מערכת COL | יום ה' טבת ה׳תשס״ז 26.12.2006

לא מחשבותיי מחשבותיכם / מאמר דעה

מדוע קיים הסבל, ואיך אפשר להסביר אירועים כואבים ומצערים שפוקדים אותנו? התשובה היא שאין תשובה, כי אין אנו יכולים להבין את דרכי האלוקים  • מאמרו השבועי של הרב מנחם ברוד המתפרסם ב'שיחת השבוע' בהוצאת צעירי-חב"ד • המאמר ב'כתבה מלאה'דעות ב-COL 
לא מחשבותיי מחשבותיכם / מאמר דעה
ההלוויות בירושלים
שאלת הסבל המצוי בעולמנו מעסיקה את בני-האדם משחר ההיסטוריה. הזוג האנושי הראשון שנברא בעולם, אדם וחווה, היו ההורים השכולים הראשונים: הם איבדו את הבל, בנם, שנהרג על-ידי אחיו, קין. מדוע קיים הסבל, ואיך אפשר להסביר אירועים כואבים ומצערים שפוקדים אותנו?

גישתה הבסיסית של היהדות בשאלת הסבל היא, שאין אנו יכולים להבין את דרכי האלוקים. מאמינים אנו באמונה שלמה כי הקב"ה מנהיג את העולם, וכי הוא תכלית הטוב והחסד. לכן עלינו לברך על הרעה כשם שאנו מברכים על הטובה. כשיהודים קורעים קריעה על קרוב-משפחה שנפטר, הם מברכים "דיין האמת", ומצדיקים עליהם דין שמים: "ה' נתן וה' לקח, יהי שם ה' מבורך".


קטע של תמונה

אבל המוח האנושי רוצה בכל-זאת להבין. גם כשהאמונה איתנה, ואין חס-ושלום ערעור על גזֵרת הבורא, מבקש השכל להבין את פשר הסבל הפוקד אותנו. במקורותינו מופיעות כמה וכמה תשובות לשאלה זו, אבל יותר משיש בהן תשובות של ממש, ההסברים הללו ממחישים את אי-יכולתנו להבין את דרכי הבורא.

יש סיפור ידוע מהבעש"ט, על אישה עקרה שבאה אליו שוב ושוב וביקשה לזכות בפרי-בטן. לבסוף נתן לה הבעש"ט ברכה, והיא אכן ילדה בן, אולם בהיותו בגיל שנתיים נפטר הילד. באה האישה בזעקה אל הבעש"ט. סיפר לה הצדיק סיפור על בן למשפחת מלוכה שחיפש את האמת, והגיע למסקנה כי היהדות היא דת-האמת. עזב אותו צעיר את מנעמי בית-המלוכה, החליף את זהותו וחי כל ימיו כיהודי פשוט. בבואו לעולם האמת נקבע, שהוא ראוי לדרגה גבוהה מאוד בגן-העדן, אך כדי להגיע אליה, עליו לרדת שנית לעולם הזה ולהיוולד כיהודי. "הנשמה הגדולה הזאת", אמר הבעש"ט לאישה, "ירדה לעולם בתוך התינוק שנולד לך. היא השלימה את תכלית ירידתה לעולם הזה, ועכשיו היא נמצאת במדור עליון ביותר בעולם הנשמות".

הסיפור הזה, וכמוהו הסברים נוספים המבוססים על העיקרון הזה, מבטאים בעיקר את חוסר יכולתנו לשפוט את המציאות על-פי החלקים הגלויים לעינינו. אנו רואים קטע קטן ביותר של התמונה. איננו יודעים מאַיִן באנו ולאן אנו הולכים. אין לנו שום מושג מה משמעותם של שבעים-שמונים שנות חיינו בעולם הזה, בתוך הטווח הנצחי של חיי הנשמות. לכן איננו יכולים להבין דבר.


