הוקמה וועדת שלוחים בעניין "אחדות החסידים"

כארבעים שלוחי הרבי - מקבוצת השלוחים ששלח הרבי בשנים תשל"ו-ל"ז-ל"ח לארץ הקודש התכנסו הערב (מוצאי שבת) במגדל העמק, בהזמנת הרב ישראל-יוסף הנדל רב קהילת חב"ד בעיר ומשלוחי הרבי לארץ הקודש שבנו הת' לוי ע"ה נהרג השבוע בתאונת הדרכים הקטלנית ליד אילת.
האסיפה נקבעה לשעה 10 בערב בביתו של הרב הנדל, ולאחר 'ניחום אבלים' פנו השלוחים לאסיפת חירום בישיבת 'תומכי-תמימים' בעיר, כאשר באסיפה נוטל חלק גם הרב הנדל בעצמו.
בדברים שנשא בכאב הרב הנדל הוא עמד על הצורך החיוני ב"אחדות החסידים". הוא ציין כי העובדה ששליח צעיר נהרג במהלך פעילות "מבצעים" של הרבי מעידה כי ישנו ח"ו ל"ע "קיטרוג על השליחות".
הרב הנדל ציין כי בכוחם של 40 השלוחים המשמשים בתפקידי מפתח בהנהגת חב"ד, החל מחברות בבי"ד רבני חב"ד (הרב גלוכובסקי, הרב העכט, והרב גוראריה), ניהול מוסדות, משפיעים וראשי ישיבות לפעול לאחדות הראויה בין חסידים.
במהלך אסיפת החירום נבחרה וועדה של חמישה שלוחים שתעסוק בנושא. על חברי הוועדה נמנים: הרב יצחק גולדברג ראש ישיבת 'תומכי-תמימים' במגדל העמק, הרב יוסף-יצחק וילישאנסקי ראש ישיבת חסידי חב"ד ליובאוויטש בצפת, הרב זושא אלפרוביץ משפיע ישיבת 'תומכי-תמימים' בקריית גת, הרב אברהם-שמואל בוקעיט מראשי ישיבת הבוכרים 'אור-שמחה' בכפר-חב"ד, והרב הרב יוסף יצחק פיקרסקי מתל-אביב, וכן הרב הנדל עצמו.
בין הנושאים שעלו באסיפה: חיזוק בית דין רבני חב"ד והאיסור על הליכה ל"ערכאות" ועוד.

לשאלה מה קורה לנו יהי זכרם ברוך
הלואי שבזכות זה נזכה לביאת גואל צדק תכף ומיד ממ"ש
ואנו החסידים חייבים לשמוע לכל מה שהם אומרים, אוי למי שיעשה נגד.
ואז יבוא השלום בין אחינו החסידים.
חברי הוועד לא יתנו לעשות לכל אחד מה שרוצה.
ישר כח לוועד הרבנים,
עלו והצליחו. וברכות הרבי אתכם.
ולשמוע לכל הדברים,
ואז נעשה נחת לרבי.
בימינו הרבנים פונים ומבקשים ולא עלינו יש חסידים שלא שומעים, משפחות יפות בינינו עושים צחוק ממילה של רב, לא עלינו.
זה מביא את כל הפלוגות והצרות,
מילה של רב זה קדוש,קדוש,קדוש,
וחייבים לשמוע לכל הרבנים יש בידי הרבנים כח לשלום.
צריך להרחיק אנשים שעושים צחוק מרבני חב"ד .
ת"ח
צעד חשוב!
מי לנו יותר מהגוף הרבני של רבני חב"ד, שעל פיהם יישק כל דבר.
ביותר, בתקופת החושך הנורא ישנם
חסידים ומחנכים שהליכה לערכאות
זה דבר שקורה, ואינם מתביישים בזה. כאן המקום שרבני חב"ד יפעלו בנחישות הכי גדולה שלא יהא פרץ במחנינו, ועל פיהם של רבני חב"ד שנתמנו ע"י רבינו הם ינהיגו ברמה אצלנו חסידי חב"ד.
דעות שונות - כן, פירוד לבבות - לא ולא, רחמנא ליצלן.
חסידים, באהבת ישראל נביא את הגואל!
ישר כח לעוסקים במלאכה ועל כולנו להטות שכם לכל דבר וענין שנתבקש.
רבי אהוב לב כולנו עזור לעדת חסידך וצאן מרעיתך בעת הזאת.
יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד
רק חבל שזה קורה אחרי כ"כ הרבה אסונות.
