מערכת COL | יום י"ט כסלו ה׳תשס״ז 10.12.2006

נסו לדמיין את העולם היהודי בלי הרבי וחב"ד / דעה

"בואו ננסה לדמיין איך היתה נראית היהדות בימינו ללא חב"ד וללא תורת החסידות", מציע ר' מוני אנדר מאגף דוברות חב"ד במאמר המתפרסם לקראת חג הגאולה י"ט בכסלו במדור 'NRG יהדות'  למאמר המלא
נסו לדמיין את העולם היהודי בלי הרבי וחב
'אוהל' הרבי * צילום: ישראל ברדוגו

לפני כשלושים שנה, בתקופה בה קיבל הרבי מליובאוויטש אנשים לפגישות אישיות, הגיע  גם ג'וש וויסמן לפגישה שכזו. ג'וש, סטודנט למדעי הרוח באחת האוניברסיטאות היוקרתיות ביותר בארה"ב, הגיע ממשפחה מתבוללת - כזו שהקשר היחיד בינה לבין היהדות התבטא בשם המשפחה. 

שליח חב"ד שפגש בקמפוס הכיר לו את היהדות וגרם לו להיוודע אליה אט אט. לאחר שהקשר ביניהם התהדק, ביקש ג'וש מהשליח שיארגן לו פגישה אישית אצל הרבי, דמות שסקרנה אותו מאוד.

פגישה כזו אכן נקבעה ובאחד מהלילות המושלגים של החורף הניו-יורקי נכנס ג'וש למפגש האישי . כסטודנט למדעי הרוח שאל ג'וש את הרבי מה מטרתו בחיים. הרבי חייך, והשיב  לג'וש הנרגש כי נשמתו של כל יהודי משולה לנר, כפי שאומר הפסוק בספר משלי: 'כי נר ה' נשמת אדם'. 'מה שמוביל אותי בחיים', המשיך הרבי, 'הוא הרצון לגרום לכך שאצל כל יהודי תאיר הנשמה, ואותו ניצוץ יהודי, זה שלעיתים מעט חבוי (וכבוי) ישוב ויתעורר'.

לאחר מספר דקות נוספות של שיחה נפרדו השניים, וכשהיה ג'וש כבר עם רגל אחת מחוץ לחדר, הסתובב בחזרה ושלח לעברו של הרבי שאלה ישירה, אולי ישירה מדי:
רבי, את הנשמה שלי אתה חושב שהצלחת להאיר? שאל ג'וש ספק בשאלה ספק בהתרסה.

חייך אליו הרבי והשיב בחזרה: 'לא ג'וש. לא הארתי וגם לא ניסיתי להאיר. הדבר היחיד שעשיתי היה לתת לך את הגפרורים.


"גם אם יהיה נידחך בקצה השמיים..משם אקבצך"

  
 
 בי"ט בכסלו שנת תקנ"ט (1,798 למי שבכל זאת מתעקש על הגרסה הבינלאומית) שוחרר ממאסרו בכלא הרוסי רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חסידות חב"ד. מאז, במשך מאתיים ושמונה שנים חוגגים חסידי חב"ד, ובעצם לא רק הם, בדיוק באותו תאריך את מה שמכונה 'חג הגאולה'.

עכשיו בואו ננסה משהו: כל אחד מאיתנו יעצום לרגע את העיניים. מי שממש פריק של תרפיות יכול אפילו להכניס למערכת דיסק של פכפוכי גשם, על מצע של שבבי קוקוס אקזוטיים. בואו ננסה לדמיין. ננסה לדמיין איך היתה נראית היהדות בימינו ללא חב"ד וללא תורת החסידות. ננסה לדמיין את ג'וש וויסמן הנרגש מגיע ליומו הראשון בפקולטה למדעי הרוח, ובמשך ארבע שנות הלימוד לתואר לא פוגש שם את שליח חב"ד לקמפוס.

ננסה לדמיין את משפחת גורליבסקי ממוסקבה, משפחה יהודית מאחורי מסך הברזל של שנות ה 70,  בטרם פגשו את אחד החסידים שמסרו את נפשם (וזו לא עוד מליצה) כדי לחתן בסתר את בתה הבכורה של המשפחה כדת משה וישראל, ולהיות שם גם כעבור שנה כדי להביא בנוכחות עשרה אנשים בדיוק, את הנכד הבכור בבריתו של אברהם אבינו.
 
נרחיק עד לפסגות ההימלאיה, לנופים האקזוטיים של פרו ובוליביה ולסמטאות המצחינות של בומביי שבהודו כדי לדמיין את מאיה, עומר, מיכל וגיא בערב ליל הסדר, דקות אחרי שכייסים מקומיים 'הרימו' להם את הדרכונים, בוהים בתשומת לב מרובה בבניין שלא מתנוסס עליו שלט 'בית חב"ד – עם כל הלב לכל אחד' ומעיינים במודעה הגדולה והצבעונית שלא מזמינה אותם לחגוג את ליל הסדר ולהרגיש כאילו היו ממש עכשיו בבית בגבעתיים, כרמיאל או אלקנה.

נגיע אפילו לישיבה התיכונית בירושלים, שם הרב כהן מלמד על פרשת ויצא, ו'שובר את הראש' בניסיון להסביר לתלמידיו מדוע יעקב אבינו בדרכו לחרן, עת פרש לישון בבית-אל שם אבנים שיגנו עליו מפני חיות רעות רק מסביב לראשו, ולא טרח להגן גם על שאר גופו ללא ההסבר הנפלא של תורת החסידות על העניין. 

זהו. אפשר לפקוח את העיניים. ברוך ה', היום לפני למעלה ממאתיים שנה נוסד מפעל הגפרורים היהודי הגדול ביותר, וכולם מוזמנים לבוא ולהודות לה' על נסיו ונפלאותיו ועל שהעניק לנו את 'חג הגאולה'.

לא נותר לי אלא לאחל לכולם חג גאולה שמח!

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.