זעקה מתוך אמונה

הרבי מליובאוויטש נותן משל הממחיש את העובדה שהעדר רקע מתאים לתמונת מציאות כלשהי יכול לעוות את שיפוטו של האדם מן הקצה אל הקצה. דַמוּ לכם אדם נטול כל מושג ברפואה הנקלע לחדר-ניתוח. התמונה שהוא רואה מזעזעת ומחרידה: עומדים אנשים רעולי-פנים, סכינים בידיהם, והם חותכים בגופו של אדם. האיש בטוח שלפניו רצח אכזרי, והאנשים הללו הם קניבלים. אולם כאשר יקבל את הרקע החסר, תתהפך תחושתו אל הקצה השני: הוא יעמוד נפעם נוכח אצילותם של הרופאים, הנאבקים במסירות-נפש כדי להציל את חייו של אדם. התמונה עצמה לא השתנתה, אבל הרקע קובע אם האיש יתרשם שלפניו רוצחים או מלאכים.

דוגמה זו היא המחשה פשוטה לחוסר יכולתנו להבין את מחשבותיו של הבורא ולרדת לסוד דרכי הנהגת העולם. אין לנו שום רקע לתמונות שאנו רואים, ואיננו יודעים באיזה פאזל אלוקי ענק הן משתלבות. לכן אנו משפילים את ראשנו בהכנעה ומקבלים את גזֵרת הבורא באמירה "צדיק ה' בכל דרכיו וחסיד בכל מעשיו".

השואה האיומה, שפקדה את עמנו לפני כשישים שנה, מביאה אל מלוא הקיצוניות את אי-היכולת להבין את הנהגת הבורא. לכן היא נשארת כזעקה גדולה, שבאה דווקא מתוך אמונה גדולה ומתוך ציפייה לראות בקרוב את נפלאות הגאולה, שתיוולד אחרי חבלי-המשיח הללו.
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
נכון שאין תשובה
ה' טבת ה׳תשס״ז
אבל תראו מי נפגע! מקבלי המכות הם משפיעים מדרגה ראשונה, אנשים משכמם ומעלה! שליחים מוצלחים ומוערכים. דווקא הילדים שלהם?! בכל זאת קורה כאן משהו. האסונות באים בהפרשי זמן מאד קצרים. עוד לא התאוששנו מהשריפה הנוראית שלקחה את חיה-מושקה כבר הגיע האסון של מנחם-מנדל. עוד לא נגבנו את הדמעות - בא התאונה הזאת שבין לבין נפטרים שליחים וחסידים ממחלות כאלה ואחרות! באף מקות לא ראינו כל-כך הרבה מכות נוחתים על חסידות אחת! ברור שזה בא לעורר או לבטל גזירות. אנחנו בחזית וחזית תמיד חוטף את המכה הראשונה והכואבת השאלה איך לקבל את זה? האם זאת גזירה או ניתן לשנות ועל זה המאמר לא ענה ולא יכול לענות. אבל צריכים לנסות, להתאחד, להתחזק, פחות מריבות ויותר מעשים. הרבי אתנו תמיד. תומך ואוהב. בשם ה נעשה ונצליח.
3.
ומה בדבר שלוחי מצווה אנם ניזוקים?
ה' טבת ה׳תשס״ז
האם זה כבר לא רלוונטי ושלוחי מצווה כן ניזוקים? מהו הגדר של חז"ל בזה ?הרי זו השאלה המסעירה ביותר ומבהיל לחשוב שיש מציאות כזו שפוגעת בבטחון של שלוחי מצווה..לדעתי יש לחדד את הנושא לעומק ובוודאי שיש הסברים שיכולים להניח את הדעת ולהרגיע את המקשים ובצדק..אין ספק שהרבי האיר גם בנקודה זו וצ"ע ומה טוב אם תתיחסו לזה היות שבהמאמר דעה שנכתב העיקר חסר מן הספר ולצרה ואסון כה מבהיל אינה מספיקה הדיעה הקצרצרה שבעצם רק חזקה את תסכול השואלים .....
4.
ליפקוח עינים
ז' טבת ה׳תשס״ז
כשקורה אסון זו הודעה מהקבה
וצריך לחשוב למה?
מה צריך תיקון בינינו?
לדעתי ולדעת רוב חבד (כנראה)
זה עניין המחלוקת
מחךוקת זה מאוד מסוכן. כבר ידוע על מחלוקת שהיתה בעם היהודי (קרח ועדתו) והתוצאות היו איומות הרבה נהרגו.
כמה עוד צריכים שילכו לנו כדי ליפתוח את העינים וליראות את המצב כמה הוא נורא ולהתחיל לתקן למעננו למענכם ולמען כל העם שלא ילכו עוד
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.