מערכת COL | יום י"ג טבת ה׳תשס״ז 03.01.2007

השבתון האחרון של אירופה

667 סטודנטים יהודים הגיעו בשבוע שעבר מ-33 מדינות מאירופה, ברזיל  והעולם  בכלל לשבתון האירופאי השנתי שנערך במלון הגדול "מובנפיק" בהולנד שכלל התוועדויות, שיחות נפש וביקור בגיטו העתיק  באמסטרדם ■ זו הייתה גם פרידה מרגשת ודומעת מהמארגן הנמרץ הרב יוסי וואקס, מנהל המרכז האירופאי לסטודנטים יהודיים (ECJS), שעובר לארצות הברית לפעול מטעם 'תגלית' וישיבת "מעיינות" ■ 40 מתוכם הניחו תפילין לראשונה בחייהם, 7 סטודנטים החליטו לעבור ללמוד בישיבה והיה גם זיכרון לפעילה החב"דית שנהרגה בתאונת דרכים  לסיפור המלא
השבתון האחרון של אירופה

דמעות עלו בעיני הנוכחים באולם המלון היוקרתי "מובנפיק" בהולנד, במוצאי-שבת האחרונה, כשאברך חב"די עלה לדוכן והודיע על כוונותיו לעתיד.

667 סטודנטים וסטודנטיות יהודיים (והמספר מדוייק) האזינו בקשב לאיש שהצליח להניף את הזהות היהודית על שגרת היום באוניברסיטאות באירופה – הרב יוסי וואקס, המנהל היוצא של המרכז האירופי לסטודנטים יהודיים, ארגון המוכר בראשי-התיבות ECJS.

כשהרב וואקס סיים את דבריו הנרגשים, במלווה-מלכה של השבתון השנתי הגדול, קהל הצעירים העניק לו במשך דקות ארוכות מה שנקרא באנגלית "סטאנדינג אוביישן" – מחיאות כפיים רועשות תוך כדי עמידה כמתן כבוד. רבים התקשו לבטא במילים את עצבותם מעזיבתו והעדיפו רק לתת לו חיבוק פרידה.

השבתון היה מהאירועים הגדולים שנערכו עד-כה באירופה לסטודנטים. הגיעו אליו מ-33 מדינות גדולות וגם קטנות כמו נורבגיה, פינלנד, פורטוגל, מלטה ואירלנד. הייתה גם קבוצה מאוסטרליה וארה"ב.

נגד השמאל האקדמאי

האירוע שיקף בבירור את הצלחת הארגון שהרב וואקס הקים לפני שלושה שנים. נמרצותו הבולטת, גישתו העממית ודבריו המטובלים בהומור נעשו חלק קבוע בנוף הנוער היהודי.

כשהוא פועל בתיאום עם בתי-חב"ד וקהילות יהודיות, הרב וואקס ארגן שבתונים ארציים ומקומיים וסבבי הרצאות להילחם באנטישמיות הנתמכת על-ידי השמאל האקדמאי, נגד סכנת ההתבוללות מנישואי תערובת ובעד חיזוק הגאווה היהודית. סגל הנואמים כללו הפרקליט היהודי-אמריקאי אלן דרשוביץ', אסיר ציון והשר דאז לענייני תפוצות נתן שרנסקי, מרצה הקבלה האוסטרלי הרב לייבל וולף ונוספים.

"אנחנו משאירים מאחור ארגון עליו עמלנו 24 שעות ביממה ו-7 ימים בשבוע – כן, היו לנו אירועים גם בשבת וכמובן הסטודנטים שהיו סועדים ומתוועדים אצלינו בבית", הרב וואקס אמר בשיחה עם COL. "אבל זו הייתה ההחלטה של אשתי ואני, ואנו מתפללים שבעזרת ה' העתיד גם יהיה בהיר ומצליח כמו שהיה עד עכשיו".

וואקס, יליד משפחה ברוכת-ילדים מאוסטרליה, התגורר בשנים האחרונות בבריסל עם רעייתו המסורה דבורה-לאה ובניו מענדל ויודי. משרדי הארגון מוקמו בסמיכות למוסדות האיחוד האירופי.

כעת הוא החליט לעבור לניו-יורק ולפעול עם אלפי הסטודנטים שחזרו מביקור 'תגלית' בישראל לטובת ישיבת "מעיינות" למתקרבים בירושלים. "אנו מקווים לעשות עבודה דומה בארצות הברית", הוא אומר.

40 'קרקפתא'

היו מבין הסטודנטים שראו בסופשבוע בהולנד "השבתון האחרון של אירופה" ובמהלכה הורגשה נימה של פרידה ומחשבה לעתיד. רובם הכירו את הרב וואקס אישית מנסיעותיו הרבות לקמפוסים ואוניברסיטאות.

לפני ביקורם בבית-הכנסת הפורטוגזי העתיק בעשרה בטבת, 225 סטודנטים הניחו תפילין, 40 מתוכם עשו זאת לראשונה בחייהם. "קרקפתא דלא מנח תפילין", הם נקראו על-ידי חכמי הראשונים לפני השבוע הזה.

אורח השבת היה השליח הרב יצחק שוחט, רב קהילת מיל היל בלונדון וחבר קבינט הרב הראשי לאנגליה. הוא נכח בפעולות קודמות של הארגון וזוקף הצלחות רבות לזכותו של הרב וואקס. הרב שוחט היה זמין לשיחות ציבוריות ופרטיות בנושאי דת ואמונה.

