מערכת COL
|
יום כ"א כסלו ה׳תשס״ז
12.12.2006
בעיות שיכחה אצל ילדים / שאל את המאבחן
מאמרו השבועי של אהוד פריס מאבחן דידקטי מוסמך ומנהל המרכז לאבחון לקויות למידה בישראל המתפרסם ב-COL עוסק בנושא "בעיות שיכחה אצל ילדים" ■ הגולשים מוזמנים להפנות שאלות למאבחן לכתובת דוא"ל: mail@lemida.org ולציין "שאלה מאתר COL". המאבחן יבחר את השאלות המעניינות וישיב עליו ללא פירסום זהות השואל ■ המאמרים מרוכזים במדור מיוחד "שאל את המאבחן" בצידו הימני של האתר למאמר המלא

שאלה.
אני אמא לילדה בת 6. השנה היא עלתה לכיתה א'.
בסך הכול הילדה מאוד חכמה,שמחה, אוהבת לעזור וטובת לב. יש לי איתה בעיה שאני לא מצליחה להתמודד: היא כל היום שוכחת דברים. זה מתחיל בבוקר: היא שוכחת לאכול ארוחת בוקר ולקחת את הילקוט לבית הספר, וכשהיא סוף סוף לוקחת את הילקוט מתברר שהיא שכחה מחברות, כלי כתיבה וספרים.
מאז שהיא נכנסה לכיתה א' אני לפחות 4 פעמים בשבוע מגיעה לבית הספר בכדי לתת לה חפצים ששכחה בבית (וגם ארוחת בקר שהיא שוכחת בקביעות). גם שאני מבקשת ממנה לבצע מטלות בבית כגון: סידור חדר, להכין שעורי בית, לסדר משחק שפיזרה היא כאילו לא שומעת אותי, וכשאני מעירה לה היא אומרת שהיא שכחה מה בקשתי ממנה.
אני מאוד מתוסכלת מה יהיה עם הילדה עוד שנה או שנתיים? איך היא תתקדם בחיים? היא ביתי היחידה ואני מאוד חוששת עליה. רציתי לשאול ממה הקשיים הללו נובעים והאם ניתן יהיה לטפל בקשיים אילו, ומה האבחון הדידקטי יכול לעזור במקרה שלי?
תודה מראש
רחל.
תשובה.
רחל, שלום רב.
שמתייחסים לזיכרון מקובל לחלק את הזיכרון ל-2 חלקים עיקריים :
זיכרון לטווח קצר – זיכרון מיידי בו ניתן לאחסן מ-5-9 פרטים הזיכרון הוא בדרך כלל בלא משמעות (מספר טלפון, תאריכים, וכו').
וזיכרון לטווח ארוך - בו מאוכסנים זיכרונות משמעותיים (חוויית ילדות, שמות של בני משפחה קרובה, וכו').
ישנם-4 סוגי זיכרון:
1. אמנזיה - איבוד מוחלט של הזיכרון.
2. היפומנזיה - ירידה חלקית בזיכרון.
3. היפרמנזיה - זיכרון יותר מידי טוב.
4. פראמנזיה - זיכרון מעוות.
מהמקרה שהצגת ניכר שבתך סובלת מהפרעה (הימפונזיה) בזיכרון לטווח הקצר
החלקים האחראים במוח על הזיכרון הם:
ההיפוקמפוס - בעיקר זיכרונות חדשים.
אמיגדלה - זיכרונות תת מודעים זיכרונות רגשיים.
חלקים אילו נמצאים במערכת הלימבית פגיעה בחלקים אילו מהווה סיכון ללקות חמורה בזיכרון.
גורמים אפשריים שמשפיעים על יכולת הזכירה :
1. פגיעה וחבלה מוחית (בחלקים היפוקמפוס, אימיגדלה)או גידולים בחלקים אילו.
2. אלכוהול, סמים כדורי שינה.
3. חוסר בויטמינים[FE.CU.ZN.ACID.FOLIC.P.B12.B1]
4. שיבוש בניקוז נוזלים במוח, חוסר אספקת חמצן למוח.
5. ירידה באספקת סוכר בדם (היפוגלוקמיה).
6. אי ספיקת כבד, הפרעות בקצב הלב.
7. אלצהיימר.
מבדק ראשוני האם אני סובלת מבעיות זיכרון:
1. שוכח לשים חפצים במקומם.
2. תחושת בלבול.
3. שוכח פעולות: כגון הכנתי ילקוט ושכחתי שהכנתי אותו.
