נרשמו בשבועות האחרונים עשרות אלפי כניסות של גולשים. יש מי שטוען גם שבוראט הביא לתודעתם של משקיעים רבים את הפוטנציאל הגדול להשקעות כספיות בקזחסטאן", ציין.

בכל מקרה, הבהיר, התמונה שהסרט מציג רחוקה מהמציאות. "לא ראיתי את הסרט אבל מהיכרותי בת כשלש עשרה השנים עם כל שכבות העם הקזאחי אני יכול לומר בוודאות שהעם הזה רחוק מלהיות נבער ועוד יותר מכך הוא רחוק מלהיות אנטישמי. כך שלפחות בשתי הנקודות הללו מדובר בהוצאת שם רע שקרית. קזחסטאן לא רק שאינה אנטישמית אלא היא סמל של אחווה וסובלנות. בקזחסטאן חיים בשלווה זה לצד זה בני יותר ממאה עמים שונים. יהודים זכו למקלט במדינה בימי מלחמת העולם השניה ומרבית הגולים אליה בחרו להישאר בה גם עשרות שנים לאחר המלחמה. אני אומר את זה באחריות: מעולם לא היו גילויי אנטישמיות בקזחסטאן".

לדבריו, במדינה גרים כארבעים אלף יהודים חלקם צאצאי פליטי מלחמת העולם השנייה מאוקראינה, פולין ורוסיה ושל כאלה שהוגלו בשנים מאוחרות יותר מאיראן גרוזיה אזרבייז'אן ואוזבקיסטאן. "המדינה הזו מאירה פנים לכל יושביה ובכלל זה גם ליהודים. קזחסטאן היא הראשונה ממדינות חבר העמים שהפכה לדמוקרטיה והיא נמצאת בתנופת התפתחות אדירה שמהווה אטרקציה למשקיעים מכל העולם ובכללם משקיעים מישראל שהגיעו בשנים האחרונות וב"ה עושים חיל בעסקיהם", הדגיש.

הרב שעיה כהן גם נשאל האם הוא חושש כעת מאנטישמיות כתוצאה מכיכובו של יהודי ב'בוראט' והשיב: "בני העם הקזאחי לא ייגררו לפרובוקציה ואני סומך על נשיא המדינה נורסולטאן נאזרבייב ועל ממשלתו שלא יאפשרו לקיצונים לתפוס טרמפ על ביקורת כנגד ליצן אחד ולהפוך אותה לשנאת עם. מעבר לציפיות שלי מהעם הקזאחי ומנהיגיו, אני חושב שטוב יעשה יוצר הסרט אם לפחות עכשיו לאחר שגרף הון על חשבון תדמיתם של מיליונים, יביע התנצלות על השמצותיו ועל כפיות הטובה בה נהג בעם ידידותי לעמו"...
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
הסרט הוא לא אנטישמי...
י"ז טבת ה׳תשס״ז
במסווה של כתב " פרמטיבי" מקזחסטן , השחקן היהודי (ישראלי לשעבר) מגלה את פניה האנטישמיות והצבועות של ארה"ב.
הוא אמנם גס ולא אלגנטי, אך בוודאי לא אנטישמי. להיפך
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.