בליל שבת הרב שוחט ערך התוועדות חסידית עם סטודנטים שנמשכה במהירות עד 6 בבוקר. בעקבות ההתוועדות, 7 סטודנטים קיבלו על עצמם החלטה לעבור ללמוד בישיבה בשנה הקרובה.

זיכרון לפעילה שנהרגה

בפני הסטודנטים נאם גם הרב יעקב-צבי ספירו, משלוחי חב"ד באמסטרדם. השבתון נערך בשיתוף חב"ד-ליובאוויטש בהולנד, הקהילה היהודית המקומית וארגוני נוער יהודיים. הם סיירו בגיטו היהודי הישן בעיר ונאלצו להתחלק כדי להכיל את הקבוצה הגדולה בשיט בנהר.

במלווה-מלכה הוקרן מצגת תמונות של פייגא גולדינג ע"ה, בת למשפחה חב"דית שנהרגה בתאונת דרכים קטלנית בטקסס. פלורה, כשפי שחברותיה הכירוה, הייתה מקורבת לבית-חב"ד ביוסטון בראשות השליח הראשי הרב שמעון לזרוב. בשנה הקודמת היא עבדה במשרדי ECJS בבריסל.

המארגנים עודדו את המשתתפים לקחת על עצמם החלטה טובה לזכותה והעניקו כמתנה אישית את "למה להתחתן עם יהודי", ספרו של המרצה דורון קורנבלוט מישראל שבעצמו הרצה מטעם הארגון בעשרות מדינות באירופה.

לא פלא אם-כן שעל המייל החודשי של הארגון רשומים 10,800 איש. אנשים שהתחברו מחדש ליהדותם.

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
18 תגובות
1.
What will be without him?
י"ג טבת ה׳תשס״ז
is someone going to replace yossi?
2.
yosi
י"ג טבת ה׳תשס״ז
bravo
3.
kol hakavod
י"ג טבת ה׳תשס״ז
100 talmidim higiu meitalia toda rabbi waks bshem shluhim meitalia
4.
Yossi we will miss you here!
י"ג טבת ה׳תשס״ז
Yossi, you did a great job in Europe! Yasher Koach, i hope you can continue giving the Rebbe much nachas in all your work.
a greateful shliach in europe!
5.
Yossi, u shouldnt be leaving
י"ג טבת ה׳תשס״ז
What would the Rebbe say? Did you ask a Mashpia?
6.
yosiiiiii
י"ג טבת ה׳תשס״ז
you rock!!!! regards to ruth and levi

a friend
7.
very powerful
י"ג טבת ה׳תשס״ז
wow!

one of our students danial s. told us it was great. kol hakavod.

a phreind
8.
mendy - NYC
י"ג טבת ה׳תשס״ז
great to see you guys!
wishing you much success on your new posting
former EKN ;)
9.
to #5
י"ג טבת ה׳תשס״ז
i think if he would be going to business then u can have a tane but he is continuing in the avodos hakodesh! dont be so judemental!
10.
alo brasil!!!
י"ג טבת ה׳תשס״ז
como sempre n pode pasar despercebido!!!
11.
I dont undertsand the title?
י"ג טבת ה׳תשס״ז
Last Shabbos...for a family of Shluchim. Europe will continue at least for a while, No?
12.
l mispar 11
י"ג טבת ה׳תשס״ז
haim medubrim alav kemuvan lo al hirgun velo al europa. na leshtamesh katzas besechel
13.
יפה מאוד...
י"ד טבת ה׳תשס״ז
אבל מה היה הרבי אומר ששליח יארגן שבתון בתוך מלון בן 19 קומות?....

נקודה למחשבה.
14.
Reb Yossi and DL And family
י"ד טבת ה׳תשס״ז
Mazel tov best move of your life cant wait to see you in NY we love you


Noach Fox and family
15.
WOW
י"ד טבת ה׳תשס״ז
bh
yasher koach.keep putting those tefilin on.40 karkaftas
pretty impressive
shmaya and chana - florida
16.
replacement shliach
י"ד טבת ה׳תשס״ז
Rabbi Waks is being replaced by Rabbi Zevi and Sara Ives!!
Much success and best wishes from all of us at 1441!!
we miss you
Keep in touch
17.
הצדעה
י"ד טבת ה׳תשס״ז
יוסי יישר כח גדול על כל הפעילות המבורכת. נהנתי מאוד לעבוד איתך על כמה פרויקטים ולראות מקרוב איך האנרגיה והשמחה המיוחדת שלך גורמים לדברים להצליח באופן מיוחד. אני יכול באופן אישי להעיד איזו השפעה חיובית באידישקייט היו לפעולות ולאירועים שאורגנו על ידך ולהם הייתי עד על סטודנטים וצעירים יהודים רבים בפריס, בריסל, אמסטרדם, רומא ועוד. פעילות חב"ד באירופה מאבדת נכס יחודי ומעיינות מרוויחה. אני בטוח שבקרוב מאוד נשמע על סדרת פעולות באידישקייט עם משתתפי תגלית בארה"ב. הרבה ברכה והצלחה בכל העננינים.
יוסי שיף
18.
Correcting a mistake
י"ד טבת ה׳תשס״ז
In the texts its written the had guys and girls form many countries and u guys forgot to wright about the brazilians.... with the fligh
Iossi Bruxels-Brazil
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.