4. שינויים במצבי רוח.
5. בעיות בשפה: שכחה של מילים שאמרתי.
6. חזרה על מילים מספר רב של פעמים.
7. דורש חיזוקים מידיים מהסביבה.
8. דימוי עצמי נמוך.
9. תלותיות בפתקים ותזכורות.
10. קושי להתמצא במרחב .
11. קשה לזכור מספר טלפון.
12. קשה להיזכר היכן הנחתי חפצים.
13. מתקשה לדבר ברצף.
14. מבודד חברתית.
15. אי סדר בחפצים אישיים.
ציינת שביתך לא אוכלת בקביעות ארוחת בקר.
חשוב ביותר והכרחי שילד יאכל ארוחת בקר מסודרת עוד בטרם הוא הולך לגן, למעון או לבית ספר (גם למבוגרים).
היו מחקרים רבים המראים קשר בין מבחנים IQ (מבחני רמת משכל), מבחנים במתמטיקה - לארוחת בוקר. נמצא שאילו מהילדים שאכלו ארוחת בוקר תפקדו ברמה גבוהה ומשמעותית ביחס לאילו שלא אכלו.
המחקרים הראו שילדים שאינם אוכלים מתקשים להיות קשובים ולזכור: המוח עובד על גלוקוזה ובזמן השינה רמת הגלוקוזה יורדת, ארוחת הבקר מחזירה את רמת האנרגיה למוח ובכך הילד מתפקד טוב ומצליח להגיע להישגים גבוהים בלמידה.
חשוב מאוד שהילדים יאכלו כחצי שעה לפני שהם הולכים לבית הספר בעיקר חלבונים ופחמימות:
חלבונים (גבינה, יוגורט, לבן, ביצים) המשפיעים ישירות על רמת הערנות ותפקוד המוח.
פחמימות (לחם, לחמניה, פירכיות, דגני בוקר) המספקים אנרגיה וכוח לגוף.
באבחון הדידקטי יישנם מספר רב של מבחנים העוסקים בזיכרון לטווח קצר (אשטון, שני בן דרור, זיכרון בהקשר תכני, digit span, זיכרון שמיעתי,חזותי, ועוד).
אני ממליץ לך ראשית לתת לילדה ארוחת בקר מזינה ובריאה. אם המצב שלה לא משתפר יש לגשת לאבחון דידקטי מקיף על מנת לזהות את שורש הקושי ולתת מענה יעיל לצרכי הילדה.
אני אמא לילדה בת 6. השנה היא עלתה לכיתה א'.
בסך הכול הילדה מאוד חכמה,שמחה, אוהבת לעזור וטובת לב. יש לי איתה בעיה שאני לא מצליחה להתמודד: היא כל היום שוכחת דברים. זה מתחיל בבוקר: היא שוכחת לאכול ארוחת בוקר ולקחת את הילקוט לבית הספר, וכשהיא סוף סוף לוקחת את הילקוט מתברר שהיא שכחה מחברות, כלי כתיבה וספרים.
מאז שהיא נכנסה לכיתה א' אני לפחות 4 פעמים בשבוע מגיעה לבית הספר בכדי לתת לה חפצים ששכחה בבית (וגם ארוחת בקר שהיא שוכחת בקביעות). גם שאני מבקשת ממנה לבצע מטלות בבית כגון: סידור חדר, להכין שעורי בית, לסדר משחק שפיזרה היא כאילו לא שומעת אותי, וכשאני מעירה לה היא אומרת שהיא שכחה מה בקשתי ממנה.
אני מאוד מתוסכלת מה יהיה עם הילדה עוד שנה או שנתיים? איך היא תתקדם בחיים? היא ביתי היחידה ואני מאוד חוששת עליה. רציתי לשאול ממה הקשיים הללו נובעים והאם ניתן יהיה לטפל בקשיים אילו, ומה האבחון הדידקטי יכול לעזור במקרה שלי?
תודה מראש
רחל.
תשובה.
רחל, שלום רב.
שמתייחסים לזיכרון מקובל לחלק את הזיכרון ל-2 חלקים עיקריים :
זיכרון לטווח קצר – זיכרון מיידי בו ניתן לאחסן מ-5-9 פרטים הזיכרון הוא בדרך כלל בלא משמעות (מספר טלפון, תאריכים, וכו').
וזיכרון לטווח ארוך - בו מאוכסנים זיכרונות משמעותיים (חוויית ילדות, שמות של בני משפחה קרובה, וכו').