בתקווה שמכן והלאה עדת החסידים תיזכה להתגלות מידת הרחמים
מחזקים את ידי הוועד ומתפללים להצלחתם,הצלחתנו
לא נבחרו
אז הם לא ישמעו להחלטות
חבל
הכל בחינם
ותגובה מספר 16 לא מתאימה לאוירת האחדות.
אנשים כאלה יצרם לא נקי.
כולנו מחזקים את ידי הרבנים, ואם לא נשמע לרבנים ולשלוחים, מה יהיה עלינו?!
כיצד נגיע לאחדות האמיתית???
השליחים של הרבי יעזרו לרבנים לעשות שלום.
ובמיוחד שרבנים פונים למשפחות לא ללכת לערכאות ושכינים מעודדים לא לשמוע לרבנים.
עד מתי?
שיעשו הרבנים שלום ביניהם ויכבדו האחד את כבודו של השני,
מאז ג תמוז עולות בפני השלוחים, כמו בפני כלל אנ"ש שאלות שהתשובה עליהם אינה חד משמעית. מציאויות ושאלות חדשות, כמו גם פנים שונות בתורת רבינו מציבים לעיתים את ההולכים בדרכיו הקדושות בפני מבוכה. רצונו הקדוש של רבינו היה כידוע ששאלות הלכתיות כמו גם אלו הנוגעות לכלל אנ"ש תופנינה לרבנים.
אין זה סוד שבין אנ"ש ואף בינינו השלוחים ישנה מחלוקת, לעתים אפילו קשה, מאז ג תמוז. מחלוקת זו קיימת כמובן גם בין רבני אנ"ש. מחלוקת זו גורמת לאנ"ש לפסול אלו את רבני אלו ובכך היא ממחלישה את כוחם של הרבנים בניגוד לרצון הרבי.
לדאבון לב, על המחלוקות האידיאולוגיות, נוספו מחלוקות על רקע אישי על רקע של תחומי השפעה ועוד.
חסד עשה הקב"ה עם החסידים ופיזרם לבין האומות כדי להמשיך אלוקות בכל הארץ. דא עקא, שפיזור זה מגביר לעתים את האפשרות ליצירת זרמים ושיטות שונות בין אנ"ש. יתרה מכך הוא מאפשר לאנ"ש להיתלות ברבני אנ"ש ממקומות אחרים ובכך להגביר את חוסר האחדות במחנה החסידים. יתר על כן, ישנן שאלות הנוגעות לכלל החסידים בהן יש צורך להגיע להכרעה שתקובל ותחייב את כללות אנ"ש.
האירועים האחרונים בבית חיינו כמו גם עצם העובדה שמתנהל משפט בערכאות (אין חשיבות כלל על מי האשם, זהו רק סימפטום אחד לבעיות השורשיות שהוזכרו לעיל) לגבי הבעלות על המקום, מחייבים אותנו לפעול בדחיפות לאחדות המחנה.
כל דחייה בטיפול בשורש הבעיה וטאטואה מתחת לשטיח, מעמיקים את התפיסה שבליובאוויטש אין דין ואין דיין ר"ל ואיש הישר בעיניו יעשה. מיותר לתאר את ההשלכות החינוכיות ההרסניות שיש למחשבה כזו על הנוער. חוסר הסמכות היום והעובדה שאלו פוסלים את רבני אלו מביאות את צעירי הצאן עד לפר"ע מוחלטת ר"ל.
הפתרון הקמת בית דין עולמי של רבני חב"ד
לא בשמים היא! קרוב אלינו הדבר מאוד בעהי"ת. בידינו לפתור את הבעיה משורשה. ניתנה תורה ונפסקה הלכה דאזלינן בתר רובא. אשר על כן יש להקים בית דין עולמי של רבני אנ"ש, בידיו תהיינה הסמכויות להכריע בכל השאלות הנוגעות לכללות אנ"ש.
הכרעת הרוב בבית הדין תחייב גם את המיעוט להורות באותו אופן ובוודאי שגם את כל אנ"ש, השלוחים והנהלת המוסדות.
צירופם של רבני אנ"ש מכל הסוגים (בתנאי שיענו על הדרישות המובנות מאליהן הנזכרות) תיתן לגיטימציה להכרעת בית הדין בעיני כל אנ"ש שכן גם רבני המיעוט יצטרכו להורות כפי שהוכרע על ידי הרוב. ככל שבית הדין יהיה מורכב מיותר רבנים מיותר מקומות, יהיה קשה לטעון שהוא מושפע מלחץ כזה או אינטרס אחר.
