מערכת COL | יום י"ד טבת ה׳תשס״ז 04.01.2007

נר אחד או שניים?

בספרו החדש, ה-40 במספר של הרב עובדיה יוסף, היוצא-לאור בימים אלה, מעלה הרב עובדיה דיון בשאלה: מה יעשה אדם אם בלילה השלישי של חנוכה יש לו שני נרות בלבד. האם ידליק נר אחד בלבד? או שניים? ■ לפני 28 שנים, התייחס הרבי בהרחבה לשאלה זו ו-COL מתכבד להביא את השיחה במלואה  לסיפור המלא לתרגום חופשי בעברית של השיחה (באדיבות 'מכון לוי-יצחק'): לחצו כאןתורני ב-COL
נר אחד או שניים?
בספרו החדש, ה-40 במספר, "חזון עובדיה – חנוכה", היוצא לאור בימים אלה, דן הרב עובדיה יוסף בשאלה מה יעשה אדם אם בלילה השלישי של חנוכה יש לו שני נרות בלבד. האם ידליק נר אחד בלבד? או שניים? חשובי הפוסקים סברו שידליק נר אחד, זאת על פי התפיסה שהמצווה הבסיסית אומרת שכל לילה יש להדליק נר אחד וייתר הנרות הם בגדר הידור מצווה בלבד. אותו האיש סבר שיש להדליק במקרה כזה שני נרות והסביר "שאף אם אינו יכול לעשות ההידור בכולו, לא אמרינן שלא יעשה כלל...".

יש לציין, כי הרבי דן בשאלה זו, וכנראה דעתו אכן נוטה שבמקרה זה ידליק בלילה השני שתי נרות – וכדלהלן. [הרוצה לראות את כל השקו"ט וביאור הדברים, יעיין ב'ליקוטי-שיחות' חלק כ' עמ' 207 (המצורף לכתבה).

הקטע הבא נעתק ותומצת בספר השו"ת של הרבי "שערי הלכה ומנהג" או"ח חלק ב' עמ' רס"ז ואילך – והציטוטים ומראי המקומות דלהלן, נלקחו משם]:

בתחילת דבריו [אות ב'] תולה את הדין בזה בשני הטעמים שנאמרו בשיטת בית הלל ש"מוסיף והולך" וכו'. וזה לשונו: "כאשר יש לאדם מספיק שמן רק עבור שני נרות בלילה ג' דחנוכה – כמה נרות עליו להדליק. [ראה צפנת פענח מהדו"ת נט,א. נעתק בצפע"נ כללי התורה והמצוה ערך חנוכה].

למאן דאמר דכנגדר כימים היוצאים והנכנסים, יוצא לכאורה שמכיון שבין כה וכה אין הוא יכול לקיים את המצוה שכנגד ימים היוצאים, מספיק [ויתירה מכך יש לומר דאסור להדליק שנים – דמביא אחרים לידי תקלה במספר הנרות שידליקו] שידליקו נר אחד כדי לקיים את עיקר המצוה של "נר איש וביתו". מפני שאם יוסיף נר אחד אין הוספה בהידור המצוה, מכיוון שאין לו נרות כנגד ימים היוצאים.

ולדעת הכתב סופר (שו"ת או"ח סי' קל"ה) אסור לגרוע מן המנין דלילה זה, עיין שם. מה שאין כן למאן דאמר השני ש"טעמא דב"ה דמעלין בקודש ואין מורידין" עליו להדליק שני נרות. אף על פי שאין הוא מקיים בשלימות את ההידור של "מעלין בקודש" – הוא מקיים על כל פנים את ה"אין מורידין" בזה שאין הוא מדליק פחות מאשר בלילה הקודם. וגם להדיעות דצ"ל מעלין דוקא, אבל "בשוין נמי אסור" (ר"ן מגילה כו,א. מאירי שם. דיעה הראשונה בשו"ע או"ח סי' קנ"ג סעיף ד) – הרי בנדון דידן שאין אפשר לו להעלות, ולאידך מחוייב בהדלקת נר חנוכה.. פשוט שטוב יותר להדליק ב' נרות בשווה ללילה שלפני זה, מלהוריד ממש".

עד כאן דבריו באות ב' שם, אלא לאחר שבהמשך דבריו כותב ביאור נוסף במחלוקת שבין ב' הטעמים האמורים – ממשיך על פי זה להלן [אות ה'] בזה הלשון:

"לפי הסבר זה במחלקותם.. גם למאן דאמר ש"טעמא דבית הלל כנגד ימים היוצאים", עליו להדליק בליל ג' שני נרות – אם אין לו מספיק שמן לשלושה.." – עיין שם בטעם הדבר, ובהערה שם כותב שעפ"י הטעם שמבאר מובן ש"אין לבטל ודאי זה מפני חשש התקלה לאחרים" כו'.