ישנם-4 סוגי זיכרון:
1. אמנזיה - איבוד מוחלט של הזיכרון.
2. היפומנזיה - ירידה חלקית בזיכרון.
3. היפרמנזיה - זיכרון יותר מידי טוב.
4. פראמנזיה - זיכרון מעוות.
מהמקרה שהצגת ניכר שבתך סובלת מהפרעה (הימפונזיה) בזיכרון לטווח הקצר
החלקים האחראים במוח על הזיכרון הם:
ההיפוקמפוס - בעיקר זיכרונות חדשים.
אמיגדלה - זיכרונות תת מודעים זיכרונות רגשיים.
חלקים אילו נמצאים במערכת הלימבית פגיעה בחלקים אילו מהווה סיכון ללקות חמורה בזיכרון.
גורמים אפשריים שמשפיעים על יכולת הזכירה :
1. פגיעה וחבלה מוחית (בחלקים היפוקמפוס, אימיגדלה)או גידולים בחלקים אילו.
2. אלכוהול, סמים כדורי שינה.
3. חוסר בויטמינים[FE.CU.ZN.ACID.FOLIC.P.B12.B1]
4. שיבוש בניקוז נוזלים במוח, חוסר אספקת חמצן למוח.
5. ירידה באספקת סוכר בדם (היפוגלוקמיה).
6. אי ספיקת כבד, הפרעות בקצב הלב.
7. אלצהיימר.
מבדק ראשוני האם אני סובלת מבעיות זיכרון:
1. שוכח לשים חפצים במקומם.
2. תחושת בלבול.
3. שוכח פעולות: כגון הכנתי ילקוט ושכחתי שהכנתי אותו.
4. שינויים במצבי רוח.
5. בעיות בשפה: שכחה של מילים שאמרתי.
6. חזרה על מילים מספר רב של פעמים.
7. דורש חיזוקים מידיים מהסביבה.
8. דימוי עצמי נמוך.
9. תלותיות בפתקים ותזכורות.
10. קושי להתמצא במרחב .
11. קשה לזכור מספר טלפון.
12. קשה להיזכר היכן הנחתי חפצים.
13. מתקשה לדבר ברצף.
14. מבודד חברתית.
15. אי סדר בחפצים אישיים.
ציינת שביתך לא אוכלת בקביעות ארוחת בקר.
חשוב ביותר והכרחי שילד יאכל ארוחת בקר מסודרת עוד בטרם הוא הולך לגן, למעון או לבית ספר (גם למבוגרים).
היו מחקרים רבים המראים קשר בין מבחנים IQ (מבחני רמת משכל), מבחנים במתמטיקה - לארוחת בוקר. נמצא שאילו מהילדים שאכלו ארוחת בוקר תפקדו ברמה גבוהה ומשמעותית ביחס לאילו שלא אכלו.
המחקרים הראו שילדים שאינם אוכלים מתקשים להיות קשובים ולזכור: המוח עובד על גלוקוזה ובזמן השינה רמת הגלוקוזה יורדת, ארוחת הבקר מחזירה את רמת האנרגיה למוח ובכך הילד מתפקד טוב ומצליח להגיע להישגים גבוהים בלמידה.
חשוב מאוד שהילדים יאכלו כחצי שעה לפני שהם הולכים לבית הספר בעיקר חלבונים ופחמימות:
חלבונים (גבינה, יוגורט, לבן, ביצים) המשפיעים ישירות על רמת הערנות ותפקוד המוח.
פחמימות (לחם, לחמניה, פירכיות, דגני בוקר) המספקים אנרגיה וכוח לגוף.
באבחון הדידקטי יישנם מספר רב של מבחנים העוסקים בזיכרון לטווח קצר (אשטון, שני בן דרור, זיכרון בהקשר תכני, digit span, זיכרון שמיעתי,חזותי, ועוד).
אני ממליץ לך ראשית לתת לילדה ארוחת בקר מזינה ובריאה. אם המצב שלה לא משתפר יש לגשת לאבחון דידקטי מקיף על מנת לזהות את שורש הקושי ולתת מענה יעיל לצרכי הילדה.
הצלחה רבה
אהוד פריס
לקביעת פגישה לאבחון וטיפול בליקויי למידה ניתן לפנות לאבחון ליקויי למידה בבית שמש טלפקס-02-9991214 6860053 -054 מען למכתבים-ת.ד-90041 מיקוד-99190 בית-שמש. www.lemida.org. דואר אלקטרוני mail@lemida.org.

הוסף תגובה
0 תגובות