לאחר שייבחרו הדיינים הראשונים (בשיטה שתתואר להלן) יישאפו חברי בית הדין להוסיף ולהרחיב את בית הדין כך שיכלול כמה שיותר רבנים העונים על התנאים הנ"ל, ובכך להגדיל את הייצוג של כלל הדיעות את הלגיטימיות של ההכרעות ואת היכולת לכוון לרצון העליון בע"ה.
במקביל לפעולה הנ"ל תיעשה עבודה על ידי השלוחים מנהלי המוסדות והרבנים להביא להכרה בבית הדין וקבלתו על ידי כללות אנ"ש.
שני הליכים אלו יהיו שלב הביסוס של בית הדין. לאחר מכן יוכל בית הדין להכריע בשאלות העומדות לפתחם של כלל אנ"ש כמו גם במחלוקות.
מובן לכולנו הקושי לקבל סמכות שתחייב אותנו אולי לפעול בניגוד להבנתנו את דברי הרבי ואולי אף בניגוד להבנת העשה לך רב שלנו עד היום. אולם זהו רצונו של רבינו שהכרעות הנוגעות לכלל תעשנה על ידי בית דין רבני אנ"ש ושיהיו אחדות ושלום בין החסידים. אם נשכיל להפנים את המשמעות של הליכה אחרי הרוב ככלי לגילוי רצון העליון, ייקל עלינו לקבל (ולא רק כטקטיקה מעשית, להשכנת שלום) שהכרעת בית הדין היא כוונתו האחת והיחידה של הרבי.
מי יוכל להיבחר?
כל מי שעומד בתנאים הבאים ראוי להיות חבר בבית הדין-
מורה הוראה (למעט משפיעים וכיו"ב) בעל ניסיון.
המחויב לדעת הרבי
שמקובל אצל חלק מאנ"ש לשאול אותו
ומקבל על עצמו להורות כפי שיכריע בית הדין גם אם זה יהיה בניגוד לדעתו
מכיוון שכל חבר בבית הדין יהיה מחויב להורות לתלמידיו כהכרעת הרוב, מוטב יהיה שהרכב בית הדין יהיה רחב ככל הניתן. הרכב רחב של בית הדין יקל גם על קבלת הסמכות שלו על ידי אנ"ש.
לאחר שייבחר ההרכב הראשון של בית הדין, בתהליך שיבואר להלן, ישאפו חברי בית הדין לצרף אליהם כל מי שראוי לכך (ברוב קולות).
קשה לנו אולי לראות את כל רבני אנ"ש יושבים יחד. אולם יהיה בכוחנו בע"ה לכפות גם על מי שלא ישב בבית הדין לציית לפסקיו כפי שיפורט בהמשך. כאשר יהיה ברור לכל רבני אנ"ש שמי שלא שם לא קיים, ומי שנלחם בבית הדין מבחינתנו, איננו טוב מגדולי המתנגדים עם כל המשתמע מכך, יסכימו כל רבני אנ"ש לשבת ביחד ולקבל את הסמכות של בית הדין.
לא קל לנו אולי לחשוב, שגם פלוני או אלמוני יהיו בבית הדין, אליו אנו מתחייבים לציית. אולם אם נפנים שזו הדרך היחידה להתגבר על האנרכיה ועל הפירוד ההורסים היום כל חלקה טובה יקל לנו. אם נבין שזו הדרך על פי התורה לגלות את הרצון העליון ולברר את דעת הרבי נעשה זאת בשמחה.
ומה יהיה אם ייבחרו כאלו שאינם ראויים? כאמור השאיפה היא שבית הדין יהיה רחב ככל האפשר כך שהשפעתם לא תורגש. גם אם יהיה בכך טעם לפגם בעיני מישהו, מצב זה עדיף על המצב הנוכחי בו אין דין ואין דיין ר"ל ואיש הישר בעניו עושה ומלמד אחרים לעשות.
מי יבחר את הרכב בית הדין?
שאלה זו נראית ממבט ראשון קשה ובעייתית ביותר. מצד אחד אין בידינו "פנקס בוחרים". מצד שני, כל מי שלא יוכל לבחור יקרא ערער על עצם התהליך, ועל הלגיטימיות והסמכות של בית הדין.
נציע את הפיתרון תחילה, לאחר מכן יובן שהקשיים בתהליך קטנים ממה שנראה לכאורה.
כאמור, איננו מחפשים את הדמויות הפופולריות ביותר בין אנ"ש אלא את כל הראויים לישב על מידין מבין אלו המחויבים לדברי הרבי.