(תוכן דברי הרבי, נכתבו על-ידי אחד מרבני חב"ד)
לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
10 תגובות
1.
תגלית
י"ד טבת ה׳תשס״ז
האם אפשר לקבל השיחה גם בתירגום לעברית?
מאוד אשמח ובודאי ישמחו עוד הרבה שעדיין לא מבינים אידיש!
2.
עובדיה יוסף
י"ד טבת ה׳תשס״ז
לאן היגענו שחב"ד צריך להוכיח שהרבה יודע יותר טוב מכולם ולמה לעלות את ההוא לחדשות חב"ד כנראה שבאמת חב"ד מכל הכיוונים צריך תיקון דחוף דאי לאסונות שיש לנו מ.ש כפר חב"ד
3.
ומה היא הדעה השניה?
י"ד טבת ה׳תשס״ז
מעניין...



כנראה... הפוכה!
5.
אם כל הכבוד לשפיצקייט...
י"ד טבת ה׳תשס״ז
אם הרבי שמר על כבודו של הרב הנ"ל מסתמא שגם אנו צריכים לנהוג כך ובפרט שהכינוי אותו האיש הודבק להוא מב"ב
וד"ל
6.
ל-2 ולמערכת הנכבדה
י"ד טבת ה׳תשס״ז
להגיב בצורה מכובדת
היה מן ננדרש להוסיף תואר הרב
7.
,תגובה "לההוא ממס" 3
י"ד טבת ה׳תשס״ז
בעוד הלב הרחב מחמיא לטדי קולק שלא היה משומרי תורה ומצוות וזה בטח כקו מנחה מהרבי לקרב כל יהודי וללמד זכות ..קם לו אדם ורומס גדול בישראל עד שמכנהו "ההוא" ובנוסף כותב די לאסונות ... והרמז בזה ..שהרי האסונות באו בגלל הפשעים שאחד מהם זה שהציגו את דעת גדול פוסקי הדור הרה"ג עובדיה יוסף שליטא ..זה תורת הרבי לרמוס גדולי ישראל ולקרב רחוקים מהדת? ואתה עוד מעיז לכתוב די לאסונות ...הרי אתה האסון שנאתך לקדושי ישראל היא האסון זה כבר לא גזענות זה שנאה גלויה ולפלא שבאתר כה מכובד נתנו למבזי התרוה וגדולי ישראל במה ..די להזכיר שהמבזה תלמידי חכמים אין לו חלק לעולם הבא ..ואין בזוי גדול מרמת השפל שהבעתה..שאל את רבני חב"ד וגדולי חב"ד האמתיים כמה פעמים השכימו לפתחו של הגרע"י שליטא ואולי תייטיב את דרכך ובכך באמת ימנעו אסונות ולזה יקרא אהבת ישראל
8.
ל-2
י"ד טבת ה׳תשס״ז
הזהר בלשונך
"צריך תיקון דחוף דאי לאסונות שיש לנו "
9.
ל--2 מה קרה?
ט"ו טבת ה׳תשס״ז
חבד היא הסמל של השלום והאחדות ביהדות בכל מקום, ופלא גדול מסוג של התבטאות זולה כלפי רב גדול בישראל, לצערי לא נראה לי שבאתר המיוחד והבלעדי הזה יש במה לסוג שכזה, אנא, חכמים הזהרו בדבריכם (ובלשונכם)!!!
10.
הבהרה חשובה!
ט"ו טבת ה׳תשס״ז
ישנו הבדל עצום זין שני המשוגים "ביזוי" ו"התעלמות"
ברור לכולנו שזו לא הדרך של חב"ד לבזות יהודים ובמיוחד לא יהודים אשר מוחזקים כגדולים בתורה,
אך עם כל זאת לנו מותר לתבוע את כבודו של כ"ק אדמו"ר ולא לייחס חשיבות לאנשים כגון דא אשר הרבי לא רצה לקבלם ליחידות (כפי הספור הידוע...) וכו. ובמיוחד שידועה הרי מעלתו של האיש כולל יחסו לחילוקי העדות, שמירת הלשון שלו מלדבר מילים לא נקיות, וכהאי גונא רבות,
הרי כולנו זוכרים את המילים שהתבטא על הנשים שהולכות עם פאה בזמנו. (דרך אגב, תזכירו לי עם איזה כיסוי ראש אשתו הלכה?...)
אשר על כן גם אם אסור לבזותו אין זה אומר שצריך ליחס לו איזו שהיא חשיבות.
ובמיוחד בנוגע ל"אותו האיש" - הרי זו סתירא מיניה וביה, מצד אחד לא מזכירים את שמו וקוראים לו "אותו האיש" ומצד שני מצטטים את דבריו בתור סברות בתורה...

אבקש מהמערכת לקחת את הדברים לתשמות לבה ולא לפרסם להבא כתבות שבהן נותנים חשיבות לאנשים כגון דא.
11.
מי הוא "ההוא"
י"ז טבת ה׳תשס״ז
בטעות ניכנסתי לאתר זה ,ובהשג"פ לאתר אחר ,ואם זה ירגיע אתכם אז כוונת ה"משורר" באומרו"ההוא" היא אכן לאותו בעל-דבר מב"ב! הרה"ג עובדיה יוסף אכן סובר שיש להדליק רק נר אחד.ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקוב בב"א
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.