לכאורה היו אנ"ש אמורים לבחור את הרבנים. אולם מכיוון שאין דרך להגדיר מיהו אשר בשם אנ"ש יכונה, ומסובך מאוד לערוך בחירות בין כללות אנ"ש די בכל אתר ואתר ניתן לראות ברבנים אליהם פונים השלוחים, כמדגם המייצג את הרבנים אליהם הכי מקובל לפנות.
גם אם השלוחים לא יהוו מדגם המייצג בדיוק, חברי ההרכב הראשוני שיבחרו על ידיהם ישאפו לצרף לבית הדין, כאמור, את כל הראויים לכך על פי שיקול דעתם.
אכן, אחת התופעות של העדר סמכות מרכזית מאז ג תמוז, היא המחלוקת מיהו הנקרא שליח. זו אחת מהשאלות הרבות בהן יצטרך בית הדין להכריע. אך לצורך בחירת ההרכב הראשוני ניתן לפתור את הבעיה בצורה זו.
כל מי שרואה את עצמו שליח חב"ד יודיע ממתי הוא שליח, מהי שליחותו (מקום/תפקיד) וכן שהוא מקבל על עצמו את סמכות הבית דין לכשיקום לכל תחום ועניין.
השלוחים שהשתתפו בכינוס השלוחים של תשנ"ב, ועודם משמשים באותו תפקיד ובאותו מקום שהיו אז, יהוו את הקבוצה הראשונה. שאר השלוחים ישתייכו לקבוצה השניה.
השלוחים מהקבוצה הראשונה יאשרו/ידחו ברוב קולות את היותו של כל אחד מחברי הקבוצה השניה שליח.
לאחר שתאושר רשימת השלוחים הבוחרים, יודיע כל שליח (באופן חשאי) מיהו העשה לך רב שלו (אין הכוונה למשפיע כי אם לפוסק). כל רב שיש עשרה מהשלוחים ששואלים אותו, יוכל להימנות על ההרכב הראשוני של בית הדין ובלבד, כמובן, שהוא עצמו יתחייב לקבל עליו ולהורות כדעת הרוב, תהא אשר תהא.
מה תועיל הקמת בית דין אם יהיו כאלו שלא יצייתו לו?
ניתן להצליח להכפיף את כל אנ"ש למרות בית הדין. זה לא יהיה קל. זה לא יהיה תמיד נוח ונעים אך אם נציב מול עינינו את היעדים של השבת השלום, האחדות והסדר לליובאוויטש נוכל לעשות זאת.
הדרך לכך היא לגבש קבוצה מספיק גדולה של שלוחים שתכריח את כל המוסדות, הרבנים ואנ"ש לקבל את מרות בית הדין. יהיו בידינו לא מעט כלים לעשות זאת אם נהיה תקיפים ומאוחדים. דוגמאות אחדות לכלים שיהיו בידינו להשליט את מרות בית הדין על כל אנ"ש מופיעות כנספח בסוף.
אם נפנים שמי שאיננו מציית לבית דין רבני חב"ד איננו פוגע רק באחדות בינינו אלא נלחם ברבי עצמו. אם נסתכל על האנרכיסטים כעל מתנגדים קיצוניים, לא נוותר ויד החסידים תהיה על העליונה. הפירוד אפשרי רק בגלל שהעדפנו עד היום את השלום המדומה שניתן להשיג אם לא מתמודדים עם השורש והאפשרות לכל המחלוקות.
גם אם ח"ו לא נצליח לאחד את כל אנ"ש סביב בית הדין, עצם הקמתו תצמיח עבורנו, הסרים למרותו, תועלות מספר: תהיה לנו דרך לברר את דעת הרבי, תהיה לנו דרך להכריע במחלוקות שבינינו (הסרים למרותו) ותהיה לנו סמכות על פי תורה, אליה נהיה מחויבים.
איך מוציאים את התוכנית לפועל?
כעת נראה שזה יהיה סדר הפעולות:
1. בדיקה מקדמית האם יש מספיק שלוחים המעוניינים בהקמת בית הדין.
2. במידה ויהיו מספיק שלוחים – הפניית קריאה לכל השלוחים המעוניינים להשתתף בבחירות לבית הדין.
3. אישור זכאותם של השלוחים החדשים.
4. בחירות להרכב הראשוני של בית הדין.
5. הרחבת בית הדין ופעולה במקביל על ידי השלוחים לקבלת סמכותו של בית הדין.
6. "כיבוש" יעדים על ידי נאמני בית הדין והרחבת תחום השפעתו.
לצורך ביצוע השלב הראשון אתה מתבקש לשלוח מייל לכתובת – achdus_hachasidim@walla.com ולציין את שמך מקום השליחות שלך ואת העובדה שאתה תומך ביוזמה.
נספח – כלים לאכיפת הוראות וסמכות בית הדין
המפורט להלן, הוא רק דוגמא ליעדים עליהם נצטרך להשפיע להשתייך באופן חד משמעי למצייתים לבית הדין. על הסדר והאופן של הפעלת הכלים ו"כיבוש" היעדים המפורטים להלן, יחליט כמובן בית הדין. הפירוט הובא רק בכדי להראות שיש בידינו הרבה יותר כח ממה שחשבנו. השאלה היא אם נסכים עם כל הצער להשתמש בו.
אמצעי תקשורת
נפנה אל מערכת כפר חב"ד ובית משיח בשאלה ותביעה לקבל את מרות בית הדין.
משמעה של קבלת מרות כזו מצד העיתון היא שהעיתון לא יתן ביטוי לאף מוסד/שליח/רב/עסק/דיעה וכו של מי שאיננו מקבל את עולו של בית הדין.
נודיע שאם העיתון לא יקבל את מרות בית הדין, נחרים כל עסק שמפרסם בעיתון, לא נמסור ידיעות לעיתון על הנעשה אצלנו, רבני בית הדין לא יכתבו וכדו לעיתון, כל אלו שקיבלו מרות בית הדין יבטלו לאלתר את המנוי שלהם על העיתון לא יכניסו מודעות שמחה וכיו"ב, נדרוש מעובדינו לבטל את המינוי.
נשקול להוציא מגזין שבועי משלהם.
הסנקציות הנזכרות במידה ואחריהן יעמדו מאות רבות של שלוחים באחדות ובנחישות (עדיף מילה אחרת), תהוונה איום רציני לפחות על חלק מאמצעי התקשורת הנ"ל. סביר להניח שאחד מהעיתונים הנ"ל, יקבל את הדרישה.
אתרי אינטרנט
דרישה זהה תופנה אל אתרי האינטרנט.
כל מי שמקבל את מרות בית הדין, לא ישלח חומר (חדשות, דיווחים על פעילויות, מאמרים וכיו"ב) לאתר שלא יציית.
נודיע שאנו מחרימים כל גוף מסחרי שיפרסם באתר כזה. תוסר כשרות רבני אנ"ש מעסק כזה.
מלבד וועדת ביקורת, כל אנ"ש הנאמנים לא ייכנסו לאתר.
ישיבות
נפנה לכל הישיבות בשאלה ודרישה לציית ציות מוחלט לבית הדין.
ציות מוחלט פירושו הוא חינוך התלמידים לקיום הציוו "ועשית ככל אשר יורוך"
כפייה על התלמידים והצוות לקבל את כל הוראות בית הדין.
פיטורין במידת האפשר והרחקה של כל מי שאיננו נשמע לבית הדין.
ישיבה גדולה לא תקבל תלמיד מישיבה קטנה שאיננה נשמעת לבית הדין
לרבנים שאינם מצייתים לבית הדין לא תהיה דריסת רגל בישיבה.
בית הדין יאסור על אנ"ש לתרום לישיבות שאינם מקבלות מרות ולשלוח אליהן תלמידים.
בית הדין יהיה אחראי על גבייה מאנ"ש להחזקת הישיבות, הכספים ייועדו כמובן רק לישיבות המצייתות.
הורה שישלח חלק מילדיו למוסדות שאינם מצייתים יצטרך להוציא גם את השאר.
בתי חב"ד
יחדירו בין באי כותליהם את ההכרח לציית ציות מלא לבית הדין כציות אל הרבי עצמו.
לא יעסיקו ואף יפטרו במקרה האפשר עובדים שלא יקבלו את מרות בית הדין.
לא יתנו דריסת רגל לרבנים משפיעים עלונים עיתונים וספרים שאינם מקבלים את עול בית הדין.
לא יקבלו בחורים לשליחות וכדו מישיבות שאינן תחת בית הדין
לא ירכשו מעסקים המשתפים פעולה ומפרסמים בעיתונים ואתרי האינטרנט שאינם כפופים למרות בית הדין.
יוציאו ממוסדות החינוך ילדים שהוריהם אינם מצייתים לבית הדין או ששולחים את ילדיהם הבוגרים לישיבות האנרכיסטיות.
אנ"ש לא יתרמו, לא יסייעו ולא יתפללו בבית חב"ד שאיננו נאמן לבית הדין.
בית הדין ישלח שליחים חדשים למקום בו השליח איננו מקבל את מרות בית הדין. במידה ובע"ה השליח הראשון יחזור בתשובה, יהיה עליו לקבל את מרותו של השליח שנשלח על ידי בית הדין.